zondag 7 juli 2024

zo was mijn week 27 / 2024


maandag 1 juli

Heel slecht geslapen na mijn eetbui van gisteren.  Voor mijn gevoel alleen maar wakker gelegen, afwisselend zwetend en dan weer koud. Ik wil dit niet meer! 

Overweeg een paar keer om me ziek te melden maar sta toch om half zes op. Doe mijn ochtendroutine op de automatische piloot en ga naar school.

Het gaat allemaal net, ik houd het vol tot en met de lunchpauze en ga daarna naar huis. Gelukkig kan dat. Ik ga naar de sportschool want ik moet mijn lei weer schoonvegen, de eetbui ongedaan maken. De endorfine doet zijn werk, ik voel me een stuk beter na het sporten.

Ik eet 's avonds gewoon wat de pot schaft en niet minder. Neem ook mijn bakje vla toe en een blokje fudge bij de thee. Niet compenseren door te minderen.  


dinsdag 2 juli

Iets beter geslapen ondanks een mug die mij bovenop mijn voet moet hebben. Ik word er even wakker van maar slaap snel weer door. Ik sta een stuk beter op dan gisteren.

Nog twee weken naar school en dan begint in deze regio de zomervakantie. Vandaag, donderdag en vrijdag zijn er rapportvergaderingen en verder is het een drukke week met allerlei voorbereidingen voor het nieuwe schooljaar.  Ik zit er lekker in vandaag. 


woensdag 3 juli

Een van mijn studenten met studievertraging heeft vandaag zijn laatste examen, het mondeling Nederlands. Hij moet om 12 uur op school zijn. Hij heeft veel verzuimd het afgelopen jaar en kwam vaak te laat waardoor hij examens niet meer mocht maken. Ik stuur hem vanaf acht uur ieder half uur een appje en om half tien reageert hij. Ik weet nu dat hij wakker is. Maar dat betekent nog niet dat hij uit bed is én op tijd op school komt. 

Om half een komt hij mij vertellen dat hij zijn mondeling heeft gedaan en een voldoende heeft gehaald. Hij is diplomeerbaar! Zo'n bericht maakt mijn dag goed!


donderdag 4 juli

Ik durf weer op de weegschaal en kom erachter dat ik niet ben aangekomen. Zit (weer) op mijn normale gewicht na de eetbui van zondag. Dat weet ik natuurlijk want mijn kleren zitten nog steeds hetzelfde als altijd. Toch vind ik het fijn om het getal op de weegschaal te zien. Dat een getal zo'n invloed kan hebben op hoe ik me voel is natuurlijk idioot.

In de nacht van dinsdag op woensdag had ik het niet warm genoeg waardoor ik niet lekker heb geslapen. Gisteravond snel mijn dikkere dekbed in de hoes geschoven en vannacht een heerlijke nachtrust gehad.

Vandaag van de ene vergadering naar de andere in de ochtend, daarna ook nog een afspraak op een andere locatie maar die duurde niet zo lang waardoor ik lekker op tijd thuis ben.


vrijdag 5 juli

De laatste rapportbespreking van dit schooljaar, het laatste overleg met onze schoolmaatschappelijk werker, een paar telefoontjes en alvast wat opruimen. De andere collega's zijn ook bezig met de laatste loodjes en we hebben wat langere pauzes waarin we gezellig kletsen en veel lachen. Iedereen kijkt uit naar de laatste week.

Ik kan lekker vroeg naar huis en heb zin om te sporten. Ik zit er lekker in, heb meer energie dan de afgelopen paar dagen.


zaterdag 6 juli

We hebben nieuwe buren, zij kregen gisteren de sleutel. Een stel van rond de 35 schat ik. Ik breng ze een doosje bonbons van een chocolatier hier uit de stad en heet ze welkom. Een nadere kennismaking volgt nog wel, ze zijn nu vooral druk bezig in het huis. Onze dakterrassen grenzen aan elkaar, dus het is fijn als we op z'n minst een goede burenrelatie hebben. 

Tussen de buien door lukt het om de dekbedhoezen buiten in de zon én de stevige wind, te drogen.  Helaas is er van buiten zitten geen sprake, ik probeer het en waai zo ongeveer uit mijn panty.

