zondag 21 januari 2024

op mijn bord - week 3 /2024

Ik vind dat we lekker en gevarieerd gegeten hebben. We kookten allebei een paar keer. Wanneer T. voor het eten zorgt hoef ik alleen maar tafel te dekken. erg fijn!


maandag 15 januari

pastagratin met witlof en spekjes, salade


dinsdag 16 januari

captain's dinner (met speklapjes voor T.) zonder vlees voor mij, broccoli


woensdag 17 januari

gevulde paprika's uit de oven, tarwe, sla en broccoli 

de vulling van de paprika's was een kliekje bonenstoofpotje uit de vriezer. De tarwe is onderdeel van de voorraad die op moet in verband met de houdbaarheid.


donderdag 18 januari

boerenomelet met brood, sla en broccoli


vrijdag 19 januari

volkorenpita met falafel, uienchutney en knoflooksaus, geroosterde sperziebonen, andijviesalade met komkommer


zaterdag 19 januari 

roerbakgerecht met veel groente, noedels, tempeh en pindasaus


Volgende week eten we een keer geen pasta op maandag, heb ik drie keer de kookbeurt en eten we weer iets uit de vriezervoorraad.


18 opmerkingen:

  1. Omdat ik donderdag aan vingers geopereerd werd is het heel makkelijk geweest allemaal. Voor donderdag had ik in Belgie een gehakt-aardappelschotel gekocht (Hachis Parmentier) die zo in de oven kan en makkelijk te lepelen was voor mij want ik kan nog niet iets snijden. Vrijdag vissticks, ook makkelijk te lepelen met aardappelkroketjes uit de hand te eten. Op zaterdag eten we vaak rood vlees en aangezien er nog een pakje met een in de vriezer lag heeft H die gegeten, ik bakte hem terwijl hij de door hem geschilde aardappelen en sperziebonen (uit de vriezer, zelf geraapt toen er geoogst werd) afgoot. Ik had koftegehakt geruld in de vriezer en een deel daarvan kon in de magnetron worden opgewarmd erbij tomaten en olijven.
    Vandaag uit de vriezer zowel stoofperen met een kippenpoot en frietjes uit de airfryer. Allemaal uit het vuistje te eten.
    Mijn vingers gaan goed, vandaag het dikke verband verwisseld voor iets beters maar verder moet dat nog weken echt helen.
    Morgen voor H andijviestamppot en speklap uit de vriezer en ik rendang met noodles.
    Allemaal voorbereid om de komende weken makkelijk door te komen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Lot, allereerst sterkte met het herstel na de operatie! Goed je oefening doen he? Ik ben twee keer aan mijn carpaaltunnel en twee keer aan mijn elleboog geopereerd, vier keer in totaal dus mijn rechterhand- en rechterarm niet goed kunnen gebruiken, weet hoe lastig het is. Gelukkig deed T. de meeste dingen rondom het eten. Jullie eten er niet minder lekker om zie ik!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat zouden goede schotels zijn voor een gezond eetcafé

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Izerina, lang geleden, toen T. en ik nog jong en ambitieus waren (😉) hebben wel wel overwogen om een klein zaakje te beginnen. Een soort huiskamerrestaurant. Nooit gedaan want ik had toch andere ambities. Ik heb zelf nog wel een periode gebak gemaakt voor een eetcafé. T. heeft destijds wel regelmatig cateringklussen gedaan met een vriend die een restaurant had. Enorm hard werken en geen fijne werktijden!

