donderdag 18 juli 2024

dun en onaardig

Iedereen heeft vooroordelen en dat is normaal, daar doe je niet zoveel aan. We plaatsen mensen nu eenmaal snel in een hokje. Vooroordelen leiden tot stereotypering. Op basis van iemands uiterlijk denk je te weten wat voor een persoon hij of zij is. Stereotypes waar de film- en reclamewereld maar als te graag gebruik van maakt.

Niet lang geleden keek ik de serie 'Carmen Curlers' bij de VPRO op de televisie. In een van de afleveringen gaat een jonge vrouw voor een abortus naar iemand toe die illegaal abortussen uitvoert. Deze vrouw is dun, heeft donker haar en is niet bepaald vriendelijk. 

In sprookjes zijn heksen en gemene stiefmoeders ook allemaal dun en hebben ze meestal zwart haar. 

In de film 101 Dalmatiërs is het karakter Cruella de Vil een excentrieke, mode-geobsedeerde erfgename die de huiden van 99 Dalmatiërpuppy's wil gebruiken om een gevlekte bontjas te maken. Ze wordt vaak beschreven als een "heks" en "duivelse vrouw" vanwege haar obsessie met bont, wat haar tot moordzuchtige waanzin drijft. Ook zij is een dunne vrouw.




Ik kreeg het idee om deze blog te schrijven toen ik vorige week de film 'Brooklyn' keek waarin Miss Kelly, die een kruidenierswinkel runt, de hoofdrolspeelster een gemene streek wilde leveren. Het laat zich raden dat ook Miss Kelly een dunne vrouw met donker haar is.

Ik weet dat mensen met wat meer vlees op de botten gestigmatiseerd worden, zij worden weggezet als gezellig en vrolijk, maar ook vaak als dom en lui. En in het dagelijks leven hebben deze mensen daar veel last van. Het betekent dat zij minder snel een baan vinden, in een sociaal isolement kunnen komen en negatieve gedachten over zichzelf kunnen hebben. 

Dunne mensen, vrouwen in het bijzonder, hebben te maken met andere vooroordelen. Ze worden gezien als gemeen, onaardig, achterbaks, autoritair, vals en nog veel meer.  En er worden voor zover ik kan bedenken geen positieve eigenschappen aan dunne vrouwen toegedicht. 

Hebben dunne vrouwen daar in het dagelijkse leven last van? Ik betwijfel het. In ieder geval niet in dezelfde mate als dikkere dames. Zelf ben ik een dunne vrouw en van deze vorm van stereotypering heb ik nooit last gehad, eerder gemak misschien.  

Ik word altijd serieus genomen, heb een natuurlijk overwicht in werksituaties en in mijn klas. Ben nooit gepest of nageroepen. Dat kan ook allemaal te maken hebben gehad met mijn lengte, maar ik denk ook dat het komt door de combinatie lang, dun en donker haar. 

Leerlingen en studenten hebben vaak tegen me gezegd dat ze dachten dat ik niet aardig zou zijn, maar eenmaal bij mij in de les vonden ze dan dat dat best wel meeviel. Neemt niet weg dat de eerste indruk die ze van me hebben is dat ik streng ben. 

Ik weet dat je nooit iemand moet beoordelen op zijn of haar uiterlijk, maar in de praktijk is dat erg moeilijk. En toch moet je het proberen en je laten verrassen, want dat is wat er gebeurt wanneer je je aannames en vooroordelen loslaat. 

