vrijdag 24 juni 2022

Beste Schrijver,

Als ik het allemaal zo lees komt er maar één ding in me op: zoek professionele hulp. Wat jij een eetbui noemt, noem ik een 'vreetkick', hebben we allemaal weleens, vaak hormonaal aangestuurd en kan gebeuren.

Compleet van de gekken, is als je dat gaat compenseren met een soort straf van smaakloos eten. Je bent mens, geen robot. De wereld vergaat niet als je een avondje rommel eet. Zelfs niet na twee avondjes. En als je jezelf daarna weer kunt herpakken met normaal eten (dus niet de geminimaliseerde strafversie), dan ga je meer dan goed.

Echt, niet sarcastisch of naar bedoeld, maar dit is echt niet gezond. En dan bedoel ik niet het eten zelf, maar de wijze van handelen rondom het eten.

Dit was jouw reactie mijn blog een dag na de eetbui.

Ik heb hierop gereageerd maar nadat ik mijn antwoord had gepubliceerd bleef jouw opmerking in mijn hoofd rondspoken. Vandaar dat ik nu een wat uitgebreider reactie geef.

Je schrijft 'zoek professionele hulp'. Het is goed dat er veel professionals op het gebied van eetstoornissen zijn. Helaas zijn er daar, net als voor alle andere professionele (geestelijke) zorg lange wachtlijsten. Voor mensen die nu de hulp nodig hebben is dat heel naar, er gaan zelfs mensen met een eetstoornis dood doordat d e hulp niet op tijd is. Ik heb al eerder geschreven dat ik in mijn leven al meerdere keren professionele hulp heb gezocht en heb gekregen. Dat ik hier veel heb geleerd is een ding dat zeker is, het was niet voor niets. Maar het heeft er niet voor gezorgd dat mijn eetprobleem weg was. 

Op mijn werk merk ik weleens op dat er mentoren zijn die een student uit hun groep bij het zorgteam aanmelden en dan verwachten dat wij de student na een serie gesprekken 'gerepareerd' teruggeven. Maar zo werkt het natuurlijk niet. We kunnen een student wel helpen en dingen leren zodat zij dingen beter of anders gaan doen. Zo werkt professionele geestelijke hulp ook. 

Het volgende punt: eetbui versus vreetkick. Inderdaad hebben veel mensen wel eens een vreetkick, al dan niet ingegeven door hormonen. Maar dat is echt niet te vergelijken met een eetbui. Hier heb ik ook al eerder over geschreven en mocht je meer willen weten, er is op internet veel informatie te vinden over de verschillen. Het gaat dan om een subjectieve en een objectieve eetbui. Voor jou is een zak chips in een keer helemaal opeten misschien een eetbui en noem je dat een vreetkick. Een eetbui bij een eetstoornis is eten eten eten, niets meer voelen, helemaal vol zitten en doorgaan met eten. Schaamte en schuldgevoel na afloop. Wat ik zoal at tijdens een eetbui?  Een liter roomijs of meer, een rol Café Noir of andere koekjes, een grote zak M&M's of een heel BonBonBloc, een pond kwark met suiker en jam, een halve liter vanillevla, drop, winegums, ontbijtkoek met pindakaas. En dat allemaal in een tijdsbestek van een uur of twee. 

Vergelijk zo'n eetbui maar met de inname van alcohol van een alcoholist of drugsgebruik van een junk. Een alcoholist drinkt zoveel dat er geen sprake meer is van een roes. Het gaat veel verder dan dat. Niet te vergelijken met iemand die een keertje tipsy of dronken is. Een recreatieve drugsgebruiker is niet te vergelijken met een junk die niet zonder kan en iedere dag achter de fix aangaat.  Als ik op school in de pauze 4 gevulde koeken eet zal er niet gauw iets van gezegd worden, hooguit zal er iets van gedacht worden.  Maar wanneer ik vier bier tussen de lessen door zou drinken word ik meteen op het matje geroepen. Een lijntje coke tijdens een rapportvergadering en ik kan mijn biezen pakken en hoef nooit meer terug te komen. Maar het principe is hetzelfde, de verslaving heeft de overhand en de verslaafde kan geen weerstand bieden.

Dan het smakeloos eten na afloop van een eetbui. Het gaat er niet omdat het niet mag smaken, het gaat erom dat ik zo mager mogelijk wil eten om de calorie-inname van de dag ervoor te compenseren. 

