vrijdag 1 juli 2022

Beste Schrijver, vervolg en tevens slot

Beste Schrijver,

Op mijn blog waarin ik wat uitgebreider inga op een reactie van jou heb ik weer veel reacties van anderen gehad. En op een aantal daarvan heb jij weer gereageerd met een drietal reacties. Hieronder staan ze en ik alhoewel ik al kort reageerde ga ik er nog eenmaal wat uitgebreider op antwoorden en daarna sluit ik dit onderwerp af. 

Dit is wat je schreef:

Definiëren is key, kennelijk. Wat jij een eetbui noemt, noem ik een vreetkick. Vreetkick is mijns inziens niet 'een zak chips'. Ik bedoel ik dat ik chocola, koek, snoep, chips, drop, ijs etc opentrek en veel wegwerk in korte tijd. Het is een beetje net als iedereen die tegenwoordig een burn out zegt te hebben, terwijl het in de meeste gevallen om overspannenheid gaat. Wat ik vooral niet snap, is de fuss die je ervan maakt. Ik bedoel niet: zoek hulp voor je eetbuien. Maar zoek hulp in je dwangmatigheid eromheen en in jezelf 'gek maken' dat het zo'n drama is. Dat drama, dat zie ik niet. Je had een eetbui. Nou en? Ga je daarna weer 'gewoon' doen. Tot je weer een eetbui hebt. Het overkomt de besten.

Ik ben gediagnostiseerd met een eetstoornis en daarom vind ik het belangrijk om de feiten te noemen en de juiste termen te gebruiken. Ik maak er zo'n 'fuss' van omdat ik er last van heb en ik zelf aan de slag ga om de dingen anders te doen. Zelf, want therapie heeft tot nu toe nooit geholpen. Ik schrijf erover voor mezelf omdat ik het fijn vind om het van me af te schrijven én de dingen daardoor ook wat beter kan relativeren. Daarnaast merk ik aan de reacties, naast de gepubliceerde ontvang ik ook heel veel reacties via de e-mail, dat anderen er ook iets aan hebben. Ze leren er iets van of het motiveert ze om ook iets te doen aan hun eetpatroon. Dat jij het drama niet ziet dat kan heel goed, want ik maak er geen drama van. Maar het kan wel een drama zijn. Veel mensen met een eetstoornis hebben er heel veel last van. Bagatelliseren van eetbuien is dan beslist niet kies. Ik leef ermee en ik schrijf erover. Maar als je het nu allemaal flauwekul, drama en fuss vindt dan is er maar een advies: lees hier niet.

Ook schreef je dit:

Heerlijk dat mensen ervan uitgaan dat ik geen ervaring zou hebben met eetstoornissen, of dat ik denk dat een eetbui of vreetkick 'slechts' een zak chips zou zijn. Net zoals jullie ervan uitgaan dat ik kennelijk geen kennis van zaken zou hebben, hierbij: jullie kennen mij en mijn kennis ook niet. Ik maak me oprecht zorgen om mensen die een probleem creëren wat er niet is en zichzelf straffen als ze iets wat ze zichzelf opleggen niet goed doen. Dát is wat ik schrijf. In een reactie onder het betreffende stukje heb ik al geschreven wat voor mij een definitie is van vreetkick/eetbui. Dus ik weet wel degelijk waar het over gaat én ik ken het principe maar al te goed. Met dien verstande dat ik even van mezelf baal dat ik toegaf aan cravings en dat ik daarna weer gewoon verder ga met m'n leven. Zonder mezelf te straffen. En zonder er lang bij stil te staan. Amen.

Je vindt het heerlijk dat mensen denken dat je geen ervaring hebt. Je bedoelt hiermee natuurlijk te zeggen dat je het maar suf vindt dat mensen zomaar ergens vanuit gaan zonder je te kennen. Waarom zo sarcastisch? Omdat je de reacties niet prettig vond? Je had je reactie kunnen introduceren met iets van een korte achtergrond want wij kennen je inderdaad niet. Ben je ervaringsdeskundige, heb je een medische achtergrond of wetenschappelijke affiniteit met het onderwerp? Dan had ik wellicht ook anders op jouw schrijven gereageerd. 

Mensen die een probleem creëren wat er niet is? Welk probleem bedoel je? Mijn eetstoornis? Is dit een probleem wat er niet is? En zichzelf straffen? Waar lees jij dat ik mezelf straf? Ook mijn restrictieve eetgedrag na een eetbui is onderdeel van de eetstoornis en niet bedoeld als straf maar als compensatie, net als het sporten. Jammer dat jij mij ook niet kent en kennelijk ook niet vanaf het begin hebt meegelezen want dan had je dit allemaal geweten. En je oprecht zorgen maken moet je dan maar doen over mensen in je omgeving waar je wél alles van weet. 

Tenslotte schreef je nog dit:

Kleine aanvulling: ik weet er niet domweg te weinig van, integendeel, ik weet er vrij veel van. Maar oh god als je iemand aanspreekt op z'n destructieve gedrag... Dat moeten we niet hebben.

Ik wil nogmaals benadrukken dat ik niet had begrepen dat je er veel verstand van had. Verder kan ik met deze laatste opmerking niet zoveel, behalve bedenken dat ik op een paar lange tenen heb getrapt.

Ik weet dat bloggen op een openbare blog allerlei reacties oproept. Gelukkig zijn de reacties die ik ontvang vrijwel altijd aardig, oprecht, geïnteresseerd, motiverend, vragend, betrokken of op een andere manier positief en dragen ze bij aan schrijf- en leesplezier voor mij, en ik denk ook aan het leesplezier voor anderen.

Mensen die zich storen aan mijn ervaringen, belevenissen en problemen mogen daar natuurlijk ook kritisch op reageren. Ik zal altijd antwoorden en ik hoop daarbij de juiste toon te vinden, ongeacht de boodschap en de toon van de boodschap van de reageerder.

En wanneer je echt vindt dat ik me aanstel, problemen zoek die er niet zijn, me druk maak om dingen die niet belangrijk zijn, dan kan je er natuurlijk ook voor kiezen om niet meer op mijn blog te komen. 

Met vriendelijke groet

Mevrouw Niekje



28 opmerkingen:

  1. Waarom heb je ervoor gekozen om nog een uitgebreide blog erover te schrijven?
    En wat denk je dat het je oplevert?
    Maak me even zorgen over je.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemorgen Lot, allereerst geen zorgen hoor! Ik heb hier goed over nagedacht. De reacties van Schrijver riepen dit bij mij op. Wat het mij oplevert? Laten we het er maar op houden dat ik in dit geval graag het laatste woord wilde hebben.

      Verwijderen
  2. Top beantwoord mevrouw Niekje jij laat de mevrouw die op je Blog reageert in haar waarde. Kan ik van haar helaas niet zeggen. Ik lees je Blog graag en heb groot respect voor je hoe je bezig bent.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou inderdaad, lees dan elders.
    Ze zegt wel dat ze er veel van weet maar aan de reacties is dat totaal niet te merken. Lange tenen waarschijnlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemorgen Wasseldoek, vind ik ook. En leg dan uit waarom je er zoveel van weet, dat zou wel verhelderend zijn. Nu weet ik dat niet en kan ik er dus vrij weinig mee.

      Verwijderen
  4. Beste mevrouw met de (bij)naam Niekje, inhoudelijk wil ik mij niet in de discussie tussen Schrijver en jou mengen, ik weet niets van eetbuien en begrijp het daarom ook niet. Ik wil wél iets zzeggen over de wijze van reageren van Schrijver, waar jij je blijkbaar zó over opwindt... Jouw wijze van reageren op een reactie van mij is de reden dat ik mij teruggetrokken heb en nergens meer op reageer. Ik vond het ongepast en onnodig kwetsende. Blijkbaar meet jij met twee maten en/of wil je alleen ja knikkers op jouw blog. Ook iets om eens over na te denken, misschien