48 opmerkingen:

  1. In mijn lange werkzame leven heb ik zoveel mannen en vrouwen mee gemaakt, maar eigenlijk nooit zo opgelet wie nu echt dun was. De meesten waren toch wel wat mee in gewicht. Zelf heb ik ook regelmatig meegemaakt dat er na een tijdje werd gezegd dat ik zo meeviel in gebruik, ik kwam vaak arrogant over en dat ben ik helemaal niet, maar mijn gezichtsuitdrukking is een beetje zo.
    Veel van de Prinsessen in de diverse Europese landen zijn ook vaak te dun en dat zijn vrijwel allemaal volwassen vrouwen die ook paar kinderen hebben gekregen en ik vraag me wel eens af of enkelen ook een eetstoornis ontwikkeld hebben in de strijd om op laag gewicht te blijven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja Lot, van die prinsessen weet ik het niet, maar het zou best kunnen. Ze staan natuurlijk onder hoge druk om er goed uit te zien en goed is vaak nog steeds slank. Ook je gezichtsuitdrukking speelt natuurlijk mee, maar een bolle toet ziet er minder streng uit dan een dun gezicht volgens mij.

      Verwijderen
    2. Hmm, Amalia krijgt anders heel wat te verduren en ik herinner me dat over een roodharige ex-schoonzus van de Britse koning ook. Die zijn juist niet dun. Bea was dat ook niet, vreemd wel dat nu zij tachtigplus is dat plots helemaal niet meer telt. Het beeld wordt vertekend omdat ze in de spotlights staan. Als het om je buurvrouw ging of om de juf beeldende vorming op de buurtschool, zou het de media niet opvallen of ze dun, minder dun of voor mijn part zeshoekig zijn. Groet, Ine

      Verwijderen
    3. Prinses Victoria van Zweden had anorexia en kwam daar ook voor uit, Letizia van Spanje kreeg ook een hoop kritiek dat zij veel te dun was, en van Lady Diana was ook bekend dat zij een eetstoornis had. En wanneer je ze (bijna) allemaal de revue laat passeren valt het inderdaad op dat ze allemaal aan de 'dunne' kant zijn behalve Amalia dan die vervolgens ook een hoop kritiek krijgt. Het is eigenlijk nooit goed.

      Verwijderen
    4. @Ine, Dat was Sarah Fergusson, aka Fergie. Die was ook maat 42 ipv maat 36 en daarmee een doelwit voor de Britse pers. Ja, de spotlights zijn voor niemand leuk die er net even anders uitziet dan standaard.

      Verwijderen
    5. @Ilona, In de schijnwerpers staan lijkt me vreselijk want inderdaad, het is nooit goed!

      Verwijderen
  2. Goed blogje, Met een waarheid als een koe tot slot

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat mensen met overgewicht soms meteen "be/veroordeeld"worden,wist ik. Maar niet van dunnen mensen. Een enkel keertje denk ik wel eens "ze zal toch geen anorexia hebben".

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Izerina, en als je dat denkt dan is dat ook een vooroordeel. En zou een werkgever dat denken bij een sollicitatiegesprek dan zou dat ook een reden zijn om iemand niet aan te nemen. Maar dan niet omdat de uitstraling streng en arrogant en onaardig is, maar omdat men denkt dat de persoon ziek is.

      Verwijderen
  4. Ik heb er nooit bij stil gestaan dat dunne vrouwen een bepaald imago hebben. Van dikkere vrouwen weet ik dat wel. Maar inderdaad, je moet nooit iemand beoordelen op uiterlijk, maar onbewust doe je dat toch. En als je iemand dan beter leert kennen, kan iemand heel anders zijn dan je dacht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies Judy, en soms moet je wat meer de tijd nemen om iemand te leren kennen door wat vragen te stellen. Ik betrap me ook vaak genoeg op vooroordelen en moet dat minder doen.

      Verwijderen
  5. Niet alleen word er op uiterlijk geoordeeld en beoordeeld. Ook wat je voor werk doet levert vooroordelen op. Zo werk ik zelf in de schoonmaak en merk dat mensen dan vaak denken dat je A : laag opgeleid bent en B: intelligent zul je ook wel niet zijn en C: je zult ook wel niet erg bezig zijn met wat mensen met een hogere opleiding/ functie d bezig houd , zoals politiek en milieu en er ook wel niet echt iets vanaf weten. Zo maak ik schoon op een kantorenpand en als je dan heel soms met iemand in gesprek komt, dan volgt vaak de opmerking o, je weet best wel veel, of goh had ik van jou niet verwacht dat je daar iets over weet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anoniem, dat klopt, er zijn natuurlijk veel meer mensen die last hebben van stereotypering. Werk is daar een van, net als huidskleur en afkomst. Hoe je praat, waar je woont, welke auto je hebt... het zegt helemaal niets over je en toch wordt er van alles van gedacht!