      Verwijderen
  4. Heb ik het mis of gebruikt de supermarkt voor broccoli- en bloemkoolrijst de mindere exemplaren? Ik nam een zakjes broccolirijst uit de minder verspillen koeling van de Jumbo mee, en thuisgekomen wilde ik er soep van maken, viel tegen, weinig smaak aan, moest enorm met bouillonblokjes in de weer (wat ik liever niet doe, want veel zout). Goed, ik ben wat smaak betreft misschien wat pietluttig maar ik merk het gewoon snel als produkten vlak van smaak zijn. Het lijkt wel of de supermarkt afstemt op een consumentenpubliek dat vooral gewend is aan veel sausen, zout, suiker etc er door heen. Wat mijn moppers over Koopmans boekweitgrutten betreft: klacht ingediend, werd onderzocht, niet herkend, wel als tegemoetkoming pakket producten thuisgestuurd gekregen. Mixen voor kruidkoek, appeltaart, wittebrood, en pannekoeken. Die gaan naar schoondochter denk ik. Ik heb twee jaar geledne ook die uitvalklachten met tinteling in onderarmen gehad. Is nu over. Wat geholpen heeft: met zo'n knijpding knijpoefeningen doen, spreid- en knijpbewegingen met de hand, armen goed warm houden met pols en handwarmers en thermohemd met lange mouwen (vaak zijn bij mensen met langere ledematen de mouwen te kort). Vroeg beginnen met handschoenen dragen, toetsenbordwerk afwisselen, en .. niet meer fietsen. Bij fietsen steken de ledematen uit en vangen alle kou. Het zou ook op te lossen zijn door motorhandschoenen te dragen denk ik. Oh ja, masseren van onderarmen en handen met creme en olie hielp ook, evenals onder warme douchestraal. Volgens huisarts helpen supplementen niet. Groet, Ine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geen idee Ine, ik heb deze producten nog nooit gekocht, ik eet gewone (zilvervlies)rijst. Dat is aardig van Koopmans, jammer dat ze je klacht niet herkenden. Ik zal de knijpoefeningen proberen, moet ik eerst zo'n knijpding aanschaffen natuurlijk. Niet meer fietsen is geen optie, motorhandschoenen wel! In mijn bespaarjaar zou ik ze niet mogen kopen, maar ik maak een uitzondering voor mijn gezondheid. Ik dacht zelf aan skiwanten, die zouden ook warm moeten zijn lijkt me, maar motorhandschoenen misschien nog beter. Supplementen doe ik sowieso niet aan. Groetjes!

      Verwijderen
    2. Voor mij was het ook de eerste keer dat ik dit uitprobeerde, zag het in de bak afgeprijsd, voor 50 ct. Natuurlijk reken ik meteen om dat een stronk broccoli goedkoper is, maar ach.. laat ik eens uitproberen. Nee, geen groot succes. Hoor het wel vaker dat de groente in de 'afgeprijsd' bak(in elke super heet het weer anders) altijd voorgesneden is, aan de daturm en vaak niet meer smakelijk of nog maar weinig voedingsstoffen bevat. Ja, die knijpoefeningen en ook de spreidoefeningen doen mij wel goed. Warm houden is key. Hihi, ik weet dat je een fietsofiel bent dus ik had er een stippeltjeslijntje voor gezet.. Groet, Ine

      Verwijderen
    3. Niet meer kopen dus en als je het wilt eten kan je het volgens mij heel makkelijk zelf maken. Je kent met al goed, weet al wat wel en niet bij me past. Ik ga echt op zoek naar die knijpdingen. Moet ik denk ik naar een Decathlon oid?

      Verwijderen
    4. Heb het nog niet opgezocht maar ik denk dat Decathlon dit verkoopt, ja. En anders zou je sportschool dit moeten weten. Dit is trouwens ook iets om op MP of Vinted te zoeken, je zit vlak bij een grote stad. Hoewel, als je snel iets in huis moet hebben.. Groet, Ine

      Verwijderen
    5. Dan ken je mijn sportschool(tje) niet. Die zeggen dan dat ik naar de Decathlon moet gaan of op internet moet kijken 😉. Heeft geen haast en ik kan in de voorjaarsvakantie wel even naar de stad fietsen.

      Verwijderen
    6. Ha mw niekje, de Lidl heeft dit soort dingen ook geregeld inde folder staan! Ik Zal eens voor je mee uitkijken - vaak hoort het bij de goede voornemens -aanbiedingen in de diverse winkels 🙂

      Verwijderen
    7. Hi Mrs H. ik vergeet altijd bij het 'hardware' deel in de folder te kijken, maar leuk dat je het voor me in de gaten houdt!

      Verwijderen
    8. Ik weet de naam van zo'n knijpding niet echt, noem het gewoon altijd 'knijpding'. Groet, Ine

      Verwijderen
    9. Haha.. ik heb nog niet gezocht maar vind het vast wel met de woorden 'knijpen apparaat sport handen training...'

      Verwijderen
  5. Reacties
    1. Leuk Rianne! Dat is waarom ik zelf ook graag lees wat anderen eten, ter inspiratie.

      Verwijderen
  6. Nomnomnom. Klinkt lekker allemaal! Groetjes, Nicky

    BeantwoordenVerwijderen