donderdag 16 mei 2024

eetbui?

En toen was het alweer donderdag, tijd voor een nieuwe blog! Ik heb verschillende blogs gestart, maar niet voltooid omdat ik ofwel de inspiratie miste, of simpelweg de tijd niet kon vinden.

Ik was bijna zover om alleen de zin'vandaag geen blog' te posten, maar dat leek me toch te makkelijk. Hoewel ik van niemand hoef te bloggen, weet ik dat het gewaardeerd wordt als ik mijn gebruikelijke blogtijden respecteer. Dat waardeer ik ook bij anderen. Mijn donderdagblog hoeft niet lang en diepgaand of informatief te zijn. Daarom vandaag alleen een korte update over mijn dagen zonder eetbuien.

Gisteravond kon ik de 15e eetbuivrije dag op rij afvinken. Op zich is dit niet zo heel bijzonder. Ik heb wel vaker twee of drie weken geen eetbuien gehad. Zelfs wel eens 90 dagen. Maar ik kan zeker nog niet achterover gaan leunen en denken dat het zo wel goed is. Ik moet op mijn hoede blijven!

Vandaag was er op sommige momenten enorme eetbuidrang. Die begon gisteren al een klein beetje en heb ik toen weten te weerstaan. Vandaag had ik een extra boterham bij me, want ik snap inmiddels wel dat ik moet eten als ik die drang begin te voelen. 

We hebben de afgelopen dagen lekkere dingen gegeten 's avonds en ik heb er voor gezorgd dat ik genoeg at. Dat ik verzadigd was. Ook heb ik geprobeerd om af en toe iets extra's te nemen zoals een plakje ontbijtkoek, maar ook een schep rijst, een aardappel en peulvruchten.

Vandaag heb ik de verjaardagstaart waar een collega op trakteerde, appeltaart en een red velvettaart van een goede bakker uit de grote stad, afgeslagen. Ik had er niet echt trek in, maar ook omdat ik die extra boterham wilde eten. De taart zou een trigger geweest kunnen zijn weet ik uit ervaring.

Als ik nu of in de komende dagen aan de eetbuidrang toegeeft heeft dat de volgende consequenties:

  • ik slaap heel slecht;
  • gevolg van slecht slapen is dat ik me de dag erna belabberd voel;
  • als ik vanavond een eetbui heb dan heb ik morgen een rotdag op mijn werk, en is de kans groot dat de eetbui doorgaat (ervaring!) omdat ik dan te moe ben om normaal te eten;
  • als ik morgen (vrijdag) een eetbui heb dan heb ik geen zin in de lunchafspraak buiten de deur op zaterdag met vriendin T.;
  • als ik morgen een eetbui heb dan mag ik van mezelf op zaterdag geen ijscoupe, en dat is nu juist waar ik altijd naar uitkijk;
  • als ik op zaterdag lekker ga lunchen en dan daarna toch nog een eetbui heb dan heb ik zondag een probleem. De sportschool is dan dicht ivm Pinksteren en dan moet ik wel gaan fietsen, ook met slecht weer. (Ik moet natuurlijk niets, maar voor mijn gevoel moet een eetbui ongedaan gemaakt worden). Waarschijnlijk ga ik toch wel fietsen, maar dan zou het minder een verplichting zijn.

Genoeg redenen om geen eetbui te hebben. Kwestie van volhouden/uitzitten/negeren.

En dat is lastig hoor! Want mijn eetstoornisbrein heeft voldoende argumenten om wel toe te geven aan de eetbuidrang:

  • mijn gewicht is zodanig laag dat het kan;
  • morgen is het vrijdag en dat is de dag dat ik ook niet ga sporten en dus een dag waarop ik toch al de teugels iets loslaat;
  • het is het begin van een lang weekend, genoeg tijd om te herstellen van de uitputtingsslag die een eetbui(dag) teweeg brengt zodat ik er dinsdag op mijn werk geen last meer van heb;
  • ik ben morgenmiddag en -avond én zaterdag alleen thuis en kan dus ongestoord mijn eetbuigang gaan;
  • er zijn lekkere dingen in huis;
  • tenslotte is het nog maar een halve maand tot ik weer opnieuw kan starten met een lijstje.

Zou het lukken om door te zetten zodat ik morgen een fijne werkdag heb, zaterdag een gezellige lunch en 's avonds lekker ijs kan eten? Dat ik een ontspannen weekend heb waarin ik kan genieten van de vrije tijd? Spannend hoor. Vind ik zelf ook!


