Na acht jaar op de vmbo-school was ik toe aan wat anders. Ik solliciteerde bij een mbo-school en werd aangenomen. Het was er verschrikkelijk, de begeleiding slecht, de locatie een oud kantoor en het management onzichtbaar. Als mijn lessen al doorgingen kwamen de studenten niet of was het lokaal bezet door een andere groep. Studenten die niet kwamen werden niet gebeld en aanwezigheidsregistratie was slecht op orde. Ik wist hier niet goed mee om te gaan en ik besloot om hier zo snel mogelijk te vertrekken en ging weer solliciteren.
Na een open sollicitatie werd ik uitgenodigd voor een gesprek op een school voor zeevaart en transport. Het leek mij erg leuk om in een maritieme setting les te geven aan leerlingen die in de haven wilden werken. Ik kreeg de baan als docent Engels in het vmbo en om mijn jaartaak te vullen kreeg ik er wat lessen maatschappijleer bij. Daarnaast werd ik ook meteen mentor van een 3e klas.
De laatste drie dagen van de zomervakantie stonden in het teken van kennismakingsactiviteiten met de organisatie en leerden alle nieuwe collega's elkaar en de school beter kennen. Aan die voorbereiding heb ik leuke herinneringen. Ik was onder de indruk van het programma dat we aangeboden kregen en ik keek enorm uit naar de start van mijn schooljaar op de nieuwe school.
Toen ik was begonnen merkte ik al gauw dat het team waar ik deel van uit maakte geen hechte club mensen was. Er was geen gezamenlijke koffie- of lunchpauze. Sommige collega's zochten elkaar op in een lokaal, anderen bleven op hun eigen plek. Als nieuwkomer moest ik veel zelf uitzoeken. De andere nieuwe collega's, die van de kennismakingsdagen, werkten op andere locaties.
Alsof of dit nog niet vervelend genoeg was allemaal kwamen daar ook de lessen nog bij. Die waren verre van leuk. Er waren twee klassen die ik allebei vier uur per week lesgaf. De leerlingen in deze twee klassen, allemaal jongens, waren strontvervelend. Ze waren erop uit om mijn lessen te verstoren. En dat lukte ze goed.
Dierengeluiden maken als ik met mijn rug naar de groep stond, proppen nat wc-papier naar het krijtbord gooien en niet luisteren tijdens instructies. Ik roeide met alle riemen die ik had maar het lukte me niet om de regie over deze twee klassen te krijgen. Bij de andere klassen die ik had ging het beter, maar voor mij was de toon gezet en ik kreeg steeds minder plezier in mijn werk.
Hulp inschakelen van collega's die al langer op de school werkten, de directie vertellen over de moeite die ik had, het zorgteam betrekken. Ik heb het allemaal geprobeerd maar het bleef heel moeizaam gaan. Het voelde als falen en dat is niet fijn.
Na de eerste maand gingen we naar de Ardennen met een aantal klassen, ik ging mee in de hoop hier de banden wat te verbeteren. Ook dat was geen succes, drie dagen regen, een jeugdherberg die van ellende bijna uit elkaar viel en jongens die liever thuis in hun warme bed lagen dan in een slaapzak op een ijskoude slaapzaal. Wat ik overigens heel goed begreep want zelf was ik ook liever thuis!
Eind november was de koek op. Ik kon niet meer, ik sliep slecht en ik zag iedere dag weer tegen de werkdag op. Toen bedacht ik dat ik ook kon stoppen. Helaas bedacht ik niet dat ik me ook ziek kon melden. Ik ben dus gestopt. Heb opgebeld en gezegd dat ik niet meer kwam. Na het weekend mijn sleutels en mijn ontslagbrief ingeleverd. Ik wilde zo snel mogelijk van deze baan verlost zijn, ziekmelden kwam niet in mij op en eind november werd mijn dienstverband ontbonden. Vanaf 1 december zou ik werkeloos zijn. Tijd voor actie dus.
Vreemd dat die jongens het Engels leren niet serieus namen, dat is toch wel noodzakelijk voor hun loopbaan en toekomst.
BeantwoordenVerwijderenOp die leeftijd zijn ze met heel andere dingen bezig: meisjes, bier, scooters (toen), muziek, roken/blowen....Is niet vreemd hoor, en is van alle tijden.
VerwijderenHet Engels mag dan tegenwoordig een dominante rol spelen in onze samenleving, maar toen ik midden jaren '50 van de lagere school ging was in de techniek het Duits vele malen belangrijker dan Het Engels. Engels kregen we een uur per week en ik had altijd de indruk dat het vooral was omdat onze bevrijders Engels praatten. Naarmate ik verder kwam in de techniek kwamen er steeds meer Engelstalige boeken, maar vrijwel allemaal vertaald uit het Duits of Russisch. Die trend begon in de jaren '60 en is gebleven tot nu toe./
VerwijderenMisschien gaat het met het Engels net als met het Frans; vanaf ruwweg de Middeleeuwen was het Frans de taal van de adel en later ook van de gegoede burgerij en werd allengs algemener, en is inmiddels verworden tot een taal voor de liefhebber, net als Latijn en Grieks.
