zaterdag 19 augustus 2023

welke eetregels en waarom heb ik al die regels? avondeten

Over mijn zogenaamde eetregels heb ik al eerder geschreven. Ik heb uitgelegd hoe mijn ontbijt eruit ziet, wat ik eet wanneer ik zelf mijn lunch klaarmaak en ook welk tussendoortje ik in mijn ochtendpauze eet. Blijven nog over de andere tussendoortjes en mijn avondeten. Over deze laatste gaat het vandaag.

Misschien een verrassing, maar het avondeten is geen groot probleem. Dat wil niet zeggen dat het niet aan allerlei, zelf bedachte, regels onderhevig is. Deze regels kan ik niet allemaal opsommen, maar ze zitten in mijn hoofd en bijna automatisch pas ik ze toe. Het is een tweede natuur geworden.

Laat ik maar beginnen met het tijdstip. Avondeten is om 19.00 uur. Eerder mag niet, later mag wel. Eerder vind ik lastig. Zelfs een paar minuten eerder vind ik vervelend. Ik kan dan wel eten, maar liever niet. Een half uur of meer eerder, dan heb ik een probleem. Dan krijg ik stress, ga ik mentaal tegenstribbelen en dingen bedenken om het uit te stellen. Lukt niet altijd en als ik dan toch eerder eet blijkt na afloop dat er niets aan de hand is.

Ons eetpatroon is hoofdzakelijk vegetarisch met een tot twee keer per week heel weinig vlees. Een saucijs delen we, een kipdij delen we, onze gehaktballen zijn ongeveer 90 gram. 

Maandag is meatfree Monday én pastadag. Bijna alle maandagen eten we dus een pastagerecht. Er zijn een paar favorieten zoals pasta met spinazie en champignons, lasagne met aubergine, pasta met prei, peen en erwtjes, pasta met tomatengroentesaus en pasta met bloemkool en kaas uit de oven.  Daarbij altijd een salade. 

Dinsdag is ons Hollandse pot dag. We eten dan vlees, aardappels (gekookt, gepureerd of gebakken) en groenten. Tegenwoordig eet ik ook graag gebakken aardappels, jaren geleden niet want voor bakken heb je vet nodig. Nu vind ik dat niet meer erg, juist lekker. 

Woensdag eten we vaak iets met rijst. Ik eet nu ook gewone witte rijst, voorheen alleen maar zilvervliesrijst. Meestal zit er bij zo'n maaltijd dan ook een ei. Gekookt als het bijvoorbeeld iets met curry is, of gebakken zoals bij foe yong hai. Tjaptjoy eten we met kip. Soto ajam ook.

Donderdag is peulvruchtendag. Chili sin carne of een andere peulvruchtenschotel zoals een Marokkaanse tagine met kikkererwten en pompoen.  Kikkererwten gaan ook in een Spaanse schotel met spinazie. Linzen eten we ook, eigenlijk alle soorten peulvruchten weten we te waarderen en lekker klaar te maken. Brood of rijst erbij.

Vrijdag eten we iets makkelijks, soms bestelt T. wat en maak ik voor mezelf iets klaar. 

Datzelfde doen we op zaterdag, als T. op vrijdag besteld heeft eet hij daar op zaterdag nog een keer van. Of we eten soep met brood, soms een kroket met brood en sla. Alles kan.

Zondag kan een lazy day zijn met betrekking tot koken, maar kan ook juist wat uitgebreider. Vis bijvoorbeeld, of kip uit de oven. Hier zijn geen regels voor.

Dan heb ik nog wat eetregels die te maken hebben met soort, vorm en kleur.

Denk bij soort bijvoorbeeld aan sperziebonen. 's Avonds sperziebonen op het menu dan eet ik ze overdag niet in mijn salade. En als er 's avonds een gerecht met ei op het programma staat dan eet ik geen ei in mijn lunchsalade. Ook eet ik liever niet twee avonden achter elkaar hetzelfde, dus vandaar dat we wisselen met brood, rijst, aardappels. 

Bij vorm kan je denken aan een bord met spruitjes. Daarbij eet ik het liefst puree en stoofvlees. Zeker geen gehakbal en gekookte aardappels. Dat zijn teveel 'ronde' en losse dingen op mijn bord. 

Bij een gerecht als andijviestamppot eet ik juist wél graag een gehakbal of saucijs, want met stoofvlees of hachee vind ik dat allemaal teveel 'prut'. 