30 opmerkingen:

  1. Heel erg veel sterkte . Af zien te toppen die argumenten van ergens in het brein om wel toe te geven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geeske, bedankt! Ik ben gisteren alvast goed doorgekomen!

      Verwijderen
  2. Mooie cliffhanger heb je ervan gemaakt.
    Success met je keuze en heel prettig en rustig lang weekend gewenst, met lekker eten, ervan genieten, iets bijkomen en het vooral niet gaan compenseren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lot, dank je wel, ik ga er zeker mijn best voor doen!

      Verwijderen
  3. Ik hoop dat je een paar fijne dagen gaat hebben. Dat wens ik je toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ga er voor. Maar ik snap niet(absoluut niet negatief bedoeld) dat je jezelf niet meer “iets lekkers” gunt.
    Waarom altijd zo afgepast eten?
    Je gewicht is (te) laag?
    Ik gun je toch zo iets lekkers te eten! Zonder schuldgevoel.
    Ik zelf denk vaak er niet bij na, wat ik ga eten.
    Wens je heel, heel veel sterkte.
    Vind je een kanjer dat je er durft over te schrijven.
    Zolang m,n gewicht stabiel blijft, vind ik het prima.
    Daarom denk ik dat je het heel moeilijk hebt met eten. Altijd die strijd.
    Ik hoop echt dat je er rust in krijgt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Engelien, tussen wat ik wil en wat ik neem zit de eetstoornis. Die houdt de teugels stevig in handen. Ik denk alleen maar na over wat ik in mijn mond stop. Altijd, iedere hap. Dank je!

      Verwijderen
    2. Voor iemand die niet bekend is met eetstoornissen is dat ook bijna niet te snappen. Dat je nadenkt bij elke afgepaste hap en nauwelijks nog van eten echt kunt genieten, in elk geval niet op de manier zoals de meeste mensen. Vraag is dan of je op 'de meeste mensen' zou moeten lijken. Zolang het niet heel storend voor jezelf is, en je gezondheid weliswaar niet helemaal optimaal maar toch redelijk is (vergeet niet dat je op den duur bepaalde kwaaltjes en ongemakken toch krijgt, gewoon door het ouder worden) is er toch geen enorm groot probleem? Jij lijkt m.b.t. eten meer te genieten van het blogs lezen, inkopen doen, creatief maaltijden bedenken, ze koken, invriezen, erover schrijven etc. Dat zijn natuurlijk geen voedingsstoffen die je lichaam ingaan, maar met je voedingspatroon zelf is niets mis. Douze points voor hoe je het aanpakt, proactief een eetbui voor zijn én doorzien waarom die eetbuidrang blijft aanhouden, doordat er een werkdag op volgt een keten van vermoeidheid, slecht slapen en daardoor niet opgewassen zijn tegen nieuwe eetbuidrang. Verwoord ik het zo een beetje goed? Lieve groet, Ine

      Verwijderen
    3. Hoi Ine, ik probeer er zo goed mogelijk mee om te gaan én tevens ook nog goed voor mezelf te zorgen, niet altijd makkelijk, maar het lukt. Ja, je hebt het heel juist verwoord en dus goed begrepen. Zo werkt de eetbuicirkel.

      Verwijderen
  5. Lief reptielenbrein! Ik weet dat mijn gewicht te laag is en je mij daarom zal verleiden om een eetbui te krijgen, maar ik krijg er niet de energie van die ik zo hard nodig heb en ik moet die eetbui ook weer compenseren duur intensief te gaan bewegen en te sporten. Vandaag is het vrijdag en geen sportdag. Er zijn heel veel andere leuke dingen om te doen en morgen wil ik graag gezellig lunchen en ik verheug mij al op de kom ijs van 's avonds. Daarom lijkt het mij een goed idee dat je even een pas op de plaats maakt en mij met rust laat dat zou ik heel erg op prijs stellen! Ik heb er namelijk ook een blogje over geschreven en hoe fijn zou het niet zijn om volgende week in 'hoe wat mijn week' te melden dat het gelukt is. Het is ook een lang weekend dus ook jij lief reptielenbrein kan wel wat rust gebruiken, alvast erg bedankt voor je medewerking. Liefs van Niekje :-)

    Fijn weekend en het gaat vast lukken, Ilona

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een prachtige brief, zo duidelijk, valt geen spelt tussen te krijgen Ilona! Heel veel dank voor deze mooie reactie! Goed weekend! xx

      Verwijderen
    2. Een bijzonder brief Ilona, dat is echt meedenken

      Verwijderen
  6. Wat zet je die redenen tégen een eetbui helder op een rijtje! Ik gun je dat je die redenen serieus neemt, er voor jezelf aan vast kunt houden. Want het leven is ZOVEEL leuker zonder eetbuien (Je helpt mij ook met dit overzicht, ik moet van mijn psychologe eens opschrijven wat ik kan doen i.p.v. teveel eten.... )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Mrs H.! Hoe is het? Dingen doen ipv eten heeft mij nooit geholpen, dit lijstje juist weer wel. Vooral het slechte slapen en doorgaan met eetbuien de dag erna is echt zo ontzettend naar.... dat wil ik niet! Het is inderdaad VELE malen leuker zonder! xx

      Verwijderen
  7. Dat zijn inderdaad vervelende gevolgen. Ik leef helemaal met je mee en wens je veel kracht om de (slimme) argumenten te weerstaan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Nicole! Dit lijstje zit in mijn hoofd en ik wil echt heel graag genieten van de lunch morgen, dus ik doe ontzettend mijn best.

      Verwijderen
  8. Had je vroeger, vóór je ging lijnen en je een eetstoornis ontwikkelde, ook al last van eetbuien? En zo ja, wat was daar dan de oorzaak van?
    Verder vroeg ik me af welke rol jouw partner speelt bij bij jouw strijd om weer een gezond leven te gaan leiden? Weet hij er vanaf (van je pogingen om je leven te veranderen), steunt hij je daarbij of faciliteert hij je regels juist, om "gedoe" te voorkomen.?
    Vraag hem eens om hulp en doe niet alles alleen. Afleiding kan dingen makkelijker maken. Bv op zondagochtend SAMEN een wandeling ipv de sportschool. Op vrijdagmiddag SAMEN naar de bios en uit eten ipv een eetbui in je eentje weerstaan. Tijdens een schoolvakantie SAMEN er op uit en een pannenkoek eten, ipv in je eentje tegen je regels vechten.
    (en nu niet zeggen dat hij daar geen tijd voor heeft, of dat je niet houdt van de bios of dat het te druk is in het museum, want dat zijn maar voorbeelden en bovendien gelul!!)
    Fijn pinksterweekend met veel leuke plannetjes toegewenst,
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Marijke, ik kan me herinneren dat ik vroeger ook wel eens drie zakjes Treets in een zitting at, maar echte eetbuien zoals nu had ik niet. Mijn man steunt mij en houdt tot op zekere hoogte rekening met mij. Ik houd ook rekening met hem. Daarnaast doen we dingen alleen en dingen samen. Ik schrijf niet altijd over de dingen die we samen doen, ik vind het niet okay vanwege zijn privacy om veel over hem te schrijven, de blog gaat tenslotte over mij. Jullie ook fijn pinksterweekend!

      Verwijderen
    2. Je hoeft er niet over te schrijven, maar je moet het vooral doen. En het hoeft niet perse met T., maar mogelijk met een vriendin, collega, familielid. Dat je bij een dreigende eetbui iemand belt en vraagt om even weg te vluchten, erover te praten, afleiding te bieden of erom te lachen en of lekker samen bij McDonadls of een veganistisch snackrestaurant de hele menukaart weg te kanen.
      Marijke.

      Verwijderen
    3. Morgen ga ik in ieder geval lekker lunchen en dan neem ik géén salade! De overige tips voor de eetbuidrang probeer ik ook wel toe te passen, maar soms lukt dat niet of doe ik het niet omdat ik een ander niet wil lastigvallen met mijn sores. Terwijl zij dat misschien (waarschijnlijk) niet erg vinden.

      Verwijderen
  9. Reacties
    1. Ik heb er nu al trek in, maar maar morgen, na nog een eetbuivrije dag, smaakt ie het lekkerst Rianne!

      Verwijderen
  10. Mevrouw Niekje,wat gun ik je fijne Pinksterdagen met gewoon lekker eten,zonder al te veel bijgedachten

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Bijzonder toch.. dat je het zó goed weet en het toch zo moeilijk is.

    BeantwoordenVerwijderen