Ik kijk 's middags een mooie film: 'Brooklyn'.  Lekker langzaam en romantisch. Daarna lees ik mijn boek uit, zodat ik het morgen bij de bieb kan in leveren. 'De bewaring'.  Wat een prachtig boek!


zondag 7 juli

Een gewone zondag, ik ga sporten, kook de groente en eieren die ik de komende dagen in mijn lunchsalade eet, draai twee wassen, ruim wat op, organiseer mijn kledingkast en hang klaar wat ik deze week waarschijnlijk aantrek, breng mijn boek terug naar de bieb,  lees wat en blog nog wat. 



37 opmerkingen:

  1. Leuk om nieuwe buren zo te verwelkomen! Ik breng altijd even wat bloemen, als mensen eenmaal soort van op orde zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Mrs. H., Ik vond het leuk om meteen op de eerste dag dat ze er zijn wat te geven en dan zijn bloemen inderdaad niet handig, ze hadden alleen nog kwasten en emmers verf en twee krukjes staan, geen vazen.

      Verwijderen
  2. Die eetbui is jammer, maar eigenlijk niet meer dan dat. Morgen weer een nieuwe dag, Kan je 't zo niet zien?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het knap dat je iedere keer de draad weer op kunt pakken na zo'n eetbui! Je zou toch zeggen dat je dan ook de kracht zou hebben om het helemaal achter je te laten, maar ik weet dat het niet zo werkt en ik wil je ook niet kwetsen met het volgende: ik moet dan soms denken aan een zak drop (of iets anders) leegeten, vervolgens straalmisselijk te worden en geen trek meer te hebben in avondeten, tegen jezelf zeggen dat je dat niet meer wil/kan/mag doen maar dat vervaagt op een of andere manier in je hoofd want een X-aantal dagen/weken later gebeurt hetzelfde. Gelukkig heb je toch een fijne week gehad met deze week de laatste loodjes én het wordt eindelijk mooi weer, iets daarvan hebben we 2 weken geleden al gehad maar eigenlijk moet de zomer (volgens mij dan) nog beginnen. De bewaring staat al maanden op mijn E-reader toch maar eens aan beginnen. Fijne week!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ilona, dank je wel. Zoals het met de zak drop bij jou gaat, zo gaat het met de eetbui bij mij. Je kwetst me helemaal niet hoor. Ik hoop dat het inderdaad mooi weer wordt want gisteren was het ook weer pet. Ik kon het boek niet meer neerleggen! Jullie ook een fijne week!

      Verwijderen
    2. Ik heb een zonde bedreven, het boek van de leesclub waar ik je al over berichtte (De cirkel) niet uitgelezen. Gestopt op 2/3. Veel studieopdrachten waarvoor ik heel veel moet lezen, kwam er gewoon niet aan toe. Als er wel tijd was wilde het hoofd gewoon niet meer. Dus ingeleverd, zonder me te verontschuldigen naar de leesgroepmaatjes. Groet, Ine

      Verwijderen
    3. Go Ine go! Goed zo, en nergens voor nodig om je te verontschuldigen, soms heb je teveel andere dingen te doen, moet kunnen!

      Verwijderen
  4. Wat fijn,dat je "investering"in de examenkandidaat tot goede resultaten leidden. Ik hoop,dat je goede buren treft.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Izerina, het lijkt me een leuk jong stel. Ja, diploma's uitreiken is altijd mooi!

      Verwijderen
  5. Ups en downs dus. Leuk van die student die toch nog kwam! Hier zit ik ook te hannesen met dekbedden. Heb er nu een dunne op, maar soms trek ik er een fleecedeken overheen omdat ik het 's nachts koud heb.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Judy, en ik leg me er bij neer, zo is het leven, ups en downs. En op mijn werk inderdaad een up! Ik slaap nu stukken beter nu het weer warm is in bed. Dat zomerdekbed misschien volgende week? Ik hoop het!

      Verwijderen
    2. Ik heb ook weer een extra dekbed erbij gepakt. De logees ook een extra gegeven. Ze komen uit een streek met landklimaat (Toronto) en verbazen zich wel over het weer hier. Vooral heel vochtig kil en als het warm is, vochtig warm. Groet, Ine

      Verwijderen
    3. Dat lijkt me geen overbodige luxe Ine!