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ben vergeten mijn naam bij de reactie te zetten...ik ben Luz

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemorgen Luz, ik zou graag willen weten welke reactie dat was waarmee ik je kwetse, ik heb teruggezocht op met zoekterm Luz maar vond niets. Ik meet niet met twee maten, ik wil ook niet alleen maar ja-knikkers. Wel vind ik het storend wanneer iemand een eetstoornis afdoet als 'fuss', daar heb ik weinig begrip voor. Je mag het met me oneens zijn, je mag een andere mening hebben maar dit vond ik - ook naar anderen met een eetstoornis - erg onsympathiek van de reageerder met als pseudoniem Schrijver.

      Verwijderen
  6. Jammer,dat zoveel mensen met een andere opvatting dat ventileren als 'goede raad". Bovendien zijn geschreven woorden niet de beste manier om elkaar te kunnen begrijpen.Dat adviseren heb ik zelf af moeten leren en nog lukt het niet altijd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemorgen Izerina, soms komt het geschreven woord inderdaad niet over zoals het bedoeld is. Ik probeer mijn reacties dan ook zo zorgvuldig mogelijk te formulieren. Ik begrijp (zie hierboven reactie van Luz) dat mij dat ook niet altijd lukt. We blijven mensen he?

      Verwijderen
  7. Je had het wat mij betreft ook kunnen negeren. Maar ik snap wel dat je over zo'n reactie nadenkt en behoefte hebt te reageren. Ik snap niet goed waarom Schrijver zo'n behoefte heeft om op jouw blog te reageren op de manier zoals hij/zij doet. Want inderdaad: ze kan je blog ook gewoon niet lezen.
    Ik zeg het nog maar eens: ik vind het fantastisch hoe je ermee bezig bent en erover schrijft! Je helpt er jezelf en anderen mee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemorgen Judy, ik ben niet zo goed in negeren, wil altijd graag mijn punt maken. Soms is schouders ophalen en doorgaan beter, dat weet ik. Dank je voor je compliment!

      Verwijderen
  8. Zo, dat is eruit!
    Begrijp dat je ook dit van je af wil schrijven, nu is het klaar en kan je het achter je laten.
    Schrijf maar gewoon verder wat jij wilt, jouw blog, jouw leven!
    Ria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemorgen Ria, mij lucht het op, en ik ga weer lekker verder, tot een volgende keer want die komt er vast! 🤣

      Verwijderen
  9. Mooi beantwoord. En hopelijk vanaf nu geen reacties meer met zo'n negatieve toon;).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemorgen Liselot, dank je wel. Ik hoop dat mensen wel hun eigen mening blijven geven. Dus alle commentaar welkom, maar de toon daarvan is inderdaad belangrijk.

      Verwijderen
  10. Even kijken of ik vanaf deze plek kan reageren. Blogger houdt mij vaak tegen, de laatste tijd. Niet alleen bij jou, hoor.
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemiddag Marijke, dat is raar, heb ik niet eerder gehoord.

      Verwijderen
  11. Vandaag lukt het. Da's mooi.
    Waar ik me over verbaas, is dat veel mensen op een aanmoedigende manier reageren naar jou, terwijl je soms plannen met ons mee deelt, die echt heel raar zijn. Zoals je voornemen om tot AAN DE KERST niet meer te snoepen buiten je eigen eetregels om. Dat klinkt misschien leuk als je een dikkerd was, die nodig 20kg moet afvallen, maar jij bent juist erg mager en zou er wel 20kg bij moeten hebben!
    Als je in sommige reacties hierin wordt aangemoedigd, dan snap ik daar werkelijk niks van. Nóg 100 dagen honger lijden, waarom???
    Eet, drink, snoep, snaai, smul, prop, geniet en wees eens lief voor zelf.
    Marijke.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemiddag Marijke, ik geloof niet dat ik ooit van plan ben geweest om tot aan de kerst niet meer te snoepen. Ik heb gezocht en maar een post gevonden met de term Kerstmis, die publiceerde ik op 8 december 2021 en daarin nam ik me voor om juist wat extra lekkers te eten. Ik word aangemoedigd en gesteund in mijn pogingen om van mijn eetbuien af te komen. Eetbuien waar ik heel veel last en verdriet van heb. Het eetbuivoer zou ik graag op een normale manier willen eten, niet stiekem en niet zodat ik er na afloop buikpijn van heb en niet van kan slapen. Ik ga geen honger lijden, ik wil juist meer eten maar zonder eetbuien. Ik dacht dat dát inmiddels wel duidelijk was. Ik wil juist NIET meer restrictief eten. Ik wil eten, drinken, snoepen, snaaien, smullen en genieten, maar tussen willen en doen zit een heel lastig probleem, een psychische aandoening met de diagnose eetstoornis NAO. De mensen die mijn aanmoedigen begrijpen dat en als ze het niet begrijpen dan weten ze inmiddels wel dat het niet zo heel eenvoudig is als het klinkt. En ook hier geldt: vind je het kul, aanstellerij en drama, dan is dit niet de blog voor jou. Er zijn nog tal van andere leuke blogs om te volgen!

