zaterdag 25 april 2026

fotoserie - 25 - zo was mijn week 17 / 2026

zondag 19 april

Het is meivakantie. Een vroege dit jaar. Maar wel een lange, twee weken en twee dagen. Het is zonnig en ik ben op tijd uit bed. Een paar dingen op het programma vandaag. Maar eerst natuurlijk naar de sportschool.

Wanneer ik daar klaar ben gooi ik mijn tas naar binnen en pak ik de auto. Morgen krijgt mijn bolide een grote beurt en een APK. Ik zet hem alvast bij de dealer op het parkeerterrein. De sleutel gooi ik in de brievenbus. Terug naar huis lopen, 20 minuten stevig doorstappen. Dan thuis koffie en een boterham met pindakaas. Vind het grappig dat ik dit iedere dag weer lekker vind.

De rest van de dag vul ik met wat huishoudelijke taken, ik lees en ik blog en we kijken samen nog naar een serie. Niks spannends, wel ontspannend.


maandag 20 april

Op tijd op, niet zo vroeg als op een werkdag natuurlijk. Voor T. is het wel een normale dag, we ontbijten samen en voor ik naar de sportschool ga drinken we ook nog even koffie. Dan gaan we ieder ons eigen ding doen. 



Omdat ik een lange vakantie heb maak ik gebruik van een aanbieding in mijn mailbox. Vier weken een krant voor zes euro. Dat doe ik ieder jaar in de zomervakantie en nu voor het eerst in de meivakantie. Ik neem niet steeds dezelfde krant. Vorige keer Trouw, nu de Volkskrant. De krant ligt al vroeg op de mat en lees ik als ik weer thuis ben na mijn rondje sportschool.

Als de krant uit is ga ik verder met huishoudelijke taken, ik wil deze vakantie een aantal dingen opruimen en weggooien. Geen rigoureus Marie Kondo project, maar hier en daar liggen er dingen en bewaar ik spullen waar ik al jaren niets mee doe. Die mogen nu weg.  

Eind van de middag belt de garage. Om de APK keuring te halen moeten er wat dingen vervangen worden. Het is een lange lijst met een behoorlijk prijskaartje. Ik heb weinig keus want ik wil de auto (nog) niet wegdoen en zonder een geldige APK kan ik er niet meer in rijden.  Morgen pas ophalen, prima, ik heb geen plannen met de auto deze week.

Ben al een tijdje, sinds het gedoe met de accu, aan het nadenken over een nieuwe. Ben er nog niet uit. Na deze grote beurt en APK kan ik weer even vooruit en heb ik weer wat tijd om mijn opties te bekijken. Als ik deze bolide verkoop heb ik in ieder geval alle onderhoudspapieren en rekeningen van de dealer. Niet dat deze auto nog veel oplevert, maar misschien deze laatste kosten wel. 


dinsdag 21 april

Weer op tijd op. Fris buiten, wel zonnig. Geen plannen vandaag, zie wel waar ik straks zin in heb. Eerst ontbijten en sporten. 

Als ik weer thuis ben kan ik buiten koffie drinken. Wel met een vest aan. Daarna pak ik de fiets om naar de groothandel te gaan. Mijn doos met fudge is bijna op, ik heb nog drie blokjes. Morgen kan ik ook maar 'no time like the present'. Geen idee hoe lang ik eigenlijk met zo'n doos doe en daarom schrijf ik deze keer de datum waarop ik de doos aanbreek op de deksel. Ik neem drop voor T. mee en een zak losse Earl Grey. 

Spullen thuisbrengen en dan meteen door om mijn auto op te halen, die staat klaar. Heb mijn pinbetalingslimiet tijdelijk verhoogd en ik reken meteen af. Auto rijdt weer als een zonnetje, is wel vies dus misschien morgen even door de wasstraat om het Saharazand eraf te wassen. 

Dan lunchen, T. is ook thuis en we eten gezellig samen aan tafel, gebeurt niet vaak tussen de middag omdat we vaak niet tegelijkertijd thuis zijn en al helemaal niet op hetzelfde momenten lunchen als we wel thuis zijn. Avondeten aan tafel is vaste prik op maandag tot en met donderdag. Vrijdag en het weekend hebben we ook allebei een andere eetroutine.

De bomen in de straat worden gesnoeid, dat maakt een enorm kabaal en Max durft niet naar buiten. Hij vindt het lawaai van de veegwagentjes en de vuilnisauto's ook eng, dit is nog harder. 


woensdag 22 april

Na de gebruikelijke ochtenddingen ga ik met mijn auto naar de wasstraat. Ik heb geluk, er is een kortingsactie en op een volledige wasgang inclusief wax en polish krijg ik 30 procent korting. Mijn auto is behoorlijk vies. Na de grote onderhoudsbeurt en een schoonmaaksessie voelt ie weer een beetje als nieuw. Zelf wassen doe ik ook wel, maar niet heel vaak. 

Als ik klaar ben met de auto, alles bij elkaar ben ik een uur weg want het is druk in de wasstraat, ga ik nog even wat boodschappen doen voor het avondeten. T. kookt maar werkt vandaag dus hij heeft geen tijd om de inkopen te doen.

Als ik mijn salade en boterham op heb ga ik met de krant buiten zitten, in het zonnetje en met blote benen. Het is warm en ik krijg zelfs wat kleur op mijn wangen.

Als de zon van ons deel van het terras is verdwenen ga ik naar binnen en kijk ik twee afleveringen van een serie. Dan nog wat bloggen en lezen en voor ik het weet is het tijd om tafel te dekken.  


donderdag 23 april

Vandaag staat er een leuk uitje op het programma. Een lunchdate met Lot. Maar eerst ga ik nog een uurtje sporten.

Tussen ontbijt en sporten heb ik nog wat tijd en lees ik de krant. Als pensioen er zo uitziet wil ik ook wel met pensioen! Heerlijk om zo op mijn eigen tempo de ochtend te beginnen. 

Ik heb ook nog tijd om mijn dikke jassen van de kapstok te halen. Die kunnen worden opgeborgen. Ik haal mijn dunnere exemplaren tevoorschijn en hang ze vast klaar voor de komende tijd. Vandaag is het mooi weer en kan ik met een dunner exemplaar toe. 




Op de afgesproken tijd en plek treffen Lot en ik elkaar. We lopen samen richting het haventje aan het eind van mijn wijk waar een watertaxi ons ophaalt. Het is een leuk tochtje over het water, het weer leent zich er natuurlijk ook prima voor. We hebben een gezellige lunch en onze terugreis per boot is nog leuker dan de heenreis, we gaan als een jekko en moeten ons goed vasthouden. Foto's maken is er niet bij, we gaan alle kanten op, geweldig leuk! Echt vakantie zo! 


vrijdag 24 april

Vandaag is het markt in mijn kleine stad en na het uurtje sporten en de koffie fiets ik even naar het centrum. Sla wat groente en fruit in voor de komende dagen en wip ook nog even bij de Hema naar binnen. Daar koop ik wat haaraccessoires en een nieuwe mascara. 

Er liggen drie biologische pastinaken in de koelkast en ook nog een oude prei. Met een liter groentebouillon uit de vriezer maar ik er soep mee. Twee uien en een paar tenen knoflook fruiten, blokjes pastinaak erbij en nog even laten bakken. Gemalen koriander en komijn meebakken en dan de bouillon, de prei en een flinke aardappel erbij. Zachtjes laten koken tot alles zacht is en als het iets is afgekoeld de staafmixer erin. Ik maak de soep niet helemaal glad, er blijven stukjes in, dat vind ik lekker.

Rest van de dag tijd om te lezen, te bloggen en wat te rommelen in huis.


zaterdag 25 april

Ik slaap wat langer door dan normaal, ben wel net iets voor mijn alarm wakker. T. ging een stuk later naar bed en slaapt nog even door. 

Als ik werk laat ik de zorg voor Max aan T. over, maar als ik vrij ben ben sta ik meestal als eerste op en verzorg ik hem. Zo krijgt hij altijd op dezelfde tijd zijn pilletje. Dat is 's ochtends rond half 8 en 's avonds ook. 

Het is alweer een prachtige dag. Op de sportschool is het gezellig druk. Als ik weer thuis ben kan er een was aan de droogmolen en ga ik boodschappen doen. 

Na de lunch nog even naar het centrum, ik heb een afspraak met een vriendin om koffie te drinken. We moeten even zoeken naar een zaak waar nog plek is op het terras. Dat lukt gelukkig en we hebben een gezellig uurtje in het zonnetje. Na de koffie hebben we allebei zin in een ijsje, de ijssalon is weer open en we halen ons eerste bekertje van dit seizoen. Ik neem een bolletje pistache en een bolletje witte chocolade, met slagroom natuurlijk! 

