zaterdag 4 maart 2023

stiekeme eter #1

Wie heeft het niet gedaan, stiekem iets gegeten? Misschien niet als volwassene, maar dan vast wel als kind. Een paar koekjes uit de trommel, een handje drop uit het zakje in de keukenla of met een lepel een paar happen Nutella zo uit de pot. Ik in ieder geval wel. 

We stonden thuis niet op rantsoen, maar de boodschappen werden een keer per week gedaan en op was op. Je moest dus (leren) rekening houden met anderen en als je iets op maakte moest je dat wel even zeggen, dan ging het op de boodschappenlijst.  Daarnaast waren er bepaalde dingen die je niet zomaar pakte, die waren gekocht voor de visite, of voor bijvoorbeeld de zaterdagavond.

Mensen met een eetstoornis kunnen stiekeme eters zijn en dit stiekeme eetgedrag is onder te verdelen in vier soorten. Het kan zijn dat je een van deze soort eters bent, of dat je op meerdere manieren in het geheim eet. Het kan natuurlijk ook dat je geen eetstoornis hebt en toch een stiekeme eter bent.

#1: de gelegenheid doet zich voor/impulsief stiekem eten

Je bent de tafel aan het afruimen en onderweg naar of in de keuken eet je de restjes uit de schalen op. Niemand die je ziet, niemand die controleert wat je met de restjes doet.

Of je bent ergens waar een buffet is met veel lekkere hapjes en gerechten. Je bent even alleen, niemand in de buurt die kan zien wat je eet dus pak nog wat lekkers. En nog wat en nog wat, je hebt geen honger meer maar je gaat door tot er weer mensen zijn. 

Ik ben zo'n stiekeme eter. In onze laatste vakantie verbleven we een nacht in een hotel in Reims. Het ontbijtbuffet had zoveel lekkere dingen dat ik me niet kon inhouden en toen mijn man even terug moest naar onze kamer heb ik snel wat extra's gepakt en gegeten, gewoon omdat het kon. Er waren op dat moment weinig mensen in de eetzaal. Op het terras, waar wij een plekje hadden, was niemand. Dé gelegenheid om nog een plak cake, een brownie en een schaaltje kwark te eten. En toen kon ik nog een keer terug naar binnen voor nog een bordje lekkers.

Ook in andere situaties heb ik dit gedaan en zal ik dit misschien nog wel eens doen. Het is niet leuk om te doen, want terwijl ik eet schaam ik me. Als ik gewoon zou eten waar ik trek in had en mezelf geen regels en restricties zou opleggen dan zou dit stiekeme eetgedrag niet nodig zijn. 

Dit soort stiekem eten is nooit van te voren bedacht of gepland. Het kan en dat laat de eetstoornis zich geen twee keer zeggen. Het eetstoornisbrein maakt hier meteen gebruik van. Nadenken is er dan niet meer bij. De knop gaat om en het stiekeme eten begint.

Om in dit soort situaties een steuntje in de rug te hebben zou ik er goed aan doen om met mezelf af te spreken dat ik mag nemen waar ik trek in heb, dat het niet erg is om een keer wat meer te eten, wat ongezonder te eten en misschien zelfs wel wat teveel te eten. Het blijven voor mij anders altijd lastige momenten want zo'n overvloed aan eten vind ik ingewikkeld. Wat is normaal eetgedrag bij zo'n uitgebreid buffet? Wat doen anderen? Moet ik anderen als voorbeeld nemen? Volgende keer dat ik aan een overvloed van keuzes word blootgesteld  maak ik van te voren een plannetje!

De informatie over stiekem eten is voor een deel afkomstig van 'The Binge Eating Therapist' en is aangevuld met mijn eigen voorbeelden en ervaringen.



30 opmerkingen:

  1. De woorden 'normaal eetgedrag' herinnerden mij aan een busreis met mijn moeder. Ik heb geen rijbewijs en ben qua vervoer dus afhankelijk van anderen. Voor het gemak kozen wij een keer voor all inclusive en wat er 's morgens en 's avonds een buffet. Ongelooflijk dat hoe een groot deel van het gezelschap zich nog voordat ze uberhaupt een plaats aan een tafel hadden gekozen zich letterlijk als een soort haviken 'aanvielen' op het buffet en onmiddellijk de schalen met mini-viennoiserie plunderden. Ik voel mij echt niet beter dan een ander maar vond dit echt niet kunnen. Sommigen hadden ook nog een plastic zak die ze volstopten voor de lunch....'s Avonds hetzelfde. Aan dit soort mensen hoef je dus zeker geen voorbeeld te nemen. Daarna nooit meer zo'n all inclusive reis geboekt :-) Fijne zondag!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ilona, zo'n reis zouden wij ook nooit boeken. We houden allebei van koken en vinden een keertje een buffet tijdens een vakantie een keertje leuk maar niet dagelijks. Wij vinden het juist leuk om lokale winkels en markten te bezoeken en daar onze spullen voor het eten te kopen. Jij ook nog een fijne zondag!

