donderdag 4 juli 2024

extreme honger


Veel mensen die herstellen van een eetstoornis krijgen extreme honger. Een onbedwingbare honger die niet met een of twee grote maaltijden te stillen is. Het gaat hier om honger die dagenlang, maar vaker nog wekenlang duurt. Wanneer de patiënt, die heel lang restrictief gegeten heeft, de eetstoornis vaarwel zegt krijgt deze vaak een bijna onstilbare honger.

Jarenlang niet voldoende eten en jezelf weinig tot niets gunnen heeft als gevolg dat wanneer het weer mag je lichaam vraagt om voeding. En die vraag die houdt dus heel lang aan. Het is tenslotte ook een heel lange tijd een karig bestaan geweest voor je lichaam. En zoals ik al eerder schreef heeft het reptielenbrein zo zijn maniertjes om te overleven. Na langdurig in de spaarstand staan heeft je lichaam behoefte aan calorieën en wil je lichaam herstellen van deze langdurige uithongering. 

Extreme honger wordt soms aangezien voor een eetbui, maar ze zijn niet identiek. Extreme honger draait om het voeden van het lichaam, terwijl een eetbui vaak minder te maken heeft met voedingsbehoeften. De keuze van voedsel verschilt ook. Bij extreme honger kiezen mensen vaak voor redelijk gezonde opties, terwijl bij eetbuien snel ongezonde dingen worden geconsumeerd.

Ik weet dat dit fenomeen bestaat en het is natuurlijk logisch dat ook ik last heb van deze  extreme honger. Alleen ik kies er tot nu toe steeds voor om deze signalen te negeren. Of ik geef eraan toe en dan in de vorm van een eetbui met minder verantwoorde voeding om daarna weer snel restrictief te gaan eten. En zo het eetbui- en compenseercirkeltje weer rond te maken. 

Dat is niet verstandig, dat is ronduit onverantwoord want daarmee houd ik mijn eetstoornis in stand. Ik weet dat en toch doe ik het. Ik hoor jullie al denken en zeggen dat ik meer moet eten. Ik zeg het ook tegen mezelf, maar doe het dan vervolgens toch niet. Dat is kenmerkend voor een stoornis: er is iets niet in orde waardoor je niet handelt zoals je eigenlijk zou moeten.

lees hier meer over extreme honger.


23 opmerkingen:

  1. Wat zit een mens toch ingewikkeld in elkaar niet alleen fysiek maar ook psychisch. Je weet zelf als goed opgeleide vrouw natuurlijk prima dat dit gedrag niet goed is voor je lichaam, maar tussen weten en doen ligt een half ingestorte brug waarvan het eerste deel prima bereikbaar is maar het tweede gedeelte lastig en vol hindernissen. Ik kan je geen 'tips' en adviezen geven uit eigen ervaring maar ik heb een vriendin die jarenlang te kampen heeft gehad met anorexia, dat overwonnen heeft maar ook die extreme honger kreeg waardoor ze nu weer veel en veel te zwaar is maar het proces niet kan doorbreken ook niet na jarenlange therapie. Ik hoop zo voor je dat het eens 'normaal' zal worden! Voor nu kan ik alleen maar zeggen probeer lief te zijn voor jezelf. Ik vind het in ieder geval ontzettend dapper en knap dat je je verhaal hier deelt en zo indirect ook anderen kunt helpen! Fijne vrijdag én fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ilona,
      Wat zeg je dat mooi, die half ingestorte brug! De angst om volledig door te slaan is enorm aanwezig, ik vertrouw mezelf niet wat dat betreft. Ben bang dat ik dan nooit meer stop met eten. Ik ben vaak lief voor mezelf, maar met eten kan ik een enorme kenau zijn!! Dank voor je lieve woorden! Fijn weekend! xx

      Verwijderen
  2. Interessant, ik heb het artikel waar je naar verwijst ook gelezen. Vooral dat je ook moet kijken naar de emotionele/mentale oorzaak erachter. Anders blijft het een cirkeltje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Judy, in therapie wordt daar natuurlijk ook veel over gepraat, dus ook ik heb dat moeten onderzoeken. Wat ik weet is dat ik bang ben de controle te verliezen in 'het leven' en dus op deze manier grip wil krijgen op wat ik eigenlijk niet kan controleren, namelijk 'het leven'.

      Verwijderen
    2. Tja, dat over die emotionele oorzaak, dat wordt gesteld. Maar is dat ook echt zo? Er is misschien wel een verband met andere dwangstoornissen, die hebben vooral te maken met controle willen houden. Waaróm willen sommige mensen de controle over bepaalde dingen houden? Zoals bij smetvrees, of dwangmatig controleren of het gas uit is. Of dat je je sleutels nog bij je hebt. Of elke uitgegeven cent bijhouden. Of alle data over je lichaam bijhouden (stappenteller, hartslag etc).
      Dat is natuurlijk een studieonderwerp op zichzelf:-). Groet, Ine

      Verwijderen
    3. De behoefte aan controle komt bij sommigen sterker tot uiting dan bij anderen, hoe dit komt is zeker een interessant studieonderwerp Ine!