      Verwijderen
    2. 22 juni, reactie van N. Oriens.

      Verwijderen
    3. Hi Nicole, ik kan niets vinden op 22 juni, wat bedoel je precies?

      Verwijderen
  12. Tuurlijk blijven we onze mening geven. Soms begrijpend, soms denkend, laat toch zitten. Dit blog, over een zeer persoonlijk onderwerp, roept tegenstrijdige meningen op.
    Niekje geeft zelf aan dat ze het niet mooier voordoet, maar ook niet slechter. Zij heeft een eetstoornis, maar ik vermoed dat er onder haar lezers personen zijn die het nog wel een graadje of twee, drie erger hebben.
    Zelf heb ik geen eetstoornis. Maar betrap me er wel op dat ik niet dikker wil worden dan het gewicht dat ik al jaren heb. En dat is zeer vrouweigen. Denk aan de slogan "slank als je dochter". Mannen hebben daar veel minder last van.
    Ook denk ik dat Niekje, haar blog niet alleen als therapie beschouwt, maar het schrijven erover ook leuk vindt . En omdat ze het goed verwoordt, duidelijk is in haar uitleg, en haar blog prettig is om te lezen, volg ik haar met plezier.
    Als laatste: "Niekje, je hebt die leuke tas toch wel gekocht hè? Hele prettige vakantie en ik zie je na de vakantie graag weer verschijnen. Tot dan".
    Lieve groet, Francien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemiddag Francien, dank je wel voor je reactie. Je hebt het bij het rechte eind. Mijn eetstoornis is er eentje waar ik heel redelijk tot goed mee kan leven. Ik heb een fijne relatie, een leuke veeleisende baan, goede sociale contacten en ben af en toe een beetje uit mijn hum als de eetstoornis teveel invloed op mij en mijn sociale leven heeft. Over dit laatste staat een blog in de steigers. Ik weet dat er mensen in het ziekenhuis liggen aan de sondevoeding, mensen hun huis niet meer uit willen vanwege overgewicht. Dus ja, het kan heel veel erger zijn.
      Die tas die is er!! Op Instagram, waar ik niet heel actief ben, heb ik een foto geplaatst. Ik ben er reuze blij mee, het is een heel mooi en heel fijn tasje! Tot na de vakantie Francien! xx

      Verwijderen
  13. Ik had het een beetje druk dus ik loop achter maar je brengt een hoop teweeg, zie ik. Ik ga er altijd maar gewoon vanuit dat mensen lekker van zich af schrijven (zoals ik dat zelf doe) en verder is het leven en laten leven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nicky, ja dat klopt, ik heb nu even een blogpauze ingelast omdat ik merkte dat ik zoveel tijd ermee kwijt was zowel actief door het schrijven en reageren op de reacties als passief, maar dan in mijn gedachten. Nu is het even tijd voor rust van werk en blog! Ik schrijf ondertussen op de achtergrond wel door, maar voor latere publicatie.

      Verwijderen