zaterdag 12 november 2022

schaamte - vervolg

Op mijn blog schaamte van vorige week zaterdag reageerde een lezeres met de opmerking dat zij mijn stukje had gelezen en dat mijn openhartigheid een reactie verdiende. Zij moest echter nog even over de reactie nadenken.

Een dag later kwam de reactie. Zij zich had geërgerd aan mijn blog. Dat kan gebeuren. Ik schrijf mijn openhartige blogs voor iedereen en voor niemand in het bijzonder. En niet iedereen is dan overal even gecharmeerd van.

De reacties die ik krijg via het reactieformulier plaats ik altijd, daarnaast krijg ik ook veel reacties in mijn e-mail. Dat zijn veelal verhalen van vrouwen (tot nu toe geen mannen), vaak in mijn leeftijdscategorie, die net als ik een verstoorde relatie met eten hebben. Zij delen dit met mij en soms hebben we steun aan elkaars verhalen en ervaringen.  

Ik ontvang bijna geen negatieve reacties.

Na de eerder genoemde reactie waarin ik las dat mijn blog ergernis had opgewekt heb ik die opmerking toch de rest van de dag en ook de dag erna in mijn hoofd gehad. Misschien kan ik niet goed tegen kritiek. Ik dacht van wel en moet dat beeld wellicht herzien, maar ik vond de reactie heel vervelend! 

Vond ik het zo vervelend omdat ik een goede 'relatie' had opgebouwd met deze lezeres omdat zij al eerder kritische reacties had achtergelaten? Misschien speelde dat mee. Het voelde een beetje alsof een gewaardeerde bekende de negatieve kritiek had geleverd.

Vond ik het zo vervelend omdat zij het eetgedrag van mijn man niet okay vond? Ik noemde het intuïtief en zij schreef dat zulk eetgedrag bij haar thuis heel anders genoemd wordt. Toen ik dat las wilde ik bijna het eetgedrag van mijn man gaan verdedigen, maar vond dat uiteindelijk al te gortig. Haar conclusie dat mijn man mijn eetgedrag ook moet accepteren was misplaats, ik schreef namelijk nergens dat hij het niet accepteert. Hij vindt het raar, maar accepteert het wel. Houdt er zelfs rekening mee.

Vond ik het zo vervelend omdat zij vindt dat ik iets minder Calimero moet zijn? Jazeker, dat stoort me. Zo'n opmerking is niet gepast van iemand die mijn man en mij niet kent en ook geen idee heeft van onze relatie.

Wanneer ik me erger aan een blog dan kijk ik het even aan en wanneer ik me blijf ergeren dan is deze blog niet voor mij en lees ik in het vervolg deze blog niet meer. Zo kijk ik ook geen televisieprogramma's waar ik me aan erger. Blogs over onderwerpen die me niet aanspreken lees ik ook niet. Blogs van mensen met een levensvisie die haaks staat op die van mij zoek ik niet op. Het internet is vol met blogs en websites van mensen die een andere mening, hobby of passie dan ik hebben. Niet interessant voor mij en als ik op alles wat me ergert zou willen reageren dan heb ik aan een mensenleven niet genoeg.

Ten slotte kan ik alleen maar bedenken dat deze blog mijn plek is, de plek waar ik me ongehinderd kan uiten, waar ik me kan aanstellen, boos kan maken, verdrietig of blij kan zijn, over koetjes en kalfjes kan praten en bovenal over mijn dagelijks leven als 55-jarige met een eetstoornis kan schrijven.

Jammer dat door een enkele opmerking mijn plezier in het bloggen sterk is afgenomen. Ik hoop maar dat het tijdelijk is. 





21 opmerkingen:

  1. Je schrijft over iets heel persoonlijks, en dat is kwetsbaar. En er zullen altijd mensen zijn die 'oordelen' vanuit hun luie stoel. Ik snap dat je erdoor van slag bent, maar probeer het ook naast je neer te leggen. Want je helpt ook weer mensen met wat je schrijft over jezelf. Vergeet dat niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemorgen Judy, ik twijfel of ik me nog wel zo kwetsbaar wil opstellen. Ik weet dat juist dat maakt dat er mensen zijn die steun hebben aan mij blog, er is al zo weinig informatie over en voor ouderen met een eetstoornis. Het moet uit de taboesfeer, net als andere psychische aandoeningen. Ik laat het even bezinken allemaal. Dank voor je vriendelijke woorden.

