Ik schreef vorige week een stukje over de 'blogrol'. Daarin schreef ik dat ik mensen met een andere mening of die anders in het leven staan dan ik, geen podium geef op mijn pagina van het wereldwijde web. Zo'n blogrol is uiteindelijk een soort reclame en het lijkt me vanzelfsprekend dat ik niet voor iedereen reclame wil maken.
Daar kreeg ik een rare reactie op, natuurlijk anoniem:
Kotsmisselijk kan je worden van die deugkneuzerij. Want meningen die niet in MIJN straatje passen deel IK niet en en IK geef jou geen platform. Je zou het prima doen als hoofd censuur bij Kim Yong Un in Noord Korea Niekje. En ik weet een ding zeker: Vlierbloesem deelt die mening met mij.
Met verbazing gelezen. En nog een keer. En nog een keer. Wel plaatsen, niet plaatsen? Ik heb er even over gedacht en de reactie geplaatst. Ik werd tenslotte niet uitgescholden, slechts beticht van het censureren van mijn blog.
Volgens deze anonieme lezer moet ik dus ook mensen die anders denken ruimte geven op mijn blog want anders zou ik aan censuur doen zoals in de dictatorstaat Noord Korea. Nou nou... dat is me nogal een vergelijking!
Stel dat ik niet zou censureren, dan zou ik dus iedereen maar toe moeten laten op mij blog. Denk aan mensen die:
- tegen abortus zijn en dit op hun blog promoten;
- tegen opvang van vluchtelingen en migranten zijn en er op hun blog over schrijven;
- denken dat de opwarming van de aarde flauwekul is;
- tegen het homohuwelijk zijn en daarop afgeven op hun pagina's;
- religieuze taal bezigen, vanuit welk geloof dan ook, en anderen hiermee proberen te bekeren via hun blog;
- die Trump en Baudet geweldige kerels vinden en ze roemen om hun acties;
- de doodstraf een goede straf vinden en dit verkondigen op hun website;
- zich bezighouden met kwakzalverij en dingen claimen over rare middeltjes en voedingsvoorschriften die ernstige aandoeningen te kunnen oplossen.
En zo kan ik nog wel even doorgaan. En ja, nu is het meteen duidelijk hoe ik over dingen denk. Ik blog nooit over politiek en ook niet over standpunten die heel gevoelig liggen. Ik vind het prima om met mensen een discussie aan te gaan over zaken waar we anders over denken, maar dat betekent nog niet dat ik ze daarna dan meteen omarm.
En die opmerking over Vlierbloesem, geen idee wat ik daar mee moet, begrijp niet waar dat op slaat.
Ten slotte nog dit: misschien heeft Anoniem het niet zo goed begrepen hoe het precies werkt in blogland. Het is natuurlijk gewoon mijn blog. Waar IK bepaal wat er op komt en wat niet. En als het je niet aanstaat wat ik schrijf Anoniem, dan vraag ik me af waarom je mijn blog leest. Blijf lekker weg, ik zal je niet missen!

En zo is het!
BeantwoordenVerwijderenJa toch!?
VerwijderenZo af en toe zit er zo eentje tussen inderdaad. Gelukkig niet te vaak. Linea recta naar de prullenbak daarmee. Mijn blog, mijn regels, niemand is verplicht om te komen lezen.
BeantwoordenVerwijderenIk vraag me af of Anoniem beseft dat in Noord-Korea (a) wij onze blogs niet zouden kunnen schrijven, en (b) hij/zij (ik vrees 'hij') ook niet zo zou kunnen reageren....
Haha... ik vermoed van niet Meneer Elders. In Noord-Korea kan dat inderdaad allemaal niet, de enige blogpagina die men daar kan opzoeken is die van de staat, áls er al internettoegang is!
VerwijderenDe reacties bij blogrol had ik niet meer gezien en dat heb ik eerst maar even gedaan voor ik op dit blogje reageer. Vind het eigenlijk een cryptisch en onduidelijke reactie en lees niet die mening in de reactie van Vlierbloesem. Bij haar heb ik lang gelezen, ik denk via Aaf, maar staat nu niet meer op haar blogrol en ik was het verder vergeten. Nu weer eens gaan kijken en er is heel wat gebeurt in haar leven. Ze schrijft altijd zo uitgebreid en heeft inderdaad af en toe een afwijkende mening/gedachtengoed, maar op zich is daar niks mis mee. Ik vind het ook wel interessant om een andere opvatting te lezen, zet je ook wel eens aan het denken.
BeantwoordenVerwijderenMaar dat is heel wat anders dan alle punten die je opnoemt, die wil je niet op je blogrol.
Klopt Lot, ik vond het ook een erg aparte reactie. En ander meningen zijn prima, en soms ook de moeite van het lezen waard, daar is op zich niets mis mee. De types op het lijstje zijn mensen die ik liever niet spreek en wil kennen.
Verwijderen