donderdag 2 mei 2024

skincare routine


Trend

Een blog over smeersels voor de huid? Het moet niet gekker worden hier in huize Niekje! 

Eigenlijk was ik het niet van plan. Maar ik lees er de laatste tijd steeds vaker iets over. Niet dat ik heel verbaasd ben hoor, het is van alle tijden om er zo goed mogelijk uit te willen zien. En er goed uit willen zien staat dan voor veel mensen gelijk aan er jong uitzien.  Ook voor heel jonge meisjes geldt dat. En daarom toch een blogje over deze skincare routine trend, die overigens in gewoon Nederlands huidverzorgingsroutine heet. In het Engels bekt het gewoon wat lekkerder dan in het Nederlands en wie weet werkt het ook wel als klikaas en krijg ik ineens heel veel nieuwe lezers.

Onlangs las ik een paar interessante artikelen in The Guardian over influencers die jonge meisjes aanmoedigen om anti-oudersdomsproducten te kopen en een artikel over het verbod op het verkopen van dit soort producten aan jongens en meisjes onder de 15 in Zweden.  Als surfend op het Internet kwam ik nog veel meer informatie en artikelen tegen. 


Mijn routine

Ik zal mijn eigen routine hier even uit de doeken doen, want dat is dan misschien ook wel aardig om te noemen. 

Ik sta op en ik poets mijn tanden, vervolgens plens ik een paar keer koud water over mijn gezicht, ook in de winter. Daarna smeer ik er een nep-Nivea van de Lidl op (herfst en winter) of een dagcrème met zonnebrandfactor van het Kruidvat (lente en zomer). Dan ga ik naar beneden en terwijl mijn ontbijt op eettemperatuur staat te komen breng ik wat mascara aan en smeer ik lippenstift op mijn lippen.

Aan het eind van de dag, na het sporten, gebruik ik een reinigingsmelk van de Hema om de mascara en het restant van de lippenstift te verwijderen en stap ik onder de douche. Daar spoel ik mijn gezicht dan nog even af. 

Ik heb van de Lidl ook een bodylotion die ik op mijn benen smeer wanneer mijn huid wat droog aandoet. Wanneer ik niet werk draag ik geen make-up. 


Doe ik het goed?

Doe ik het goed? Ik heb echt geen idee. Ik ben niet opgegroeid met een moeder die erg bezig was met haar veroudering. Ze droeg wel make-up en wilde er mooi uitzien, maar ze had maar een potje crème op haar kaptafel staan.  

In ieder geval maak ik de producenten van cosmeticaproducten niet snel rijk. Ik smeer zuinig en koop nooit meer dan ik nodig heb. Dat is overigens wel eens anders geweest want ook ik was een tijdje vatbaar voor de reclamepraatjes die mij bang maakte voor rimpels. Inmiddels weet ik beter, rimpels krijg ik toch wel, hoeveel ik ook zal smeren. En voor pigmentvlekken ben ik ook niet bang, ik word ouder en dat toont zich. Ik wil mijn huid wel beschermen tegen de zon en dus blijf ik daar nu uit, en als ik er al in moet smeer ik mezelf goed in.


Tienermeiden

De trend die ik eerder aanhaalde gaat over jonge mensen, vooral meisjes, die al vanaf een jaar of 10 bezig zijn met hun verouderingsproces en dan met name hoe ze dat moeten vertragen en natuurlijk het liefst helemaal stoppen. Stel je voor dat je ooit rimpels krijgt! Nu denk ik dat kinderen van die leeftijd werkelijk geen idee hebben van het hele concept ouder worden, behalve dat dat misschien wel leuk is omdat je dan later naar bed mag, zonder je ouders naar school mag fietsen en nog veel meer andere dingen zelfstandig mag doen. Maar bezig zijn met je uiterlijk, met het verouderingsproces van je huid.... werkelijk te absurd voor woorden!

En toch doen ze het. Aangemoedigd door TikTok en Instagram waar (beroemde) influencers producten promoten en hun eigen dagelijkse huidverzorging in beeld brengen. En wat is er mis met een zalfje hier en een crèmepje daar? Het kan schadelijk zijn voor de jonge huid heb ik begrepen. Daarnaast wordt jong eruit zien steeds meer geïdealiseerd met misschien als gevolg dat er ook meer en meer een beroep wordt gedaan op cosmetische ingrepen. 

Er ontstaat een generatie jonge meisjes die hun eigenwaarde nog meer dan nu ophangen aan hoe ze eruit zien. En denken dat hun lichaam maakbaar is. Dat kan niet goed zijn. Tenslotte betekent het ook dat oud een negatief imago krijgt. En dat is natuurlijk niet okay in een tijd waarin we steeds ouder worden en de vergrijzing toeneemt. 


