woensdag 10 augustus 2022

eetherinneringen - full English breakfast

14 Jaar was ik toen ik voor de eerste keer naar Engeland ging. De zwemclub waar ik lid van was deed mee aan een uitwisselingsprogramma met een Engelse zwemclub tijdens het Pinksterweekend. Alle kinderen logeerden bij een gastgezin. Samen met een twaalfjarig clubgenootje logeerde ik bij de familie Smithers in Maidstone. Ik heb al eerder iets over ze geschreven want ze zouden later, tijdens mijn jaren in Engeland, nog een belangrijk rol gaan spelen.

Bij de Smithers werd er veel en lekker gegeten. Mary, de vrouw des huizes, kan vreselijk lekker koken en bakken. Tijdens dit lange weekend werden er dan ook veel heerlijkheden gegeten. Wat de meeste indruk op me maakte was het ontbijt op zondagochtend. 

Op de ontbijttafel stonden op die ochtend minstens 4 pakken verschillende soorten cereals (cornflakes, frosties etc.). Maar dat was slechts de eerste gang bleek al gauw. Mary vroeg ons of we ook een full English breakfast wilden.  Ik had er nog nooit van gehoord, bij de lessen Engels op school leerden we alleen maar woordjes, grammatica, lezen, luisteren schrijven. Misschien ook nog een paar feiten over de Engelse cultuur, maar volgens mij niets meer over hun eetgewoonten dan dat Engelsen veel tea drinken. En dat terwijl er echt heel veel interessants te vertellen is over de Engelse eetcultuur. 

Terug naar het ontbijt. Op zondagochtend is in huize Smithers, en overigens in veel andere Britse huishoudens, het ontbijt zeer uitgebreid. Nadat Mary mij uitlegde wat het was zei ik natuurlijk geen nee. Ik was benieuwd en had ook wel trek. Bovendien zou ik later op de ochtend nog aan een waterpolotraining meedoen met het herenteam van de vader van het gezien, Peter,  en dus had ik wat energie nodig.

Toen we ons kommetje cereal op hadden kwamen Mary en Peter uit de keuken met voor iedereen een bord met het ontbijt. Op de borden lagen: een worstje, twee plakjes bacon, witte bonen in tomatensaus, een gegrilde tomaat, een gebakken ei en twee geroosterde boterhammen. Tijdens het eten legde Peter uit waarom het ontbijt zo uitgebreid was en dat dit vroeger voor mensen die zwaar lichamelijk werk deden een dagelijks ontbijt was maar dat dit tegenwoordig veel minder gegeten wordt. 

Natuurlijk zijn de eetgewoonten in het Verenigd Koninkrijk ook onderhevig aan nieuwe trends en ander eten. Toch zie je in alle dorpen en steden in het Verenigd Koninkrijk nog overal zogenaamde greasy spoons. Dit zijn goedkope cafés waar zo'n Brits ontbijt wordt geserveerd, natuurlijk met een grote beker heel zwarte thee met melk. Als je thee zonder melk wilt moet je het er duidelijk bij zeggen.

Ik heb al jaren niet zo'n uitgebreid ontbijt meer gegeten en maak het zelf nooit. Maar altijd wanneer ik in Engeland ben (en dat was voor Corona minimaal 1x per jaar) eet ik ergens een full English breakfast. Soms bij een greasy spoon, soms bij vrienden. De laatste keer was bij Mary en Peter, toen ik daar op bezoek was om samen met familie en vrienden de 80e verjaardag van Peter te vieren. 

Ik ben blij  dat ik toen gegaan ben, want in juni van dit jaar is Peter, na een kort ziekbed, overleden. Hij was my English Dad.


22 opmerkingen:

  1. Wat bijzonder dat jullie altijd contact zijn blijven houden.

    Heerlijk zo'n ontbijt! Ik heb het ook wel in Engeland gegeten en je kunt me sowieso altijd blij maken met alle ingrediënten waar dit ontbijt uit bestaat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb op mijn 18e een maand bij ze gewoond tussen twee au-air jobs in. Ze zijn later ook bevriend geraakt met mijn ouders en mijn vader heeft nu ook nog steeds contact! Lekker zo'n ontbijt, voor mij hoort het echt bij Engeland. Thuis eet ik wel eens roerei met toast, maar witte bonen in tomatensaus zou ik hier nooit eten. Grappig hoe dat werkt.

      Verwijderen
  2. Ooit probeerde ik zo'n ontbijt in een hotel. Te veel voor me. Maar nog ruikt het in de straat lekker,als de Schot om de hoek in de ochtend bacon bakt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is een prima ontbijt als je het eet voordat je een hele dag op pad gaat, maar het is zeker veel! Gebakken spek ruikt inderdaad lekker! Ook een favoriet in Engeland: bacon sandwich. Moet het wel van dat hele kleffe witbrood zijn. Of een chip buttie: hetzelfde kleffe witte brood met patat. En wist je dat ze ook wel chips op brood doen, tussen een broodje ham of kaas bijvoorbeeld? En zo weet ik nog wel wat aparte Britse eetgewoonten.

      Verwijderen
    2. maak er een apart blogje van. Chips is weer anders dan speculaasjes op brood

      Verwijderen
    3. Goed idee, en inderdaad speculaas is ook lekker knapperig op een bammetje. Vinden zij vast weer raar van ons, net als hagelslag, dat is daar gewoon taartversiering!

      Verwijderen
  3. Ik was een jaar of 16 of 17 toen ik met een jongerenreid naar Londen ging. We kregen in het hostel ook 'full English breakfast'... heerlijk vond ik het. Ik was nooit fan van brood als ontbijt, en later bleek dat ik niet tegen gluten kan. Maar op zo'n Engels ontbijt doe ik het prima! Ik laat het brood en de 'cereals' dus weg.
    Wat leuk dat je contact bent blijven houden met je Engelse familie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens mij is het 'you either love it, or hate it!' met zo'n ontbijt. Ik vind het ook heel lekker maar zou het niet wekelijks willen eten. Voor mij hoort het echt bij Engeland.

      Verwijderen
  4. En dan was je de Poridge nog vergeten.
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, precies! Al jaaaaren mijn vaste ontbijt. Porridge is iets waar de Schotten patent op hebben. Zelfs op de manier van bereiden. Schijnt te moeten met een houten pollepel in een pannetje en slechts een snuf zout en melk. Ik maak het in de magnetron en doe er ook kaneel en nootmuskaat door. Maar dat is dus vloeken in de kerk volgens Schotten!

      Verwijderen
  5. Lekker hoor! In internationale hotelketens kan je ook altijd een Engels ontbijt krijgen. Toen ik jonger was nam ik dat wel eens. Nu neem ik alleen een omeletje of een sunny-side-up en wat bacon.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt, dan kan je het zelf samenstellen met zo'n buffet. Maar daar zie je volgens mij niet altijd de 'baked beans' (witte bonen in tomatensaus) bij en ook de gegrilde tomaat niet. Ik ga nu ook wel voor een roereitje of gekookt ei, dat vind ik ook erg lekker!

      Verwijderen
    2. Afhankelijk van het land denk ik. In Tenerife of Egypte in ieder geval wel. Daar zijn natuurlijk ook heel veel Engelse toeristen.

      Verwijderen
    3. Ja, zo zal het zijn, lijkt me ook logisch.

      Verwijderen
  6. Wat mooi dat je contact gehouden hebt met je gastgezin. Ik vrees dat ik zo'n Engels ontbijt niet weg zou krijgen. Er zit echt te veel bij wat ik niet lust. Sterker nog; ik lust haast niets van wat erbij zit. Ik zou gaan voor het ei, de tomaat en de toast.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is inderdaad heel leuk! Hun kinderen zijn ook mijn leeftijd en hebben nu ook grote pubers. Omelet of roerei met tomaat is een heerlijke combi, lust ik ook graag!

      Verwijderen
  7. Wat een mooie herinnering! Zelf heb ik nog nooit een echt Engels ontbijt gegeten. Denk ook niet dat ik het weg zou krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het wordt ook als brunch, lunch en zelfs avondeten gegeten, maar je moet het wel lekker vinden en dat doet niet iedereen. Ik snap dat ook wel. Witte bonen in tomatensaus uit blik zijn niet iedereen z'n ding!

      Verwijderen
  8. In 1971 werkte ik op een Rijn cruiseboot en de passagiers waren oor 80% British. We moesten alles uitserveren ook ontbijt. Niet iedereen wilde the full , vaak wel ei en bacon maar niet de rest en anderen juist worst en bonen en vrijwel iedereen at elke dag hetzelfde de 14 dagen.
    In 1974 heb ik met mijn ex 2 weken in Great Yarmouth in een pension gezeten. Ontbijt en diner inclusief en echt helemaal Brits. Ontbijt was alles en ik kleine hoeveelheden, prima. Als toetje de ene dag appeltaart, de dag erna halve appeltaart en custard.
    Van het andere kan ik me niet veel herinneren, wel dat we de tweede week vaak Fish and Chips hebben gegeten incl de thee met melk
    Toen ik nor werkte at ik vaak gebakken ei met ham en kaas.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel leuk om te lezen Lot! Fish and Chips is ook een hele andere manier van patat eten dan bij ons. De chips are 'soggy' omdat er zout en azijn overheen gaat. Heb ik nooit lekker gevonden, maar zonder die toevoeging en mét fish is het wel lekker. Custard lust ik ook graag.

      Verwijderen
  9. Eerlijk gezegd; ik gun iedereen zijn of haar Engelse ontbijt, maar het griezelt me toe; alleen de baklucht al op de nuchtere maag. Voor mezelf vind ik het al een hele prestatie dat ik 's morgens een bakje yoghurt naar binnen werk. Dat moest van de bedrijfsarts die me tijdens een periodieke keuring vroeg naar mijn eetgewoonten. De beste man kreeg bijna een hartverzakking toen ik hem vertelde 's morgens vrijwel nooit te ontbijten. Hooguit een glaasje melk of karnemelk. Vervolgens 19 km naar mijn werk fietste en pas 's middags mijn eerste maaltijd, 4 boterhammen, van de dag at. Ik voelde me er kiplekker onder en had verder ook geen gezondheidsproblemen. lijn etc. Om zijn gemoedsrust heb ik me maar aangewend een bakje yoghurt te nemen.
    En of ik me er lekkerder door voelde? Niet echt, maar zelfs ontbijten went.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoor van meer mensen dat zij niet ontbijten, en gelukkig moet en mag iedereen zelf weten wat hij doet. Ik vind ontbijt lekker, ik eet altijd havermoutpap, en ik heb er ook altijd trek in. Inderdaad is het denk ik ook wat je gewend bent. Mijn vader eet nooit lunch en die wordt as zaterdag 80, dus dat heeft hem ook geen schade berokkend!

      Verwijderen