Vandaag begint de astrologische zomer en is het ook de langste dag. Een paar jaar geleden konden lange mensen, ik weet niet meer precies wat de minimale lengte was, gratis de Euromast op. Dit jaar is dat niet het geval, de bekende Rotterdammer krijgt momenteel een opknapbeurt.
Ik zweet peentjes op de sportschool, de douche na afloop is dan extra lekker. Na het sporten hang ik de laatste was van deze week aan het droogrek buiten. We hebben een afspraak in de grote stad en fietsen daar op ons gemak heen. Op de fiets is het heerlijk, er is beetje wind en de zon is niet heel fel.
Wanneer we weer thuis zijn haal ik de was binnen. De kast in en meteen even kijken wat ik volgende week aan zal doen. Ik vind het lastig, er komen weer heel warme dagen aan. Ik hang wat klaar voor morgen en overmorgen en bedenk later nog wel wat ik de rest van de week zal dragen.
We doen makkelijk met eten, ik zorg voor mezelf, T. maakt klaar waar hij zin in heeft.
Na het journaal kijken we nog een aflevering van Etty, eten we wat fruit en dan op tijd naar bed want morgen moeten we er weer vroeg uit.
maandag 22 juni
Oh, wat heerlijk! Wanneer ik om half 6 's ochtends de boel tegen elkaar openzet ontstaat er een heerlijk koele windstroom. De temperatuur in de woonkamer zakt in een half uur tijd van 25 naar 23 graden.
Op school is het, zoals ik verwachtte, warm. Niet overal maar de ruimtes met veel ramen zijn in het weekend flink opgewarmd en niet meer afgekoeld.
Er zijn niet veel studenten meer op school. Studenten van de eenjarige opleidingen, dat is ongeveer twee derde, zijn klaar met veel dingen en hoeven niet meer iedere dag te komen. Sommigen komen helemaal niet meer en lopen alleen nog stage.
Ik ontvang, na het gezamenlijke ochtendoverleg, twee dames van de afdeling leerplicht van de grote stad waar ook een deel van onze studenten vandaan komt. Met een van de twee heb ik heel regelmatig contact via mail en telefoon. Nooit hebben we elkaar ontmoet. Omdat het een serieuze taak is verwachtte ik een heel serieuze, en beetje saaie, dame. Het bleek een vergissing, ze was vlot en heel leuk en gezellig. We hadden meteen een klik. Haar collega was wel wat serieuzer, maar met haar heb ik verder weinig te maken, zij kwam mee omdat ze wat meer wilde weten over onze school.
Na deze afspraak en een rondje door de school pauzeer ik met de collega's en daarna neem ik nog een paar mondelingen examens af. De laatste voorlopig.
Op de sportschool is het rustig. Niet zo warm als gisterochtend. Ik doe mijn rondje en na een lekkere koele, snelle douche voel ik me weer helemaal fit.
We eten mijn favoriete zomerpastamaaltijd.
dinsdag 23 juni
Vandaag is het ook weer lekker koel in de ochtend. Ik heb een rok aan en op de fiets krijg ik zelfs een beetje koude benen.
Vandaag spreek ik een student, een jongeman van 22 die ADHD heeft uitgevonden. Daardoor is hij al sinds de middelbare school op zoek naar een opleiding die hem enthousiast maak. Op de middelbare school heeft hij in de coronatijd zijn diploma 'gekregen' zoals hij zelf zegt en hij heeft sindsdien nergens meer zijn draai kunnen vinden. Behalve bij ons. Maar ook dat gaat met vallen en opstaan. Gelukkig staat hij telkens weer op en vandaag zitten we weer samen om zijn voortgang te bespreken.
We gaan weer kijken naar het Plan van Aanpak om achterstanden weg te werken, stellen weer nieuwe deadlines vast en overleggen hoe hij het kan aanpakken. Dat geeft hem weer net dat duwtje dat hij nodig heeft. En zo gaan we langzaam richting de eindstreep. Hij zal de opleiding niet in de standaard drie jaar afronden, maar hij zal en mag er langer over doen.