      Verwijderen
  6. Partner heeft altijd snel koude voeten en speciaal daarvoor ligt er een electrisch dekentje voor alleen de voeten in zijn bed, dat doe ik nog steeds aan de afgelopen week, en zelf heb ik altijd koude billen, dus ook de kruik ging gisteravond weer mee naar bed.
    Lijkt me fijn om te horen dat de jongen toch gekomen is en je dat ook laat weten. Maar uiteindelijk zal hij in het echte leven toch zelf op tijd moeten letten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lot, het is niet normaal voor deze tijd van het jaar, maar ik snap het heel goed! Ik denk dat deze knaap de eerste jaren nog heel veel baantjes zal hebben en niet zal houden door zijn gedrag. En zolang zijn moeder hem nog bij zich laat wonen en hem verzorgd als een kind hoeft hij niet zoveel.

      Verwijderen
  7. Maar goed dat de sportschool je beste vriend is om je beter te voelen in tijden die jou niet meezitten.
    Het onstabiele weer van de afgelopen week verpeste enigszins onze week in de Kop van Overijssel,meer regen en wind dan droog en zon,verwarming aan in auto en B&B,gelukkig een prima bed en lekker dekbed en ‘n manlief die het nooit koud heeft is altijd dichtbij.
    Fijn voor je dat binnenkort de vakantie aanbreekt en hopelijk wordt het beter weer! Ger van hoorndesovervloeds3.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ger, die sportschool is mijn redding. In de coronajaren was het wel lastig, maar toen was mijn racefiets mijn beste vriend! Jammer van het slechte weer maar hopelijk ook nog wel een paar fijne momenten gehad! Ik zie dat het volgende week zonnig en warmer wordt, laten we hopen dat het klopt!

      Verwijderen
  8. Het leek wel herfst, zeg! Wat een slecht weer! Ik hoop dat het nu weer de goede kant op gaat. Goed dat je je normale ritme weer oppakt, trouwens. Dat doe je goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Toch wel spannend, nieuwe buren. Onze nieuwe buren krijgen de sleutels als wij op vakantie zijn. We hebben al wel kort kennis gemaakt. Ben wel benieuwd.
    Verder lekker aftellen naar de vakantie en fijn dat een student, die je begeleidt, een mooi resultaat heeft!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt Aukje, het zijn tenslotte mensen waar je toch mee te maken hebt, en als het klikt is het fijn. Ik hoef niet op de koffie en de borrel, maar een praatje en als er iets is is het fijn wanneer het contact goed is. Nog twee dagen!!

      Verwijderen
  10. Mijn logees uit Toronto (dochter en schoonzoon dus) merken echt wel iets van dat rare weer hier. Dochter herkent het zelfs niet meer goed van 'vroeger' toen ze nog permanent in NL woonde, tot half 2017. Dan weer storm, wind en regen, dan weer benauwd verstikkend warm. Ze moesten gisteravond tot 22.00 uur mijn tijd op remote basis werken, dat is dus 16.00 uur in Toronto. Ze hebben als avondeten maar wat volkoren knackebrod met kaas met wat opgewarmde kikkererwten genomen. Ik geloof dat er wel daarna nog een grote reep Tony opgegaan is:-) Ik koop wel fruit in, zodat ze daar lekker van kunnen pakken. Vandaag sleuren ze mij in de ochtend even mee voor koffie in de stad, geloof ik. Plan is morgenavond naar een concert als er nog kaarten zijn en zaterdag een wandeling door de bossen. Groet, Ine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het klinkt allemaal gezellig Ine! Ja, als je een poosje weg bent dan merk je misschien meer dat het weer anders is dan het was. Voor de thuisblijvers gaat het geleidelijk en valt het minder op. Welk concert?

      Verwijderen
    2. Deze: https://www.concertgebouw.nl/concerten/5180231-madaba---basement-sessions

      Verwijderen
    3. Toen ik keek was het uitverkocht, hopelijk hebben jullie kaarten!

      Verwijderen
    4. Ja hoor, gelukt.Basement klinkt shabby of hippieachtig, maar dit was een fancy zaaltje met mooie kroonluchters, (en ik hou niet echt van kroonluchters dus als ik dat mooi vind, zegt dat wel iets). Heel sfeervol in middenoostensfeer gebracht met mysterieuze blauwe en warme aarde kleuren. En de muziek! Wat eten is voor de een is muziek voor mij, denk ik wel eens. Zo genoten van de klanken, van de presentatie, van de sfeer, maar ook van de diepte die er in gebracht werd. Veel Arabische mensen in het publiek, zang was vaak in het Arabisch dus schoonzoon verstond het. Maar hij zei dat het wel formeel Arabisch was. In de hal waren grote houtgezaagde zonnebloemen met tropisch houten bankjes gezet, met vrolijke kleuren, daar zijn we op de foto gezet door anderen. Daarna nog even naar een cafe, hoewel ik eigenlijk wel moe was, maar dochter en schoonzoon dus nog niet. Zij wilden nog eten. Heb gemberthee gehad en ze gaven mij nog iets van hun borden want die waren weer eens overvol geladen. Toen nog met tram en metro naar huis. We moeten zelf de zomer maar inkleuren, want wachten daarop helpt niet. Ik zal dus nog wel vaker naar die vrijdagavond basement concerten gaan, denk ik. Groet, Ine