      Verwijderen
    2. Of géen auto hebben, dan wordt er ook van alles over je gedacht. Geen geld voor, milieufanaat, stadsbewoner, zielig/hulpbehoevend.. vul maar in. Groet, Ine

      Verwijderen
  6. Daar zeg je me wat! Intrigerend dat gemene vrouwen inderdaad vaak dun zijn. Wat een leuke observatie. Het is inderdaad de kunst om 'open minded' te zijn en geen oordeel te vormen op basis van uiterlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nicole, het is dan natuurlijk ook een bepaald soort dun, niet het atletische dun van een jonge hardloopster, maar het dunne dun van een veertigplusser, dat was ik nog vergeten te benoemen, dat leeftijd ook een rol speelt.

      Verwijderen
    2. Inderdaad, de Olympische ploeg vrouwelijke atleten zoals Bol en Klaver zullen daar niet makkelijk onder gerekend worden:-) Groet, Ine

      Verwijderen
  7. Veel mensen oordelen inderdaad altijd, ik ben vrij snel 14 á 15 kilo afgevallen en in de regel krijg ik alleen maar te horen dat ik er zo goed uitzie...Dik in de zin van obesitas was ik helemaal niet met maat 40-42. Mensen die te dun of te dik zijn kunnen daar heel vaak niets aan doen, dus kijk ook eens naar de mens achter het gewicht. Overigens ook van mensen waarvan je het niet zou verwachten hebben vooroordelen. Door mijn (snelle) gewichtsverlies kwam ik in de medische molen en hoewel er nu een aantal diagnoses zijn kreeg ik meer dan eens te horen 'dat het psychisch' is omdat ik PTSS heb, natuurlijk kun je lichaam en geest niet 'los' van elkaar zien maar omdat er niets aanwijsbaars gevonden is is het niet maar direct psychisch.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ilona, meestal krijgen mensen complimenten als ze afvallen, ik had dat ook tot men vond dat ik teveel afviel. Ik houd nu mijn mond als ik hoor dat mensen lijnen / afgevallen zijn. Ik geef liever een compliment over een leuk kledingstuk, bril, kapsel of zo iets dan over figuur. Wel vervelend dat je niet weet waarom je zo snel gewicht verloor, en dat het tussen de oren zit is wel een dooddoener dan.

      Verwijderen
  8. Beste Mevrouw Niekje,ach ik neem dit soort opmerkingen wanneer ik ze al lees meestal met ‘n korreltje zout en nog vaker met de inhoud van mijn grote Keulsblauwezoutpot zoals ik die dagelijks gebruik in mijn keukentje.
    De personages die jij beschrijft uit films of series ken ik geen van alle,laat staan dat ik weet hoe ze er uit zien.Ook ben ik niet de persoon die altijd maar met haar eigen uiterlijk bezig is(kan me wel zorgen maken over wat er zich in mijn zieke lijf allemaal afspeelt)geef liever een compliment aan de ander.Het liedje:Maak je niet dik……dun is de mode….schiet even door mijn hoofd 😉
    Fijn en zonnig weekeind 😎
    Ger van hoorndesovervloeds3.bligspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Ger, Ik geef zelf liever complimenten over iemands kleding of leuk kapsel of mooie sieraden of mooie make-up. Ik krijg zelf liever ook geen complimenten over mijn figuur, weet ten eerste nooit wat ik moet zeggen en als ik dan wat zeg dan is het meestal iets wat mensen niet willen horen want dan zeg ik iets raars zoals "Dank je, kan ik iedereen aanraden een eetstoornis!" en dan wordt het meestal erg stil. Dus liever niet! En ja, je hebt wel wat anders aan je hoofd met een lichaam dat je in de steek laat.

