maandag 1 augustus 2022

terug van zomerreces

Overal om me heen hoor ik het: "Zo heerlijk om weer thuis te zijn!" Waarom gaan we zo massaal op vakantie als we het zo fijn vinden om thuis te zijn? Of gaan we juist op vakantie om te kunnen genieten van het weer thuis zijn? Hoe dan ook, onze vakantie in Frankrijk was heerlijk maar ook ik vind het fijn om terug in mijn eigen omgeving met mijn eigen spullen te zijn. 

We waren dit jaar in Mazirat. Een klein plaatsje in de Auvergne. De heenreis hebben we in drie dagen gedaan zodat ook het onderweg zijn wat aangenamer was dan plankgas over de péage. We stopten in Rochehaut België en ook overnachtten we in Turny Frankrijk. Van zwarte zaterdagen hebben we geen last gehad.

We hadden prachtig weer, warm en zonnig en gelukkig maar een dag té warm. Dat was dezelfde dag dat in Nederland de eerste dag van de Nijmeegse Vierdaagse werd geannuleerd. We konden van 's morgens vroeg tot 's avonds laat buiten leven. Het huis was ruim en van alle gemakken voorzien. Door de dikke muren was het lekker koel binnen. Bij het huis was een grote tuin met twee terrassen en veel schaduw. Ook was er een plonsbad waar we af en toe een 'duik' in namen voor wat verkoeling.

We hebben mooie dingen gezien, dorpjes een een stad bezocht maar we hebben ook voldoende gelummeld met een boek, goed gesprek, een dutje (T!) of helemaal niks. Er was geen Wi-Fi en dat vond ik niet erg. Ik heb mijn laptop niet uit de tas gehaald, af en toe even op mijn telefoon wat e-mail gelezen, in Google wat dingen opgezocht en een paar foto's op mijn Instagram geplaatst. Een Wi-Fi detox kan zo af en toe geen kwaad. Al was het maar zodat je waardeert dat je thuis een fijne snelle verbinding hebt!

Natuurlijk waren er ook mindere momenten. Het eten buiten de deur ging minder goed dan ik had gehoopt. Dat lag voor een groot deel aan mij, maar ook aan de restaurantjes waar wij gingen eten. Op het platteland zijn er genoeg bistro's en auberges en allemaal hebben ze naast het menu du jour ook een a la carte menu. Maar er was nergens een vegetarische optie en er stonden ook niet overal salades op de kaart. We aten onze lunch vaak thuis, maar een paar keer zijn we tussen de middag buiten de deur gaan eten. We hadden die dagen natuurlijk een picknick mee kunnen nemen maar ik wilde toch ook proberen om ontspannen in een restaurant te eten. En dat is maar gedeeltelijk gelukt. Gelukkig hebben we thuis wel steeds lekker gegeten en hebben de restaurantmaaltijden geen grote invloed gehad op hoe ik terugkijk op deze vakantie. Ik zou nog steeds willen dat ik makkelijker met eten in restaurants in het buitenland kan omgaan. In grote steden is er voldoende aanbod, maar het platteland is zo anders, dat blijf ik ingewikkeld vinden.

Zoals ik al zei heb ik mijn laptop niet tevoorschijn gehaald en is er van mijn voornemens om alvast leuke blogs te schrijven dan ook niets gekomen. Ik had er geen zin in. Maar gelukkig merk ik dat ik de smaak van het bloggen weer te pakken krijg nu ik mijn eerste stukje heb geschreven. Er is namelijk nog voldoende te vertellen op persoonlijk vlak maar ik heb ook meer algemene (wel vaak eetstoornisgerelateerde) onderwerpen genoeg.