Toch ook een voordeel

In een van de artikelen werd overigens nog wel een voordeel genoemd, namelijk dat er meer aandacht is voor bescherming van de huid tegen de schadelijke effecten van de zon. En daar kan je niet jong genoeg mee beginnen!


Toekomst

Is het een hype en dus weer over na een poosje, of zou het toch een trend zijn en zien we straks kleine meisjes die van hun zakgeld geen My Little Pony of Barbie kopen maar dure potjes anti-rimpelcrème? 

30 opmerkingen:

  1. Die influencers krijgen geld om reclame voor producten te maken. Nu kan reclamemaken op allerlei manieren, maar juist zij hebben een grote invloed op jongeren. Ik zag laatst een reportage bij het journaal over antirimpelcrèmes die jonge meisjes gebruiken en de schadelijke effecten hiervan. Het is toch ook van de zotte dat die kinderen middeltjes tegen rimpels smeren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Mw W., Ik zag dat item bij het journaal ook, en las er toen ook in de Engelse krant over. Influencers hebben inderdaad een enorme invloed en het gaat van spullen tot lifestyle tot eten, en de informatie die zij geven klopt helaas niet altijd (heel vaak niet!).

      Verwijderen
  2. Dat laatste zou me niet verbazen. Wat een onzin. Maar inderdaad dat insmeren tegen de zon is wel van belang. Van groot belang.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En dat moet nog veel meer onder de aandacht worden gebracht Bertiebo, ik zie nog teveel mensen die het niet doen omdat ze denken dat hun huid niet kan beschadigen.

      Verwijderen
  3. Leuk artikel! Nee ouder worden 'mag' eigenlijk niet. Geen (financiële) waarde meer, fietsen de gehele dag rond op hun elektrische fiets...Komt ook wel door de media: ouderen houden grote huizen bezet, leggen teveel druk op de zorg, pensioenen kosten teveel, AOW etc. Ik schreef ooit eens een ingezonden brief naar een landelijk dagblad omdat ik vond dat artikelen m.b.t. 'ouderen' vaak voorzien waren van een steriotype foto (op fietsen, bij een camper, zittend op een bankje etc.). Ik ben nu 61 en werd na sollicitatie voor vrijwilligerswerk afgewezen omdat men met een 'jong' team werkt. En tsja huidverzorging het 'moet' tegenwoordig en ik ben zelf ook niet opgegroeid met veel. Mijn moeder ging wel eens naar Avon parties en dan kreeg ik een sample en ik herinner mij dat wanneer zij een mascara kocht in een parfumerie met zwaar opgemaakte verkoopsters ik een 'luchtje' kreeg opgespoten (ik was 8 of 9). Ik gebruik meestal iets van Clinique qua crème omdat producten bij mij snel rullen en ik sinds een paar jaar wel last heb van een trekkerige, droge huid. Dat merk is wat duurder maar het bevalt goed. Tegenwoordig schijnt het Koreaanse regime (10 stappen) een 'must' te zijn: https://www.littlewonderland.nl/nl/blogs/beauty-blog/k-beauty-10-stappen/ Moet er niet aan denken...Overigens heeft de Duitse consumentenbond de Lidl crème uitgeroepen tot prima, zelfs beter dan veel dure merken of extreem duur zoals LaMer. Wel heel goed dat er aandacht is voor huidkanker maar ik denk dat er ook meer nadruk moet komen op zonbescherming d.w.z. dat het de beschermende factor verliest na een winter in de kast. Het valt mij overigens op dat (in de grote steden) je de ene na de andere cosmetische kliniek ziet. In Amsterdam Zuid zijn denk ik meer zaken waar je fillers en botox kunt laten zetten dan bakkers :-)Over 10 jaar even (desem) brood halen en een botoxje?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha.. Niks brood en spelen, nee: brood en botox, twee eerste levensbehoeften! Die stereotypering van ouderen zie je inderdaad nog veel in de media. Avon deed mijn moeder niet, zij was van de Tupperware parties. Voor al die stappenplannen rondom routines van huidverzorging moet je een uur eerder opstaan, ik heb wel wat beters te doen!

      Verwijderen
  4. Klikaas. Het duurde even voordat ik snapte wat het woord betekende.
    Haha!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In het Engels is het clickbait, misschien zie je dat weleens voorbij komen. Leuk woord nietwaar?

      Verwijderen
  5. Het is zeker een trend en behoorlijk schadelijk, voor alle redenen die je noemt. Overigens, 'de influencers' krijgen de schuld, maar het zijn gewoon de grote bedrijven zoals Unilever die daar weer achter zitten. Ze krijgen immers betaald door die bedrijven, om net te doen alsof ze toevallig dat product fantastisch vinden. Dus het is geen organische beweging, maar heftige marketing gericht op kinderen. Dat is verboden, maar ze omzeilen het via de influencers.

    Goed voorbeeld van reclame die echt op het randje zit: Kruidvat folder deze week, Oil of Olay (in mijn tijd echt voor oudere dames) reclame, pagina 22: Foto van een jong meisje, met daarbij de tekst 'Real age: 12. Skin age: 33.'

    De implicatie is natuurlijk dat je er als een bejaarde uitziet op je 12e als je die crème niet gebruikt. Want laten we wel wezen, '33' is voor kinderen van die leeftijd echt ontzettend ver weg/oud. Je kunt net zo goed het getal 65 noemen.

    Ik vond dit zo schokkend dat ik denk om een klacht in te dienen bij de reclame code commissie, maar dat is natuurlijk water naar de zee dragen. Hoe durven ze 12 jarigen aan te praten dat ze er uitzien als midden dertig, en dat deze leeftijd 'erg' is.

    Jenny

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jenny, het klopt natuurlijk wanneer je zegt dat het de grote bedrijven zijn. En dat die marketing op die manier wel plaatsvindt is heel kwalijk. Het gebeurt ook veel bij (verkeerde) voeding van oa McD en KFC en dit soort bedrijven. Geen wetgeving nog.
      Een collega van mij ging onlangs naar een bedrijf voor een behandeling en toen werd ook haar gezichtsleeftijd 'gemeten'. Die was een jaar jonger dan zij zelf was (26). En blij dat ze was!!
      Ja 33 of 65 is voor een kind van 10 allebei oud. Vreselijk dit soort dingen maar hoe stop je het? Je moet ouder worden om het allemaal door te hebben en om je er weerbaar voor te maken.

      Verwijderen
    2. Hallo Jenny, Er staat 42 (uiteindelijk ook logischer toch? leeftijd 42 en een huid van een 30-jarige)...heb overigens ook verder nog eens in de folder gebladerd en volgens mij is de leeftijd van de gebruikte modellen maximaal 25 en waarschijnlijk zijn er ook nog flink wat filters gebruikt. Zo 'moet' je er dus blijkbaar uit zien met behulp van allerlei crèmes/serums/vitaminepillen etc. etc.

      Verwijderen
  6. Zo triest,die fixatie op het uiterlijk.In de loop der jaren ben ik steeds minder gaan gebruiken. Nu nog gezichtscreme en bodymilk. "het antiek onderhouden"zegt mijn man dan lachend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is ook wat ik doe Izerina, het kost me weinig tijd en ik voel me er prima bij! Leuke uitdrukking van je man, die ga ik onthouden!🤣

      Verwijderen
  7. Van de smeerseltjes die ik koop wordt de drogist niet rijk. Ik gebruik een goede, lekker ruikende, dagcreme. Na het douchen smeer ik me in met bodylotion of huidolie.
    Wel overweeg ik om "spul" voor pigment vlekken te kopen. Maar dat mag als je lichaam 62 jaar oud is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Helena, heel herkenbaar, ik vind een lekker luchtje eraan ook wel fijn. Zou het werken, iets tegen pigmentvlekken? Tuurlijk mag dat, jij mag doen wat je wil hoor! Ik vind het van die jonge meiden zo jammer dat ze er zo mee bezig zijn. Op onze leeftijd is dat toch anders.

      Verwijderen
  8. Ik vind het echt verschrikkelijk hoe jonge meisjes al zo gefixeerd zijn op uiterlijk. De social media bepalen hoe je eruit moet zien. En het is zo ondermijnend voor je zelfvertrouwen dat toch al zo wankel kan zijn op die leeftijd. Ik heb altijd een nogal vette huid gehad, wat weer zijn eigen problemen met zich meebrengt. Elke crème die ik erop smeerde maakte het nog vetter. Ik ben dus altijd - en nog - een type van water en zeep geweest. Maar ik ben me ervan bewust dat niet ieder huidtype daar tegen kan.
    Met de leeftijd wordt je huid droger, en smeer ik wel eens wat, maar niet veel. Ooit zag ik een BBC programma waar crèmes getest werden, hoe 'hydraterend' ze zijn. De prijs en het merk maakten geen verschil. Het beste kwamen de crèmes eruit waarin glycerine zit. Gewoon Nivea dus.
    Wat me wel ontzettend stoort, is dat ouder worden en ouder eruitzien helemaal 'uit' is. Voor vrouwen dan. Je moet aan de botox, je oogleden laten liften, en weet ik wat nog meer. Je ziet de voorbeelden op tv voorbijkomen. En het ziet er niet uit, vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Judy, het is inderdaad heel jammer. Overigens is het natuurlijk niets nieuws, maar is er nu meer aandacht voor door sociale media. Ik heb ook zulke onderzoeken gezien en gelezen. Je betaalt vooral voor de marketing van de grote cosmeticabedrijven, en niet voor de ingrediënten van het product. Ik denk dat het in Nederland nog meevalt, bij landen in Zuid-Amerika maar ook op de Balkan is deze cosmetische industrie vele malen groter dan bij ons. Nee, het ziet er ook niet uit, dat ben ik met je eens. Waarom zouden deze oudere dames dat dan toch allemaal laten doen aan hun gezicht?