Kleur is ook een beetje aan regels gebonden. Ik eet het liefst verschillende kleuren. Witlof met ham en kaas en aardappels vind ik lekker, maar vrij saai om te zien. Toch valt daar weinig kleur aan toe te voegen. Je ziet, met deze regel kan ik niet altijd uit de voeten en dat is verder okay. 

Het zijn slechts een paar voorbeelden, er zijn er vast nog meer. Het idee is duidelijk lijkt me. 

Op vrijdag worden onze boodschappen bezorgd en ga ik naar de markt. Op zaterdag haal ik de resterende boodschappen bij de andere supers in verband met eventuele aanbiedingen of producten die de Jumbo niet online verkoopt. Ons weekmenu plan ik een week eerder in het weekend zodat ik de boodschappen kan bestellen. Bij het maken van het weekmenu houd ik rekening met mijn regels.

Ik heb eerlijk gezegd geen idee waarom ik deze regels heb, ook niet waar ze vandaan komen en ook niet wanneer ik ermee ben begonnen. Zoals met zoveel 'raar eetgedrag' sluipt het erin en is het na verloop van tijd ingebakken. 

Gaat het weleens anders? Ja, vaak genoeg. En daar kan ik tegenwoordig prima mee leven. Ik krijg steeds minder vaak stress wanneer het anders loopt. Het rare is dat ik nog wel steeds denk aan de regels maar ze niet meer zo belangrijk vind. Bij het ontbijt en de lunch is dat nog niet zo. Ik hoop dat ik daar ook ooit nog eens wat soepeler mee om zal gaan.




31 opmerkingen:

  1. Grappig, nou ja grappig, dat vorm ook een rol speelt. Afwisselend eten deed ik ook toen mijn zoon nog thuis woonde, bijv. groene, rode en witte groenten afwisselen. Maar voor mezelf alleen eet ik vaak ook wel twee dagen achter elkaar hetzelfde, voor het gemak. Maar ik vries ook vaak porties in, zodat ik wel kan afwisselen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemorgen Judy, gelukkig zit ik niet meer zo vast aan deze regels, want soms is het een heel gedoe om zo afwisselend te eten. Ik eet nu ook wel 2x brood achter elkaar bij het eten, maar dan bijvoorbeeld de ene avond pitabroodjes en de volgende avond een wrap. Wij vriezen ook veel in, is ook makkelijk na een werkdag.

      Verwijderen
  2. Om dat 'teveel ronde vormen' zoals gehaktbal met aardappels en spruitjes moest ik wel glimlachen. Ik zag ergens een menusuggestie voor hachee of ragout (al dan niet met plantaardige ingredienten) voor over de stamppot. Maar ik moet er bij zeggen: op een website voor mensen met maag- en slokdarmproblemen. Die maaltijdsuggestie zou dus ook niks voor jou zijn, denk ik, teveel gladde massa.. Ik denk wel dat veel mensen onbewust 'eetregels' hebben. Sommige dingen eet ik nooit voor het middaguur. En bij een warme maaltijd hoort bij mij geen zoetigheid, dus geen appelmoes, stoofperen of toetjes. Tussen de middag warm eten, wat mijn ouders tot hun dood bleven doen (en waar ik mee te maken kreeg als ik ze opzocht in het zorgcentrum/verpleeghuis, oplossing; iets later komen en zelf lunch meenemen), dat krijg ik niet naar binnen. Of het moest soep met brood zijn. Groet, Ine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemorgen Ine, nee, zo'n maaltijd is te prutterig voor mij, te veel babyvoer, ik wil ook nog kauwen! Ja, ik denk ook dat veel mensen eetregels hebben maar dan noem je het een gewoonte. Voor mijn man T. is patat geen avondeten, maar wel lunch. Ik vind het geen lunch maar wel avondeten. Warm fruit vind ik wel lekker bij avondeten, maar snap heel goed dat je dat niet doet. Warm eten tussen de middag vind ik vreselijk, tenzij op vakantie in een land waar het normaal is, zoals Frankrijk of Portugal. Dan kan ik het wel, maar thuis zou ik dat nooit doen en alleen, net als jij, als het soep is.