      Verwijderen
  2. Je schrijft het zelf al. Als stiekem dat etiket niet meer heeft,zou je dan minder eten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Izerina, ik denk dat ik, wanneer ik mezelf toestemming geef, misschien wel minder zou eten. Het is juist het restrictieve waardoor het stiekem gebeurd. Alsof IK niet mag nemen wat ik wil, en alle anderen wel! Raar nietwaar?

      Verwijderen
  3. Oeh, zo'n buffet is wel een enorme trigger, kan ik me zo voorstellen! Het gekke is dat ik me van mijn jeugd niet kan herinneren dat ik een stiekeme eter was. Ik hield niet zo van koekjes, die mijn moeder bij de koffie en de thee serveerde. Nu is voor mij zoetigheid een trigger. Ik kan geen trommel koekjes erop na houden zoals mijn moeder, want die trommel moet in één keer leeg. Maar dat is geen eetstoornis zoals bij jou, denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Judy, nee hoor, dat wat jij hebt hebben veel mensen. Soms is het ook gewoon lekker om even te bunkeren, of dat nu koekjes zijn, dropjes of een bord met heerlijke pasta.... dat gaat soms gewoon zo. En niet in huis halen kan helpen.

      Verwijderen
  4. "Een stiekeme eter" ik had het nooit zo bekeken maar ik herken er mezelf wel in. Vroeger deed ik ook wel een greep in de pot Nutella en dan de hagelslag mmmmmm. Later en nu ook nog doe ik het ook nog wel al is het nu niet meer aan de zoete dingen maar de hartige. Franse kaas, oei en de chips die ik nooit durf te kopen en heb ik ze moeten kopen voor liefhebbers dan eet ik het laatste restje op. Ik kan me dan niet in de hand houden. Vreselijk toch dat ik dat niet kan. Ik ga er toch eens extra op letten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ellen, zo'n paar chipjes op de bodem van de zak, een extra stukje kaas, dat is volgens mij heel normaal. Het is pas stiekem als je het van jezelf niet mag en dat daarom ook niemand het mag zien of weten.

      Verwijderen
    2. Die restjes chips eet ik dan ook als iedereen weg is. Ik prop ze gewoon in mijn mond als er niemand bij is en zo gaat dat ook met de stukjes kaas. Als ik de boel opruim en ik sta alleen in de keuken dan prop ik ze ook in mijn mond. Ik kan bijvoorbeeld de hele avond niets nemen maar als iedereen weg is lijkt het wel of ik alles moet inhalen. Bah.

      Verwijderen
    3. Ik kan makkelijk zeggen dat het helemaal niet erg is, maar ik ben net zo en ik vind het ook niet leuk dat ik het doe. Zullen we afspreken dat we het de volgende keer gewoon opeten waar manlief (of visite) bij is? Of het niet opeten, dat kan natuurlijk ook!

      Verwijderen
  5. Je bent niet de enige! Ik ben jaren geleden aangehouden door een beveiliger toen ik de Hema uitkwam omdat ik stiekem liep te eten in de Hema. Ik had nl chocolade gekocht bij V&D en kon daar niet van afblijven. En die bewaker dacht dat ik iets gestolen had bij Hema. Hij begreep niet dat de V&D chocolade niet kon wachten tot ik buiten was. Vernederend of hilarisch?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anoniem, nu zou ik zeggen hilarisch, maar toen het je overkwam voelde het waarschijnlijk als vernederend. Wat een vreemde situatie moet dat geweest zijn!

      Verwijderen
  6. Ik hou erg van uitgebreide buffetten maar kom er zelden. Als we in Frankrijk waren gingen we naar een lunch restaurant met zeer uitgebreide keuze in diverse gerechten, is helaas alweer 3 jaar geleden de laatste keer.
    Ik eet dan natuurlijk wel meer dan bij een gewone lunch maar echt overeten doe ik eigenlijk niet, mijn bord laad ik ook niet te vol ik wil alles apart kunnen zien en proeven en ik weet ook dat ik me niet lekker voel met teveel in mijn maag en er de rest vd dag last van zal hebben en dat wil ik niet.
    Thuis neem ik wel eens een extra plakje kaas of leverworst als ik de hond haar middaghapje geef, maar heb niet gevoel dat ik dat stiekem doe dan. Verder kan ik even geen situaties bedenken dat ik dat doe

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lot, als ik jou goed inschat dan heb je geen problemen met iets wel of niet eten. Je weet precies wat je maag aankan en wat prettig voelt. En zo'n klein hapje 's middags maakt je inderdaad geen stiekeme eter!

      Verwijderen
  7. restjes uit schalen opeten kun je ook zien als "zonde om weg te gooien en te weinig om te bewaren". en de een eet nu eenmaal meer dan de ander, zonder dat als stiekeme eter te betitelen.
    En wat anderen doen... daar moet je je echt niets van aantrekken. Gewoon pakken en eten wat je lekker vindt en waar je trek in hebt. En eventueel nog een keer, daar zijn de buffetten toch voor?
    Gewoon genieten en niet teveel piekeren en nadenken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Berber, klopt, het is ook zonde, maar dan nog zou je het dan gewoon aan tafel kunnen opeten. Dat is wat ik tegenwoordig doe. En ja, buffetten zijn er om van te genieten, maar dat is nu juist zo moeilijk. Volgende keer zal ik er minder over piekeren en het gewoon eens laten gebeuren!

