zondag 28 juli 2024

op mijn bord - week 30 / 2024

Met twee grote zakken spinazie in de koelkast kwamen er natuurlijk gerechten met spinazie op tafel. 


maandag 22 juli

volkorenfusili met spinazie en champignon  in een roomsaus - groene sla met komkommer en tomaat


dinsdag 23 juli

andijviestamppot - gehaktbal - komkommermayoslaatje



pan met gehaktballen


woensdag 24 juli

kikkererwtenspinaziestoofje op Spaanse wijze - zilvervliesrijst - groene salade met komkommer


donderdag 25 juli

rotiplaat met kipcurry, aardappels en kousenband - ijsbergsla met komkommer en tomaat (we aten bij vrienden en dit werd gehaald)


vrijdag 26 juli

crunchwrap met kipcurry (de rest zit nu in de vriezer) en zoetzure komkommer - broccoli - ijsbergsla met tomaat en komkommer


zaterdag 27 juli

pompoensoep - broodje geitenkaas - salade


zondag 28 juli

volkorenpita Sabich - salade met van alles en nog wat


Het zou leuk zijn als je bent geïnspireerd door een van mijn maaltijden, zo niet dan staat er misschien volgende week iets voor je bij.



14 opmerkingen:

  1. Kun je er eens een foto bij plaatsen? Het klinkt zo kleurig en dan kunnen we het ook zien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Izerina, ik zal kijken of ik wat vaker een foto van mijn bord kan maken!

      Verwijderen
  2. De Sabich heb ik opgeslagen, lijkt me, zonder aubergine, een heerlijke combinatie en kwam bij het inventariseren van de keukenkast (moest 8 grote potten geweckte tomaten kwijt) een potje tahin achterin tegen.
    Is al behoorlijk op de datum en moet eerste goed doorgeroerd worden, nu is het half om half olie en pasta.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lot, op het Internet zijn vele variaties te vinden van deze pita Sabich, iedereen geeft er zijn eigen draai aan. In het origineel hoort aubergine en ei, maar wie dat niet wil moet lekker wat anders nemen! Ik doe er zelfgemaakte hummus op en geen tahin. En augurk ipv de speciale chutney die ze er in Israël kennelijk opdoen. Als het maar smakelijk én smeuïg (😉) is! Tahin is ook als het in de winkel staat gescheiden in olie bovenop en sesampasta onderop, hoe meer onderin hoe droger. Is met 100% pindakaas ook altijd het geval. Je moet het inderdaad goed doorroeren. Olie is lichter dan de rest en komt dus bovendrijven. Wist je dat olie lichter is dan water? Daarom blijft het drijven bij een olieramp. Je kan er ook in 'zwemmen'. Niet dat je dat wil, maar ik hoorde ooit eens een verhaal over een collega - ik werkte toen bij Smit Tak - die tijdens het bergen van een schip in het ruim was gevallen en daarin was dus olie. Hij verdronk omdat het soortelijke gewicht betekent dat je je niet naar het oppervlak kan bewegen.

      Verwijderen
    2. Oh ja, in de binnenscheepvaart waren talloze verhalen over schippers, hun vrouwen en kinderen die overboord gevallen waren en verdronken of gestikt waren. Of ze wel of niet konden zwemmen, als je olie binnenkreeg of in de olie terechtkwam was je lot bezegeld. Daar werd overigens niet openlijk over gesproken, zoals er vroeger over vele onderwerpen werd gezwegen. Ik denk vaak dat religie toen dat gat opvulde: een geloof aanhangen betekende dat je geen vragen stelde en het liet rusten. Toen wel. Toch waren het mechanismen die elkaar versterkten: zolang mensen geen vragen stelden, bleven ze geloven en zolang ze bleven geloven stelden ze geen vragen. Groet, Ine

      Verwijderen
    3. Tja... ik kom niet uit een zwijggezin, kan me er ook niets bij voorstellen Ine.

      Verwijderen
  3. Het is weer lekker en gevarieerd. Ik kreeg thuis moppers dat er te vaak salade op het menu staat momenteel, maar mijn hoofd staat niet naar gestoofde rode kool en witlof.uit de oven. En de sperziebonen vinden we minder lekker dan een paar jaar geleden.
    Op het "spreekwoordenbord" van het verzorgingstehuis van schoonmoeder stond: "Het eten is klaar, komen jullie zeuren?" - ik vond dat herkenbaar maar wel op een haar na passief agressief.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Anoniem, ik had ook weinig trek in witlof uit de oven, het stond wel op de planning, maar ik heb de witlof in mijn lunchsalade verwerkt. Sperziebonen smaken soms wel en soms minder lekker, dat merk ik ook. Haha...zo'n spreuk snap ik wel een beetje, hoe meer mensen je tevreden moet houden hoe meer gezeur! Ik hoop dat ze thuis bij jou ook een blij zijn dát je wat voor ze klaarmaakt!

      Verwijderen
  4. Die fusili met spinazie en champignon lijkt me wel lekker. Dat komt een keer op het menu te staan. Spinazie eet ik maar heel af en toe, maar vind het wel lekker. Dus van nu af aan komt het weer meer op het menu te staan. Goed voornemen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anoniem, wij maken de champignonsaus en de spinazie apart. Voor champignonsaus zijn er veel recepten maar het is simpel: champignons, knoflook en ui bakken, room erbij en eventueel wat gedroogd eekhoorntjesbrood of paddestoelenboullionblokje en dan zachtjes laten inkoken. Spinazie in de wok tot het geslonken is. Op het bord bij elkaar doen. Eet ze!

      Verwijderen
    2. Ik scoorde ook 2 zakken spinazie gisteren. Neem nooit voorgesneden groente, maar nu lag het voor een rotprijs bijna te geef, aan de datum. Snel in het vriesvak, samen met idem afgeprijsde bloemkoolrijst (is gewoon bloemkool dus:-)) en andijvie. Daar ontmoetten zij al een tijd daar verblijvende bieten en doperwten. Ook de bramenstruiken gaan ineens als een speer, alsof ze van Femke Bol afstammen. Dus de 2 vriesvakken zitten weer vol.. Groet, Ine

      Verwijderen
    3. Ik heb ook genoeg bramen voor de rest van het jaar Ine.

      Verwijderen
  5. Mijn moedertje is pas geleden in het verpleeghuis opgenomen. Daar wordt op de woongroep een lekkere maaltijd gekookt. Het ruikt er dan heerlijk. Mijn ma geniet van de geur. Want de afgelopen jaren at ze zelf diepvriesmaaltijden en miste de geur van het vers gekookte prakje.
    Maar er zeker wel eens gezeurd worden dat het eten te flauw, te zout, te gaar, te rauw is...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn dat jouw moeder het eten lekker vindt, je hebt al zo weinig om naar uit te kijken als je in zo'n huis woont, dan moeten de maaltijden lekker en gezellig zijn.

      Verwijderen