      Verwijderen
  2. Het is een vreemd fenomeen dat wanneer 99 van de 100 mensen iets positief schrijven toch juist die ene negatieve mening zo hard binnenkomt en in je hoofd blijft hangen en je daarover blijft malen.
    Herkenbaar, maar gooi die ene mening eruit en probeer je weer op het positieve te richten. Denk niet dat je geen kritiek kunt verdragen maar als men kritiek heeft na een kwetsbaar geschreven blogje mag je toch minstens verwachten dat de afwijkende mening niet “bot” geschreven wordt.
    Schrijf gewoon door zoals je bent, onechte verhalen bestaan er al genoeg😘
    Ria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemiddag Ria, inderdaad een vreemd fenomeen. Ik denk ook wel dat ik verder schrijf, maar ik had er even helemaal geen zin meer in. Gelukkig zijn de meeste reacties positief. Een negatieve reactie neem ik wel serieus en als de kritiek terecht is dan heb ik er geen of minder moeite mee. Ach... ook negatieve kritiek hoort natuurlijk bij een openbare blog als deze.

      Verwijderen
  3. Hi Niekje, in de afgelopen jaren heb ik waardevolle blogs zien komen en gaan. Dat gaan had soms te maken met gebrek aan inspiratie maar ook nogal eens met gevoel van inbreuk op het "echte" leven.
    Je echte leven en je welbevinden gaan altijd voor. Dat gezegd hebbend zou ik je blogs erg missen, zowel om de onderwerpen als om je heel plezierige en neutrale/oordeelloze manier van schrijven. En onder meer door jouw blog heb ik de stap genomen om me aan te melden voor GLI.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Anoniem, wat een aardige reactie en wat goed dat je de stap hebt genomen om je aan te melden! Zo'n Gecombineerde Leefstijl Interventies is naar mijn mening
      de enige gezonde manier om af te vallen én je gewicht te behouden. Ik wens je veel succes! Mijn vader zegt altijd: je moet niet eten wat je lekker vindt, maar lekker vinden wat je eet!
      Reacties als deze van jou maken dat ik dan toch besluit om door te gaan. Nu even niet zo'n zin, maar die komt meestal wel weer terug. Onderwerpen heb ik nog genoeg!

      Verwijderen
  4. Blogs schrijven,doe je in jouw taal,vanuit jouw zijn. Blogs lezen gebeurt uit de belevingswereld van de lezer.En dan nog de mogelijke misverstanden,doordat er met schrijven geen non-verbale communicatie is. Maar ik snap,dat die reactie even binnenkomt.Zeker als, je denkt,dat je met die ander in een respectvolle verhouding bent.Ik hoop,dat je gewoon als "jezelf"blijft schrijven. Ik heb veel van je geleerd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedenavond Izerina, ik weet precies wat je bedoelt, het is met appjes en e-mail ook zo, je moet je woorden zorgvuldig kiezen want het kan heel anders opgevat worden dan de bedoeling is door het gebrek aan non-verbale communicatie. Ik vind het leuk om te horen dat je veel van me hebt geleerd, dank je voor het compliment!

      Verwijderen
  5. Nare berichten horen erbij. Ik schrijf sinds begin dit jaar ingezonden brieven naar kranten en die worden regelmatig geplaatst. Voor mij is het een manier om de narigheid in de wereld van mij af te schrijven. Ik krijg daar vreemde en onvriendelijke (understatement) reacties op die ook nog eens vaak anoniem zijn. Ik probeer mij daar niets van aan te trekken en jij zou dat ook niet moeten doen. Mij lukt het vaak niet maar toch. Het zijn artikelen die uit jouw pen en hart komen en iemand hoeft ze niet te lezen. Mensen oordelen altijd het lijkt wel of in Nederland iedereen zijn of haar mening klaar heeft en er is om een ander 'af te breken' maar wat wil je met een coalitie en een Tweede Kamer die elkaar uitmaakt voor van alles wat lelijk is. Ik geniet van je blogs en waardeer het enorm dat je zo openhartig durft te zijn. Ik reageer niet zo vaak maar ik zou je artikelen heel erg missen. Fijne zondagavond.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedenavond Ilona, ik zal ook proberen om me er niets of in ieder geval minder van aan te trekken. Je hebt volkomen gelijk wanneer je zegt dat er tegenwoordig veel sneller lelijk gedaan wordt tegen elkaar. Op allerlei sites kan je je anonieme mening geven of reageren op anderen. Helaas gaat dat niet altijd even fatsoenlijk. De reactie op mijn blog was gelukkig wel fatsoenlijk, anders zou ik deze niet geplaatst hebben. Maar het deed me wat en dat vond ik lastig. Dank je wel voor je compliment! Reacties als deze van jou en de reageerders die hierboven hun reactie gaven zorgen ervoor dat ik blijf bloggen!