      Verwijderen
  9. Ik heb het altijd teveel gedoe gevonden om eerst te reinigen, dan tonic deppen en dan creme. Nu gebruik ik ook geen make-up op een heel enkele gelegenheid na en dan vergeet ik het er ook altijd af te halen in de avond. Ik was me 5-6 dagen vd week aan de wasbak, met handen zeepvrije wasgel over gezicht , oksels en onderkant en lekker koud washandje verfrissen. Ik heb een erg droge snel jeukende huid dus meer wassen wordt dat alleen maar erger, smeer al zo veel voor de jeuk. Gezichtscreme vaak vd Lidl maar nu een vd Wibra die erg lekker is en goedkoop. Ook bij de kringloop vind ik wel eens wat.
    Gelukkig heb ik qua rimpels redelijke goede genen, mijn moeder had ook niet heel veel rimpels toen ze 90 was.
    Ik heb wel een tijdje een indische methode gebruikt, met olie huid kloppen, maar gun me er te weinig tijd voor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Lot, ik heb ook geen tijd/wil niet zoveel tijd besteden aan al dat gesmeer en gedep en gescrub. Ik heb ook het geluk dat ik nog rimpelloos ben, maar als ze komen dan komen ze maar!

      Verwijderen
    2. Heb precies hetzelfde als Lot. Droge snel jeukende huid, dus weinig onder de douche en veel smeren met vette crème tegen de jeuk. Wordt in de zomer iets beter. Mij bevalt de crème van Lidl ook goed, Nivea vind ik niet lekker ruiken. Raar want de meeste producten van Nivea zijn wel lekker. Maar misschien komt het doordat ik nu alle potjes van mijn overleden moeder opmaak, heb gisteren in het bezoekers/notitieschriftje dat bijgehouden is, gelezen dat die crème al minstens 2 jaar oud is. De zorgmedewerkers vroegen de familie toen om dit te kopen.
      Ook in het verpleeghuis moet je zelf alles kopen en betalen, vuilniszakken, pedaalemmerzakken, verzorgingsproducten etc. Alleen de medische artikelen gaan via de zorgverzekering (eigen risico nog van toepassing denk ik). Groet, Ine

      Verwijderen
    3. Hi Ine, volgens mij kan je op de potjes zien hoe lang je ze kan gebruiken als je eenmaal geopend zijn. Twee jaar is volgens mij erg lang. Nivea ruikt iets te sterk vind ik, die nepper van de Lidl minder.

      Verwijderen
  10. Mijn moeder had altijd creme van dr van der Hoog. Zelf gebruik ik niks, alleen zo nu en dan als ik word opgeschrikt door onheilsberichten. Maar ik houd gezichtsverzorging nooit vol...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Nicole, prima toch! Ik smeer maar als ik het wel eens vergeet dan merk ik er verder niets van. Ik vind een smeersel meer dan genoeg want net als jij houd ik het nooit lang vol om meer te doen dan dat.

      Verwijderen
  11. Ik (60) zweer al jaren bij de reinigingsmilk van de Aldi. Ruikt heerlijk en doet wat het moet doen. Verder een (merk) dagcreme die ik koop bij het Kruidvat als er een 1 gratis aktie is, altijd voorraad dus ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anoniem, ik koop ook alleen als er aanbiedingen zijn bij het Kruidvat. Die van de Aldi ken ik niet, zal ik ook eens proberen.

      Verwijderen
  12. Ik zie net dit https://www.nrc.nl/nieuws/2024/05/02/de-nieuwste-afzetmarkt-voor-anti-verouderingscremes-kinderen-a4196859. Als niet-abonnee kan ik het helaas niet lezen, jij w.s. wel, Niekje. Groet, Ine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt Ine, als abonnee kan ik dit lezen. Ik kan kijken of ik je de tekst kan mailen.

      Verwijderen
    2. Heb het ontvangen, dankjewel. Ga het nog lezen. Groet, Ine

      Verwijderen
  13. Ongelooflijk, die trend onder die jonge meiden. Ik geloof dat ik mijn puberteit nooit ingeschonden door was gekomen als er toen al Instragram en Tiktok was geweest. Verschrikkelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, erg he Nicky, en de grote cosmeticabedrijven zien de kassa's rinkelen, dat vind ik ook abject.

      Verwijderen