woensdag 13 oktober 2021

mijn eerste dieetervaring

In een eerdere blog vertelde ik dat mijn eerste dieetervaring het brooddieet was. Ik zocht het woord op het Internet op en was verbaasd dat het nog steeds gezien wordt als een goed dieet! In 1984 was het ineens 'in'.  Ook mijn moeder en ik gingen dit dieet volgen. Omdat het geen aanpassingen vergt in het dagelijkse eetpatroon op de dagen dat je normaal mag eten kon het gemakkelijk gevolgd worden. Een dagje bruinbrood afwisselen met een normale eetdag. Ik zat in die tijd op de middelbare school. Er waren weinig verleidingen, in de kantine kon je Yokidrink, Chocomel en thee krijgen. Er waren twee soepautomaten en er werden geloof ik wat koeken verkocht. Je eigen lunch meenemen was toen nog heel gewoon (en gelukkig is dat nog steeds zo voor veel kinderen!).

Ik weet niet hoeveel ik destijds woog, ik kan me van de hele dieetpoging  ook niet zoveel meer herinneren. Ik weet nog wel dat ik me af en toe slapjes voelde. Niet zo verwonderlijk wanneer je bedenkt dat ik op school zat, aan sport deed, een sociaal leven had en ook nog volop in ontwikkeling was zowel lichamelijk als geestelijk. 

Ik kan me voorstellen dat mijn moeder en ik er vrij snel mee gestopt zijn. De enige afwisseling op de brooddag was geroosterd of gewoon brood.  Mijn vader en broer deden nooit mee wanneer er door mijn moeder gelijnd werd en voor mij was dit voor het eerst. 

Ik weet dat ik in die tijd ook al wel stiekem at. Of dat voor of na het brooddieet was weet ik niet meer. Zo verkocht De Discount (de eerste grote supermarkt) in ons dorp roomijs met chocoladeslierten er doorheen. Wij aten thuis altijd een toetje, door de weeks yoghurt, op zondag ijs. Er stond dus altijd ijs in de vriezer. Omdat ik dit zo lekker vond nam ik, als ik alleen thuis was, wel eens een paar hapjes. Bij een nieuwe bak haalde ik een laagje van de bovenkant. Maar als ik iets teveel had genomen kon je dat natuurlijk meteen zien. Soms at ik dan de halve bak leeg en een dag later de tweede helft. Na schooltijd fietste ik dan snel naar de super om een nieuwe bak te kopen, voor slechts fl1, 99!

Of ik haalde bij dezelfde Discount Treets (nu bekend als pinda M&M's). Je had toen nog geen grote zakken zoals nu, maar er zaten drie portieverpakkingen aan elkaar. Ik at alle drie de zakjes dan op en had vervolgens buikpijn en weinig trek in avondeten. 

Dit stiekeme eten, in feite al eetbuien, werden niet veroorzaakt door ik restrictief at. Ik at normaal en naar behoefte. Er was altijd voldoende in huis, zoet beleg, hartig beleg, ontbijtkoek, brood, kaakjes. Er was nooit veel snoep maar wel in het weekend wat lekkers bij de koffie zoals speculaasbrokken of rondo's oid. Verjaardagen werden gevierd met gebak, net als andere feestmomenten. Kortom, ik kwam niets tekort. En toch had ik al raar eetgedrag. Zou dat komen omdat ik ongemakkelijk voelde in mijn lijf? Of omdat mijn moeder die aan de lijn deed? Of weggestopte emoties? Of gewoon pubergedrag? Ik ging tenslotte ook stiekem roken en drinken. Niet veel en alleen in het weekend op feestjes of bij het uitgaan.  Op foto's uit deze tijd, zo rond mijn 16e/17e, ben ik al wel wat zwaarder dan toen ik 14/15 was.  