Ik heb nog een paar andere afspraken en de dag vliegt voorbij. Als ik buiten kom is het een ander verhaal dan 's ochtends. Het is snikheet. Toch ga ik nog even sporten, ik heb genoeg energie, het weer heeft me nog niet lamgeslagen.
woensdag 24 juni
Deuren en ramen openzetten heeft geen zin. Het is buiten net zo warm als op de woonverdieping. Max gaat wel even naar buiten nu het nog kan, straks zijn we allebei van huis en dan blijft hij binnen, is ook beter voor hem met dit weer. Buurtkat Bob is er ook en ze zitten bijna neus tegen neus naar elkaar te kijken. Na een kwartiertje is Max het zat en komt hij weer naar binnen. Ik eet mijn ontbijt en vertrek naar school.
Het is nog steeds goed te doen op de meeste plekken in school. In de pauze loop ik mijn pauzerondje, dat is niet lekker, nergens schaduw. Binnen in school is het echt stukken beter. Verschillende afspraken vandaag, wat regeldingen en wat administratie. Ik merk wel dat mijn tempo wat lager ligt.
Op de sportschool zijn nog meer mensen die hun fitnessroutine niet willen missen. Hoe warmer het buiten is, hoe lekkerder het binnen voelt. Ik heb ook vandaag meer dan genoeg energie. Lekker even onder de douche om het zweet af te spoelen.
Thuis rustig aan, ik maak een Thaise kippenkokossoep die we eten met wat rijst. Het is een beetje pittig en dat smaakt goed vandaag. Na het eten nog even televisie kijken en dan naar een koele slaapkamer.
donderdag 25 juni
Weer een warme ochtend, zowel binnen als buiten. Toch even alles open en dan zakt de temperatuur 2 graden. Max mag even naar buiten, nu is het voor hem ook lekker.
Vandaag weer eens een sessie met coördinatoren en teamleiders. Vooraf ben ik sceptisch, heb geen programma ontvangen en dat vind ik altijd erg vervelend maar ook onprofessioneel. Het duurt van 10 tot 12.30 uur, een lange zit en ook al is het wel gezellig, ik vind het van weinig toegevoegde waarde. Verder niet iets om hier te melden.
Na de lunchpauze lees ik mijn mail en ga ik wat eerder dan normaal naar huis. Het is op het heetst van de dag en dat is te merken. Ik sta voor een stoplicht en smelt langzaam weg.
Na het sporten lees ik in een nieuwsapp dat er code rood wordt afgegeven voor morgen. Ik kijk in de groepsapp van mijn werk dat mensen thuis mogen werken. Ik heb nauwelijks reistijd en neem me voor om op tijd te starten op school en voor het middaguur naar huis te gaan zodat ik niet in de ergste hitte op de fiets zit. Een half uur later komt er nog een app, de school is dicht voor studenten en leerlingen. Werknemers kunnen tussen 6 en 10 spullen ophalen of werk komen afmaken. Ik besluit dat ook niet te doen. Ik heb een afspraak met externen, die zeg ik af, verder heb ik geen afspraken en de werkzaamheden die op de planning staan kunnen volgende week ook.
vrijdag 26 juni
Op vrijdag wordt het bed verschoond en de bovenverdieping schoongemaakt door T. Ik hoef niets te doen en maak mijn ontbijt en verzorg Max. Na het ontbijt is de eerste was klaar en die hang ik buiten. Dan ga ik sporten. Het bekende vrijdagochtendclubje is er, niemand is verbaasd dat ik er ook ben. Het is wel duidelijk dat de meeste scholen vandaag gesloten zijn.
Jumbo bezorgt vandaag geen boodschappen. Gelukkig heb ik geen grote bestelling en wat er nodig is, vooral zuivel, ga ik na de koffie en mijn boterham bij Albert Heijn halen. De AH zit op 1 minuut fietsen van huis. Ik neem een koeltas met koelblok mee. Alles past in twee fietstassen. De rest van de boodschappen doe ik morgenochtend bij de Turkse super en Lidl. Daarna kom ik alleen nog buiten om de was van de lijn te halen en een nieuwe op te hangen.
Na de lunch neem ik een lekker voetenbad. Niet ijskoud maar ook beslist niet warm. Met mijn pedicuresetje zorg ik dat mijn teennagels er weer verzorgd uitzien.
Ik bel nog even met papa, die houdt ook zijn gemak en gaat er zo min mogelijk op uit. Vroeg in de ochtend boodschappen doen en verder alles dicht houden. Hij zeurt nooit dus ook nu niet.
zaterdag 27 juni
Ah nee! Ik zie dat mijn lezersaantallen weer nergens op slaan. Gisteren meer dan 16.000 bezoekers. Klopt niet maar gooit ook mijn stand in de war. Ik ging langzaam richting mijn eerste miljoen pageviews, maar nu kan ik dat getal niet meer vertrouwen.