      Verwijderen
    2. Ik knabbel ook graag hoor. Appels, knackebrod, wortels, radijs, rauwe courgette. Maar ik kan geen gemiddelde porties op, vandaar die blik op die website voor maag- en slokdarmproblemen, die bieden vaker tips voor maatwerkoplossingen. Toch, wat je ook zoekt, het past nooit helemaal bij jezelf en wat je nodig hebt, of ken je dat niet? Grappig dat voorbeeld van patat dat je geeft. Is je man van Britse of Amerikaanse komaf? Want daar is patat wel vaker een hap voor overdag en niet zozeer avondeten alsof het 'aardappels bij de groente' zijn. Groet, Ine

      Verwijderen
    3. Ik eet ook graag stevig brood, vind dat dat lekkerder dan zacht brood. Ik denk dat 'trial and error' de beste manier is om erachter te komen wat bij je past. Ik kan flinke porties eten omdat ik veel energie verbruik op een gemiddelde dag. Sporten, fietsen, beweeg veel, loop veel rond op school, zit weinig stil. Nee, hoor, T. is een Nederlander, maar eet af en toe een patatje tussen de middag. Ik zie ze inderdaad meer als vervanger van de aardappel (of brood ) bij een maaltijd.

      Verwijderen
  3. Je hebt geen idee over het waarom van die regels. Maar zijn ze wel één voor één ingevoerd? En weet je nog of er toen een logica in je bedenksel zat? Heb je wel eens regels verruild voor andere?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemorgen Izerina, nee, ze zijn totaal onbewust ontstaan. Ik vermoed dat het is gekomen toen ik ging letten op wat ik eet. Hierbij de schijf van vijf als richtlijn nam én ik zo gevarieerd mogelijk wil eten. Ik lust bijna alles dus om te zorgen dat alles aan bod komt ben ik denk ik op deze manier gaan plannen. 10 Jaar geleden hadden we de structuur van de avondmaaltijden nog niet, dat weet ik omdat ik een Excelbestand heb met onze avondmaaltijden. Daarin kan ik tot 2008 terugkijken.

      Verwijderen
  4. Gelukkig ben ik niet de enige die sommige regels grapping vindt zoals de ronde dingen.
    Maar ik vind het eigenlijk gewoontes of voorkeuren die we allemaal wel hebben. Zelf zorg ik ook voor variatie en kleur op bord. Bij witlof met ham en kaas meestal gebakken aardappelen, rosti of van restje aardappelen ei en wat bloem een koekje maken.
    Zelf hou ik van alles apart op mijn bord en totaal niet van stamppotten.
    Onze lunch is vaak warm, H eet graag soep en ik restje avondeten of gebakken eieren met een iets dat op moet, of suzuk of halloumi.


    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lot, het is natuurlijk ook best een beetje grappig. En ja, iedereen heeft zo zijn eigen voorkeuren voor bepaalde dingen. Het zijn ook minder regels en meer gewoonten natuurlijk. Oh ja, die witlof met gebakken aardappels ziet er lekkerder uit dan met gekookte, dat is een goed idee! Ik vind prakken ook niet fijn, maar lust wel stamppot. Verder blijft alles ook apart op mijn bord. En jullie lunches klinken lekker zeg!

      Verwijderen
  5. Ik heb maar één eetregel: Ik zal in mijn leven nooit geen spruitje meer eten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 🤣🤣Als je er niet van houdt is dat een heel goede regel!!

      Verwijderen
    2. De laatste keer dat ik spruitjes at, ging ik letterlijk en figuurlijk over mijn nek...

      Verwijderen
    3. Zonder gekheid: ieder mens heeft eetregels. Tot vorig jaar had ik de regel dat ik iedere dag iets anders moest koken. De ene dag aardappels met groene groente en vlees. De volgende dag rijst, gekleurde groente en kip. enz. Maar opeens ging de knop om. Nu kook ik 1x per twee dagen ,en heb lak aan al mijn regels. Dat ik nu twee dagen hetzelfde eet is geen probleem meer. Een verademing vind ik het. En het belangrijkste is dat ik veel meer plezier heb gekregen om te koken. Voorheen was het een nare verplichting, dat elke dag terug kwam.
      Maar als jij je goed voelt met je regels, dan is het voor jouw het beste. Als het maar geen "dwang" is/wordt.

      Verwijderen
    4. Over je nek gaan... dan moet je ze echt heel vies vinden en dan snap ik de regel!
      Ja, zo zal iedereen wel wat vaste dingen doen, en dan noem je het een gewoonte, en geen regel. En als je daardoor heel krampachtig moet gaan doen is het verstandig om ze in de wind te slaan. En lekker twee keer achter elkaar hetzelfde eten is niets mis mee, ik weet dat mijn vader het soms 3 dagen achter elkaar doet. Ik heb met mijn avondeetregels geen dwang, met het ontbijt en lunch wel, daar kan ik heel slecht tegen verandering (behalve op vakantie, dan heb ik er geen moeite mee).

