Ja, hoe doe je dat? Ik heb er nooit een instructieboekje voor ontvangen. Ik heb de lerarenopleiding gedaan, in deeltijd. Dat betekende dat ik vooral heel veel theoretische kennis aangeboden kreeg en dat de stages minimaal waren. Toen al minimaal in vergelijking met een voltijdopleiding, maar nu helemaal. De huidige docenten in opleiding moeten ontzettend veel stage lopen en nog veel meer reflectieverslagen schrijven. Ik heb nooit een reflectieverslag moeten schrijven.
Vier schooljaren lang ging ik twee avonden per week naar school. Per jaar liep ik twee weken stage. That's all.
Je kan dus wel zeggen dat ik weinig tot geen ervaring had met lesgeven toen ik mijn eerste baan in het onderwijs begon. 27 Lesuren op een havo/vwo school. In een achterstandswijk van Rotterdam.
Ik herinner het met allemaal goed, stiknerveus was ik. Mijn eerste les gaf ik aan 2 Havo, een grote groep van ongeveer 25 leerlingen, en na de kerstvakantie. Geen makkelijk moment om te starten. De klassen zijn gevormd, de docent is nieuw. Uren was ik bezig geweest met de voorbereidingen, daar zou het niet aan liggen als het niet lukte. Maar het lukte!
Ik vond de klas erg druk, maar ze deden wel mee met les. De andere lessen die dag en die week gingen ook goed. Ik was gesloopt, maar hield me staande. Simpele adviezen die ik tijdens mijn stages had gekregen werkten goed. Alleen diegenen aan het woord laten die hun vinger opsteken, de anderen negeren. Niet blijven waarschuwen, maar zeggen dat het de laatste waarschuwing is en dan daarna ook echt een sanctie opleggen. Duidelijk zijn en ik-boodschappen zenden. Lesprogramma op het bord, iedereen aankijken, snel de namen leren. Allemaal basisingrediƫnten voor een goedlopende les.
Wat natuurlijk ook meehielp was dat ik het ontzettend leuk vond om voor een klas te staan. Ik vond het leuk om met de jongeren, deze groepen waren van middelbareschoolleeftijd, een band op te bouwen. Grapjes met ze te maken, ze aandacht te geven en ze dan ook nog iets te leren.
Ging het dan altijd goed? Nee, er waren ook lessen die niet leuk waren, leerlingen die de boel op stelten probeerden te zetten. Dat lukte gedeeltelijk maar uiteindelijk kreeg ik altijd de regie weer in handen.
Mijn aanstelling was tijdelijk en tegen de zomervakantie kreeg ik via het schoolbestuur een aanbod van een v(m)bo-school op Rotterdam-Zuid. De directeur van deze school belde me om te vragen of ik wilde solliciteren, hij zocht een docent Engels. In eerste instantie was ik wat huiverig. Ik had veel slechte dingen gehoord over vbo-scholen. Het alternatief was een baan in Leiden bij een ROC, daar had ik zelf gesolliciteerd en kon ik beginnen. Reizen met de trein sprak me niet aan dus ik ging op gesprek bij de school op Zuid.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten