In deel 1 vertelde ik dat ik ging solliciteren bij een school voor vbo (nu vmbo) op Rotterdam Zuid.
Toen ik de school binnenliep viel me op dat er een leuke sfeer hing. Totaal niet wat ik had verwacht. De aula zat vol met kinderen van 12 - 16 jaar, er werd gelachen en gepraat en het zag er gemoedelijk uit. Een school met 300 leerlingen en zo'n 25 personeelsleden. Lekker overzichtelijk.
Na het gesprek met de directeur en de adjunct vroegen zij of ik even in de personeelskamer wilde wachten. Ze gingen overleggen en ik zou meteen horen hoe en wat.
Er mocht in die tijd nog binnen gerookt worden en toen ik de personeelskamer binnenging zaten er een paar collega's te roken. Ook daar een gezellige sfeer. Een Surinaamse docente was jarig en trakteerde pasteitjes. Ik kreeg er ook een aangeboden. Ik voelde me op mijn gemak en toen de directeur mij kwam halen had ik net mijn sigaret op. Ik liep mee en terug in zijn kantoor hoorde ik dat ik was aangenomen.
Ik ging na de zomervakantie van start en mocht ook meteen mentor worden van een brugklas. Er waren nog drie andere brugklasmentoren en zij hielpen me en leerden mij de kneepjes van het mentoraat. In de jaren die volgden ben ik mentor geweest van tweede, derde en vierde klassen. En altijd met heel veel plezier. Ik heb in de tijd dat ik op deze school was nooit ordeproblemen gehad. Mijn zogenaamde klassenmanagement wat op goed, mijn resultaten goed en de leerlingen vonden mij een fijne, weliswaar strenge, docent. Je wist waar je aan toe was bij mij.
Ben ik dan een natuurtalent? Misschien zit het wel in me, met ouders, een grootvader en ooms en tantes in het onderwijs heb ik natuurlijk wat mee gekregen. maar ik heb ook een keer een baan gehad waarin de teugels uit mijn handen glipten en ik de controle volledig kwijt was. Dat bewaar ik voor een volgende keer.
Dit klinkt erg fijn. VMBO is wat gemoedelijker denk ik dan het hogere niveau. Jongeren die minder nadenken en meer doen, wellicht wat socialer. Ze hebben juist behoefte aan duidelijkheid en grenzen, daarom kunnen ze natuurlijk zo goed met jou!
BeantwoordenVerwijderenJe slaat de spijker op zijn kop!
VerwijderenIk zou juist leerlingen die wat meer nadenken fijner vinden, dat miste ik heel erg op de verkorte deeltijdpabo. Hoewel ik ook met plezier lessen als beeldende vorming en drama gaf! Maar uiteraard hoeft een leerling die wat meer nadenkt geen kakker met aardappel in de keel te zijn, dat bedoel ik ook helemaal niet.
VerwijderenMaar praktisch down to earth onderwijs geven aan praktisch ingestelde leerlingen kan natuurlijk ook heel leuk zijn. Mijn jongste zoon geeft wiskundeles op een mavo, of eigenlijk moet ik zeggen: gaf, want hij heeft nu een andere baan op een andere school, maar ken de details niet. Mijn oudste zoon staat nu fulltime voor groep 7 op een gloednieuwe basisschool in een nieuwbouwwijk in het Gooi. Beide hebben universitaire opleiding maar besloten na jarenlang werk gedaan te hebben dat hen niet bevredigde, iets zinvollers te willen gaan doen. Toch loop je in het onderwijs ook tegen teleurstellingen op, dat kan niet anders, he..
VerwijderenHet heeft allebei leuke en minder leuke kanten. Mijn passie voor Engels kon ik slecht delen op het vmbo (mbo). Op havo en vwo kan je daar veel meer mee doen en kwijt aan de leerlingen. Maar de kinderen op een vmbo zijn op andere manieren heel leerbaar en dat is ook leuk om te doen en om te zien.
VerwijderenZal toch in de genen zitten dat je in het onderwijs terecht bent gekomen en een natuurlijk overwicht uitstraalt.
BeantwoordenVerwijderenIk vermoed dat het meespeelt. Daarnaast moet je het werk ook echt leuk vinden, ook op dagen dat klassen druk en vervelend zijn, of juist moe en traag en saai.
VerwijderenEen hele klas moe en traag en saai??
VerwijderenOp vrijdag het 8e uur na 2 lesuren gym, of op een bloedhete dag niet lang voor de vakantie als het schooljaar bijna klaar is....
VerwijderenJa en vrijdagmiddag dan maar creamiddag zoals ik op de basisschoolstage moest doen voor de klas, zit er voor het mbo niet in...of pas je je program wel aan aan het ritme van de week en de stemming in de klas? Heeft ook weer twee kanten: teveel meegaan met de moodswings ondergraaft misschien je gezag?
VerwijderenKlopt, het programma aanpassen aan het tijdstip van de dag en aan de dag van de week, anders is het soms niet leuk, niet voor de leerlingen/studenten en dan ook niet voor de docent. Maar niet aan de stemming in de klas, anders vragen ze iedere week 'gaan we wat leuks doen?' en dat kan niet (altijd).
VerwijderenIn de eerste klas van de Havo leerde ik Engelstalige liedjes. Was erg leuk en ik ken ze nog steeds. Inmiddels ruim 45 jaar geleden.
BeantwoordenVerwijderenWat leuk! Wij moesten woordjes stampen, maar ook dat vond ik niet vervelend, vond Engels altijd het leukste vak!
Verwijderen