      Verwijderen
  6. Eetregels heb ik eigenlijk niet hoewel ik nu sinds 3 maanden niets tot weinig meer snoep, en ik van mezelf maximaal 2 keer per week zo'n 8 tot 10 snoepjes mag kopen bij het Kruidvat. Die gaan dan meestal in één keer op en dat is ok de trek is dan weg. Heel soms een koekje, een chocolaatje mag ook maar niet meer dan eentje. Wel zijn jouw eetregels voor mij herkenbaar in de vorm van schoonmaken. Wij zijn sinds 2018 vier keer verhuisd en in het huis waar we bijna 20 jaar woonden had ik een heleboel regels m.b.t. schoonmaken en het was voor mij erg moeilijk daarvan af te wijken. In een nieuw huis kon ik alles gek genoeg 'loslaten' maar na een paar maanden sloop het schema er ook weer in. Hetzelfde later in de volgende huizen. Ik denk dat het voor mij een vorm van controle is dat is iets in mijn leven waar ik nu zelf beslissingen over kan nemen en het geeft ook structuur. Als ik mij 'niet goed' voel of last heb van mijn verleden ga ik ordenen d.w.z. een lade of kast leeghalen, schoonmaken en weer vullen. Nooit nodig want alles ziet er netjes uit. Misschien is dat vergelijkbaar met jouw eetregels. Het helpt ook niet als andere mensen zeggen dat het niet nodig is, alles netjes is etc. etc.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ilona, iedere afspraak die je met jezelf maakt zou je een regel kunnen noemen. En dat kan voor eten gelden maar dus ook voor schoonmaken. Ik vind dat trouwens niet zo gek. Ik maak op zaterdag het filter van de vaatwasser schoon en in de zomer- en kerstvakantie de koelkast. Op vrijdag maakt mijn man het huis schoon en wordt het beddengoed vervangen. Dat is een prettige structuur. Ik ga, als ik me wat onrustig voel, mijn kleding netjes hangen, opnieuw vouwen etc. Ik herken dat dus ook. Mijn man gaat, als een klus niet lekker vlot, zijn gereedschap opruimen en schoonmaken. Klusjes waarbij je even niet hoeft na te denken. Misschien is dat wat het brein dan even nodig heeft.

      Verwijderen
  7. Nou… je regels voor vorm, kleur en structuur begrijp ik volkomen. Dat is geen eetstoornis, dat is gewoon logisch ;-) Groetjes, Nicky

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het leest vermoeiend. Ervaar jij dat ook zo?
    Geven de eetregels je houvast? Dan zou ik ze zo laten.
    Vergeleken met jou heb ik het makkelijk: ik eet geen suiker en (snelle) koolhydraten. Best lastig wanneer ik ga wielrennen. Ik ben een tijdje bij een diëtiste geweest om aan te komen maar zonder geen succes. Dingen die ik niet lust, eet ik niet (ze wilde dat ik patrijs ging eten. Patrijs! En weekdieren...)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Mirjam, dat is het nu juist niet, het gaat zo automatisch inmiddels dat ik er niet bewust bij nadenk. Het geeft me inderdaad houvast en het idee dat ik controle heb. Nou ja, waarom patrijs en geen kalkoen, kip of eend? Dat is een stuk makkelijker te krijgen. Weet je wat er dan zo goed is aan een patrijs? Eet je pasta en havermout als je gaat wielrennen? Of iets anders?

      Verwijderen
  9. Het lijkt me fijn om te merken dat je er beter tegen kunt als dingen anders gaan dan de bedoeling is. Dat lijkt me een geschenk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemorgen Nicole, het is een stap vooruit en in die zin een cadeautje ja!

      Verwijderen
  10. Heb ik eetregels? Niet echt. Wel gewoontes maar ik kan daar gemakkelijk van afwijken. Dat is het verschil met eetregels. Op zich is daar niks mis mee, het maakt het leven alleen wat ingewikkelder.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Myriam, dat is inderdaad het verschil, regels zijn voor mij een soort van moeten, en dat is bij gewoonten niet het geval.

