maandag 15 januari 2024

zo was mijn week 2 / 2024


maandag 8 januari

In de ochtend op de fiets naar de locatie waar een leuke dag voor alle medewerkers van ons scholenbestuur werd georganiseerd. Het was, met wind mee, nog 3 kwartier fietsen in de ijskoude ochtendlucht. 

We begonnen met een lezing van Maarten van der Weijden. Na de koffiepauze, waar het lekkers bij de koffie op was toen ik aan de beurt kwam om mijn bekertje te pakken, volgde ik de lezing over cybercrime. Reuze interessant en veel nuttige tips gehoord. Onder andere over wat een veilig wachtwoord is. Nou, ik moet zo spoedig mogelijk al mijn wachtwoorden gaan veranderen want een veilig wachtwoord is, in tegenstelling tot wat veel websites beweren, geen woord maar een zin!

De lunch was, zoals ik al verwacht had, een broodjesbuffet en twee verschillende salades. Ik had mijn eigen lunch bij me want de onzekerheid van een lunch op een dag als deze vind ik niet prettig. Ik heb overigens wel een bordje gepakt en wat van de pastasalade met kip genomen. Ik had honger want ik had aardig wat energie verbruikt op de fiets en in de koffiepauze alleen mijn boterham met pindakaas gegeten.

Het middagdeel werd ingevuld door Peter Heerschop. Ik heb hem al eerder live gezien op een soortgelijke dag en vond het niet heel leuk. Daarna terug naar huis, nu met een zonnetje maar wel tegenwind. De weerman had geen woord teveel gezegd, het was rond het vriespunt maar voelde aan als -10! 


dinsdag 9 januari

De eerste gewone schooldag na de vakantie. Vroeg de deur uit en weer bitterkoud. Gelukkig hoef ik niet iedere dag 3 kwartier te fietsen, 10 minuten in deze kou is meer dan genoeg. 

Mijn vakantie duurde twee weken, maar omdat ik in de twee weken voor de vakantie een aantal dagen ziek ben geweest en ik door privé-omstandigheden ook niet iedere dag kon werken, moest ik heel erg mijn best doen om weer te starten en dingen op te pakken die voor de vakantie niet waren afgerond.  Bovendien ben je op zo'n eerste dag toch ook veel aan het kletsen met collega's. Ik was dan ook niet erg productief vandaag.


woensdag 10 januari

Een dag zonder afspraken. Ik ga onze studievertragers/langstudeerders de rest van het schooljaar begeleiden zodat zij dit jaar kunnen diplomeren. Voor dit project heb ik op maandag- en woensdagochtend tijd ingerooster. Vandaag de hele dag de tijd om dit project op de rails te zetten. In kaart brengen om welke studenten het gaat, welke schoolopdrachten en examenonderdelen zij nog moeten doen, waar ze stage lopen, hoeveel uur stage ze nog moeten lopen en uitnodigen voor een startgesprek. Lukte niet allemaal in een dag, maar ook volgende week nog tijd, het project gaat echt van start op de eerste maandag in februari.


donderdag 11 januari

Donderdag is meestal mijn drukste dag. Ik start met het ochtendoverleg, daarna zit ik de plaatsingscommissie voor, dan heb ik even pauze en vervolgens nog  werkoverleg met mijn leidinggevende. 

Na deze overleggen ga ik uitwerken wat er besproken is. Dat kan van alles zijn. Een brief, een project, een onderzoek, een vervolgafspraak, een opdracht voor iemand anders. In ieder geval is er altijd werk aan de winkel. Daar besteed ik dan de rest van de ochtend en de middag aan. Deze week was het niet anders dan anders. 

Na het werk ben ik gaan sporten en omdat we vrij weinig te doen hadden om het avondeten - erwtensoep uit de vriezer - op tafel te zetten had ik ook tijd om lekker te lezen voor het eten.


vrijdag 12 januari

Mijn marktkoopman, waar ik altijd mijn briefje inleverde om even over zevenen, is met pensioen! Toch fietste ik over de markt, want de kaasboer is ook altijd erg vroeg al open. Pondje boerenkaas gekocht.