Nu wordt er nog nauwelijks Duits op vmbo-scholen gegeven, 25 jaar geleden was dat anders, ik heb mijn tweede jaars mentorklas ook nog wel Duits gegeven, om een zieke docent een paar weken te vervangen. Ik denk niet dat Engels een taal voor de liefhebber wordt, het is op alle scholen nog steeds een verplicht vak en ik denk dat dat voorlopig wel zo blijft.
VerwijderenLeuke stukjes!
BeantwoordenVerwijderenGroet Niek
Dank je Niek!
VerwijderenSteun van collega's is zo belangrijk. Zulke scholen maken het leerkracht worden niet echt aantrekkelijk
BeantwoordenVerwijderenIk heb het vaker gezien en gehoord dat mensen afhaken, niet vanwege de leerlingen of studenten, maar wel vanwege de sfeer en de steun in en van een team.
VerwijderenSteun van je collega's is onontbeerlijk. Dat geldt niet alleen in het onderwijs, maar voor vrijwel ieder bedrijf. Mijn zus gaf in haar werkzame leven Duits en iets als maatschappijleer op een MBO-school en kreeg op enig moment een conflict met de vader van een van haar leerlingen. De directeur koos, zonder te weten waarover het precies ging, partij voor de betreffende vader. Achteraf bleek hij bevriend te zijn met die man. Het hele team heeft zich toen achter mijn zus opgesteld en uiteindelijk heeft de directeur 'bakzeil' gehaald, maar de verhouding met die directeur is nooit meer echt goed geworden en toen zich een paar jaar later de kjans voordeed om aan een andere school les te geven heeft ze die met beide handen aangegreoen.
VerwijderenCollega's zijn wat mij betreft allesbepalend wanneer het op een werkplek aankomt. Als het werk leuk is en de collega's niet is het snel afgelopen met het werkplezier. En als het werk stom is en de collega's leuk zijn is het volgens mij een stuk langer vol te houden. Ik kan me de situatie van jouw zus voorstellen en gelukkig had zij fijne collega's. Jammer dat het met de directeur niet meer goed is gekomen, dat blijft dan toch een vervelend iets waardoor je eerder vertrekt.
VerwijderenDat die knullen het niet prettig vonden in de regenachtige Ardennen in het najaar snap ik helemaal. Kreeg gisteravond laat een reactie van iemand op Vinted. Haar dochter moet volgende week ook op kamp en ineens is het advies om katoenen hoodies thuis te laten en vooral fleecetruien en vesten mee te nemen vanwege de slechte weersvoorspellingen. Dus of ik er nog een kon bieden vΓ³Γ³r maandag aanstaande. Het is gewoon niet leuk als je al vooruitzicht hebt op een week regen, die lucht op zo'n slaapzaal, bedompt, vochtig. Ik snap het wel.. teamgeest kweken, groepsdynamiek, de Gouden Weken theorie etc maar het zijn pubers. Geen werknemers van in de dertig.
BeantwoordenVerwijderenHahaha... precies Ina, het zijn pubers en die schikken zich wat minder makkelijk in hun lot. Het was een zware week, en daarna heb ik ervoor gekozen nooit meer mee te gaan met een schoolkamp.
VerwijderenAan de ene kant schokkend je verhaal . Aan de andere kant “ grappig “ voor mij.
BeantwoordenVerwijderenZelf dus ook MBO zeevaart school . The standaard nautical marine vacabularie of zo iets gehad. Er is zo veel verschil tussen ; repeat en say again . De ene is een vraag de andere is ; ik herhaal. Zo vaak gaat het nog in de communicatie fout waardoor aanvaringen ontstaan. Ik begin door jou blog te snappen waarom π³ π₯²
Aanvaringen... leuk woord in deze situatie!! Het waren vmbo-er, dus wat jonger dan de mbo-ers. Nu ik er op terugkijk, inmiddels ruim 15 jaar verder, zie ik ook wel dingen die ik toen anders had kunnen doen, maar dat is achteraf altijd makkelijk om te zeggen. Ben nu ouder en wijzer.
VerwijderenHaha. Ik bedoelde echte aanvaringen . Elke Pool of Taiwanees moet die standard teksten uit het hoofd kennen.
VerwijderenHier noemen we de LBO jongetjes zeebaby,s. Het is echt geen porum. Moeten die 13 jarigen in een uniform met grote pet op , in de stadsgracht leren om op slag te roeien. Wat er dan als een manke spin uit ziet. Oh daar was je toch al bang voor ππ.
Oh nu lees ik het terug en begrijp ik dat de aanvaringen echt waren!! π€£π€£Wat een oen kan ik zijn!! Ik zie ze voor me die zeebaby's! π
VerwijderenOefff... je actie om meteen de stekker eruit te trekken en je niet eerst ziek te melden. Dan heeft het je vast heel hoog gezeten en is het lastig om even helder na te denken voor andere opties.
BeantwoordenVerwijderenMaar er komt nog een "deel 4" ... ik denk dat er nog een mooie wending in je vervolg komt ;-)
Een cliffhanger inderdaad.... tipje van de sluier... het komt goed π.
VerwijderenIk vind het heel erg leuk om je onderwijservaringen te lezen. Je hebt heel wat ervaring opgedaan voor de klas! En om even een ouderwetse juffenterm te gebruiken: Ga zo door!
BeantwoordenVerwijderenHahaha collega, je weet hoe het is en dat het ontzettend leuk is, of kan zijn, maar niet altijd een pad met rozen!
Verwijderen