Ik had op de middelbare school niet het gevoel te dik te zijn, ik deed overal aan mee en had een behoorlijk clubje vriendinnen en vrienden, voelde me overal en altijd op mijn gemak. Kan me ook nog herinneren dat ik een tijdje heb hard gelopen, joggen noemden we dat, samen met een vriendin, en dat was wel om af te vallen. Ik was in deze jaren ook een aantal keren per week in het zwembad, ik speelde waterpolo en daarvoor trainde ik drie keer per week. Daarnaast waren er wedstrijden in het weekend. Ook in mijn badpak voelde ik me prima!

Na de middelbare school ging ik naar Londen, daar kwam ik wel veel aan en werd ik te zwaar. Hoe dit kwam staat over een paar weken online in een blog met de titel 'eetpatroon #3 mijn eerste jaar in Londen'.  Maar eerst schrijf ik over ons eetpatroon in mijn kinder- en pubertijd. 

11 opmerkingen:

  1. Jammer,dat je de precieze oorzaak van je omgaan met eten niet weet. Er waren ook geen opmerkingen over je figuur?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Izerina, nee, integendeel! Ik hoorde vaker dat ik model kon worden! Niet toen ik te zwaar was, maar toen kreeg ik ook geen negatieve opmerkingen. Kwam vast door mijn fantastische persoonlijkheid!! ;-)

      Verwijderen
  2. Mijn stiekem eten begon al eerder. Ik denk dat dit kwam doordat ik al als peuter op een vermageringsdieet werd gezet. En die vermageringsdiëten gingen mijn hele jeugd door, totdat ik tenminste 16 jaar was. Ik wist als jong kind al exact wat er in huis was en nam stiekem van de koekjes en nam likjes uit de strooppot en hapjes uit de suikerpot. Later, vanaf mijn 6e of 7e jaar stal ik geld uit de huishoudportemonnee en kocht daarvan bij de sigarenwinkel snoepjes. Die snoepjes werden destijds per stuk verkocht.
    Een sigarenwinkel is een winkeltje uit vervlogen tijden, ze verkochten er sigaren, sigaretten, wat snoepgoed, kauwgom, staatsloten en biljetten voor de voetbaltoto. Buiten aan de muur waren sigarettenautomaten en snoepautomaten opgehangen. Ik haalde nooit snoep uit de automaat, ik ging altijd naar binnen en vroeg wat ik voor dat dubbeltje of kwartje kon krijgen.
    Na mijn 9e stal ik niet meer uit mijn moeders portemonnee. Toen ging ik over op kleine winkeldiefstallen en at ik nog steeds stiekem het koekblik leeg. Ik ben nooit betrapt op winkeldiefstal, maar voelde me er wel heel ongemakkelijk bij!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Aaf, jeetje, dat is me een verhaal zeg! Ik denk dat kinderen die moeten vermageren en daartoe een dieet krijgen wat niet past bij een kind (vroeger gebeurde dat, nu wordt er wel rekening gehouden met de leeftijd) er veel schade van ondervinden op geestelijk gebied. Wij konden snoep per stuk kopen bij Baris in Brielle, zij verkochten ook petroleum en andere dingen. Daar kochten wij schuimblokken, dropsleutels en snoepkettingen. Het moet naar geweest zijn voor je om te moeten pikken. Ik heb nog nooit iets gestolen uit een winkel, wel geld uit mijn moeder haar knip. Voor sigaretten als ik het me goed herinner. En in de supermarkt keek ik altijd of er snoepzakken lagen die kapot waren, daar nam ik dan wel snoepjes uit... is ook stelen natuurlijk!

