woensdag 27 oktober 2021

eetpatroon in mijn puberjaren

In mijn pubertijd, toen ik naar de middelbare school ging, werd ons eetpatroon thuis niet heel veel anders dan in mijn kindertijd. Wel werd er wat vaker op andere tijden en ook weleens alleen gegeten, bijvoorbeeld wanneer ik het eerste uur vrij had op school of 's avonds moest zwemmen. 

Ontbijt: Net als in mijn kinderjaren bestond het normale ontbijt uit bruine boterhammen met jam, pindakaas, appelstroop, kokosbrood, vruchten- of chocoladehagelslag of chocopasta. Ik at geen pap meer maar af en toe yoghurt met Cruesli (dat was destijds een nieuw product) of muesli. 

Ik herinner me nog dat we van de Cruesli ook wel de grote brokken zo uit het pak pikten. Zo'n pak was dan ook vrij snel op! En met we bedoel ik mijn broer, mijn moeder én ik! Mijn vader niet, die had zijn eigen snacks: hij at vaak een stuk chocolade of een Mars. Die legde hij dan in de koelkast en eenmaal koud sneed hij deze met zijn zakmes in plakjes. Verder was hij geen snackmens.  Mijn moeder at dropjes en kaakjes en vond toetjes ook lekker.  De voorkeuren van mijn broer kan ik me niet meer herinneren en mijn eigen voorkeur ging uit naar zoet. Als we tosti's aten nam ik er altijd een met jam en banaan of met appel en rozijnen en bruine suiker.

Tussendoortje: Op de middelbare school at ik een boterham in de pauze en kocht ik een bekertje drinken, thee of chocolademelk. Bij zwem- en waterpolowedstrijden nam ik een pakje Sultana's mee, volgens mij kwamen die toen ook net op de markt. 

Lunch: We woonden op 5 minuten fietsen van de middelbare school maar de pauze duurde maar een half uur dus bleef je over en nam je brood van huis mee. Daar zat soms krentenbrood bij, een plak ontbijtkoek of brood met speculaasjes. We zorgen zelf voor onze gevulde broodtrommels.

Tussendoortje: Hier veranderde ook niet heel veel. Thee, een paar kaakjes en dan huiswerk maken. Of met een vriendin mee naar huis en dan daar iets eten eten drinken. Bij  sommige vriendinnen was er dan snoep en limonade, of een eierkoek en thee. Leuk om terug te denken aan al deze verschillen!

Avondeten: Het avondeten werd iets avontuurlijker in deze jaren 80.  Steeds vaker kookte mijn vader. Niet alleen omdat mij moeder het niet zo leuk vond, maar ook omdat zij door haar ziekte vaak zelf weinig trek had, of de energie er niet voor had. Ze bleef overigens wel heel lang fulltime werken. 

Mijn vader maakte chili con carne, plaatpizza's en pasta's. Maar ook aten we nog vaak aardappelen, groente en vlees. Nog steeds geen gefrituurd eten en ook voldoende groente. 3 Keer per week ging ik 's avonds naar het zwembad voor de waterpolotraining. We aten destijds een stuk vroeger dan ik nu eet en ik at mijn avondeten soms al voor de training. Maar als de training vroeg op de avond was at ik wat later. Ik kon dan iets opwarmen op opbakken. Mijn toetje, bakje yoghurt of kwark of vla at ik altijd na de training pas.

Toen ik in de brugklas zat introduceerden mijn ouders de 'zondag kinderkookdag'. Op zondag kookten mijn broer en ik beurtelings. We mochten zelf uitkiezen wat we wilden koken en moesten dan op vrijdag een boodschappenlijstje aan mijn ouders geven. Zij zorgen dan voor de weekboodschappen en namen onze bestelling dan ook mee.  We mochten hulp en advies vragen, verder mochten we het helemaal zelf uitzoeken. Tot we uit huis waren hebben we dit gedaan. Na een aantal jaren kon ik behoorlijk koken en maakten zowel mijn broer als ik meestal een drie-gangen-diner op zondag.  