      Verwijderen
  9. Dat overwicht, dat straal je volgens mij gewoon uit en heeft niks te maken met dun, lang en donker haar. Donker haar toont altijd wel strenger dan blond. Ik heb een vrij norse trek rond mijn mond en werd wel eens als 'streng' bestempeld, wat ik helemaal niet ben of was.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Myriam, natuurlijk klopt het ook dat je overwicht hebt door hoe je staat en wat je uitstraalt, ik ken ook lange dunne vrouwen die dat niet hebben, ik ken er een paar. Maar het ging mij juist om de vooroordelen en dat er vooral in Hollywood nog steeds zo met stereotypen wordt gewerkt. Dat is wat de meeste mensen dus keer op keer voorgeschoteld krijgen en zo blijven dat soort vooroordelen bestaan.

      Verwijderen
  10. Goh nu je het zegt, dat is me nooit opgevallen.
    Maar ja als kamerolifantje vallen me maar waarschijnlijk gewoon meer de vooroordelen tegen dikke mensen op.
    Ik heb mezelf al lang geaccepteerd zoals ik ben.
    Maar iedere keer weer door al die vooroordelen moeten worstelen vind ik nog steeds knap frustrerend.

    Paar weken geleden vroeg weer eens iemand me vanuit het niet: "Ben jij altijd ZÓ geweest.
    Dat ZÓ met een zuur gezicht.
    En ik had heel naief niet eens door waar ze op doelde.
    Ik ben niet ZUS of ZÓ.
    Ik ben Marlien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Marlien, ik vind het fijn dat je jezelf accepteert, het is voor veel mensen, waaronder ik, niet zo makkelijk. Wat kunnen mensen toch onbeschoft en onbeleefd zijn!

      Verwijderen
    2. Is een worsteling van vele jaren geweest hoor.

      Verwijderen
    3. Dat geloof ik, in onze maatschappij is het nu eenmaal niet het ideaalbeeld. Zag gisteren nog een Zuid Afrikaanse op tv die lachend zei dat dun niet mooi is!

      Verwijderen
    4. In Gambia ben ik zeven ezels waard.
      Dat is een grote bruidschat

      Het is echt nog niet zo lang geleden dat men er in Nederland anders over dacht.
      In mijn kindertijd was een dikke baby een gezonde baby.
      En een stevige pens was bij mannen een teken dat je goed geboerd had.

      Verwijderen
    5. Hihi, wat zou ik waard zijn? Een soepkip? 😂 Ik denk dat het schoonheidsideaal hier sinds de jaren 60, in ieder geval voor vrouwen, dun is geworden. En Dove en andere grote merken en tijdschriften doen pogingen om ook de vollere vrouw een plek in de reclame en de voorkant van het tijdschrift te geven, dun blijft hardnekkig 'in'.

      Verwijderen
  11. Goh, daar heb ik nooit op gelet, eigenlijk. Maar je hebt gelijk. Tja, iemand niet beoordelen op zijn uiterlijk... Het blijft lastig. Ik zat op Tinder (sttt!) en swipete alle mannen met oorbel weg. En toen ik na een tijd heel leuk chatten met een bepaalde meneer afsprak met hem bleek hij een oorbel te hebben. Die had ik op de foto's over het hoofd gezien. En het is zo'n leuke, lieve man! Mijn dochter kwam niet meer bij en riep meteen 'Jij ook met je vooroordelen'. Oké, ik geef het toe... Ik had een vooroordeel.. PS: de oorbel is uit inmiddels, uit eigen beweging.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nicky, ik zou ook enorm afknappen op een oorbel! Dank denk ik meteen aan glazenwassers (hoezo vooroordeel????)!! En je ziet de man dus nog steeds begrijp ik? Wat leuk voor je!