      Verwijderen
  3. Leuk om te lezen.
    Bekend ja het brooddieet. Ik heb het ook wel eens gedaan, later wisselde ik het brood voor appels of bananen (6 per dag). Het eerste dieet dat ik in omgeving zag was het 40 punten (1000 calorieën) dieet. Dat deden mijn oma en tante (mijn oma woonde in dezelfde straat dus die zag ik heel vaak). Het was 1982 ofzo. Ze hadden een boekje waarbij ze dan 40 punten per dag konden kiezen. Sommige dingen hadden geen punten zoals rauwkost. Een keer per week gingen ze dan, in de avond, naar een clubje en dan wegen. Waar iedereen bij was, dus als ze aangekomen waren gingen ze niet haha.
    Na afloop altijd een patatje pindasaus (snackbar zat om de hoek van onze straat) met het grapje dat de punten voor morgen al op waren. Mijn oma was eigenlijk niet veel te zwaar, mijn tante wel wat. Ze kregen wel beloningen zoals een medaille bij het streefgewicht en bonus punten. Ik mocht er van mijn moeder niet aan mee doen (ik was 11/12 jaar), het boekje vond ik wel interessant en ik zat er vaak in te kijken.
    Ik ben pas met een dieet begonnen toen ik suikerziek bleek. Weinig koolhydraten via een diëtiste. Het werkte heel goed en ik viel ruim 25 kg af. De suikerziekte bleef helaas. Gelukkig zijn er maar 2/3 kg bijgekomen sinds die tijd (6 jaar). Verder afvallen lukt niet erg. De medicijnen helpen ook niet echt bij het afvallen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nicole, dank je! Zo'n puntenteldieet is nu volgens mij ook wat WeightWatchers doet. Ik moet zeggen dat ik nu niet meer bijhoud welke programma's er zijn om af te vallen, uiteindelijk is het (vind ik het) geldklopperij! Ha ha... spijbelen van het weegmoment, groot gelijk!! Niet zo vernederend als en plain public zoiets moeten doen! En lekker patatjes eten ook!! Jammer dat je suikerziekte bleef, maar gelukkig wel enen gezond gewicht nu, dat is voor heel veel dingen beter!

      Verwijderen
  4. Mijn eerste dieet was denk ik yoghurt en banaan toen ik 22 was en 68 kilo woog en 65 wilde. Brooddieet kwam pas later en heb ik ook geprobeerd maar zo gek ben ik nkiet op brood zeker niet droog, ik deed het met beker bouillon, maar denk niet dat ik het lang heb gedaan of resultaat had.
    Wat jullie hebben meegemaakt heb ik allemaal niet gehad en alleen een sigaret van mijn opa gepikt om alleen te proberen, was zo vies. Onbegrijpelijk dat ik toch ben gaan roken paar weken later.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Lot, yoghurt en banaan... lukte het, die drie kilo?? ;-) Ik vind brood wel lekker, maar geloof me dat het niet meer lekker is als je niets anders mag op een dag! Wat zijn we toch dom als we puber zijn, roken!! Ik snap er ook niets van want vond het ook smerig. Ik begon met mentholsigaretten, proef het bijna weer... in de disco... oh zo stoer!!

      Verwijderen
    2. Ik las je reactie bij Mevrouw W over wonen in de Biblebelt. Begrijp je reactie niet goed.
      Waarom zou je er niet vrijwillig gaan wonen? Er wonen ook echt mensen die niet gelovig zijn.
      Ik woon tussen een echtpaar dat wel elke zondag (en bij andere gelegenheden) naar de kerk gaat en de zondagsrust strikt in ach neemt en ook niet buiten zit dan, ook geen TV.
      Aan de andere kant zijn ze niet gelovig en ze hangen ook op zondag de was buiten.
      Ik doe dat dan weer niet en we hebben een keer moeten klussen op zondag toen de keuken op maandag kwam en zijn dat eerst gaan overleggen.
      Ik ben hier komen wonen omdat ik een mooi huis en een nog mooiere omgeving hier betaalbaar vond.

      Verwijderen
    3. Hoi Lot, was een korte reactie, ik had het wat genuanceerder moeten brengen realiseer ik me nu. Mooi huis en mooie omgeving zijn belangrijk. Ik denk alleen dat ik niet zo zou kunnen aarden in zo'n omgeving, ligt ook aan mijn eigen tolerantie natuurlijk!

      Verwijderen
  5. @Aritha, hoi Aritha, dank voor je reactie. Ik had hem wel geplaatst maar omdat ik jouw link niet wilde publiceren ging er bij het verwijderen iets mis. Toen haalde ik de hele reactie per ongeluk weg, vandaar. Fijn dat je mijn blog waardeert!

    BeantwoordenVerwijderen