dinsdag 27 juli 2021

voedselschaarste

In een eetgestoord hoofd  - en dan met name wanneer de eetstoornis restrictief is – denken de hersens dat er niet voldoende voedsel is. Immers, het brein registreert dagelijks dat er te weinig wordt gegeten. Er is sprake van voortdurende trek en soms ook echte honger. Als gevolg hiervan gaat de persoon met de eetstoornis hamsteren.  Er is dan altijd voldoende eten in huis, meer dan voldoende zelfs!

Een paar voorbeelden uit de (mijn) praktijk:

-   Brood; twee diepvrieslades vol met brood en broodjes. Die lades zijn nooit leeg want de voorraad wordt ruim op tijd aangevuld. Met name het Alison van Albert Heijn is belangrijk. Dit is ‘mijn’ brood en zodra er nog maar 2 halfjes liggen MOET ik de voorraad aanvullen. Stel je voor dat ik ander brood zou moeten eten!

-   Yoghurt; iedere avond eet ik een schaaltje yoghurt, er staan daarom ook  altijd minimaal 2 pakken in de koelkast. Ook voor yoghurt geldt dat het geen product is waar je nu lastig aankomt.  Ik kan het bijna 24/7 kopen, toch moet de  voorraad  op tijd aangevuld  worden.

-   Appels; naast ander fruit eet  ik ook iedere dag een appel. Als  er  nog een aantal appels zijn koop ik toch weer bij om de voorraad op peil te houden.

-   Schepijs; ik eet het maar een keer per week, in het weekend, maar er moet wel  voldoende zijn! Dus altijd meerdere bakken in meerder smaken in de vriezer.

Een ander effect van het jezelf tekort doen, jezelf niet voldoende voeden en jezelf lekkere dingen ontzeggen is dat het brein erg bezitterig wordt. Het voedsel is namelijk van levensbelang en oh wee als een ander daar aankomt!  Een ander mag er alleen van nemen als er ruim voldoende is. Want stel dat er nog maar een portie yoghurt is en de winkels al gesloten zijn…… als een ander dan dat ene portie neemt dan kan het goed mis gaan in het hoofd van de persoon met de eetstoornis. Het is ook niet voor niets een psychische aandoening, niemand kiest zelf voor dit rare gedrag, de eetstoornis dicteert en het is erg moeilijk om daar weerstand aan te bieden. Stoppen en uitdagen die gekheid en dat blijven herhalen in de hoop dat de hersens dan gaan zien dat er geen schaarste is en ook geen man overboord als er een keer een ander soort brood gegeten wordt.

In de aankomende vakantieweek in Frankrijk ga ik het anders doen. Ik neem geen havermout mee, ga eens een weekje ontbijten met Frans brood, jam, eitjes, croissantjes en andere lekkere dingen!


2 opmerkingen:

  1. Zo'n vakantieweek is een mooie manier om een routine en gewoontes te doorbreken en eventueel nieuwe gewoontes op te doen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nicole, ja, dat lijkt me ook, bovendien weet ik uit ervaring dat het dan wel voor een deel lukt en ik me niet zo ongemakkelijk voel. Dan zou je denken dat het thuis ook moet lukken, maar dat is juist zo lastig. Maar... ik blijf optimistisch en ik blijf het proberen! Dank voor je sympathieke reactie!

      Verwijderen