      Verwijderen
  6. Als mensen alléén maar zouden zeggen hoe geweldig je bent, hoe super je het doet en wat voor geniale besluiten je allemaal maakt, zul je jezelf nooit verbeteren. Misschien zit er wel een kern van waarheid in wat maakt dat het je zo raakt! Positieve dingen zijn leuk om te horen maar negatieve kritiek is hetgeen dat je kan doen verbeteren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste onbekende, ik vind het niet meer dan logisch dat iedereen hier zegt hoe geweldig ik ben, hoe super ik het doe en wat voor geniale besluiten ik neem, want zo het gewoon! En van kritiek ben ik niet gediend, ik stel me er niet voor open en ik geef er geen aanleiding toe. En verbeteren.... nergens voor nodig!

      Ik heb al vaker gezegd op mijn blog dat ik snap dat mensen niet altijd positief reageren en dat ik dat volkomen normaal vind. Kritiek is altijd welkom, maar de manier waarop de kritiek wordt gegeven is niet altijd even prettig. En je ergeren is wat anders dan kritisch zijn. Als je je ergert door mijn blog blijf dan weg, ik kan het niet anders opschrijven dan het is of dan ik het ervaar. Als je de discussie wil aangaan dan sta ik daar voor open.

      Verwijderen
  7. Wat jammer dat iemand je zo kan raken. Zulke opmerkingen zeggen vaak meer op degene die ze maakt zelf dan over degene over wie ze gaan. Ik lees je blog altijd met veel plezier dus ik zou het echt jammer vinden als je je plezier in het schrijven hierdoor verloren hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anoniem, dank je voor je aardige woorden. Gelukkig gaat zo'n vervelend gevoel ook weer over. Ik blijf bloggen, dat weet ik zeker. Ben al weer bezig met een blog voor het aanstaande weekend!

      Verwijderen
  8. Ik hoop dat die nare reactie snel uit je systeem verdwijnt. Vast wel! Ik weet nog dat ik echt schrok van de eerste reactie van iemand die ik niet kende. Toen realiseerde ik me pas dat iedereen kan lezen wat je schrijft. Dat heeft me nooit tegen gehouden maar toen ik een heel gemene reactie kreeg (notabene van een nichtje op een blog over mijn vader) deed dat echt pijn. Ik was er best een beetje van slag van. Maar gelukkig zakte dat ook snel. Want, wat je zelf ook zegt; het is jóuw blog! Niemand hoeft het te lezen als ze dat niet willen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Nicky, gelukkig is dat al zo, ik ben er nu niet meer mee bezig. Maar het is zoals je het zegt, het is even schrikken. Maar goed, blog is openbaar en ik heb af en toe best hoge lezersaantallen en daar zitten natuurlijk mensen tussen die het niks vinden wat ik schrijf. Prima, ik moet nog een beetje eelt krijgen ;-)

      Verwijderen
  9. Oh, ik snap je helemaal mevrouw Niekje. Ik kan me ook zo bezeren aan reacties op mijn blogposts en daar dan een paar dagen last van hebben. Rationeel weet ik dan wel dat ik het me niet moet aantrekken, maar toch raakt het....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nicole, wat mooi gezegd 'je bezeren aan reacties'. Zo voelt het inderdaad, even pijn en dan weer over. Gek dat we ons zoveel aantrekken van volslagen onbekenden.

      Verwijderen
  10. Hoe gaat het nu met je? Een aangekondigd blogje van vorige zaterdag heb je nog niet gedaan.
    Geen zin meer of toch nog aangeslagen door lastige reacties.
    En ben toch ook wel benieuwd hoe het met je eetgedrag nu gaat. We waren bij de lunch gebleven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lot, klopt, ik had even geen zin om te schrijven maar ben inmiddels wel weer bezig met een paar verschillende blogs. Die komen binnenkort online. Het eetgedrag gaat eigenlijk niet anders dan eerst, maar ik ben er minder mee bezig omdat ik er minder over schrijf denk ik. Oh ja, ik moet nog een vervolgschrijven over mijn eetgedrag: snacks en avondeten hebben jullie nog tegoed! Leuk dat je me even een berichtje stuurde! x

      Verwijderen