Het is niet echt veel koeler vanmorgen en er is geen wind. Wel de boel weer even openzetten natuurlijk. Max mag ook nu nog even naar buiten, straks weer naar binnen tot vanavond. Het is voor hem nu niet goed om overdag buiten te zijn. Hij kruipt nu iedere dag in zijn Coca Cola-traytje om daar urenlang te slapen.
Na het ontbijt pak ik mijn fiets om mee naar de sportschool te gaan. Lekke voorband! Balen. Ik vind dat er de laatste tijd veel glas op straat ligt en moet af en toe rare manoeuvres maken om er niet doorheen te fietsen. Gelukkig heb ik nog een fiets en kan ik die vandaag gebruiken. Moet ik straks wel een broek aan want het is een grote herenfiets met stang. Dit weekend moet ik dus mijn band plakken.
Op de sportschool is het nog best druk, de vaste zaterdagochtendsporters zijn er allemaal. Iedereen snakt naar normale temperaturen. Het weer is in ons land, net als in het Verenigd Koninkrijk, altijd een gespreksonderwerp, maar het is nu nog het enige waar we over praten.
Voor ik vertrek om boodschappen te doen controleer ik mijn bandenplaksetje. Er ontbreken twee bandenlichters. Tube lijm is nog ongeopend en ook heb ik nog voldoende stickers. Bandenlichters gaan op het boodschappenlijstje.
Het is bewolkt en ook al staat er wat wind, de buitentemperatuur is hoger dan de binnentemperatuur. Ik laat alles dicht. 's Middags blijf ik thuis. De afspraak met een vriendin gaat niet door, te warm voor haar om nu buiten iets te ondernemen. We spreken een andere keer af.
Ik heb de krant, mijn blog, maak een boodschappenbestelling aan, lees wat en kijk een aflevering van een serie. Morgen nog een hele dag vrij, luxe hoor zo'n lang weekend!

Ow bah een lekke band... succes met plakken. Kun je de bandenlichter los krijgen? Of moet je toch weer een heel setje aanschaffen?
BeantwoordenVerwijderenJa, ze zijn ook per twee stuks te koop. Maar ik was eerst bij de Hema, daar was een setje 5 euro (incl bandenlichters) Toen naar de fietsenwinkel daar waren twee bandenlichters ook 5 euro. Te warm en geen zin om weer terug naar de Hema te fietsen dus die twee maar gekocht. En ergens moeten er in huis/schuur/werkplaats van T. nog twee rondslingeren, maar hoe ze uit het setje - dat weer in de fietsenspullenkrat zit - zijn verdwenen????
VerwijderenHa Ha zo herkenbaar, waar is zo'n klein dingetje gebleven! Althans bij H. want mijn kleine dingetjes liggen wel waar ze horen, bijna altijd dan.
VerwijderenBij de renovatie van de kamer moest ook de boekenkast leeg en er was een hele grote atlas van vogels die H had gekocht en waar hij echt zuinig op was en handen wate voor hij erin ging kijken. Die heeft bij zelf opgeborgen en op een speciale plek, niet bij alle andere boeken. Tot nu toe is hij niet boven water (lees andere troep) tevoorschijn gekomen, terwijl alle boeken die ik had opgeborgen weer in de nieuwe kast staan.
Maar dat is nogal afdwalen van je weekblog 😁
We zijn niet vaak iets kwijt hoor, want zowel T. als ik zijn netjes en ruimen ook op, dingen op hun eigen plek terugzetten. Daarom zo raar dat ze weg zijn. Moest ook wel weer lachen om jouw verhaal over de speciale plek voor de vogelatlas! Benieuwd of ie ooit nog tevoorschijn komt!
VerwijderenHet waren even pittige dagen qua warmte. Zeker de vrijdag was het echt overleven bij ons op het werk. Gelukkig inmiddels wat verkoeling.
BeantwoordenVerwijderenOp de sportschool is het hier ook altijd lekker koel. Een goede plek om heen te gaan met die warmte.
Ik was verrast dat de school dicht ging, niet zozeer vanwege het binnenklimaat, maar wel omdat reizen met auto werd afgeraden en ov ook niet overal de normale dienstregeling had. Medewerkers, leerlingen en studenten komen van dichtbij maar ook van verder weg. Ik vond het wel fijn om een dagje vrij te hebben en lekker in de ochtend al te kunnen sporten!
Verwijderen