Mijn werkdag was kort. Ik moest namelijk naar het centrum van de grote stad om deel te nemen aan het bevolkingsonderzoek voor borstkanker. Weinig wind, niet meer zo koud, dus lekker op de fiets gegaan. Ik moest er iets voor de lunchpauze zijn dus ging ik eerder van school weg. Afgesproken dat ik daarna door naar huis zou gaan en, indien nodig, telefonisch bereikbaar bleef tot einde werktijd. Niemand had me nodig en het voelde als (en was misschien ook wel) een vrije middag!

Beetje gerommeld in huis en deel 1 van 'Swanenburg' gekeken. Ik zat er meteen lekker in!


zaterdag 13 januari

Het klopt hoor, als je denkt dat ik niet heel veel doe. Daar heb ik het weekend voor vind ik zelf. Ik hoef niet zo nodig op pad, zeker niet in de winter. Vind het fijn om thuis te zijn. Verveel me dan nooit. Natuurlijk moeten er wassen draaien, nog wat boodschappen gedaan en verder is er tijd voor hobby's zoals bloggen, lezen en een serie of film kijken. 


zondag 14 januari

Heb natuurlijk een rondje sportschool gedaan, net als gisterochtend, en de droge was opgevouwen en opgeruimd. Eten voor maandag gemaakt en daarna met T. onze auto's gewassen en de stoep voor en naast ons huis schoongemaakt. Er is in de afgelopen dagen veel zwerfvuil door de straat gewaaid, zelfs nog vuurwerkresten. Op 1 januari hadden we alle vuurwerktroep die anderen hadden laten liggen al weggehaald en in de container gedaan, maar het was niet overal opgeruimd en is dus gaan rondzwerven. 

's Middags tijd voor een aflevering 'Swanenburg' en weer een paar bladzijden in 'Terug naar Insulinde'.  Er zijn perioden waarin ik een boek in een ruk uitlees, maar ook perioden waarin ik er ontzettend lang over doe, zo'n periode is het nu.

Kleding voor de komende week al een beetje uitgezocht en op volgorde in de kast gehangen. Hoef ik daar niet meer over na te denken.  En dan ben ik weer klaar voor de nieuwe week.


30 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Hoi izerina, soms vergeet ik dat wel eens, maar door erover te schrijven zie ik het ook weer. En alle vrijheid om mijn eigen tijd - voor een groot deel - zelf in te delen is ook heel fijn.

      Verwijderen
  2. Waar ging de lezing van Maarten van der Weijden precies over? Over iets met kankerzorg of fundraising? Peter Heerschop ken ik niet, wat vond je niet leuk aan hem?
    Ja, die lunches, soms krijg je een papieren zak waar van alles in zit... er wordt dan ook veel weggegooid of mensen laten het gewoon op tafeltjes of of de vloer achter. Ik ken het ook van de catering voor stemburomedewerkers, een aantal jaren kregen we van die zakken. Aan het eind van de avond was er veel over, maar we mochten niet uitdelen aan de nog binnendruppelende kiezers omdat dit 'bepaald gedrag' zou uitlokken. Je wilt- hoe goed het ook om voedselverspilling tegen te gaan- geen publiek binnen dat louter alleen uit is op gratis eten en daarom pas heel laat komt stemmen. Of helemaal niet stemt, maar alleen voor het eten komt. Dus het blijft een dilemma met catering voor zo'n dag. Doet me ook denken aan een klein symposium dat ik jaren geleden had in de Rabotoren bij het Amstelstation. Begon al om 8 uur en er stond een ontbijt op het program. Maar bij aankomst was er geen ontbijt. De mensen die thuis het ontbijt hadden overgeslagen kwamen voor die verrassing te staan. Het bleek een misverstand bij het doorgeven te zijn en een van de verantwoordelijke organisatoren zag kans om zijn heilige geloofsovertuiging over 'intermittend fasting' rond te prediken (was het dan toch opzet?). Ik kan niet helpen dat ik dit bloedirritant vond. In de koffiepauze stortten mensen zich als leeuwen op de koekjes. Ik had gelukkig nog 2 bananen en wat knackebrood bij me. Om 11 uur zag ik om me heen gezichten vermoeid en hongerig aftaaien, heel jammer voor de sprekers die die ochtend de laatste ronden hadden. Want die kregen nog nauwelijks aandacht, zelf waren ze ook niet zo fit meer. Zomaar wat herinneringen aan catering op zulke dagen, hihi. Groet, Ine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Ine, het ging over dingen bereiken terwijl je misschien denkt dat het niet kan, iets proberen en als het de eerste keer niet lukt het dan gewoon nog eens proberen. Het ging juist niet over kanker en ook niet over geld inzamelen, maar over hoe hij dingen aanpakt. Was interessant. Peter Heerschop is aardig en geestig, maar niet bijzonder inspirerend. De broodjes waren wel lekker begreep ik van collega's. Denk niet dat er veel over was.
      Jaren geleden hadden wij een uitnodiging van onze directie voor een nieuwjaarsontbijt op de eerste dag na de kerstvakantie. Dit was nog in het oude gebouw (13 jaar geleden) en de verwarming was de hele vakantie uit dus was het ijskoud (enkel glas!) zo'n 11 graden. De directie was ook vergeten om aan iemand of meerder mensen te vragen het ontbijt te organiseren, dus er was niets. Ik was na een half uur weer thuis en heb daar gegeten. Ben die dag ook niet meer naar school teruggegaan, de volgende dag pas was het wat warmer. Nu neem ik altijd en overal het zekere voor het onzekere en neem ik altijd zelf wat mee, of ik eet thuis mijn ontbijt. En wat anderen daar dan van vinden boeit me niet (meer).

