donderdag 16 april 2026

fotoserie - 16 - afvalbeleid




Ik heb het op mijn blog natuurlijk vaak over gezondheid en obesitas en je zou misschien verwachten dat deze blog over gewichtsverlies en afvallen gaat. Maar niets is minder waar.

Het gaat over vuilnis.

Izerina schreef er deze maand ook al over, het afvalbeleid in haar gemeente. Heel toevallig was dat op de dag dat ik de bovenstaande foto maakte. 

De containers staan aan de overkant van onze straat en bijna dagelijks staat of ligt er vuil naast. Op 13 april waren dat een speelautootje ('s ochtends om 7 uur al) en een stofzuiger (die kwam er in de middag bij). Het kunnen ook matrassen zijn, grote dozen waar tv's in hebben gezeten, vuilniszakken, emmers, stoelen, parasols en plastic kerstbomen om maar een kleine selectie te noemen. 

Als er vuilniszakken naast de containers staan zijn de meeuwen er als de kippen bij! Later komen dan ook de andere vogels maar die wachten tot de meeuwen de zakken volledig uit elkaar hebben getrokken, de poepluiers over straat rollen en alles wat maar eetbaar is of lijkt eruit hebben gehaald. Een grote puinhoop dus. 

De gemeente begreep dat hier een oplossing voor moest komen en zorgde ervoor de de containers open kunnen zonder pasje. Voorheen had iedere bewoner een pasje voor de container die het dichts bij het adres stond. Nu is dat pasje dus niet meer nodig en kan iedereen iets in de container gooien. Scheelt het? Ja, een beetje. Die vuilniszakken staan er niet meer, maar er staat nog steeds grof vuil naast de container.

Gelukkig is er de app 'Buiten Beter' en wanneer ik daar een melding doe, mét foto, is het meestal binnen een dag opgehaald door de gemeentelijke vuilophaaldienst. 


16 opmerkingen:

  1. Hier hebben we alleen kliko's, maar we wonen in buitengebied. Weet eigenlijk niet hoe het in het dorp zelf is. Aangezien de milieustraat op ook in ons dorp zit brengen we alles zelf weg op een tijdstip dat uitkomt en als het nodig is.
    In vorige woonplaats waren wel open containers en daar stond ook regelmatig wat naast, maar kan me niet herinneren dat dat vuilniszakken waren. Wel grof vuil en ik heb er soms wel eens wat meegenomen, mooie koffer en een grote plant in mooie pot.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij brengen ook nog dingen naar het milieupark en om de hoek zit een zogenaamde Retourette voor glas, plastic, papier etc.

      Verwijderen
  2. Vroeger had je van die grote bakken met het uiterlijk van een grindtegel als kind klom ik erop. Spul wat nog goed was werd erop gezet en was ook zo weg. Ik heb als puber honderden euro's verdient aan spul wat erop stond. Dat gezegd hebbende de stofzuiger is waarschijnlijk in 5 minuten te repareren en dat autootje als de wielen draaien is het nog steeds speelgoed. Afvalbeleid is vooral minder kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die bakken ken ik ook nog wel, niet bij ons maar van zien in andere steden. Ja ben het helemaal met je eens. Mijn man haalt af en toe goede spullen bij het vuil vandaan. Verkoopt of geeft het door. Of we houden het zelf. Laatst een tagine nog in de verpakking!

      Verwijderen
  3. Zo gaat het hier idem dito. Bij ons zijn het kraaien, geen meeuwen. Dat pasje afschaffen zou misschien kunnen schelen, mensen willen er niet voor betalen. Gelukkig wordt het regelmatig weggehaald en schoongemaakt. Maar toch. Ergerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was bij ons wel gratis, maar als je je pasje kwijt bent dan duurde het toch weer een paar dagen voor je een nieuwe had. En niet iedereen heeft (goed) contact met buren dus lenen viel dan denk ik ook af. En je moest het wel bij je 'eigen 'container weggooien.

      Verwijderen
  4. Vroeger werd het grof vuil opgehaald. Dat gaf minder troep op straat. En hergebruikers zoals jouw en mijn man vonden nog eens iets. Ik heb trouwens prachtige fietstassen. Lagen ooit in de berm

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grof vuil wordt nog steeds opgehaald bij ons, maar dan moet je een afspraak maken en je houden aan tijden etc. Mensen met weinig doen dat dus niet. Zetten het aan de straat.

      Verwijderen
    2. Fietstassen die in de berm liggen, kunnen ook van een gestolen fiets zijn. Zo vond ik ooit alleen m'n fietstassen terug, nadat ik m'n fiets kwijt was. Ik heb ze toen aan m'n volgende fiets met ijzerdraad vastgezet :-)
      Wel fijn dat jij hier mooie fietstassen aan overhield!

      Verwijderen
    3. Grofvuil bij een ondergrondse container heeft niets te maken met afvalbeleid, maar alles met bewoners die alles maar gewoon dumpen bij de container. Hier wordt het 2x per week verwijderd, soms staat er dan binnen een uur al weer een hele lading. Daar is geen beleid tegen te voeren.

      Verwijderen
    4. Ik heb ook een van mijn fietstassen(een dure) aan mijn bagagedrager vastgemaakt met tie-wraps. Dat kan je wel loskrijgen maar kost wat moeite dus voor een 'snelle' diefstal is dat genoeg.

      Verwijderen
    5. @Ria 10.19 uur: nee, maar ik vond het woord wel geschikt als titel voor de blog.

      Verwijderen
  5. In mijn vorige woonbuurt, waar ik tussen 1981 en 2007 gewoond heb, waren ook dergelijke grotendeels ondergrondse afvalcontainers. Alleen te gebruiken met een pasje. Daar stond ook vaak van alles naast. Vuilniszakken, maar ook afval dat er door het grote formaat niet in paste.
    Grof vuil werd niet opgehaald, je moest het ver weg naar een industrieterrein brengen. Er waren destijds weinig meeuwen actief, soms wel loslopende honden. Die honden mochten alleen aangelijnd over straat, maar desondanks waren er honden die de zakken open trokken. Een enorme bende werd het!
    Voordat die containers geplaatst werden, werden de vuilniszakken opgehaald. We hadden geen kliko's. Ook die vuilniszakken werden vaak opengetrokken. Indertijd wel maandelijks grofvuil ophaal.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grof vuil kan je naar het milieupark brengen, maar als je geen vervoer hebt kan je ook een afspraak maken. Hier dus heel veel meeuwen. Voor de containers stonden de vuilniszakken bij een boom naast ons huis, dat was echt vreselijk! Het lawaai van de meeuwen zodra de eerste zak er stond, soms al om 5 uur 's ochtends in de zomer.

      Verwijderen
  6. In Amsterdam waren de containers vaak snel vol. Dan gooiden mensen hun afval ernaast. Of dingen die gewoon te groot waren werden er naast gezet. Het was schijnbaar te veel moeite om te bellen om een afspraak te maken voor het ophalen van grof vuil. De bende en de stank van kapotte vuilniszakken, bah! Er liepen ook overal ratten en geen kleintjes. Toen ik verhuisde naar het dorp waar ik nu woon had ik gewoon een cultuurshock. Hier zie je nooit afval naast de containers staan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De anonimiteit van de grote (en middelgrote) stad brengt dit met zich mee.

      Verwijderen