Een van mijn eerstvolgende blogs gaat over het domino-effect van een eetbui. Ik ben namelijk niet voor niets vandaag pas opnieuw begonnen met tellen. Het is maandag en bovendien de eerste dag van een nieuwe maand en ik heb een periode met eetbuien achter de rug. Ik weet dat ik ze kan laten en weet ook nog hoe het moet. Nu moet ik dat weer gaan doen en alle 'tools' inzetten die ik heb om mijn reptielenbrein terug het hok in te krijgen. Hoe dat gaat en of dat lukt zal ik natuurlijk met jullie delen.  De eerste dag zit erop en hopelijk is het er een van vele!

aantal dagen eetbuivrij: 1


26 opmerkingen:

  1. Fijn dat je er weer bent.
    Succes.
    Groeten
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn dat je er weer bent.
    Succes!
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijn toch,zowel op vakantie zijn als thuiskomen waarderen. Wat goed,dat je zo lang de laptop dichthield.Wij zijn vroeger wel naar een internetcafé geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Internetcafés, ik kan me ze ook nog herinneren. Vraag me af of ze nog bestaan, zeker hier in het Westen waar iedereen toch wel internet thuis heeft (behalve ons vakantiehuis 😉). Ik had genoeg aan mijn telefoon en een paar mb's om het hoognodige op te zoeken.

      Verwijderen
  4. Fijn dat je weer terug bent, klinkt als een geslaagde vakantie! Jammer van wat problemen met restaurants. Het is goed dat je de laptop even ingepakt liet. Ben benieuwd naar al je belevenissen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die restaurantproblemen zijn inderdaad jammer, ik word wel steeds wijzer en ga er steeds beter mee om, maar leuk is het nooit. Manlief moet ook af en toe erg geduldig zijn en dat vind ik dan weer zo jammer voor hem, alhoewel hij er niet zo mee zit zegt hij.

      Verwijderen
  5. Fijn dat jullie het zo goed gehad hebben.
    Ik vind eten in het buitenland toch altijd wat moeilijk. Vaak begrijp ik de helft van de menukaart niet en als ik het op mijn telefoon vertaal, komt er soms iets heel geks uit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zoek ook vaak op wat iets is, ook kijk ik op andere borden maar dan nog gaat het inderdaad wel eens mis.

      Verwijderen
  6. jammer dat je je reptielenbrein niet in dat plonsbad liet vallen..:)) klinkt als een prettige vakantie, en dat het eten lastig zou kunnen zijn wist je al

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha... inderdaad had dat een goed idee geweest. Tja, eten blijft ingewikkeld en daar kijken we niet meer van op!

      Verwijderen
  7. Ik hoor ook wel mensen die niet blij zijn om weer thuis te zijn. Die moeite hebben om het gewone leven weer op te pakken. Dat lijkt me overigens wel rot. Het is toch beter als je blij bent om weer thuis te zijn denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze zijn er inderdaad, maar wel in de minderheid. Misschien hebben ze geen leuk werk of altijd stress en drukte en in een vakantie moet je natuurlijk veel minder. Misschien is het ook de sleur van het normale ritme. Ik denk ook dat het fijner is wanneer je blij bent weer thuis te zijn en die sleur als prettige routine te ervaren.

      Verwijderen
  8. Er staat nu een 1, we gaan voor twee 00 erachter toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Al met al klinkt het toch als een fijne vakantie! Ik houd niet echt van op vakantie gaan, maar zo klinkt het allemaal wel fijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vakantie kan leuk zijn, maar ook stressvol. Ik vind het prima om een of twee keer per jaar weg te gaan, niet te lang en niet te ver. En als het niet kan, zoals tijdens de coronapandemie, heb ik er totaal geen probleem mee!

