woensdag 2 augustus 2023

eetherinneringen - bij oma

Lang heb ik twee oma's en een opa gehad. De ouders van mijn vader, oma Engelien en grootvader, woonden in Den Haag. Daar gingen we af en toe op visite en zij kwamen af en toe bij ons. Mijn vader is later gebrouilleerd geraakt met zijn ouders, maar ik heb tot het eind wel contact gehad. Ik heb zelfs nog een laatste brief van mijn grootvader, deze stuurde hij mij toen ik in Londen woonde en hij in een bejaardenhuis.

Mijn moeder had alleen nog haar moeder. Oma R. Zij woonde alleen, was weduwe geworden vlak voor mijn ouders verkering kregen en heeft, voor zover ik weet, nooit meer een relatie gehad. 

In mijn kindertijd was ze niet altijd aanwezig, het was een moeilijke vrouw en de relatie tussen haar en haar drie kinderen verliep stroef. Er waren jaren waarin ze geen contact had met mijn moeder. In mijn pubertijd was dit contact wat verbeterd en zagen we oma weer vaker.  Zo stroef als het contact met haar eigen kinderen was, zo leuk was zij met haar kleinkinderen. Oma was dol ons en wij vonden haar ook geweldig. Ik heb een paar keer, ik denk een keer of vier, in de zomervakantie bij oma gelogeerd.

Haar woonplaats was Rijswijk, hier woonden ze in een naoorlogse flat waar geen echte badkamer was maar een lavet. Ze had een slaapkamer en een woonkamer annex eetkamer.  Als ik bij haar logeerde mocht ik in haar bed in haar kamertje slapen. Zelf sliep ze dan op een opklapbed in de woonkamer.

Logeren bij oma R. was een groot feest. We deden allerlei leuke dingen. We reisden met bus en tram. We gingen altijd naar Kijkduin of Scheveningen om een ijsje te eten. Ook vaste prik was een bezoekje aan het centrum van Den Haag. Daar aten we dan een kroketje bij Dungelman. We hebben zelfs een keer  hamburgers en patat gegeten bij de Wimpey, mijn eerste bezoek aan zo'n hamburgerzaak. Ik had ervan gehoord en wilde dit natuurlijk ook eens zien en eten. En voor oma R. was niets te dol, dus togen wij samen richting fastfoodzaak.

Tijdens zo'n logeerpartij aten we 's avonds altijd hetzelfde. Kipdrumsticks, gebakken aardappels, sperziebonen - lekker lang gekookt, vond ik heerlijk! - en appelmoes. Het toetje was steevast Mona chipolatapudding. Oma hoefde mij nooit te vragen wat ik wilde eten want ze wist dat dit mijn lievelingskostje was. 

Op de tweede avond aten we stapels witte boterhammen met dikke lagen roomboter en geprakte aardbeien met suiker. De aardbeien prakten we in een apart schaaltje naast ons bord. Ik herinner me dat ik daarvan bleef eten! Als toetje was er dan de rest van de chipolatapudding. 

Aan het begin van de ochtend, voor we op pad gingen, liep ik op dag twee altijd naar de banketbakker een paar straten van haar appartement vandaan. Daar kocht ik dan iets lekkers om te trakteren 's avonds bij de koffie. Ik nam altijd hetzelfde mee: harde mokka's, zowel mijn oma en ik smulden daarvan. 

Bij oma mocht alles op, er was genoeg lekkers en oma vond alles goed. Oma zelf at niet zoveel, ze rookte liever, filterloze Caballero's, en daarnaast dronk ze sloten koffie met gekookte melk. Haar koffie maakte ze met gekookt water en een opgietpotje met filter, ze deed daar altijd een schepje Buisman bij. 

Mijn oma werkte in die jaren nog een paar dagdelen per week. Ze was een soort huishoudster/gezelschapsdame van een Russische mevrouw, de weduwe van een hooggeplaatste Russische expat. Een keer zijn oma en ik op visite gegaan bij deze mevrouw, oma wilde mij graag kennis laten maken denk ik. Het bezoek duurde voor mijn gevoel uren en we werden de hele tijd volgestopt met lekkere dingen. Er was zelfs kaviaar! Nou, dat vond ik me een partij vies, tot grote hilariteit van beide dames!

's Avonds keken oma en ik televisie. Ik denk dat er tijdens een van mijn logeerbezoeken een EK of WK was. Ik vond daar niets aan maar oma was erg fanatiek en keek alle wedstrijden. Ze zat soms op het puntje van haar stoel en gaf commentaar alsof ze de bondscoach zelf was. Ik las mijn boek of tijdschrift. 