      Verwijderen
  3. Weer iets geleerd. En het lukt je ook niet je eetbuien "gezond"te maken? Dan krijg je tenminste je voedingsstoffen binnen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Izerina, een schaal wortels en komkommerschijfjes of een ijscoupe.... lastig kiezen hoor 😉!

      Verwijderen
    2. Hi Izerina, je snapt mijn grapje wel hè? Ik zou dat best kunnen proberen maar dat is dus wat een eetstoornis doet waardoor ik steeds de minder goede keuzes maakt.

      Verwijderen
  4. Dapper om deze blog te schrijven! Groet, Ine

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoe moet ik je blogpost interpreteren?
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een lastige lus om in te belanden. En het laat ook mooi zien dat je iets met je hoofd prima kunt weten, maar dat het daarmee niet gezegd is dat je er ook naar kunt handelen. In dit verband vraag ik me af: is zoiets aan te pakken 'via de achterdeur'? En dan bedoel ik dus niet via het verstand met iets als cognitieve therapie maar op bijvoorbeeld lichamelijk niveau of gevoelsniveau? Dus zeg maar de diepere bron van het probleem aanpakken? Ik heb zelf best de schurft aan cognitieve therapie namelijk, omdat het in ieder geval voor mij totaal niet helpt, want ik weet het heus allemaal wel, maar dat helpt niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Drie keer cognitieve therapie gehad Nicole en weet nu heel veel, maar helpen deed het uiteindelijk niet. Goede vraag over die achterdeur. Ik heb nog steeds niet boven water wat de diepere bron is van mijn probleem, behalve misschien de periode van tien jaar enorme stress in een toxische relatie? En nu heel graag alle controle in handen houden?

      Verwijderen
  7. Ik heb zelf morbide obesitas, waarschijnlijk door een jeugd met een depressieve moeder die mij vergat eten te geven, en verschillende uit huis plaatsingen.
    Je zou denken dat ik daar op mijn 72ste wel overheen zou zijn, maar nee.
    Iedere dag neem ik mij voor gezond en matig te eten, iedere dag wordt het helemaal niet eten of het loopt ontzettend uit de hand.
    Ook heel veel geprobeerd: therapie, yoga, Anonieme Overeters, Weight Watchers, intuïtief schilderen, noem het maar op en ik heb het gedaan.
    Ik heb hier al last van vanaf mijn zevende jaar, toen ik voor het eerst uit huis werd geplaatst. Toch blijf ik hopen en proberen mijn leven te verbeteren.
    Hoop doet leven, letterlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Titia, wat dapper om dit hier met mij en de andere lezers te delen. Dank je wel. Ik snap dat je, net als ik, toch blijft hopen en blijft proberen. Het is gewoon zo lastig om je erbij neer te leggen en het allemaal te accepteren. Je krijgt een dikke knuffel!

      Verwijderen
  8. Dank voor de link, ik heb er al een groot deel van gelezen en ga er steeds meer van begrijpen, ook eens mijn eigen jojo / dieet verleden eens bekeken ik dat kader. Maar kan er geen eetstoornis in ontdekken, alleen een lange weg tot hoe het nu met me gaat en zo makkelijk op gewicht blijf.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Lot, goed om af en toe eens te reflecteren op eigen eten en eetgedrag. Jij doet het volgens mij heel goed, ik lees namelijk dat je een mooie balans hebt in weekdagen en weekend, en dat je lekker kookt en erg veel smakelijke maaltijden maakt!

      Verwijderen
  9. Moedig om ook over deze aspecten te schrijven. Dat hongergevoel, wat natuurlijk geen honger is want je eet wel, dat overvalt je (spreek uit ervaring) vooral als het weer opkomt na een strikt dieet zolang er helemaal niet was. Het is meer een Verlangen naar vullen gevoel. Alles is voor mij. Alleen voor mij. Troostvoer?

    En inderdaad, niet met spinazie of broccoli, maar makkelijk en snel (vooral dat) op te eten, alsof er iemand aan de deur staat die dat bij je weg komt halen. Obsessief en niet te controleren gedrag. Vullen tot het gaatje. Zoals een hond zijn bak leeg slobbert voelt het. Voor mij dan. En de schaamte zit erin dat je lijkt alsof je hier geen enkele controle over hebt. Terwijl controle zo belangrijk is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Cellie, Zoals je het omschrijft voelt het inderdaad. Alles is voor mij, alleen voor mij en het liefst eet ik het in mijn uppie. Bang dat ik het moet delen, bang dat ik niet genoeg krijg. De schaamte, het gevoel van falen en geen ruggengraat hebben. Terwijl het dáár nou juist niet aan ligt! En het is ook geen falen, het is een natuurlijke reactie op een periode van schaarste. Er moet een voorraad aangelegd worden, en dat is alleen maar mogelijk door te vullen tot het gaatje, tot er niet meer bij kan.

      Verwijderen