Tenslotte schrijf je 'dit is echt niet gezond'.  Denk je nu echt dat ik dat niet weet? Denk je nu echt dat ik vind dat ik een gezonde relatie met eten heb? Als je teruggaat naar mijn eerste blogs dan kan je lezen dat ik vorig jaar juli al begon met vertellen hoe raar mijn eetgedrag is en dat ik mijn best doe, met alles wat ik weet en heb geleerd tijdens de therapieën, om hier zelf verbetering in aan te brengen.

Ik snap heel goed dat een eetstoornis totaal absurd overkomt als je er zelf geen hebt en verder niemand kent die er een heeft. Het is een ziekte en geen een waarbij je altijd meteen aan iemand ziet of merkt dat ze er last van hebben. Maar dat betekent niet dat je de aandoening en alles wat erbij hoort kan bagatelliseren door te zeggen dat we er allemaal wel eens last van hebben. 

EBV:  2


43 opmerkingen:

  1. Amen, goed geschreven mevrouw Niekie. Zo is het en niet anders. Veel mensen denken te weten wat een eetstoornis is maar hebben totaal geen idee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemorgen Wasseldoek, dank je wel, mee eens, vandaar mijn reactie, in de hoop wat meer uit te leggen over een (mijn) eetgedrag.

      Verwijderen
  2. goed zo,niekje laat je niet in een hoek drukken.alleen mensen met het zelfde probleem weten wat het is.de anderen moeten geen goede raad geven,maar ondersteunen en met je meevoelen,sterkte met je strijd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemorgen Anoniem, dank je wel. Ik ga door met de strijd en met mijn 'missie' om wat meer bekendheid te geven aan eetstoornissen en het effect op mensen, ook senioren zoals ik.

      Verwijderen
  3. Er is niets zo moeilijk als het menselijk brein. Als je een been breekt dan is iedereen met je begaan, maar heb je een psychische aandoening dan is er niet altijd zoveel begrip. Een psycholoog/psychiater kan hulp bieden, maar uiteindelijk moet je het toch zelf doen.

    Je schrijft over best wel persoonlijke dingen en als iemand niet zo fijn reageert kan dat behoorlijk hard binnenkomen. Anderen kennen jou niet persoonlijk of lezen niet altijd of nog maar kort mee. Sommige reacties doen gewoon pijn en ik denk dat alle weblogcollega's wel weten hoe dat voelt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemorgen Mevrouw W., het is inderdaad het onzichtbare deel waardoor er vaak ook onbegrip is. Ik trek de negatieve, of beter gezegd onnozele reacties, niet heel erg aan , maar reageer wel uit te leggen waarom het niet klopt wat er gezegd wordt.

      Verwijderen
  4. Mooi en goed doordacht gereageerd. Duidelijke uitleg en mooi voorbeeld, 4 gevulde koeken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemorgen Lot, dank je wel! 4 gevulde koeken, heb er best wel zin in 🤣 maar denk dat ik na 1 echt wel genoeg zou hebben nu!

      Verwijderen
  5. Goed zo mevrouw Niekje...als Schrijver nu nog niet inziet dat dit niet zo maar iets is dan denk ik dat ze zelf hulp nodig heeft. Gewoon laten gaan. Je hebt het nu duidelijk genoeg uitgelegd. Zelf heb ik last van emo eten maar ik zie wel duidelijk verschil . Sterkte met alles en ik hoop dat je een fijne vakantie hebt. Gr.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemorgen Anneke, ik laat het nu gaan, maar wilde toch wel mijn punt gemaakt hebben. Dank je wel en ik heb veel zin de vakantie en zal daar ook over bloggen!

      Verwijderen
  6. Heel duidelijk. Vooral de vergelijking met een alcoholist of junk. En ook duidelijk vind ik je opmerking over de 'gerepareerde' student. Want zo werkt therapie natuurlijk niet. Ik zeg het nog eens: ik vind het geweldig hoe je ermee omgaat en hoe je erover schrijft!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemorgen Judy, dank je wel, ik hoop dat het voor anderen ook duidelijk is of op z'n minst wat meer inzicht geeft en laat zien hoe ingewikkeld het kan zijn om een psychische aandoening te hebben én een normaal leven te leiden.