Ook had oma veel foto's van vroeger die we bekeken en we draaiden platen op haar oranje pick-up. De plaat die ik het mooist vond en keer op keer op het hoogste volume keer afspeelde was The Elephant Song van Kamahl. Nog steeds krijg ik kippenvel wanneer ik dat nummer hoor en moet ik terugdenken aan de leuke tijden die ik bij en met oma R. heb gehad. 

39 opmerkingen:

  1. In Rijswijk heb ik 40 jaar gewoond.
    Met mijn beide oma's en opa's had ik frequent contact en at er ook vaak. Bij oma van vaders kant logeerde ik (de andere oma woonde naast ons) en kreeg daar beschuitjes met boter en suiker en op zondag kwam er een kar langs en aten we slagroomwafels. Toen opa overleden was at ik er vaak vanuit mijn werk en heel vaak nasi uit blik met een gebakken ei, dat kon ze zo lekker bakken.
    Bij oma naast on at ik van alles en heb van haar mijn liefde voor koken en bakken

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lot, wat een leuke herinneringen heb jij aan jouw oma's en opa's! Mmmmm....slagroomwafels, lijken me heerlijk! Nasi uit blik...mwah... iets minder lijkt me. Maar toch kan ik me voorstellen dat ook dat heel lekker was, met het eitje en vooral omdat het door je oma werd klaargemaakt!

      Verwijderen
  2. Wat een gezellig blog Niekje.
    Veel dingen komen me bekend voor.
    De naam Wimpy ken ik ook nog maar was het vergeten.
    Groeten
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Loes! Wimpy bestaat nog in andere landen las ik op het Internet. Ik kom nooit meer in dat soort zaken maar toen vond ik dat heel stoer!

      Verwijderen
  3. Wat leuk om te lezen! Ik had ook twee oma's en een opa in Den Haag, dus ik ken de door jou genoemde plekken ook. Ik heb niet zo veel eetherinneringen als jij. Veel Indisch eten, want dat ik de achtergrond van mijn familie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Judy, dan is het zeker leuk om te lezen. Indisch eten vind ik heerlijk, ik heb een aantal gerechten leren koken met hulp van goede kookboeken en het Internet. Toen ik in Londen woonden had ik een Conimex kookboekje met de meest bekende gerechten en maakte ik op mijn verjaardag altijd een rijsttafel voor een groepje vrienden. Was een enorm succes (en héél veel werk 😉)!

      Verwijderen
  4. Wat een heerlijke blog! Mijn oma die ik het aller-allerliefste vond overleed helaas toen ik 8 was. Toch wel fijne (eet) herinneringen en bijna alles mocht. Mijn oma had vroeger een viswinkel in Amsterdam en kon heerlijke viskoekjes maken ook maakten we samen amandelspijs voor de banketstaaf. En saromapudding :-) De engste eetherinnering waren de alen die we bij de visboer haalden en in een bak in de gootsteen gingen. Toen we thuiskwamen lagen ze overal in de keuken brrr. De andere oma (oma Meppel) had lang in Indië gewoond en maakte vies eten (Indische met veel sambal) en sprak voor mij onbegrijpelijke taal, een mix van Engels en Maleis en ik vond haar niet lief. Zij zag er ook niet uit als een echte oma en was een evenbeeld van Greta Garbo inclusief sigaret in pijpje. Zij overleed toen ik 18 was maar was daar niet rouwig om, en Indonesisch eten lust ik nog steeds niet echt. Oh kaviaar, ik heb een paar jaar bij Aeroflot gewerkt en daar kregen we zowat iedere maand een blik kaviaar mee ik vond het ronduit smerig en gaf het weg. Ook nooit meer gegeten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ilona, gelukkig heb je toch mooie herinneringen! Haha.. Saromapudding was lang een favoriet van mij, vond het ook leuk om het zelf te maken. Ah wat sneu dat je die andere oma niet zo leuk vond, ze klinkt heel bijzonder! Leuk om jouw herinneringen te lezen. Nog over die pudding: toen ik in Engeland ging wonen ontdekte ik dat ze daar ook van die pudding poeder hadden: Angel's Delight. In heel bijzonders smaken zoals bosvruchten en kersen. Ik heb dat heel veel gegeten en ook grote ladingen meegenomen voor mijn ouders en later voor mezelf toen ik weer in NL woonde. Ik heb het nu al zeker 25 jaar niet meer gegeten maar de smaakherinnering is nog steeds in mijn geheugen.

      Verwijderen
    2. Nou dat is bizar toevallig. Ed kocht zo'n pakje Angel delight omdat hij dol is op toetjes en op butterscotch (die smaak dus). Het staat hier nog onaangebroken maar ik ga het zateravond maken dan nemen we het mee (met slagroom) naar mijn moeder waar we altijd koken en eten op zondag. Zo te lezen is het net zoiets als saroma en volgens Ed hadden ze het ook in de smaken, aardbei, vanille en banaan net als bij saroma. Met even een bezoekje aan Google zie ik dat het in België nog te koop is bij Delhaize.