Tussendoortje: Ook in deze tijd werd er niet veel gesnoept, was er wel een koekje 's avonds bij de koffie en werd er in het weekend wat meer gesnackt dan door de weeks. We hadden natuurlijk ook zakgeld en daarmee kocht ik af en toe drop of iets anders lekkers zoals een puddingbroodje of een gevulde eierkoek (met slagroom gevuld!) als ik samen met vriendinnen 'het dorp' in ging. 

Als het marktdag was gingen we in de grote pauze met een groepje van school snoep kopen op de markt. Het 6e lesuur zaten we dan stiekem te snoepen in de klas. Er waren docenten die niks doorhadden, en zij die het wel zagen. Dan was je de klos en moest je het inleveren of als je echte pech had de rest van de klas trakteren!

De laatste jaren op de middelbare school werd ik zwaarder. En mijn vriendinnen ook! Een van mijn vriendinnen, C. ging in die jaren ook regelmatig lijnen. Ik deed ook halfslachtige pogingen, ging zelfs nog hardlopen, joggen noemden we dat, maar dat was ook van korte duur. Wel bleef ik veel zwemmen en was ik niet alleen groot maar ook flink gespierd. Mijn gewicht zat me in ieder geval niet in de weg en heeft me ook geen minderwaardigheidsgevoel opgeleverd. Ik kleedde me leuk, droeg veel make-up (de jaren 80!!) en ging overal naar toe en deed overal aan mee. 

Na het behalen van mijn havodiploma vertrok ik vrijwel direct naar Londen om daar een jaar als au-pair aan de slag te gaan. Toen kreeg ik een heel ander leven én een heel ander eetpatroon, met alle gevolgen van dien! Ik ben nu bezig met een blog over die eerste periode in Engeland. Het eerste deel daarvan staat volgende week woensdag online. 



 

8 opmerkingen:

  1. Wat een geweldig idee,die kinderkookdag. Voor mij was de middelbare schooltijd een uitkomst. Ik was/ben altijd een moeilijke eter geweest. Met de nodige straffen voor het niet willen eten. Op de HBS kwam ik iets later thuis tussen de middag en at alleen. Zodoende kon ik het laatste restje van mijn bord stiekem aan de hond geven.Nog steeds geniet ik van mijn eigen heerlijke maaltijden van ingredienten,die ik wel lekker vind

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goedemorgen Izerina, ik heb zelf goede herinneringen aan mijn kookbeurten op zondag. Een van mijn favoriete gerecht was kip met tutti frutti en rijst! Ik krijg er weer zi in als ik er aan denk! Jullie hond zal wel blij geweest zijn ;-) Fijn he, om alleen maar te eten wat je lekker vindt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik weet dat niet precies zoals jij dat allemaal nog weet. Alleen extra's die weinig voorkwamen zoals een slagroomwafel van een kar die bij mijn oma door de straat kwam op zondag als we daar waren.
    En na zwemmen een Choco Prince.
    Pas na mijn schooltijd toen ik ging werken met 16 jaar en 5 maanden kwam ik er achter dat er ook ander eten was dan AGV en stamppotten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemorgen Lot, ik weet ook heel veel niet meer, maar dit zijn een paar van mij herinneringen. Ik ben bezig met mijn blog over mijn eerste periode in Londen, ik heb totaal geen herinneringen aan wat ik daar at. Er zijn hele stukken weg in mijn geheugen, best jammer! Mmmmm zo'n slagroomwafel lijkt me lekker! Zulke speciale momenten blijven eerder hangen denk ik. Als ik bij mijn oma logeerde mocht ik altijd bij de bakker een harde mokka voor ons halen en aten we 's avonds drumsticks, gebakken aardappels en sperziebonen en Mona chipolatapudding toe! Ik vond dat heerlijk! Ik had ook weinig besef van eten van anderen en uit andere culturen en dat kwam pas toen ik andere mensen leerde kennen en zelf meer ging koken.