      Verwijderen
  7. Wat een goed artikel! En je hebt zo gelijk iemand die geen eetstoornis heeft kan niet weten wat een eetbui is. Ik kan mij zelf ook nauwelijks voorstellen hoe zoiets is. Kom meestal niet verder dan het leegeten van een zak drop of chips. Maar empathie kan wel. Laten we allemaal eens stoppen met oordelen en veroordelen en eens een beetje lief en aardig voor elkaar zijn i.p.v. afbranden! Ik ben jarenlang misbruikt door mijn vader die ik liever verwerkker noem en tot mijn 39e heb ik alles verdrongen en de overleefstand gestaan. Toen ging het gruwelijk mis. Ik moest mij destijds en nu nog steeds verontschuldigen omdat "ik er toch ok uitzag", het was toch allang geleden, geef jezelf een schop en ga over tot de orde van de dag en nog veel meer van dat soort opmerkingen. We kunnen niet voelen wat iemand anders voelt en mevrouwNiekje zou zelf ook zeker willen dat het anders was en ze er geen last van had. Ik vind het heel erg moedig van haar dat ze erover schrijft en ons een inkijk geeft in haar leven inclusief eetstoornis. Nogmaals: laten we lief zijn voor elkaar er is al narigheid genoeg niet in de wereld en ook in Nederland!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemorgen Anoniem, dank je wel voor het compliment. Oordelen en veroordelen moeten we inderdaad mee stoppen. Aan de buitenkant kan je niet zien wat iemand mee heeft gemaakt of op dat moment meemaakt. Lief zijn voor elkaar en klaarstaan, zonder oordeel of advies, er gewoon voor iemand zijn is vaak ook al genoeg. Zo te lezen ben jij ook dapper en ga je door, knap is dat!

      Verwijderen
  8. Weet je Niekje,jouw openhartig blog geeft veel mensen iets meer begrip van een eetstoornis. Plus meeleven met jou natuurlijk. Maar de schaduwkant zijn reacties van mensen,die een ander idee hebben en van daaruit(ongevraagd) advies geven. Dat kan binnenkomen. Ik hoop,dat je het naast je neer kunt leggen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemorgen Izerina, gelukkig lukt het me om het naast me neer te leggen en t bedenken dat het een onbekende wereld voor hen is en daardoor niet goed te begrijpen. Ik hoop dat mijn blog zorgt dat er iets meer bekend is en misschien iets meer begrip. En al moet ik nog 100 keer hetzelfde schrijven om het uit te leggen, dan is dat geen probleem. Zou dat de docent in mij zijn? 😉

      Verwijderen
  9. Waar Schrijver en ik zich zorgen om maken, denk ik, zijn niet de vreetbuien en jouw gevecht daartegen, maar het sterke vermoeden dat je dagelijks te weinig eet en daarbij veel sport. Durf je een keer te melden hoeveel je weegt irt je lengte??? Is privé, dus denk er maar over. Ik woog ooit 52 kilo en ben 176. Dat was echt schrikken. Nu tik ik de 70 kilo aan. Ik voel me prima.
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marijke, nee, ik meld niet hoeveel ik weeg, dat werkt triggerend voor anderen met een eetstoornis. Ik weeg te weinig en dat is niet alleen omdat het bmi dat aangeeft.

      Verwijderen
  10. Ha Mevrouw Niekje, Mooi weerwoord! Zoals je weet lees ik niet alles van je, ik kom hier zo af en toe eens langs... Het is mij wel duidelijk dat je een eetprobleem hebt - misschien niet eens alleen door de eetbuien, maar vooral ook door je krampachtige manier van omgaan met eten. Ik zou je zoveel meer ontspanning gunnen, vwb het eten! Ik vind het moedig wat je hier allemaal deelt, je maakt jezelf kwetsbaar - en dat betekent ook dat je soms reacties krijgt van mensen die er NIETS van begrijpen....
    Ik neem een voorbeeld aan je schrijfsels, aan je geworstel om je eetprobleem te boven te komen - misschien dat ik zelf nog wel eens iets schrijf over mijn probleem (maar daar gaat mijn blog niet over, én ik vraag me af hoe open ik er over wil zijn...)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Hanneke, dank je wel. Ik gun het mezelf ook maar het lukt nog niet helemaal, maar ik echt al wat stappen verder dan een jaar geleden, mede door erover te schrijven en reacties te ontvangen. Daardoor kijk ik beter naar wat ik doe en luister ik beter naar wat ik wil. Fijn dat mijn schrijfsels anderen ook helpen of motiveren. Dat is leuk om te horen en ook al schrijf ik voor mezelf, het is ook voor mij een motivatie om door te gaan.