Ik zie dat het ook volgende week mooi weer wordt, wat een heerlijke vakantie is dit!


14 opmerkingen:

  1. Echt een fijne vakantieweek verslag, gewone en hele leuke dingen gedaan.
    Vanmiddag hebben we buiten b ij de middagkoffie de HNY tompoucen gegeten, heerlijke room en de dikke laag bovenop was heel erg lekker.
    H. was daarna in de tuin iets met planten en grond aan het doen, en dode aan het opruimen, Sienna is altijd nieuwsgierig en loopt om hem heen. We hebben halverwege de tuin een hekje en of dat stond al open of ze maakte het open maar op een gegeven moment zag ik Sienna niet meer. Overal kijken, roepen en H heeft een hele harde stem maar geen Sienna die kwam, we wonen aan een Provinciale weg en de achteruitgang is nog niet goed afgesloten (is ook een WIP) en we zagen haar ook niet in het weiland aan de overkant! Paniek dus. De buren kwamen kijken en de buurvrouw ging even aan de voorkant kijken en daar stond Sienna voor onze voordeur. Ze kent hun tuin ook goed en liep dus makkelijk met haar mee, waarschijnlijk blij dat ze met hun hond, een herder mocht spelen. Hoe en waarom ze daar is gekomen is een raadsel.
    Pas na een tijdje was onze hardslag gezakt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn dat jullie van de tompouce genoten hebben! Oh die hond van jullie is een portret, snap dat je even schrikt als ze niet komt wanneer je haar roept. Gelukkig is ze terecht!

      Verwijderen
  2. Ik verbaas me er ook over dat ik nog steeds elke dag niets liever eet dan en banaan bij het ontbijt. Kan ik me echt op verheugen, dag in dag uit. Net als jouw boterham met pindakaas bij je koffie word ik dat niet zat. Grappig inderdaad.

    Die zon is verrukkelijk zo in je vakantie! Ik heb gisteren ook even op het terras gezeten en dan laad ik helemaal op. Vandaag wandelen, ook lekker.

    Hopelijk zitten er geen nestjes in de bomen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zijn nog wat eetdingen die me nooit vervelen en die ik al heel erg lang dagelijks eet. De mannen die het bomensnoeiwerk doen zijn behoorlijk oplettend vind ik. Ook konden wij vragen of ze van de boom voor ons huis het minimale af wilden halen, een paar jaar geleden liet de snoeiclub er namelijk weinig van over. In 'onze' boom in ieder geval geen nestjes.

      Verwijderen
  3. Wat leuk dat je met Lot op stap bent geweest. Een van de leukste dingen van bloggen.. de blogontmoetingen..

    Hier zit het wassen van de auto in de grote beurt/apk behandeling inbegrepen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vind ik ook, de live ontmoetingen en de contacten per app en mail zijn erg leuk! Autowassen is een optie die ik kon aanvinken maar ik vermoed dat het bij mijn garage niet gratis is. Zal het volgende keer vragen.

      Verwijderen
  4. Wat klinkt dat ontspannen. En nog een week vakantie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Grappig, ik heb dat ook met pindakaas. Eet elke dag een boterham daarmee. Behalve op vakantie. En is dan is die boterham nog lekkerder als ik thuis ben. Ook eet ik elke dag een plak ontbijtkoek met boter bij de koffie. Altijd weer heerlijk. Vroeger dacht ik dat het gezond was. Nu weet ik wel beter. Zit veel suiker in. Maar omdat ik verder niet zo van zoetigheid houd, is dit mijn dagelijkse guilty pleasure.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik neem ook geen pindakaas mee op vakantie, en ja, dan is die boterham inderdaad nóg lekkerder als ik weer thuis ben. Zo'n guilty pleasure heb ik ook: dagelijks een blokje fudge, een en al suiker maar oh zo lekker!

      Verwijderen
  6. Heerlijk dat je vrij was deze week. Leuk dat je gezellig bent wezen lunchen.
    Komende week staat je wat weer betreft ook een prachtige week te wachten. Geniet ervan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, het blijft mooi weer de komende dagen. Dank je wel, ga ik zeker doen!

      Verwijderen
  7. Dat klinkt allemaal heerlijk! En je bent pas op de helft.

    BeantwoordenVerwijderen