      Verwijderen
  11. Het lijkt me heel tijdrovend, nee, niet tijdrovend, maar al je aandacht pakkend zo dwingend met je eten bezig te zijn. Al die regels. En hoe streng je dan voor jezelf bent als je niet jouw zelf bedachte regels volgt. Als je alleen zou leven, dan lijkt me dit niemand behalve jezelf te beperken, maar hoe is dit voor jouw man? Wil hij niet een keer om 18.30 uur eten? Wel fijn te lezen dat je inderdaad bij wijzigingen er wat soepeler mee om kan gaan dan voorheen. Dat lijkt me toch wat ruimte geven. Dank je voor je openheid.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nietzomaarzooo, het is inderdaad vrij dwingend, maar gaat zo moeiteloos dat het ook niet echt vervelend is, althans, zo ervaar ik het niet. Mijn man heeft er totaal geen last van, die vind het prima en als hij kookt dan is het zoals hij het maakt. En daar heb ik dan weer geen last van. We houden allebei van de vaste gewoonte om om 19 uur te eten, als hij eerder honger heeft dan wacht hij even, of hij knabbelt wat kleins. En ik kan nu gelukkig met het eten zelf een stuk flexibeler zijn dan voorheen, die tijden blijft een lastig punt. Geen dank hoor, ik vind het niet moeilijk om zo open te schrijven, natuurlijk omdat ik redelijk anoniem schrijf. Trouwens, ik praat er ook wel over met mensen, ik heb geen zin meer om er geheimzinnig over te doen of te doen alsof. En dat maakt het voor mij ook wat meer ontspannen allemaal.

      Verwijderen
    2. Als ik terugdenk aan de generatie van mijn ouders hadden die ook wel vaste eettijden en - patronen. Er was altijd, hoewel ik dus vanaf mijn zevende niet meer bij mijn ouders opgroeide en het dus niet dagelijks meemaakte, om half een warm eten. Aardappels, groente, vlees. Enkele keer macaroni, rijst-uit-de-pan-uit-bed, erwtensoep, capucijners of bruine bonen (maar zelfs daar moesten aardappels bij, anders gemopper van mijn vader). Als mijn vader op dat moment niet kon stoppen met zijn werk (hij was kleine zelfstandige) dan at hij het staand op, dat was meer schrokken dan kauwen, vreselijk vond ik dat om te zien, had mijn moeder een uur voor staan koken). Broodeten om zes uur 's avonds. 's'Ochtends zoet beleg en kaas, 's avonds zoet beleg en vleeswaar. Bij mijn schoonmoeder was iets soortgelijks te zien, zij het natuurlijk met heel andere culinaire en culturele accenten. Bij haar ging het zelfs zover dat toen de begrafenis van haar man rond het middaguur plaatsvond, en erna het samenzijn voor de condoleance was, ze paniekerig uitriep waar de cake nu bleef! Want bij een begrafenis hoorde cake! Door de kinderen was nl.geregeld dat er rond het middaguur natuurlijk broodjes zouden zijn voor de aanwezigen, maar zij raakte daardoor van slag. (Een medewerkster aldaar suste het door haar mee te tronen naar de keuken en haar daar een plak cake toe te stoppen, waarna wij haar afleidden van het onderwerp door erop te wijzen dat iedereen al op dat moment al broodjes at). Ik bedoel maar: vaste patronen bestonden vroeger nog strakker en daar zag niemand iets verkeerds in. Maar natuurlijk weet ik dat zoiets kan overgaan in 'te dwingend'' Groet, Ine.

      Verwijderen
    3. Hoi Ine, dank voor je uitgebreide reactie. Bijzonder hoe een mens kan vastlopen in routines, zoals bij jouw schoonmoeder. Die vaste patronen van vroeger vind ik logisch, je kon toen niet een kwartiertje voor het eten appen dat het later werd, of eerder! Afspraak was afspraak. Als ik met vriendinnen naar de stad ging en we spraken af om 10 uur bij de bushalte, dan moest je er ook zijn! Met etenstijden ging dat natuurlijk net zo. En heel vroeger aten de mensen vaak hetzelfde omdat er minder keus was, dan ga je ook vaste dingen doen op vaste dagen lijkt me. Interessant om je verhaal te lezen!

      Verwijderen
  12. Mijn lieve hemel, ik zou er gek van worden als ik met al die dingen rekening moet houden. Bij mij gaat het meestal zo dat ik zo rond een uur of 4 of 5 eens ga denken wat eet ik vandaag. Geen vast patroon. Wel minder vlees dan vroeger en een paar dagen zonder vlees. Eet ook wel altijd een uur of 7 of later in de winter wel eens wat vroeger. GewoonAnneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi GewoonAnneke, daarom is het ook een eetstoornis, het is nogal gestoord natuurlijk! 😉 Gelukkig vind ik mezelf niet gek, maar vind ik mijn gedrag ook gek, alleen ben ik er zo aan gewend dat ik het niet eens meer echt doorheb. Vroeger aten wij vier of vijf keer per week vlees, en meer dan nu. Nu een, hooguit twee keer en veel minder. Ook zijn er vleesloze weken.

      Verwijderen