      Verwijderen
  11. Goed dat je dit blog geschreven hebt, het geeft weer extra duidelijkheid voor mensen die zich niet in deze ziekte verdiept hebben.
    Natuurlijk mogen mensen hun mening geven en zit je ook niet op slaafse meeknikkers te wachten.
    Zo zie je dat je nog een missie hebt om deze ziekte “op de kaart te zetten”!
    Ria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ria, meningen zijn prima, leuk en altijd goed voor een discussie, maar wanneer de feiten niet kloppen dan heb ik er wel een probleem mee. Ik ga verder met mij missie en hoop nog velen te informeren!

      Verwijderen
  12. Toch jammer dat je eerlijk en open opstellen zo vaak afgestraft wordt. Dat mensen op de een of andere manier altijd extra gretig hun 'eigen mening' ventileren bij iemand die op dat moment kwetsbaar is. Want dan krijg je geen weerwoord en weet je zeker dat het lekker hard aankomt. Als een soort van extra schop na onder het mom van bezorgdheid. Iemand die letterlijk een blog heeft over een eetstoornis vertellen dat ze 'niet gezond bezig is', en denigrerend zeggen dat ze 'compleet van de gekken' is, is zo ontzettend banaal. Zo onbehulpzaam. Zo ondoordacht. Zo simpel van geest. Bovendien zijn dit vaak ook de eerste mensen die een vrouw vertellen dat ze toch echt te dik aan het worden is als ze wel wat aankomt. Zolang je niet alles precies hetzelfde doet zoals hen (of eruit ziet zoals zij er uit willen zien, of aantrekkelijk vinden) is het niet goed. Vergetend dat iedereen een ander lichaam, brein, een andere context heeft.

    Ik vind het juist mooi om te zien dat je hier open in staat. Het helpt zeker. Ik zal mijn heel af en toe voorkomende hormonale vreetkicks nu geen eetbuien meer noemen, want dat zijn ze inderdaad niet. De vergelijking met een alcoholist vond ik ook een hele mooie. Dus ik heb zeker wat geleerd van je blogs. Dat zal je onderwijshart vast goed doen. :)
    -JennyL

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jenny, ik ben het helemaal met je eens, ik denk niet dat Schrijver de moeite heeft genomen om uit te zoeken wie ik ben en wat ik doe en waarover ik schrijf. En als hij of zij dit wel heeft gedaan dan zijn de opmerkingen helemaal ongepast! Enfin, mijn reactie is wel duidelijk. En dat jij en anderen er wat van leren is heel fijn voor mijn onderwijshart! 🙂

      Verwijderen
  13. Hi mevrouw Niekje, ik lees eigenlijk altijd bij je maar reageer zelden. Fijn dat je dit onderwerp bespreekt op een rustige en niet tranentrekkende manier. Ik wens je veel EBV dagen toe!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anoniem, fijn dat je me volgt! En ik houd zelf ook niet zo van zeuren en teuten, dus ik probeer het persoonlijk te houden zonder al te veel getut. Dank je!

      Verwijderen
  14. Toch kan ik me de reactie van Schrijver wel voorstellen. Als je ergens niets of domweg te weinig van weet dan gaat je ratio aan het werk en dan kom je tot een snel oordeel of een advies. Allemaal goedbedoeld en zeker niet vervelend of zelfs kwetsend. Zo moet je het maar niet opvatten, mevrouw Niekje. Ik denk dat we allemaal wel eens kort door de bocht reageren. Niet omdat het moet, maar omdat het kan :-)
    Jij hebt er mee te maken (gehad) en jij weet er dus alles van. Dat is een gegeven, waar je wellicht heel veel mensen mee kunt informeren. Als je iets snapt kun je meer begrip tonen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Griemmank, het ging er niet om dat het kwetsend was en ook het advies vond ik niet erg, maar om te zeggen dat iedereen wel eens een eetbui heeft en dat dat dan hetzelfde is als een vreetkick was voor mij de reden om wat extra uitleg te geven. Mensen met een eetstoornis zouden willen dat ze af en toe een vreetkick hadden, maar helaas is dat niet zo en zijn eetbuien vele malen groter en hebben een totaal ander effect dan een vreetkick op iemand. Ik vind het overigens niet erg dat mensen op hun eigen manier reageren, maar weet dat ik er altijd iets van zal zeggen als ik het er niet mee eens ben. Voor mij is contact met anderen een belangrijk onderdeel van de lol in het bloggen!