      Verwijderen
  12. Zijn ook genoeg voorbeelden van dikke zeikwijven hoor, maar als je focus ligt op zie je wel; dun = onaardig, dan ga dat ook steeds meer zien. Herken het wel, want ik zie het omgekeerde (bevestigd), maar dan meer in Dik = onaantrekkelijk en dommig en sloom. Daarom was het in de Netflix serie Bridgerton nogal opzienbarend dat een vollere vrouw toch de beau van de dag aan de haak sloeg. Dat beoordelen op uiterlijk, in hokjes indelen, dat is een makkelijke eerste gedachte. Kijk je verder, wil je verder kijken, zie je zoveel meer. En ja, ook ik weet dat ik vooroordelen heb. Mea Culpa.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nietzomaarzooo, dat geloof ik meteen!! 🤣 In sommige series en films gaan ze deze stereotypes gelukkig wel uit de weg. We zijn er allemaal schuldig aan en moeten allemaal ons best doen om verder te kijken.

      Verwijderen
  13. Ja, stomme stereotypen ook. En je doet er zo weinig tegen. En hoor kun je ook nog vaak dat het andere stereotype (van dikke mensen) 'erger' is. Het is geen wedstrijdje, mensen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Mevr Hoefnix, klopt, het ene is net zo stomvervelend als het andere!

      Verwijderen
  14. Ik was mijn zoon aan het voorlezen uit Harry Potter. En toen moest ik aan jouw bericht denken: Slechterik Sneep is inderdaad lang, dun en heeft donker haar. Maar de goede Perkamentus is zo mogelijk nóg langer en dunner. Hij is wel grijs....

    Tja, vooroordelen... het is een natuurlijk mechanisme om de wereld te willen begrijpen en daarom in te delen in hokjes. Helaas slaat dat mechanisme soms door....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nienke, het gaat niet altijd op, maar vaak wel. Goede uitleg, inderdaad handig om de wereld te willen begrijpen.

      Verwijderen
  15. Het grappige is wel dat dergelijke vooroordelen vrijwel altijd over vrouwen gaan. Dus naast ongefundeerd is het ook nog eens seksistisch.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Glimpse, Helaas is dat vaak zo. Ik denk dat zware mannen van dezelfde vooroordelen last hebben als zware vrouwen. Dunne mannen daarentegen zijn niet zo snel gemeen en achterbaks, eerder geniaal en slim. In films zijn het vaak wetenschappers, wiskundigen, raketgeleerden en meer van dat soort types die de wereld moeten redden. Of ze zijn heel nerdy.

      Verwijderen
    2. In films en series zijn dikke jongens toch nog vaak de sulletjes of de pestkoppen van de klas.

      Ooit, toen ik nog jong was kende ik een verschrikkelijk aardige kerel met een echte boeventronie.
      Een keer reed ik met hem mee en toen we de snelweg op reden zei hij: schrik niet, zodra er een politie auto langs komt worden we aan de kant gezet, vanwege mijn kop.
      En ja hoor nog geen tien minuten later stonden we aan de kant. En werden we uitgebreid gechecked door een (welliswaar vriendelijke) agent.
      Die jongen kon letterlijk nooit op pad zonder aan de kant gezet te worden.
      En hij was goud eerlijk.

      Verwijderen
    3. Hoi Marlien, Klopt, het als dikke vrouwen worden dikke mannen en jongens gezien als dom, meestal slachtoffer van pesterijen en soms - waarschijnlijk omdat ze gepest zijn - zelf pester.
      Dat van die man met die boeventronie is echt heel erg! Dit gebeurt bij zwarte mannen ook vaak, bij ons, maar zeker ook in Amerika.

      Verwijderen
  16. Mijn man werd ook standaard apart genomen, voornamelijk op vliegvelden maar ook regelmatig in meer alledaagse situaties zoals Marlien beschrijft. Maar dat kwam in zijn geval door zijn afkomst. Mensen die etnisch profileren nog steeds ontkennen hebben m.i echt een plaat voor hun kop.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is inderdaad nog steeds het geval, hier in Nederland ook, dat hoor ik ook terug van studenten, ze worden in het uitgaansleven vaker geweigerd, in de auto gestopt, etc.

      Verwijderen