donderdag 25 juni 2026

dik kind - deel 3




De Britten zijn goed bezig. Vanaf begin dit jaar is is reclame voor junkfood aan banden gelegd. Online reclame is verboden en televisiereclame mag niet voor 21.00 uur uitgezonden worden. 

Deze maatregel is genomen om kinderobesitas tegen te gaan.  Ik schreef al eerder dat er steeds meer zorgen zijn over het toenemend aantal kinderen met (ernstig) overgewicht in 'dik kind - deel 1' en 'dik kind - deel 2'.

Of het werkt weten ze daar aan de andere kant van het Kanaal natuurlijk nog niet. Dat heeft tijd nodig. De verwachting is dat de effecten minimaal zullen zijn, slecht 1% van alle reclame voor voedingsmiddelen en dranken wordt hierdoor verboden. De voedselproducenten hebben veel macht en hebben de wet zodanig naar hun hand kunnen zetten dat ze nog steeds volop reclame op andere plekken en op andere tijdstippen kunnen maken.

In Nederland gaan er af en toe ook geluiden op om reclame voor junk food op bepaalde plekken te verbieden. Zo heeft Amsterdam al een verbod op buitenreclame voor vlees en fossiele brandstoffen. Ook voor fast food geldt er al een verbod bij de metrostations. Dit wil men graag uitbreiden naar de hele stad. In eerste instantie om kinderobesitas tegen te gaan, maar uiteindelijk ook voor de gezondheid van de gehele bevolking. Want ook onder volwassenen is het aantal mensen met overgewicht sterk gestegen in de afgelopen decennia. 

Van roken en alcohol weten we inmiddels wel dat het slecht voor je is, reclames voor alcohol mogen overdag niet uitgezonden worden, reclames voor tabak zijn helemaal verboden. Ik herinner me ze nog wel. Stoere cowboys en mooie dames met een sigaret. Je kan het je nu niet meer voorstellen. 

Zouden dit soort maatregelen ook bij junk food helpen vraag ik me af. En tegelijkertijd denk ik dan van wel. Niet meteen en het zal ook niet zo zijn dat hiermee obesitas verdwijnt, maar je moet toch ergens beginnen lijkt me. 

Laten we hopen dat het werkt in het VK. Het is nog maar een kleine stap, maar het begin is er en iets is beter dan niets.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten