Zo af en toe ga ik boodschappen doen bij de Chinese Boot in Rotterdam. Daar is een product te koop dat ik nog nergens anders heb kunnen vinden. Geroosterde en gezouten tuinbonen. Ze zijn, net als gebrande noten, in vet gebakken, en er zit dus zout op. Geen gezonde snackoptie en niet iets om iedere dag te eten. Wat ik er wel mee doe? Ik gebruik ze er af en toe in een salade in plaats van broodcroutons.
Ook deze snack is een bron van eiwitten, het zijn immers peulvruchten. Helaas zijn ze, in tegenstelling tot rauwe of gekookte peulvruchten, niet goedkoop maar vrij prijzig. Logisch, ze zijn bewerkt én geïmporteerd uit China. Nee, duurzaam zijn ze daarmee ook niet.


Ik kijk graag naar BBC's Gardener's World, met Monty Don en die zaait in het najaar altijd al zijn 'broad beans'. Omdat ik het zelf niet eet, zaai ik dat niet.
BeantwoordenVerwijderenMaar ik vraag me af, in de winkel zijn ze wel als diepvries of in blik te krijgen, of misschien ook vers? Of je ze dan niet kan drogen en zelf bakken of roosteren in de oven? Met dan misschien minder vet?
Zie net dat ze in De notenshop er gelijkaardige hebben, die komen dan weer uit Spanje. Al iets dichterbij. Dus misschien in andere van die notenwinkels online ook wel.
Ik ken het programma, keek vroeger ook wel. Ik vind Monty erg sympathiek! Verse tuinbonen zijn hier een paar maanden per jaar te koop, vanaf nu ongeveer tot juli. Zelf drogen heb ik nooit geprobeerd. En zelf roosteren kan natuurlijk ook maar deze vind ik erg lekker en af en toe kan dat best ondanks het vet en zout. Ik doe maanden met zo'n zak. Ik zal eens bij notenshops kijken. Dank je voor de tip.
VerwijderenIk heb net even gezocht in online notenshops. Dat zijn andere, dubbelgedopte waardoor het knapperige schilletje er niet meer omheen zit. Dat is juist zo lekker.
VerwijderenKoop gewoon een goedkope zak pinda's. Dat bevredigd net zo goed je behoeftes.
BeantwoordenVerwijderenGoh.... wat een tip! Bedankt hoor, kan ik echt wat mee! 🤣🤣
VerwijderenIk heb ze ook wel eens gekocht maar vond de struktuur en mondgevoel niet zo lekker, de smaak wel.
BeantwoordenVerwijderenJuist de structuur en het mondgevoel vind ik er lekker aan. Zo zie je maar, smaken verschillen.
VerwijderenWaren het dezelfde? In de notenwinkel verkopen ze dubbelgedopte. Deze zitten nog in hun velletje en dat maakt ze zo knapperig en lekker.
VerwijderenWat grappig, ik wist niet dat dit bestond. Dan vraag ik me ook wel af, of je er zelf een gezondere variant van kunt maken, van verse tuinbonen? Maar aan de andere kant... pfff... Dat zou waarschijnlijk best wat werk zijn. Je hebt ook genoeg andere dingen te doen.
BeantwoordenVerwijderenIk doe maanden met zo'n zakje, en het is inderdaad mij teveel moeite om het zelf te maken.
VerwijderenGoh, geen trigger tot een vreetbui?
VerwijderenHier is een notenwinkel die ze heeft. Zelfgebrand neem ik aan. Jammie.
BeantwoordenVerwijderenBijzonder, ik heb ze nog bij geen enkele notenwinkel gevonden. Ik ga nog eens verder zoeken.
VerwijderenIk zie nu welke soort de notenwinkels verkopen, dat zijn dubbelgedopte tuinbonen. Als je kijkt zie je dan 'mijn' zakje' hele bevat, nog in hun velletje. En juist dat velletje maakt ze zo knapperig.
VerwijderenWeer wat geleerd. Ik maakte wel eens gekookte tuinbonen met wat knoflook en zout als snack
BeantwoordenVerwijderenIk eet ze graag (kort) gekookt met een uitje, knoflook, zout en een spekje of wat ham. Lekkere aardappels erbij en voor mij is dan de maaltijd compleet!
VerwijderenIk ken ze ook uit de notenshop. Mijn dochters bestellen ze wel eens. Ik vind ze erg lekker, maar voor mijn nieren met enige nierschade door diabetes eigenlijk wat te zout. Er zijn met sojasaus uit China en met zout uit Spanje. Voor die laatste, volg deze link: https://www.denotenshop.nl/tuinbonen-met-zout.html
BeantwoordenVerwijderenOok deze die jij noemt zijn dubbelgedopt en dan heb je de halve tuinbonen, die van mij zitten nog in hun velletje en zijn daardoor nog krokanter. Maar de tuinbonen die jullie in de reacties noemen lijken me ook lekker.
VerwijderenWat een goede tip! Ga ik eens proberen.
BeantwoordenVerwijderenAziatische supermarkten hebben ze meestal wel, anders notenwinkels maar dat zijn niet dezelfde.
VerwijderenGrappig, ik had er nog nooit van gehoord maar zag ze toevallig zaterdag op de markt bij de notenkraam liggen. Ik ga het eens proberen.
BeantwoordenVerwijderenEn dat zijn deze? Niet de dubbelgedopte? Ik ga morgen ook eens bij mij op de markt bij de notenkraam kijken.
VerwijderenLeuk te leren wat er allemaal te koop is.
BeantwoordenVerwijderenIk vind een bezoek aan een supermarkt met spullen uit het buitenland daarom ook zo leuk. Aziatisch, Turks, Marokkaans, Pools, Bulgaars... we hebben ze allemaal hier in de buurt.
VerwijderenZe lijken wel wat op de Groninger Mollebonen.
BeantwoordenVerwijderenIk ben natuurlijk meteen gaan zoeken en ja hoor... de molleboon, ook bekend als paardeboon, is een tuinboonsoort. En die wordt geroosterd en gezouten. Dus dat het er op lijkt klopt, want in China doen ze er precies hetzelfde mee als in Groningen.
Verwijderenhttps://www.noordelijkzadennetwerk.nl/molleboon/
Leuk dat je dit vertelde Wieteke!
Geniet met mate, zeggen we dan.
BeantwoordenVerwijderenDoen we! 😊
Verwijderen