      Verwijderen
    2. VERGETEN om een ontbijt / maaltijd te regelen, dat is wel erg slordig! Als "regelnicht" krijg ik daar wel buikpijn van, het zal je maar gebeuren, maar ik geloof neit dat mij dat ooit zou gebeuren....

      Verwijderen
    3. Wat leuk om zo eens mee te kijken met je werk! Jij hebt de baan waar ik ooit van droomde: beetje lesgeven, veel begeleiding van leerlingen (studenten?); mijn hart gaat naar pubers uit. Maar ik durfde / kon / na mijn opleiding de switch niet maken, te bang dat ik het niet echt zou kunnen - dus ik ben doorgegaan met het werk wat ik al lang deed...

      Verwijderen
    4. Peter Heerschop legde toch vroeger de zomer- en wintertijd uit, bij Kopspijkers? vond het wel knap hoe hij dat deed

      Verwijderen
    5. Mrs H. dat soort dingen kan ik ook heel slecht tegen, ik ben ook de regelnicht vaak, dat zijn ook dingen die ik leuk vind om te doen, mij zou het ook niet gebeuren... weet ik 100% zeker!

      Verwijderen
    6. Mrs. H. ik ben ook erg blij met mijn baan, het is inderdaad afwisselend en uitdagend. Lesgeven blijf ik leuk vinden maar ook de andere taken die ik heb vind ik leuk. Ik vond de pubers op het vmbo leuk, nu vind ik het leuk om met iets oudere jeugd te werken. Ik wist niet of ik het zou kunnen, maar het ging eigenlijk meteen heel goed, dat lesgeven.

      Verwijderen
    7. Hoi Berber, dat klopt, en kan je nagaan hoe lang hij dit soort dingen al doet, ik kende het een beetje te goed denk ik, dan hoor je veel van hetzelfde.

      Verwijderen
  3. Wat een volle en actieve agenda heb jij in een week en ook nog tijd voor ontspanning,petje af.
    Groetjes,
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ger, ik werk al mijn hele werkzame leven 5 dagen per week, ik ben niet anders gewend. Ik start vroeg, maar ben tegenwoordig ook vroeg klaar, rond 3 uur thuis, dus nog wel wat tijd voor mezelf over iedere dag. Zo vind ik het prima te doen!