      Verwijderen
    3. Ik kan zo ontzettend blij worden van dit soort reacties! Wat leuk!! Butterscotch.. helemaal vergeten maar vond ik ook zo lekker! Ik kocht juist de smaken die Saroma niet had weet ik nog. Ik heb net gezocht op het Internet en op wikipedia lees ik dat ze met veel smaken zijn gestopt. Chocolade-munt vond ik ook zo lekker! Hier de smaken die niet meer bestaan: Discontinued flavours include: coffee, tea, coffee walnut, black cherry, blueberry, peach, lime, lemon, blackcurrant, bubblegum, tangerine, vanilla ice cream, forest fruits, popcorn, candy floss, butter mint and raspberry
      Eet ze zaterdagavond en denk even aan mij! 😉

      Verwijderen
  5. Dat is het toppunt van verwend worden,heerlijk. Ik had een "oma boven"daar kwam ik dagelijks. Als ik honger had,was er een kapje met roomboter. Noh steeds favoriet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Izerina, mmmmm ... zo'n kapje met roomboter is inderdaad erg lekker! Leuk woord ook: kapje. Zo noemden wij het thuis ook. Ik las in Onze Taal dat er overal in het land een ander woord voor is.

      Verwijderen
    2. Wij noemde het thuis het kontje..

      Verwijderen
    3. Kontje... ook een goed woord voor dit stukje van het brood, welke regio in NL ?

      Verwijderen
  6. Wat een leuke herinneringen. Ik heb in mijn herrinngeringen 2 opaas en 2 omaas gehad en later nog een stiefoma. Opa van vaders kant verongelukte toen ik 5 was, oma van moeders kant stierf aan uitgezaaide borstkanker toen ik 9 was. Omdat ik na mijn 7e niet meer bij mijn ouders opgroeide, probeerde ik een band met mijn grootouders op te bouwen. Dat lukte niet bij mijn vaders moeder, omdat die voorkeuren en 'lievelingetjes' had. Iets met 'lijken op die en die' en 'vernoemen'. Bij mijn moeders ouders was dit niet anders, alleen was ik wel naar mijn moeders moeder vernoemd en had haar kleur ogen:-)
    Eetherinneringen: mijn oma van vaders kant had diabetes (en hypochondrie). Was altijd bang dat er tekort was (crisisjaren, oorlog). Een bittere vrouw. We hebben na haar overlijden haar kamer in het bejaardenhuis leeggeruimd. Bikkelharde krentenbollen en potten diabetesjam waar mijn ouders nog een jaar van konden eten. Mijn grootouders van moeders kant waren onverbeterlijke zoetekauwen (ik dus niet). En hielden van vis (ik niet). Ik herinner me dat daar als broodbeleg naast jam en hagelslag ook nog witte en bruine basterdsuiker op tafel stond, plus keukenstroop en appelstroop. Maar niet die kant en klare rommel die tegenwoordig te koop is. Eigenlijk nog redelijk onbewerkt. Er werd eenvoudig gekookt, maar wel goed en genoeg. Maar ik was niet vaak bij mijn grootouders van moeders kant, heel af en toe een weekeind.
    Bij mijn andere oma kwam ik ook niet zoveel. Die krentenbollen herinner ik me nog goed, omdat ze voor haar diabetes geen zoet in huis mocht halen, kocht ze die voor het bezoek. Alleen vergat ze dan hoeveel ze er al in huis had. Groet, Ine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ine, ook jij hebt leuke (en minder leuke) herinneringen! Die broodbelegsoorten hadden wij thuis ook, ik vond bruine suiker op brood ook altijd lekker. Mijn oma Engelien maakte zelf broodbeleg: cacao en geraspte kokos / cacao en suiker. Misschien uit zuinigheid, maar lekker was het wel! Leuk om te lezen Ine!

      Verwijderen
  7. Wat leuk om te lezen dat je oma dezelfde naam heeft als mij.
    Wat een heel ander verhaal over je grootouders dan ik.
    Ik heb alleen de opa en oma van mijn vader gekend, maar die waren oud en deden niks.
    Ik heb er wel eens gelogeerd met mijn nichtje, maar ik mijn belevenis was hun dat bijna te druk.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Reacties
    1. Hoi Engelien, een naam die je niet vaak (meer?) hoort. Ik heb ook eens bij oma Engelien en grootvader gelogeerd, weet daar nog wel iets van maar dat was toen ik erg klein was. Als jonge puber was dat geen plek meer voor mij, zij waren ook te oud en deden niks.

      Verwijderen
  9. Wat herinner jij je nog veel uit je jeugd. Ik heb twee oma's en opa's gehad tot ik ver in de twintig was. Ik was langs beide kanten het oudste kleinkind en dan heb je toch een streepje voor. Bij oma en opa langs moeders kant logeerden we heel vaak tijdens de zomervakantie. Er woonde toen nog een tante thuis die maar elf jaar ouder was dan ik. Eetherinneringen heb ik totaal niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Myriam, soms denk ik dat ik veel vergeten ben, maar als ik goed ga graven komt er veel boven. Met name 'eetdingen' ! 😉Mijn broer was oma R. haar eerste kleinkind en had bij haar zeker een streepje voor. Waren de logeerpartijtjes leuk?

      Verwijderen
    2. Ja, de logeerpartijtjes waren heel leuk. Samen met 'tante' in hetzelfde bed slapen, spelen op de hooizolder (mijn grootouders hadden een boerderij), de biggetjes voeren, ... En alle aandacht ... die ik thuis moest delen met zus en broer.

      Verwijderen
    3. Dat klinkt echt heel leuk Myriam!!

      Verwijderen
  10. Tijdens een logeerpartij bij mijn oma in Den Haag ben ik samen met een tante naar Soldaat van Oranje geweest in de bioscoop. Ik was pas elf en de film was volgens mij voor 12 jaar en ouder, dus ik was heel erg bang dat ik "werd ontdekt".
    Die film is nog steeds een van mijn lievelingsfilms en ik ben mijn hele puber-meisjes-jaren lang verliefd gebleven op Rutger Hauer.
    Marijke
    (nog steeds eigenlijk, ook al is ie dood)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Marijke, haha... leuk verhaal! Wie vond Rutger nou geen knapperd?? Ik herinner me nu dat ik met oma naar Mary Poppins ben geweest, dat was ik helemaal vergeten! Klopt het dat wij (ongeveer) hetzelfde bouwjaar hebben?

      Verwijderen
  11. Wat een leuke oma had jij! Fijn zulke herinneringen. De opa en oma, ouders van mijn moeder lagen mij niet zo. Opa van de overkant, hij woonde tegenover ons, daarmee ging ik altijd op stap. Naar de centenmaker, zo noemde ik vroeger de boerenleenbank en allerlei andere uitstapjes. Hij kwam te overlijden toen ik 6 jaar was maar ik kan me veel dingen goed herinneren en daar ben ik nog steeds blij om.
    Groet Kniepertie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Kniepertie, voor de kleinkinderen was ze lief, de volwassenen vonden haar minder makkelijk in de omgang. Leuk dat je toch nog mooie herinneringen hebt aan je opa, ook al was je dan nog klein!

      Verwijderen
  12. Mooie herinneringen. Ik zie ineens een paar borden voor me. Volgens mij is het Wimpy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Bertiebo, Wimpy, ik herinnerde me de naam maar niet het logo, dat zocht ik op het Internet op. Ik heb inderdaad mooie herinneringen aan mijn oma!

      Verwijderen
  13. Wat een fijne herinneringen aan je oma! Mijn oma woonde bij ons in huis, en ik heb ook fijne herinneringen aan haar. Oma's zijn fijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nicole, dat is best bijzonder, in NL gebeurt dat veel minder vaak dan in andere (meestal niet-Europese) landen. Maar wel leuk dat je er goede herinneringen aan hebt. Niet alle oma's zijn fijn hoor, mijn schoonmoeder is geen leuke oma voor de kinderen van de zus van mijn man! Misschien de uitzondering die de regel bevestigt? 😉

      Verwijderen
  14. Even bijgelezen. Fijn dat jullie zo'n leuke vakantie hadden! En wat een mooie herinneringen aan je oma R. Ik kan me nog maar één oma herinneren. De andere opa's en oma overleden voor mijn geboorte of toen ik nog heel klein was. Als ik druivensap zie moet ik altijd aan mijn oma denken. Dat kregen we altijd van haar. En ik vond het vies!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nicky, echt zo'n nieuw drankje in de jaren 70 druivensap, ik herinner het me ook, dan deed je als kind mee met de volwassenen en kreeg je het in een wijnglas. Ja, het was best smerig!

      Verwijderen
  15. Ontzettend leuk om deze mooie herinneringen aan de logeerpartijen bij je oma te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Omg wit brood met boter, suiker en aardbeien! Dat at ik ook supergraag als kind :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het nu nog steeds lekker maar doe het eigenlijk nooit meer, eet natuurlijk wel aardbeien, maar dan uit een schaaltje of in fruitsalade.

      Verwijderen
  17. omg, wit brood met boter, suiker en aardbeien at ik als kind ook zo graag!

    BeantwoordenVerwijderen