      Verwijderen
    5. Nee hoor, vind ik niet shabby klinken, een paar van de beste concerten die ik zag waren in een basement: Eagle Eye Cherry, Roy Ayers en nog een paar maar daar ben ik even de namen van kwijt. Jullie concert klinkt heel mooi!

      Verwijderen
  11. Wat fijn voor je nieuwe buren dat je ze verwelkomde. Dat is toch fijn vind ik altijd. En leuk om je week zo te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Nicole, het oude gezegde (of is het een spreekwoord?) een goede buur..... gaat nog steeds op! Fijn dat je met plezier meeleest!

      Verwijderen
  12. Hoi Niekje, stuitte gisteren op jouw blog, via een andere blog waar je had gereageerd. Heb even wat oude blogs teruggelezen omdat je verhaal mij intrigeert. Wat vervelend dat je al zo lang met een eetstoornis leeft. Een gedachte die bij mij op kwam is: heb je al eens gedacht aan de diagnose Autisme? Ik ben zelf vrouw met autisme en met name het alles of niets denken is een sterk symptoom. Ook zijn er veel vrouwen met autisme die worstelen met een eetstoornis, omdat het elkaar zo erg versterkt. Het autisme wordt echter vaak niet aan gedacht, omdat het zich zo anders presenteert dan het klassieke beeld (bij mannen). Als ik je teksten lees, zou het mij niet verbazen dat er iets als autisme kan spelen. Het vasthouden en behoefte aan routine, alles of niets denken, hyperfocus en extreme interesse in eten en koken.. Ik hoop dat ik je hiermee niet beledig. Zo wel, dan sorry. Maar ik wilde je graag dit meegeven, misschien is het iets waar je even in kan duiken en onderzoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lisa, welkom hier op mijn blog! Je beledigt me niet, verre van zelfs. Jouw idee is iets waar ik ook zelf al wel aan heb gedacht. Ik weet (oa door mijn werk als zorgcoördinator in het onderwijs) inmiddels wat meer van autisme en er zijn inderdaad wat kenmerken die overeenkomen. Ik weet alleen dat ik met dat label nog niet van de eetstoornis af ben. Daarnaast is het ook zo dat ik dit niet altijd heb gehad, maar misschien hoeft dat ook niet omdat autisme in vele vormen en uitingen komt, sommige ervan komen pas jaren later wat meer aan het licht. Ik zal me er toch nog eens wat meer in verdiepen.

      Verwijderen
    2. Fijn dat je zo inhoudelijk reageert en mijn tip kan waarderen! En interessant dat jij er zelf ook al eens aan hebt gedacht. Het klopt dat je daarmee niet van je eetstoornis af bent. Maar wat ik merk aan de diagnose is dat het me helpt om mijn gedachten wat beter te plaatsen. En ook m’n behoeftes te labelen en op een andere manier in te vullen die minder ongezond is. Het betekent namelijk ook dat je brein anders werkt dan een neurotypisch iemand; dus een behandeling voor eetstoornis zal daarop aangepast kunnen worden. Wellicht de moeite waard om in te duiken.

      Verwijderen
    3. Hoi Lisa, jij neemt ook de moeite om mij te schrijven, vind ik het belangrijk om een goede reactie te geven. Ik snap dat een diagnose prettig is, dan heb je meer houvast bij het ermee omgaan en een eventuele therapie. Nogmaals dank en leuk dat je meeleest!

      Verwijderen
  13. Reacties
    1. Hi Lisa, het lukt, je reacties komen bij mij terecht en vanuit mijn mail op mijn blog!

      Verwijderen
  14. Lief dat je je nieuwe buren bonbons bracht!
    Fijn zeg dat die student toch voor zijn diploma kan gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zijn de momenten waar je het voor doet, zo'n knul die slaagt. Ik vind het een goede gewoonte om nieuwe buren welkom te heten met iets lekkers of een bloemetje.

      Verwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.