      Verwijderen
  4. Een late reactie van mij was beetje druk de afgelopen dagen. Ik wil ook nog op Ine reageren die het over 'intermittend fasting' dat "even" opgedrongen werd. Ik heb het ook een tijd iets dergelijks gedaan. Na opstaan wel mijn fruit en koffie met melk maar daarna als lunch bv een bouillon en pas rond 6 avondeten. Beviel me ook wel goed maar dat doe je niet in een keer, dat moet je opbouwen. In de praktijk was het echter lastig als ik bv met dochter afsprak dan gingen wel wel lunchen en dan is je ritme verstoord en voelde ik me erg moe na de lunch.
    Maar nog steeds eet ik zelden tussen het fruit om 8 uur en de lunch, honger heb ik dan niet maar soms wel trek in iets lekkers zoals een beschuit met kaas.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Lot, maakt niet uit hoor, ik neem ook de tijd voor late reacties. Ja, intermittend fasting moet bij je leefstijl passen, of je moet je dagelijkse ritme zodanig aanpassen dat het kan. Ik zou het niet kunnen maar ik wil het ook niet, denk dat het onzin is. Maar goed, ieder zijn ding, nietwaar. Mijn eetpatroon is zodanig raar dat ik verder weinig recht van spreken heb en zeker niet van preken! 😉

      Verwijderen
    2. @Lot, het ging mij om het ongebreideld prediken van een leefmethode waarvan in elk geval helder is dat die niet voor iedereen geschikt is. Ook niet na opbouwen. Deze man was er vast van overtuigd dat dit wel zo was en kwam met 'bewijzen' dat je immuunsysteem verbeterde, dat je bloedwaarden beter werden etc. Hij vertelde er niet bij dat deze onderzoeken gedaan zijn bij Amerikaanse deelnemers, ik bedoel dit niet vervelend of fatshamend, maar een heel groot deel van de Amerikanen heeft overgewicht. Die vielen dan ook af tijdens het intermittend vasten waardoor hun bloedwaarden, hun stofwisseling en weerstand verbeterden, maar dat zou met een ander dieet ook gebeurd zijn. Dan is er nog een onderzoek dat 'aantoont' dat intermittend fasting geen negatieve invloed heeft bij een eetstoornis, maar dat is alleen uitgevoerd bij mensen met boulimia en eetbuistoornis. Niet bij andere soorten eetstoornissen. Zwangeren, mensen met diabetes, magere mensen en mensen met een eetstoornis of eetstoornisverleden moeten er niet aan beginnen. En waarschijnlijk nog veel meer mensen niet. Wie mij ziet, snapt wel dat je mij geen vasten moet aanraden, haha. En dat was wel wat die man deed, met volle overtuiging. Hij gniffelde over die aanwezigen op dat symposium die grauw zagen van de honger vanwege het gemiste ontbijt. Zo zag je maar weer wat een ontbijt voor schade aanrichtte, ontbijten was zo ouderwets, zo achterhaald..
      En daar werd ik inwendig boos om, het doet toch denken aan de blindheid van een zendeling/evangelist. Overigens mijn dochter en haar man doen straks weer mee aan de Ramadan. Hij is moslim en zij doet mee omdat dat gewoon in 1 huishouden praktischer is. Dat is eigenlijk ook een vorm van intermittend vasten, maar ze zijn wel blij dat het maar een paar weken is. @Niekje, kan ik wel gastblogs over schrijven, hihi. Groet, Ine

      Verwijderen
    3. Vasten voor het geloof doen sommige van mijn collega's ook. Ik hoor dat altijd dat ze er weinig moeite mee hebben. Het is natuurlijk zwaarder als de ramadan midden in de zomer valt dan wanneer het in december is. Gelukkig schuift het ieder jaar een week of 4 op.
      Een gastblog, dat is misschien wel een leuk idee Ine!

      Verwijderen
  5. Ik vind het wel bijzonder dat jij daar gewoon tijd voor krijgt, voor die langstudeerders bedoel ik. Wel goed ook. Dat was in mijn tijd (als leerling) anders...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bertiebo, het is echt heel belangrijk in het onderwijs tegenwoordig dat iedereen een startkwalificatie heeft. Dat betekent minimaal mbo niveau 2 of havo diploma. De school wordt letterlijk en figuurlijk afgerekend op het aantal schoolverlaters met en zonder diploma. We krijgen per student met een diploma een bedrag, naast de bekostiging van het onderwijs. Iedereen moet kunnen verantwoorden waarom studenten een school zonder diploma verlaten en als de aantallen te hoog zijn krijg je een slechte naam, inspectiebezoek, minder geld en dat is dan alleen nog maar het belang van de school. De student krijgt ook heel veel meer gedoe met instanties die dan de student weer verder moeten helpen. Misschien zal ik dat nog eens in een blog wat meer uitleggen.

