vrijdag 24 april 2026

fotoserie - 24 - bril

 


Deze hing in de week voor de vakantie in onze personeelskamer. Verder geen berichten op de personeelswebsite. Ik had ook nog niemand gehoord over dit soort brillen. Niet voor de poster er hing, maar toen ie er eenmaal hing had ook niemand het erover.

Ik vermoed dat (nog) niemand er mee te maken heeft gehad. Of wel maar zonder het te weten. Er zijn in ieder geval geen filmpjes van docenten viral gegaan. Heb verder echt geen idee of de andere dingen die met zo'n bril kunnen ook daadwerkelijk gedaan zijn. 

Ik heb op het internet gekeken hoe zo'n bril eruit ziet en wat ze kosten. Ik denk dat je het meteen ziet wanneer een leerling of student zo'n camerabril op zijn of haar neus heeft. Ze zien er niet uit als gewone brillen. Daarnaast zijn ze niet goedkoop. Nu hoeft dat geen belemmering te zijn, jongeren beschikken over (veel) geld. Maar of ze het ook waard vinden om met hun zuurverdiende centjes (de meeste jongeren hebben een bijbaantje) zo'n geval aan te schaffen? Ik betwijfel het.

Desalniettemin telt een gewaarschuwd mens voor twee.

8 opmerkingen:

  1. Pffff het wordt steeds minder lesgeven en begeleiden maar opletten dat je niet iets raars, verkeerds, geks, of wat je ook doet in hun ogen en dat het opnemen waard is. En dan verspreiden ook nog.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, je moet dus wel alert blijven want anders gaan er filmpjes en foto's de wereld rond waar je niet op je best opstaat. Ik verwacht niet dat het mij erg snel zal overkomen, ik doe nooit iets raars, schreeuw niet, sla niet op tafel en zeg ook geen dingen die niet kunnen.

      Verwijderen
  2. Deze brillen ken ik niet. Dus overal,in winkels op straat enz kun je stiekem gefilmd worden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat kan. Nu gebeurt dat al door de camera's van winkels en ook van de gemeente (op straat) maar dit is natuurlijk een heel ander iets. Mensen kunnen je nu ook al ongemerkt filmen of fotograferen natuurlijk. Vraag is wat ze ermee doen. Want verspreiden mag niet.

      Verwijderen
  3. De Google bril. ICE heeft zich daarmee gewapend om sneller mensen te herkennen en te filmen. Elders heb ik al wel filmpjes gezien.
    Ik ben helemaal voor vooruitgang... maar de huidige vooruitgang lijkt uit te zijn op ondergang.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, dat wist ik niet, bah. Ja vooruitgang is mooi maar op deze manier hoef het voor mij ook niet. Dit is ook stiekem. Een bodycam snap ik, voor eigen en andermans veiligheid. Die beelden kunnen later ook nog gebruikt worden in rechtszaken. Maar dan weet je dat je wordt gefilmd, dat is toch heel wat anders.

      Verwijderen
  4. Heel bizar. Ik ben het met Rianne eens. Het wordt steeds gekker.

    BeantwoordenVerwijderen