      Verwijderen
  10. Zo te lezen heb je een fijne vakantie gehad!
    Je hebt het vast al eens op je blog geschreven, maar wat vind je vooral zo moeilijk om in een restaurant te gaan eten?
    Te lui om het terug te gaan zoeken🫣
    Ben benieuwd naar je volgende blog.
    Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik vind eten in restaurants niet erg, zelfs leuk en lekker, mits er lekkere dingen op de kaart staan. In grote steden, zowel in Nederland als het buitenland, kan je volop kiezen uit eetzaakjes waar je gezond en lekker kan eten. Maar op het platteland in het zuiden van Europa is die keus minder. Veel vlees, weinig groente. Daarnaast vind ik warm eten tussen de middag niet fijn, en dat is in deze landen ook heel gewoon. Italië ken ik niet, ben alleen een paar keer in Rome geweest maar logeerde daar bij mijn au-pair moeder en we aten tussen de middag thuis. Maar Spanje, Portugal en Frankrijk ken ik goed en daar is de lunchcultuur heel anders en voor mij lastig. Mijn man vindt het juist heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je antwoord!
      Ik vind tussen de middag warm eten juist fijner, ten eerste heb ik meer energie om het te bereiden en meer tijd om het ‘s middags te verteren. Sinds mijn man met pensioen eten we bijna nooit meer ‘s avonds warm.
      En gelukkig vinden we dat beiden lekkerder.

      Verwijderen
    2. Ik begrijp dat het voor jullie nu prettig is. Maar het is voor mij zo ongewoon dat ik er op vakantie ook niet goed mee kan omgaan. Mijn man eet thuis ook wel eens warm tussen de middag, maar dan is dat meestal een restje chinees of een kop soep, maar we eten nooit een volledige warme maaltijd tussen de middag.

      Verwijderen
  12. Hello, ik ken niets van eetstoornissen, maar wij hebben een gezin met 3 kinderen met autisme en die hebben elk hun eigen beperkingen qua eten enzo (Ochja en zelf ben ik vegetarisch, om het lekker makkelijk te maken). Dus op reis maken wij meestal zelf eten (met zoveel mogelijk voor ons nieuwe, lokale producten) en we doen heel veel aan picknicken. Dat vind iedereen in ons gezin leuk en ontspannend.
    Af en toe gaan we in een stadje een koffie of dessert eten op een terrasje, dat geeft ons veel minder stress dan warm gaan eten met ons gezin.
    En zo heb je toch een leuk terrasje gedaan en de plaatselijke sfeer kunnen opsnuiven.
    Misschien is het een idee om minder hard voor jezelf te zijn en gewoon te proberen zoveel mogelijk (eet) stress weg te nemen op reis?
    Het is maar een ideetje hoor. Jij weet het beste wat goed voor je is.
    Groetjes,
    Nina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We hebben een goede koelbox en die gaat bijna altijd mee de auto in zodat we onderweg zelf onze lunch kunnen regelen. Maar omdat we ook wel eens wat anders willen - en ik dit voor mij man ook graag doe - is een of twee keer in zo'n week bij een restaurant eten ook onderdeel van onze vakantie. Het gaat steeds vaker goed, maar soms niet. Ik heb de meeste eetstress onderweg en op vakantie in het algemeen al overwonnen, maar dit soort acties blijven altijd een kwestie van geluk hebben. En vaak hebben we dat en eten we erg lekker! Ik heb een aantal studenten met autisme in mijn klassen en leer er steeds meer over. Ik begrijp goed dat ook eten op vakantie voor jullie als gezin dan ingewikkeld kan zijn en jullie oplossing lijkt me dan ook een heel goede.

      Verwijderen
  13. Fijn dat je er weer bent.
    In dorpjes in het zuiden is de keuze aan 'gezond' op restaurant inderdaad niet bijzonder groot. Vegetarisch zal helemaal een ramp zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn om terug te zijn (thuis en op de blog!!). Vegetarisch is heel lastig, ik heb wel besloten dat ik volgende keer gewoon vraag of ze een omelet voor me bakken, met friet en sla! Dat was een tip die ik las op een site van iemand die vegetarische recepten blogt. Goede tip, nu iets te laat, maar wel om te onthouden. Ben blij dat ik geen veganist ben!! (En ook geen echte vegetariër, maar eet het liefst geen vlees). Ben een flexitarier.

      Verwijderen