donderdag 1 september 2022

de zomer is voorbij

Augustus is voorbij, de zomervakantie ligt achter ons en ook de meteorologische zomer is ten einde.  En dat vind ik niet erg. Ik ben een herfstmens. Misschien omdat ik in de herfst jarig ben, misschien omdat ik het fijn vind om jurkjes, maillots, jasjes en vesten te dragen. Tuurlijk geniet ik ook van mooi weer. En ook de heel hoge temperaturen vind ik een paar keer per jaar niet vervelend, maar als het de hele zomer 23 graden zou zijn dan zou ik dat ook fijn vinden.

In juli en augustus had ik vakantie, zes heerlijke weken. Heerlijk omdat ik niet iedere ochtend naar mijn werk moest, tijd had voor andere dingen en zelfs een reis naar het buitenland heb gemaakt. Maar de vakantie is voorbij en ook dat vind ik niet erg. Ik vind mijn werk leuk. Ik vind het gezellig om met mijn collega's en studenten te zijn. Om dingen te doen waarmee ik mensen vooruit help in het leven. Advies geven aan studenten, collega's helpen wanneer zij mijn expertise nodig hebben, of gewoon wat vragen omdat ik meer levenservaring heb. 

Maar waarom ik het vooral zo fijn vind dat alles weer is begonnen is omdat ik zo hecht aan routine en regelmaat. Niet dat ik in de vakantie geen routines volg. Mijn wekker gaat iedere dag op dezelfde tijd, ik doe mijn rondje sportschool in de ochtend en ook de rest van de dag gaat min of meer volgens een vast patroon. En toch is het anders. En daarom gaat het dan vaak mis met mijn eetpatroon. 

Nu ben ik weer aan het werk en gaat alles weer volgens een vaste routine. Ik sta iedere dag op dezelfde tijd op, stap om 7 uur op de fiets, kom op school en pak mijn koffie. Half 8 zit ik aan mijn bureau en begin ik met mijn werk. Ik lees mijn e-mails, maak een to-to lijstje voor de dag, ga naar de startbijeenkomst van mijn team en daarna beginnen alle andere werkactiviteiten. De pauzes zijn op vaste tijden en daarmee ook mijn eetmomenten. Ik heb genoeg afleiding en denk daarom niet de hele dag aan eten. En dat vind ik fijn. De eetstoornis zit dan stil in een hoekje en neemt niet de hele ruimte in. 

Er zijn ook dagen waarop er minder structuur is en die blijven lastig. Zo hebben we een teambuildingmiddag gehad in de eerste schoolweek. Leuk om te doen,  we hadden prachtig weer en het was reuze gezellig, maar voor mij eindigde de dag met een eetbui. 

Deze week is er nog een activiteit, een groot feest, maar daar ga ik niet naar toe.  Het is geen verplicht nummer en duurt tot ver in de avond, en dit is nu niet aan mij besteed. Ik bedenk geen smoes maar vertel mijn leidinggevende dat ik niet kom. Ik geef ook geen reden op. Ik hoor van andere collega's dat zij het lastig vinden om af te melden voor dit feest of andere sociale activiteiten die georganiseerd worden door de werkgever of collega's. Dat snap ik en ik adviseer ze om eerlijk te zijn. Als het teveel is na een lange werkdag, je naar je club wil, bij de kinderen wil zijn, wat dan ook: zeg het gewoon! Voor jou zijn er tien anderen die dit heel leuk vinden dus er zullen genoeg mensen wel gaan. Ik hoop dat ze mijn raad opvolgen. Ik ben in ieder geval blij dat ik me niet meer achter smoezen verschuil. Het voelt een stuk prettiger zo.

Ik ben deze week ook weer gestart met het tellen van mijn eetbuivrije dagen. Ik heb het gevoel dat de knop weer om is, dat de kortsluiting in mijn hoofd is verdwenen en dat ik het weer kan. Regelmaat is een belangrijk onderdeel om hier aan te kunnen beginnen. Ik ben maandag al begonnen, dus ik heb er al drie op de teller staan. Dat waren mijn warming-up dagen, ik zet de teller vanaf 1 september echt aan. Vind het fijn om een hele maand te kunnen afstrepen. 