      Verwijderen
  6. Van dat wachtwoord, dat wist ik helemaal niet. Moet ik ook dringend eens aan de slag!
    Swanenburg was weer schitterend. Helaas veel te kort met 3 afleveringen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Myriam, 3 afleveringen? Ik ben al bij 5! Ja dat van die wachtwoorden wist ik ook niet. Een zin als : ikeetgraageentompouceFBikeetgraageentompouce zou dan het wachtwoord zijn voor Facebook, vandaar FB in het midden. En zo voor alle websites dezelfde zin maar een andere lettercombi in het midden.

      Verwijderen
    2. Nee, foutje. Swanenburg was 2 weken. Het is Klem dat slechts 3 afleveringen heeft.
      Goed idee dat wachtwoord, en makkelijk te onthouden. Hoewel...

      Verwijderen
    3. Klem wil ik ook nog kijken, heb seizoen 1 destijds deels gezien, nooit verder gekeken. Ik moet nog aan de wachtwoorden beginnen, heb er de tijd nog niet voor gemaakt.

      Verwijderen
    4. Ik heb gisteren een stukje van 'Meer dan verwacht' gezien op NPO. Was apart. Over gezinnen met een jonge drieling. Wel allemaal tamelijk goed verzorgd uitziende huishoudens met ouders die er tamelijk fris uitzagen of is dat schijn? Ben wel benieuwd of anderen hiernaar gekeken hebben en wat ze ervan vonden. Maar ik merk dat ik niet meer lang kan kijken naar pratende beelden, ben meer van het lezen en luisteren, dus boeken en muziek doen me meer. Raar. Zou dat met ouder worden te maken hebben:-)? Groet, Ine

      Verwijderen
    5. Niet gezien Ine, wel over gelezen in de NRC (recensie) en zag een aankondiging op tv. Ik heb niet zoveel met series over gezinnen met meer kinderen, misschien omdat ik iedere dag genoeg kinderen zie! Ik denk niet dat het met ouder worden te maken heeft, maar wel met het soort programma's.... veel reality tv is vulling, heeft weinig om het lijf, moet de massa aanspreken. Goede programma's (boeken, muziek, cultuur - van Dis, Groenteman, Wim Brands) worden niet goed bekeken en verdwijnen, wat ontzettend jammer is!

      Verwijderen
    6. Spijker op zijn kop denk ik. Het is de voorspelbaarheid van die programma's, je weet al wat er komen gaat. In dit geval beelden van huilende baby's, vermoeide ouders die 400 ballen in de lucht houden, bezorgde hulpvaardige familie. Die laatste programma's die jij noemt spreken me veel meer aan. Tot mijn ongenoegen is 'Spiegelzaal', het radioprogramma op NPO klassiek, vanuit en voorafgaand aan het Zondagochtendconcert in het Concertgebouw geheel verdwenen per 1 jan. Zowel de radiouitzending als het muziekuur zelf. Was erg de moeite waard, jonge musici werden ontvangen in die zaal (ja, met spiegels) en mochten daar optreden in informele sfeer. Springplank naar een meer bekendheid. Maar: te weinig luisteraars volgens de omroep. Dus hopsakee, weg ermee. Echt jammer. Groet, Ine

      Verwijderen
    7. @Ine, wij kijken reikhalzend uit naar Twee Voor Twaalf. En we nemen documentaires op. We moeten de serie van Ruben Terlou nog kijken en zo staan er nog wat andere programma's klaar die we na het journaal van 8 uur samen kijken.

      Verwijderen
  7. klinkt als een lekker weekje. bewegen en luisteren naar andere verhalen. Ik rommel veel in huis deze periode. Vind het heerlijk om binnen te zijn terwijl er buiten een koude, gure wind waait.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anoniem, lekker binnen in huis rommelen doe ik ook graag, maar ik wel iedere dag sporten en even naar buiten voor een frisse neus, behalve als het echt de hele dag regent, dan blijf zelfs ik thuis!

      Verwijderen
  8. Altijd even wennen na de vakantie. En drie kwartier fietsen in die kou! Ik vind je een held. Groetjes, Nicky

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vond ik ook Nicky, maar op de terugweg vroeg ik me toch af of ik wel goed bij mijn verstand was..... het was echt héél zwaar!

      Verwijderen