      Verwijderen
    2. Je zou het inderdaad eens laten gebeuren meer eten.
      (buiten de eetbuien natuurlijk want dat is een ander verhaal)

      Verwijderen
    3. Ik ga het zeker proberen de eerstvolgende vakantie dat we een hotelovernachting met ontbijt hebben!

      Verwijderen
  8. Ik ken iemand, een super lieve oudere dame, met ernstig overgewicht, die zich zo schaamde voor haar mollige lijf dat ze in gezelschap van anderen nooit snoepte, maar altijd "aan de lijn" was. Ook samen met haar, helaas veel te jong overleden man, nam zij maar zelden iets lekkers bij de koffie. Hij vond dat erg ongezellig, maar zij was aan de lijn! Zij vertelde natuurlijk niet dat zij overdag vaak gebakjes haalde en uit schaamte dus niet één maar vier ("voor de visite", verklaarde ze) en die allemaal achter elkaar uit de doos op at.
    Na het overlijden van haar man, had ze daar het meeste spijt van, dat ze niet vaker samen hadden genoten en ze zich zo had laten leiden door wat anderen mogelijk van haar zouden denken.
    Marijke.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marijke, dat is wel heel sneu voor deze dame. En iets om te onthouden als ik mezelf weer eens niets gun terwijl manlief iets lekkers neemt!

      Verwijderen
    2. Dat is een heel goed idee, geniet er samen van je hebt weer wat extra

      Verwijderen
    3. Hoi Lot, ik hoop dat we in mei wat kunnen plannen. Hangt er nog even van af hoe alles hier loopt, dat begrijp je. x

      Verwijderen
  9. Stel dat je los kan laten dat mensen je veroordelen als je een keertje iets meer haalt dan volgens jouw normen goed is. Hoe zou dat voelen? Stel deze vraag ook aan mijzelf, want ik schaam me al als ik bij dezelfde supermarkt nog een keertje iets haal. Alsof het de cassiere ook maar iets kan schelen of dat zij onthouden heeft wat ik koop. En hoe vaak.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nietzomaarzoo, het is niet eens zo dat ik denk dat mensen me veroordelen, ik ben broodmager dus ik denk eerder dat ze denken 'mens, neem lekker!' dan dat ik teveel eet. Ik heb ook geen schaamte bij de kassa als ik lekkere dingen koop. Alleen ik weet dat ik het dan alleen opeet en inmiddels weet ik ook dat die dame of heer (bij onze Lidl bijna allemaal jongens!) aan de kassa als ze mijn rug zien al niet meer weten wat er langs de scanner ging. Ik zit mezelf zo in de weg met al mijn regels!

      Verwijderen
  10. Als kind snoepte ik ooit stiekem uit zo'n oranje pot stroop en kreeg toen heel erg diarree...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nicole, die potten ken ik wel, is trouwens best een geklieder om daar een lepel uit te nemen, hazelnootpasta (wij hadden nooit echte Nutella) is een stuk makkelijker! Jouw stiekeme gesnoep werd ook nog eens afgestraft, arm kind!

      Verwijderen
  11. Volgens mij moet je niet zo streng zijn voor jezelf. Iedereen eet wel eens iets stiekem. Als ik nu iets wil eten, doe ik dat gewoon. Niet omdat het moet maar omdat het kan ... ik ben baas over mezelf. Niemand anders. Vroeger moest ik ook afgemeten hagelslag op mijn boterham doen en alleen op zaterdagavond iets lekkers. Als je ouder wordt heb je het probleem dat je gewoon niet veel meer op kunt eten ...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Herma, wat goed gezegd: baas over jezelf. Dat moet ik ook wat meer denken, dan zou ik misschien niet zo heel streng zijn. Wij werden thuis niet heel erg kort gehouden, maar we konden ook niet lukraak pakken en eten. Toen ik uit huis ging at ik een periode erg veel en erg ongezond, volgens mij doen veel jongeren dat, maar ook omdat het kon! Ik ga mijn best doen Herma!

      Verwijderen
  12. Ik zit me af te vragen waarom je dat zou doen. Omdat je bang bent dat mensen denken dat je teveel eet waarschijnlijk. Maar dat maak je eigenlijk gewoon zelf uit. Ik eet niet stiekem. Hoe ouder ik word, hoe minder het me kan schelen wat anderen denken. Ken je dat? Dat je in gezelschap bent en dat er nog één bitterbal ligt die niemand durft te pakken? Ik roep gewoon "Wil niemand 'm? Dan eet ik 'm op!" Dat had ik een paar jaar geleden nooit gedurfd. Het voordeel van oud(er) worden ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nicky, nee niet omdat ik niet wil dat mensen zien dat ik eet. Maar misschien wel omdat ik niet wil dat mensen denken dat ik geen maat kan houden. Ouder worden heeft veel voordelen en maling hebben aan dingen is er zeker een van. Dat lukt me aardig, maar met eten blijf ik klooien!

      Verwijderen