      Verwijderen
    2. Kleine aanvulling: ik weet er niet domweg te weinig van, integendeel, ik weet er vrij veel van. Maar oh god als je iemand aanspreekt op z'n destructieve gedrag... Dat moeten we niet hebben.

      Verwijderen
    3. Goed dat je er veel van weet, nogmaals, dat bleek voor mij niet uit je reactie. Destructief? Let's agree to disagree.

      Verwijderen
  15. Goed gezegd! Mensen oordelen te vaak en veel te snel. Dat moeten we met z’n allen potverdikkie eens afleren. Luister slechts naar een ander, laat het binnenkomen en beklijven en mocht er daarna iemand om raad of steun vragen, heb je in ieder geval het begin van een beetje kennis. Sommige issues kun je een mening over hebben, maar maak jezelf niet “gewichtiger” dan nodig: ongevraagde raad komt vaak hard en onnodig kwetsen aan. En ik denk dat jij, mevrouw Niekje, heel goed weet hoe je je eetstoornis moet aanpakken. Chapeau!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Nell, leuk om van je te horen hier op mijn blog! En dank je wel, ik ben het volledig met je eens wat betreft die ongevraagde raad. Het is nog wat anders als het van een dierbare is, maar van onbekende is het niet zo prettig.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dat is een prachtig antwoord op zo'n kortzichtige reactie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nicky, dank je wel, ik probeer het altijd netjes en beleefd te houden, maar af en toe een kleine venijnige steek kan ik dan toch niet laten.

      Verwijderen
  18. Ik bewonder jouw zeer heldere en duidelijke uitleg. Als mensen het nu nog niet begrijpen, dat hebben zij een bord voor de kop.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Myriam, fijn dat het zo duidelijk is, ik hoop ook dat ik hiermee meer mensen kan informeren en dat zij dan weer wat beter weten hoe te reageren mocht iemand in de omgeving een psychische aandoening hebben.

      Verwijderen
  19. Heerlijk dat mensen ervan uitgaan dat ik geen ervaring zou hebben met eetstoornissen, of dat ik denk dat een eetbui of vreetkick 'slechts' een zak chips zou zijn. Net zoals jullie ervan uitgaan dat ik kennelijk geen kennis van zaken zou hebben, hierbij: jullie kennen mij en mijn kennis ook niet.

    Ik maak me oprecht zorgen om mensen die een probleem creëren wat er niet is en zichzelf straffen als ze iets wat ze zichzelf opleggen niet goed doen. Dát is wat ik schrijf. In een reactie onder het betreffende stukje heb ik al geschreven wat voor mij een definitie is van vreetkick/eetbui. Dus ik weet wel degelijk waar het over gaat én ik ken het principe maar al te goed. Met dien verstande dat ik even van mezelf baal dat ik toegaf aan cravings en dat ik daarna weer gewoon verder ga met m'n leven. Zonder mezelf te straffen. En zonder er lang bij stil te staan.

    Amen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Schrijver, ik lees nu dat je wel ervaring hebt, dat was voor mij niet duidelijk uit jouw reactie. Mijn excuus. Ik ben ervan overtuigd dat ik geen probleem creëer, ik ervaar mijn eetstoornis namelijk als een probleem en heb er last van in mijn dagelijkse leven. Fijn dat het voor jou anders is. Ik zou willen dat ik er zo mee kon omgaan.

      Verwijderen
  20. Duidelijk deze uitleg!
    Heel erg naar om te lezen dat je toch weer een eetbui hebt gehad. Het lijkt me heel erg lastig is om mee om te gaan. Ik wens je veel kracht toe!

    (Volgens mij heb ik net ofwel met mijn persoonlijke account, ofwel anoniem gereageerd, ging iets fout, misschien kan je die reactie weghalen. :) )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Zo...Geluk, ik heb je 'anonieme' bericht niet geplaatst. Inmiddels ben ik wel weer over die eetbui heen, dat is nu een week geleden en het lukt me goed om de draad weer op te pakken. Ik had verwacht dat het moeilijker zou zijn.
      Dank je!

      Verwijderen
    2. Dank je!
      Fijn dat het je zo goed lukt om de draad weer op te pakken. :)

      Verwijderen