zaterdag 19 juli 2025

7 van 50 - ijsje

Wij hebben sinds een aantal maanden een heel aardige Post.nl bezorger. Na de paar horken die hem voorgingen is hij een verademing. De laatste hork stond altijd met zijn oortjes in voor de deur. Terwijl hij met iemand keihard aan het praten was probeerde hij ons ook onze pakketjes te overhandigen. Dat ging soms vrij lastig want hij kon niet zo goed twee dingen tegelijk doen. 

Groeten deed hij niet, niet uit zichzelf maar ook als wij iets zeiden groette hij niet terug. Geen glimlach kon er vanaf. Als we niet snel genoeg beneden waren om de deur open te doen dan roffelde hij nog even op de voordeur en drukte hij de bel nog een tweede keer in. Nooit reageerde hij als we daar iets van zeiden. Logisch, want met oortjes in hoorde hij natuurlijk niets.

De nieuwe bezorger is een rustige en heel vriendelijke jongeman. Gisteren stond hij einde van de dag voor de deur met een pakketje voor T. Zelf bestel ik bijna nooit iets en als ik al iets bestel dan haal ik het liever ergens op. Maar dat terzijde. Toen ik opendeed zag ik dat het zweet op zijn voorhoofd stond. Zijn auto is niet al te nieuw dus ik vermoed dat de auto geen airco heeft. 

'Wil je een ijsje?' Dat wilde hij wel. Geen tijd voor een praatje, hij ging snel weer door. Benieuwd hoe lang hij dit werk blijft doen. Misschien staat er volgende keer al weer een andere bezorger voor de deur.



14 opmerkingen:

  1. We hebben veel vaste bezorgers, en ook veel verschillende busjes die elke dag onze doodlopend straatje komen bezoeken om ons wat te leveren. Met 6 huizen best veel.
    Ondertussen weten de meesten wel dat het bij ons allemaal voor de deur gezet mag worden of bij de buren in het tuinhuis. Tot nu toe hebben wij in ieder geval alles ontvangen. Zelf bestel ik niet vaak wat, het meeste is drogisterijartikelen. Maar H heeft bijna elke dag wel wat, ik heb geen idee wat, en soms weet hij ook niet meer waar hij het opgeborgen heeft.
    Voor een lamp had hij speciale lampjes besteld, paar weken geleden ging er een kapot en hij vroeg aan mij waar hij ze had opgeborgen. Hij heett een hele grote kast in de kamer, een tussenkamer en een schuur beneden en boven ook nog een kamer.
    Vijf jaar geleden hebben we de kamer helemaal opgeknapt. Hij had een grote vogelatlas die hij zelf veilig wilde opbergen en niet in de dozen van de andere boeken. Ondertussen staan al die boeken in de kast maar de atlas is nog steeds niet boven water gekomen. Heeeel goed opgeborgen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha!! Ik zie het voor me Lot, goed dat jij je er niet zoveel van aantrekt!

      Verwijderen
  2. Ik heb een gouden postnl bezorger, al de 12 jaar dat ik hier woon. Ik neem regelmatig pakjes aan voor buren in mijn portiek en het portiek hiernaast, en als er iets is kan ik altijd bij hem terecht. Eerst was hij zzp-er maar nu is hij in dienst. Wel altijd haast, want tijd is belangrijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn dat hij het al zo lang doet, voor hem maar ook voor zijn klanten.

      Verwijderen
  3. Heel herkenbaar, de vorige sjeesde met een bloedgang hier voorbij maar moest helaas voor hem toch hier zijn. Postnl is hier helaas zeer onbetrouwbaar, maar dhl heeft een toffe. Ik heb ze allemaal al ijs water toilet boterham aangeboden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, die gasten moeten toch af en toe ook even een (plas) pauze en even een moment om wat te eten of te drinken. Het is dat ze op zulke rare tijden komen en altijd haast hebben anders zou ik ook wel meer aanbieden.

      Verwijderen
  4. Leuk stukje! Hier nu ook een hele aardige van PostNL, maar zoals je zegt dat kan zomaar weer anders zijn. Rond de kerst ook en wij hebben hem toen iets lekkers en 10 euro gegeven. Ik denk dat de bezorgers zo vaak wisselen omdat het werk echt niet leuk is, en ze flink onder druk staan. Hetzelde voor de bezorgers van AH, we bestellen niet zo vaak, maar de één gooit de krat nog net niet de gang in terwijl de andere bezorger vriendelijk en netjes is, maar hetzelfde eigenlijk voor mensen van (klus) bedrijven waarvan ik me soms afvraag of ze dat thuis ook zouden doen....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fooi krijgen bezorgers ook als ze er een poosje zijn en hun werk normaal doen. Van Jumbo hebben we echt iedere week een ander, terwijl we altijd op hetzelfde tijdstip laten bezorgen. Jongens, meisjes, heel veel nationaliteiten, wel altijd allemaal erg vriendelijk. Die krijgen standaard een tipje.

      Verwijderen
  5. Ik weet dat de arbeidsomstandigheden bij PostNL nogal te wensen over laten. Slechte betaling en slechte werkomstandigheden. Ik ken een postbezorger die overdag erg weinig drinkt omdat er geen WC's voor postbezorgers beschikbaar zijn. Om bij iemand aan te bellen en te vragen om naar de WC te mogen is ook niet prettig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan me voorstellen dat het geen leuke baan is, en dat vooral komt door hoge werkdruk en lage betaling.

      Verwijderen
  6. Een goede bezorger is goud waard. Snap ook wel dat als je door je werkgever niet zo wordt gezien en behandeld en bovendien betaald krijgt, de moed je in de schoenen zakt en er daardoor veel wisseling van personeel is. In warme zomers bied ik de bezorger ook wel eens iets kouds te drinken aan. IJsje is ook een leuke optie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat meer mensen dat wel doen, iets aanbieden, zeker met die hoge temperaturen. Koffie in de winter zou ik ook moeten doen, maar ik denk er ook niet altijd aan.

      Verwijderen
  7. Herkenbaar... het verschil. Met PostNL hebben wij hier meestal geluk; DHL is een ander verhaal. Dus toen er een spiksplinternieuwe DHL bezorger voor de deur stond die vriendelijk was... maar niet snapte hoe het met de retourzakken van Nespresso werkt zei Zoon, Laat maar. Bedankt voor de koffie en succes met de rest van je ronde.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij andere bezorgers zijn het nooit dezelfde mensen, bij Post.nl hebben we vaak voor langere tijd dezelfde persoon. Over het algemeen zijn ze best okay hoor, maar druk druk druk en dat snap ik ook wel. Tijd is geld.

      Verwijderen