Wat ik heb geleerd in de vorige sessie, die ruim 90 dagen duurde, is dat ik niet restrictief moet eten. Mezelf meer gunnen. Meer lekkers, maar soms ook meer rust en ontspanning. Ook dat ik erbij gebaat ben om vooruit te plannen wanneer er dagen zijn die 'anders' zijn. Ik heb nog een lange weg te gaan maar ik voel me er weer klaar voor. Ik hoop dat het bloggen me, net als de vorige keer, helpt en tevens fungeert als de bekende stok achter de deur. 

aantal dagen eetbuivrij: 1

18 opmerkingen:

  1. Fijn dat je er weer bent,
    Ik ben ook een herfst- en wintermens.
    Lekker weer truien en lange broeken.
    Groeten
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk, ik ben ook een herfst-winter mens. Ik verheug me dat het nu september is en we wat mij betreft de ‘goede’ kant op gaan. Ook voor wat betreft het eetprobleem gaat het vast weer beter 👍. Je kunt je ook ‘vullen’ met het prachtige herfstlicht, en de mooie kleuren die gaan verschijnen en de herfstkleuren en de frisse wind. Daar wordt mijn geest rustig van, en voedsel minder belangrijk. Ik verheug me ook op winter-menu’s, en voedzame stamppotten 😋. Het gaat met mij altijd beter vanaf september! Dat wens ik jou ook toe. Groet, bouli-Mia.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoor het van veel mensen dat zij zich in het najaar prettiger voelen. Buiten is het dan inderdaad ook erg mooi! Mmmm stamppotjes, lekker hoor! Dank je!

      Verwijderen
  3. Geweldig,dat je er weer tegenaan gaat. Wat zal ooit je pensionering wennen zijn,als je zelf al of niet regelmaat moet bedenken

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben niet van plan om niets te doen, hopelijk kan ik wat leuke vrijwilligersactiviteiten vinden.

      Verwijderen
  4. Qua temperaturen vind ik de herfst ook veel aangenamer dan de hitte van de zomer. Ik kan me voorstellen dat terug in de routine en regelmaat goed voelt. Ik hoef niet meer te werken maar ik hou erg van regelmaat. En mijn lijf ook. Succes met tellen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De meeste mensen hebben baat of behoefte aan regelmaat volgens mij. En ik denk ook dat dat toeneemt naarmate we ouder worden. Ik mijn omgeving hoor ik het ook steeds meer, terwijl dit vroeger niet eens ter sprake kwam! Dank je!

      Verwijderen
  5. Ha, daar ben je weer!
    Ik heb een hekel aan regelmaat. Ik hou van mijn vrije leven: opstaan wanneer ik wil, eten wanneer ik honger heb, slapen wanneer ik er moe genoeg voor ben. Ik draag geen uurwerk, weet vaak zelfs niet welke dag het is. Toen mijn zoon nog naar school ging vond ik 1 september een vreselijke dag. Terug dat vaste stramien, die structuur en de regelmaat.
    Voor jou is regelmaat een houvast, en dat begrijp ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Kijk! En zo krijg je steeds meer inzicht in wat je helpt en wat niet! Dat is mooi! Ik vind dat elk jaargetijde wel iets moois heeft. Behalve de winter dan, dat vind ik niks. Maar de herfst wordt straks vast ook weer mooi en we hebben nu nog heerlijk weer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een mooie nazomer vind ik ook erg fijn, 's ochtends en 's avonds lekker fris, overdag nog zonder of in een dunne jas! Winter.. bah! Sneeuw vind ik slecht weer, niets aan!

      Verwijderen
  7. Net als jij ben ik blij dat de zomer voorbij is. Ik houd veeeel meer van de herfst en winter. De zomer vind ik luidruchtig, te heet en extravert.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zouden er meer herfst- en wintermensen zijn dan zomermensen? Mooi gezegd, de zomer te heet en extravert, vind ik ook wel.

      Verwijderen
  8. Van mij mag het nog lang warm blijven. Ben blij dat ik mijn dunne wapperende zomerjurk weer aankon. Alleen die verwissel ik dan rond etenstijd voor wat anders dan is het weer te koud.
    Fijn dat je er weer bent en de regelmaat er weer inzit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi hi, heb af en toe aan je moeten denken toen ik zelf ook een wapperende zomerjurk aanhad!! Er moet nu inderdaad een vestje overheen aan het einde van dag.

      Verwijderen
  9. Ik houd wel van zomer, maar het mag voor mij best een paar tandjes minder. 20-25 graden, maximaal, dat is mijn ideale temperatuur. Dus ik ben wel blij dat het eindelijk afkoelt.
    Vwb je hernieuwde poging om geen eetbuien / minder eetbuien te hebben: ik support je! (en ik doe op afstand met je mee.....)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat geldt volgens mij voor de meeste mensen, zomer is fijn maar die heel extreme warmte is niet lekker. Join the eetbuivrije club Mrs H!! xx

      Verwijderen