Deze blog ging per ongeluk op vrijdag 17 april al online. Dat was niet de bedoeling want ik was nog niet klaar met de tekst. Vandaar dat ik de blog weer offline heb gehaald en pas vandaag weer terugzet.
Ik houd van fietsen. Binnen maar ook buiten. Ik fiets dagelijks heen en weer naar school. Tien minuten per rit. Ook fiets ik dagelijks op de sportschool, 20 minuten in totaal. In het weekend doe ik de boodschappen op de fiets en als ik het kan fiets ik naar al mijn afspraken. Lopen vind ik te langzaam gaan. Maar als het niet ander kan dan loop ik. De auto laat ik zo veel mogelijk staan.
Ik heb twee fietsen. Een grote maat Giant herenfiets met stang en 18 versnellingen. En een damesfiets in de grootste damesmaat van Batavus. Deze heeft 7 versnellingen. Op de damesfiets heb ik een rokzadel laten plaatsen, Zo'n ovaal zadeltje waardoor je geen rare punt krijgt in je rok of jurk en deze daardoor langer mooi blijven.
Op de herenfiets rijd ik wanneer ik een heel eind moet fietsen of wanneer ik een lange broek draag. Ik ga op deze fiets een stuk sneller dan op de damesfiets. Ook maak ik fietstochten voor mijn plezier op deze fiets.
De damesfiets gebruik ik naast woon-werkverkeer ook als boodschappenfiets. En soms fiets ik naar een afspraak, ook als het wat verder weg is, en ik onderweg nog boodschappen wil doen. Zoals afgelopen zaterdag, toen ben ik op mijn damesfiets naar de grote stad gefietst en heb ik onderweg bij de Chinese Boot en bij de Lidl nog een en ander meegenomen.
Zo'n trip op zaterdagmiddag vind ik dan heerlijk op de fiets, het was droog, ik kon overal mijn fiets voor de deur parkeren en had geen extra kosten. Kom daar maar eens om met de auto!

Ik heb tweede paasdag mijn opoefiets zonder versnellingen verkocht. Nog een andere fiets zonder versnellingen staat nu ook te koop. Ik ga me dan eens oriënteren op wat ik dan daarna wil. Van links en rechts word ik aan de ebike gekletst. Maar behalve dat ik de pee heb aan opladen gaan die dingen ook nog eens hard. En aangezien ik botontkalking heb mag ik niet vallen. Vanwege dat laatste is lopen, traplopen, dansen, springen etc trouwens meer aangewezen. Alles wat met zwaartekracht het bot stelsel belast.
BeantwoordenVerwijderenE-bikes gaan inderdaad erg hard, je moet er ook wel sterk voor zijn om op zo'n fiets te fietsen, anders vlieg je zo uit de bocht.
VerwijderenIk moest erg lachen om je laatste regel. Bij mij is het andersom, ik loop liever dan dat ik fiets en ik laat ook de auto zo veel mogelijk staan. Als ov een mogelijkheid is, dan graag. 25km wandelen, geen probleem, 10km fietsen liever niet. Als het niet anders kan dan fiets ik.
BeantwoordenVerwijderenVind dat het zo lang duurt voor je ergens bent als je loopt. Een wandeling maken voor het wandelen zelf vind ik geen probleem, maar als ik dingen moet doen dan de fiets.
VerwijderenAls het even kan doe ik de dingen in het dorp op de fiets. Maar als het slecht weer is of erg hard waait, en dat doet het best wel vaak in Zeeland, ga ik echt met de auto ook als is het maar 3 km.
BeantwoordenVerwijderenVoor mijn plezier en om beweging te krijgen probeer ik wel elke dag een rondje je fietsen, het liefste langs de Oosterschelde. Het handige is dat je dan van de wind gebruik kan maken en kiezen of je met de wind mee wil fietsen op de heen of terugweg.
Maar ook door de polder fiets ik graag,
Ja, het waait hier ook veel in en dan is fietsen minder fijn. Als ik voor de lol fiets neem ik heen de route waar de wind tegen is zodat ik terug wat voordeel van de wind heb.
VerwijderenHa Niekje, leuk... een blogje over je fietsen.
BeantwoordenVerwijderenIk heb mijn auto weggedaan toen ik met pensioen ging.
Daarna heerlijk alles op de fiets: ook een Batavus... geen e-bike!).
Lopen doe ik ook, maar alleen als ik nergens naar toe hoef: een ommetje...
Heerlijk allemaal.
Groetjes van Marlou
Ik denk dat ik juist wanneer ik met pensioen ben mijn auto weer meer ga gebruiken, daarom wil ik misschien tussen nu en een paar jaar ook een nieuwe aanschaffen. Maar voor mij ook geen e-bike, ik kan nog zelf trappen en heb genoeg kracht om met flinke wind te fietsen. Net als mijn 83-jarige vader, die heeft ook geen e-bike en fietst nog heel Voorne Putten rond!
VerwijderenIk fiets heel veel maar echt leuk vind ik het niet. Toch niet als sport, dan ga ik liever joggen. Vind dat ook minder inspannend precies, of op een andere manier. Wellicht kan ik mijn adem bij het joggen beter onder controle houden dan bij het fietsen.
BeantwoordenVerwijderenIk heb ook twee fietsen, een gewone (intussen 36 jaar oud!) en een elektrische. De gewone gebruik ik voor de korte verplaatsingen en om naar het station te rijden. De elektrische voor klantenbezoeken (tenzij ze heel dichtbij zijn) en als ik meer boodschappen wil meenemen (heeft grotere fietstassen).
Ik vind het wel meevallen qua gewicht en sturen met mijn e-bike. Wel heb ik een kleinere framemaat genomen (ik meet maar 157 cm) en daardoor voel ik me veiliger dan met een normale maat. Denk dat vooral die speedpedelecs erg zwaar zijn? Zo zien ze er toch uit. En de fatbikes natuurlijk ;) maar daar hebben we het al eens over gehad ;).
Joggen is helemaal niets voor mij, dat kan ik niet goed, heb het ooit geprobeerd maar was zo snel moe, vond het daardoor niet leuk. Ik denk dat je wel goed moet kunnen sturen op een snelle e-bike, anders vlieg je uit de bocht. En als je dan niet veel kracht hebt ben je volgens mij snel de macht over je stuur kwijt, maar dat weet ik natuurlijk niet want ik heb nog nooit op zo'n fiets gefietst. Voorlopig ook geen plannen. Ook niet voor een fatbike! 😉
VerwijderenOh, ik heb zo'n hekel aan fietsen. Als kind al, als ik mee ging met mijn buurmeisje en haar ouders om in mijn ogen een zinloos stuk te fietsen nergens heen. Ik ga liever lopen. Ik heb dan ook maar één fiets (een elektrische zodat ik af en toe nog een beetje fiets) maar die staat meestal gewoon in de berging ;-)
BeantwoordenVerwijderenHaha... net zo zinloos als wandelen, je gaat eigenlijk via een omweg weer naar huis!
Verwijderen