      Verwijderen
  4. harde mokka, heerlijk. Je ziet ze nergens meer tegenwoordig. Ik weet ook niet zoveel meer van wat ik at vroeger. Alleen dat het gewoon AGV was, meestal gehakt. Mn moeder was geen keukenprinses en de ballen gehakt bleven altijd in de pan als die werd opgewarmd voor het eten. De ballen werden steeds kleiner en harder, je kon er echt mee stuiteren. Mn ouders waren gescheiden, mn moeder werkte, in die tijd (jaren 50) nog 48 uur in de week, ook op zaterdag. We hadden een "boodschappenportemonnee" omdat ze pas na 6 uur thuis kwam. Ik had de boodschappen gedaan en vaak al aardappels geschild en groente schoongemaakt, ik was toen een jaar of 10 denk ik.
    Het gehakt werd afgewisseld met rundvlees, maar dat werd ook elke dag opgewarmd (vuur stond veel te hoog) en het kan goed als schoenzool dienen. Als ik zei dat ik het niet zo lekker vond...viel dat niet in goede aarde.
    Ik vond (en vind) andijvie erg lekker en bij mn oma werd dat dan gegeten als ik er logeerde (mn vader ging na de scheiding bij zn ouders wonen). En elke keer zei oma: "daar staat voor een gulden groente op tafel". Best veel in die tijd (jaren 50 nog steeds). En kippensoep uit een pakje, Royco, niet echt een gevulde soep. Als toetje meestal chocoladevla (zelf gemaakt, met vel) en schuimpjes erop.
    En op brood at ik bij oma graag komijnekaas en dan het liefst met bruine suiker eronder, echt heerlijk. Dat doe ik nog van tijd tot tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Berber, er zit hier in de buurt nog een echte banketbakker die ook harde mokka's verkoopt. Nog steeds vind ik ze lekker dus af en toe... Wat een leuke reactie heb je verder geschreven!! Die jaren 50 waren echt andere tijden en het was denk ik ook wel bijzonder dat je moeder zoveel werkte en jij voor de prak zorgde Komijnenkaas met bruine suiker, bijzonder! Maar ik vind niks gek hoor, de combinaties die mensen maken met voedsel zijn juist leuk om te horen. Als ons gezin vroeger een dagje op pad was geweest en we kwamen rond etenstijd thuis dan haalden we heel soms een grote zak patat (appelmoes hadden we in de voorraadkast) en aten we dat. Maar echt lekker vonden we allemaal spaghetti met geconcentreerde ossenstaarsoep!!! Heb er nog steeds goede herinneringen aan, maar ga het niet meer eten, is vooral heel zout denk ik!

      Verwijderen
  5. O, die zondagse traditie, zo leuk!
    Ik kan me het allemaal niet meer zo exact herinneren als jij, maar ik was als kind al een grote snoeper en als tiener kreeg ik echte vreetbuien, dat ik het snoep in mijn kamer verstopte en systematisch beetje bij beetje uit de keukenkasten verzamelde voor mijn volgende vreetbui. Dat weet ik nog wél. Groot drama als mijn ouders mijn voorraad vonden en ik alles moest inleveren. Ik werd wel heel goed in het verstoppen van mijn eten en vooral het te verspreiden over mijn kamer zodat ze niet alles in één keer konden confisqueren :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Leen, ik ben ook altijd een grote snoeper geweest. Liever chocolade dan chips (en nog steeds!). Haha.. ik ben nog steeds een beetje een hamster die de buit lekkers 'verstopt' zodat mijn man er niet aan kan komen. Is overigens heel veel voorkomend gedrag bij mensen met een eetstoornis. Ach.. er zijn ergere dingen moet je maar denken. xx

      Verwijderen