dinsdag 28 april 2026

fotoserie - 28 - toet

 



Voor mij is een avondmaaltijd niet compleet zonder toetje. Het hoeft niets bijzonders te zijn, ik eet vrijwel altijd hetzelfde. Karamelvla of blanke vla. Heel soms vanillevla. En op zaterdag ijs. Met advocaat. En slagroom.

Soms geef ik een extra draai aan mijn bakje vla. Dan neem ik een stukje cake of brownie of ander soort koek. Daar giet ik dan een klein scheutje likeur over, Kirsch bijvoorbeeld. Of ik doe er een schepje fruitpuree op. Of een scheutje advocaat. Dat laat ik een paar uur staan en dan gaat de vla erbij. 

Op de foto een stukje marmercake met zwarte bessenjam én zwarte bessenlikeur.  Stond vandaag na het eten op me te wachten.

24 opmerkingen:

  1. Wij eten geen toetjes, vroeger bij mijn ouders en met ex wel, maar ik weet niet meer wanneer en waarom ik ermee opgehouden ben. De behoefte heb ik ook niet, we eten rond 19.00 en daarna een beker koffie.
    Eigenlijk eet ik de toeten die je noemt bij de middagkoffie, dat doen we ook in het weekend, door de week alleen stukje chocolade.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kreeg als kind yoghurt, soms iets anders. Ik ben sinds een paar jaar weer aan de vla, heel klein bakje, maar wel even wat zoets na het eten.

      Verwijderen
    2. Ik weet ook niet precies wanneer ik gestopt ben met toeten. Zal geweest zijn rond mijn zestiende, toen woonde ik ergens waar het of soep vooraf en hoofdgerecht of hoofdgebouw en toet was.

      Verwijderen
    3. Bovendien weet ik dat je niet zo van zoet bent (helemaal niet zelfs) dus dan snap ik de keus goed.

      Verwijderen
    4. Ik was het even vergeten of verdrongen, maar ik heb er over gedroomd.
      We hadden in mijn jeugd ook vaak warme havermout- of griesmeelpap als toetje en dat vond ik zo vreselijk vies, glibberig en eng in de mond. Moest er wel wat van eten want gezond en kreeg het wel met veel suiker dus zo gezond was het dan ook weer niet.

      Verwijderen
    5. Gedroomd over toetjes! 🤣 Warme havermout is voor mij ontbijt en griesmeel eet ik nooit warm, wel lekker koud als pudding. Ach niet te veel suiker is niet heel erg ongezond.

      Verwijderen
    6. Ik bedoel natuurlijk hoofdgerecht! Een hoofdgebouw krijg ik al helemaal niet op!

      Verwijderen
    7. Het was mij wel opgevallen maar ik snapte dat de autoinvuller er mee aan de haal was gegaan!

      Verwijderen
  2. Heerlijk toetjes. Al ben ik er wel mee gestopt doordeweeks. Het weekend begint vaak al wel op vrijdag voor me, maar dan kan het zijn dat ik zaterdag gerust weer geen toetje neem. In een restaurant vind ik het ook zo heerlijk om een toetje uit te kiezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik mis het echt als ik het niet eet. Het zijn maar heel kleine bakjes, dat wel.

      Verwijderen
  3. Het klinkt allemaal lekker, maar ik lust het niet meer. Vriendlief neemt af en toe een pak vla mee, ik houd het bij kwark.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kwark en yoghurt, zonder smaakjes en ook zonder suiker, vind ik ook lekker. Maar deze sla ik ook nooit over.

      Verwijderen
  4. Wat klinkt dat lekker. Ik neem bijna altijd heel saai kwark

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat eet ik ook iedere dag, zonder suiker en ook zonder smaakjes. Vind ik ook lekker en is gezond voor de botten. De vla is een extraatje.

      Verwijderen
  5. Als ik thuis ben eet ik nooit een toetje, als ik uit eten ben eet ik soms crème brûlée, maar ook niet altijd. Ik geef helemaal niet om toetjes. Manlief eet wel toetjes, maar onze zoon eet er ook geen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als ik uit eten ga neem ik alleen een toetje als er echt iets lekkers op de kaart staat, zoals crème brulée. Ben wel een enorme zoetekauw dus thuis altijd een klein bakje vla.

      Verwijderen
  6. Wij aten vroeger thuis vla als toetje. Maar nu eet ik eigenlijk nooit meer toetjes, zeker niet alleen thuis. Ik ben, met al de zoetigheid rond de paasdagen, weer tot de conclusie gekomen dat ik niet met zoet kan omgaan. Een paar paaseitjes lukt me niet, het moet allemaal in één keer op. Zoet eten roept zoete trek op. En als ik geen zoet eet, mis ik het ook niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij mij is dat gelukkig niet het geval, ik houd me aan mijn portie (kleine bakje) vla en dan is het ook weer goed. Ik ben wel een enorme zoetekauw en snap ook de drang om door te eten goed.

      Verwijderen
  7. Ik houd ook van toetjes. Vooral mierzoet. Die neem ik niet zo vaak, want beslist niet goed voor mij als diabetespatiënt. Een enkele keer ijs, wat natuurlijk ook erg zoet is.
    Ik heb als kind kwark leren eten met een schepje aardbeienjam. Zonder de jam vind ik kwark echt veel te zuur!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind zure yoghurt lekker, kwark vind ik niet zuur. Met wat jam wordt het wel lekker maar doe ik eigenlijk nooit.

      Verwijderen
  8. ik neem altijd koffie met een paar moccaboontjes na het eten. Om een uur 8 of bij de thee neem ik iets zoets, koekjes of een plakje cake of zo. Ik ben dol op zoetigheid maar beperk mezelf tot dat ene moment.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Iets zoets na het eten doe ik ook, ik neem vla. En bij de thee om 20 uur een blokje fudge. Dat is meestal het enige zoet op een dag.

      Verwijderen
  9. Dat is geen toetje. Dat is een dessert! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen