dinsdag 18 juli 2023

toch geen lijstje?

Mijn liefde voor lijstjes steek ik niet onder stoelen of banken. Hier niet, thuis niet, op mijn werk niet. Maar ik heb nu het idee dat mijn eetbuilijstje, of beter gezegd mijn eetbuivrijedagenlijstje geen succes is. Ik kan het niet meer volhouden zoals ik het een poos geleden wel kon volhouden om dagelijks een vinkje te zetten. Mijn teller liep toen op naar 90, nu kom ik niet meer verder dan 15.  En dan begin ik weer opnieuw. 

Maar soms niet meteen. En dan lijkt het eigenlijk beter te gaan dan wanneer ik zo'n lijstje klaar heb staan in mijn computer. 

Hoe zit dat dan? Ik heb nu een lijstje klaarstaan voor na onze vakantie in de Elzas. We zijn op 30 of 31 juli terug, en dan zou ik aansluitend vanaf 1 augustus weer mijn eetbuivrije dagen kunnen gaan tellen. In theorie een prima plan, in praktijk weer een lijstje waarvan ik nu al weet dat het niet vol te houden is tot het einde van het jaar, en dan in januari weer met een mooie schone lei verder te gaan.

Het zou betekenen dat ik op vakantie nog een paar eetbuien heb, bijvoorbeeld doordat ik keuzestress heb bij het hotelontbijt op de heenreis. Hetzelfde zou kunnen gebeuren op de terugreis. We reizen wellicht in een keer naar huis en dan stoppen we een paar keer voor een plas- benenstrek- en eetpauze. Zo'n dag is dan een heel rommelige, rare eetdag. Allemaal redenen voor eetstoornisbrein om eens lekker los te gaan. 

Als ik de vakantie niet steeds denk 'dit is de allerlaatste eetbui' dan is iedere dag gewoon een nieuwe dag. Kan ik gewoon eten waar ik zin in heb en op tijden die passen bij ons ritme en is geen enkele dag een mislukte dag. Er zijn namelijk geen regels om te overtreden wanneer ik geen lijstje bijhoud. Op reis zijn eetregels lastig na te leven en kunnen ze de vakantie, in ieder geval een aantal vakantiemomenten, grondig verpesten. En dat zou jammer zijn, voor mij maar ook voor T. 

Die eetbuien zijn er, daar heb ik me nu wel bij neergelegd. Dat heeft een tijd geduurd, na iedere eetbui kwam er steeds een beetje meer mededogen met mezelf. Accepteer ik ze volledig? Nee, dat nou ook weer niet. Ik probeer nog steeds om niet aan de eetbuidrang toe te geven. Maar wanneer ik geen lijstje bijhoud is er ook geen reden om de dag als 'mislukt' af te schrijven. Dus een hapje extra hier, een snoepje extra daar, een schepje extra zus en een slokje extra zo zijn dan geen 'eetregelovertredingen' en daarom ook geen reden om dan maar de boel de boel te laten en eens lekker de eetbui toe te staan.

Zou de vergelijking met een puber die niets mag en dan juist datgene gaat doen waarvan hij weet dat het niet mag hier opgaan?  Want hoe minder ik mag van mezelf, hoe meer eetstoornisbrein zich gaat roeren. En wanneer ik van mezelf van alles mag merk ik dat ik nadenk over wat ik echt wil en dan lukt het me vaak ook om dat dan te eten. Ik durf nog steeds niet alles te eten en houd met nog strak aan mijn eettijden. Maar de eetbuifrequentie neemt af en de eetbuien zelf zijn minder groot zijn. Er is in mijn beleving sprake van enige vooruitgang. Op een stappenschaal van 1 tot 10 heb ben ik nu 2 stappen verder. De eerste stap is berusting. 

De tweede stap is dat is dat ik zo af en toe al wat afwijk van mijn vaste eetrepertoire. Dit doe ik nog niet dagelijks, maar het begin is er. Ik hoop er in de vakantie weer mee te kunnen oefenen en wil dan, wanneer we terug zijn, doorgaan met veranderen zodat ik niet iedere keer al die stress heb wanneer ik ergens anders of op een ander moment moet eten. 

Morgen ga ik trouwens ook al even uit mijn comfortzone, dan ga ik lunchen met vriendin T. Ik heb de kaart van het restaurant al uitvoerig bestudeerd maar nog niet definitief besloten wat ik neem. Ik twijfel nog tussen twee dingen. Daar neem ik morgen, als we er zijn, een beslissing over.

 

17 opmerkingen:

  1. Ik zou echt zwaar gefrustreerd raken als ik dat bij zou gaan houden.
    Raakte laatst al in paniek toen mijn tandarts over max 7 zuursaamvallen per dag had.
    Gelijk liep ik weer de hele dag te stressen en te tellen.
    Gevolg: na een paar dagen flink doorgeslagen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marlien, stressen is voor niemand goed en als dit soort dingen teveel stress opleveren dan moet je het zeker niet doen. En ja, dat doorslaan ken ik ook, probeer het achter je te laten, niet teveel over nadenken, zeker jezelf niet om de oren slaan!

      Verwijderen
    2. Oh ja, daar hebben mijn tandarts en mondhygieniste het ook steeds over. Ooit nam ik lijnzaad voor Omega 3, vond ze geen goed idee. Slijmvorming in de mond.

      Verwijderen
  2. mooie vergelijking met die puber. Ik hoop,dat je minder streng bent voor jezelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kan me zo voorstellen dat hoe strenger je bent voor jezelf, hoe groter het verlangen naar verboden dingen wordt. Ik herken dat in het klein wel als ik een tijdje niet wil snoepen. Juist dan lonken die koekjes in het schap terwijl ik er anders niet naar taal.
    Sterkte en succes bij je voorbereidingen voor jullie vakantie!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Judy, mijn brein wordt dan die opstandige puber en zie daar maar eens een zinnig gesprek mee te voeren! Dank je, we zijn al bezig met wat inpakdingetjes, zaterdag vertrekken we. Eerst vandaag nog gezellige lunchen!

      Verwijderen
  4. Niet doen! Stop met eetbuivrijedagenlijstjes, je raakt er alleen maar gefrustreerd door en ontgoocheld over jezelf.
    Smakelijk eten vanmiddag. Lekker ontspannen genieten en niet te veel nadenken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Myriam, ja, mee eens! Zo meteen lekker lunchen, zin in! Sterkte daar in de ziekenboeg, laat je maar lekker verzorgen!

      Verwijderen
  5. Het valt mij op dat jij bijna altijd een onderscheid maakt tussen jezelf en je brein en soms zelfs je reptielenbrein.
    Om moeilijke zaken helder te krijgen zou dit in een theorie een leuk hulpmiddel kunnen zijn, maar volgens mij gebruik jij het nu wel eens om je achter te verschuilen.
    Nee, niet ík heb me vandaag zonder reden verboden een tompouce te eten, maar het was mijn brein, die zei dat het niet mocht, niet ik! Kon er niks aan doen ...
    Je brein en jijzelf zijn één persoon. Probeer zo ook eens aan ons te schrijven over je strijd met en tegen voedsel. Misschien als je schrijft vanuit je volwassen, verantwoordelijke zelf, zie je eerder in hoe belachelijk de meeste regels en eisen zijn die je jezelf oplegt. Niet meer afschuiven op je brein. Je brein ben je zelf.
    Marijke.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marijke, ik weet precies wat je bedoelt hoor en je hebt gelijk. Ik ben mijn brein. Het reptielenbrein ben ik ook. Door deze manier van opschrijven probeer ik uit te leggen hoe een eetstoornis en een strijd in het hoofd werkt. Ik hoop dan dat mensen die zoiets niet kennen het wat beter begrijpen. Wanneer ik een eetbui heb dan doe ik dit willens en wetens. De drang is niet iets waarvan ik het gevoel heb dat ik die kan wegdrukken, maar het eten heb ik zelf in de hand. Ik weet ook dat ik er de volgende ochtend (of dezelfde avond nog) spijt van heb. En dat die regels belachelijk zijn is geen punt van discussie. En dat ik dat allemaal zelf in stand houd ook niet. En toch is er iets waardoor ik het niet kan loslaten. En ach... dan blijf ik erover schrijven tot veel plezier (en soms irritatie) van veel mensen die mijn blogs lezen.

      Verwijderen
  6. Eigenlijk gaat het heel goed met je! Je bent je steeds beter bewust van het wat, waarom en wanneer en gaat er ook zo mee om.
    Er komt nog eens een tijd dat je de "eetbuien" niet meer een eetbui noemt maar jou manier om je lichaam de broodnodig extra voeding te geven, zeker als het je lukt het grootste deel van de eetbui en echt voeding te laten bestaan en niet uit zoetigheden.

    Hoop dat de lunch lekker was en ben benieuwd naar je keuze

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lot, ik vind zelf ook wel dat het iets beter gaat. Het is nog steeds een boel gedoe in mijn hoofd, maar de gezonde kant heeft wat vaker de overhand momenteel. Ik heb net lekker geluncht en ga nu een kort blogje erover schrijven!

      Verwijderen
  7. Heel herkenbaar wanneer je iets niet mag dan sla je na een tijdje vaak door. Ik wil graag wat afvallen omdat mijn jurkjes van vorig jaar iets te strak zaten en de oorzaak van die kilo's was veel te veel snoep. In het begin lukte dat prima maar na 2 weken ging er in 2 dagen een pond snoep doorheen. Mijn oplossing: maximaal 2 keer per week 10 snoepjes uit de zelfschep bij het Kruidvat en die 'mogen' dan ook op. Verder haal ik niks in huis en eet ik wel gewoon toetjes en normaal eten. Het is er niet in een maand bijgekomen dus eraf moet ook langzaam. Zoals Marijke zegt ben jij misschien wel je brein maar je hebt er inderdaad 3, het menselijke, het emotionele en het reptielenbrein. Dat laatste is het oudste en maakt het daarom misschien wel zo moeilijk maar volgens mij ben je meer dan op de goede weg in vergelijking met vorig jaar. Fijne week in de Elzas!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ilona, voor mij werkt het ook goed wanneer ik mezelf iets in het vooruitzicht stel. Zo eet ik iedere zaterdagavond ijs, véél ijs mét slagroom. Ik zou iedere dag een beetje kunnen eten, maar dat werkt dan weer niet voor mij. Wel eet ik iedere dag een ander toetje zoals hopjesvla of blanke vla en dat vind ik ook lekker. Mijn brein is natuurlijk net als ieder ander brein, alleen voor mij zijn er soms dingen die ik doe waardoor het lijkt alsof een deel van de regie wordt overgenomen. Dat noem ik dan het eetstoornisbrein en soms is dat het reptielenbrein. En het is makkelijker gezegd dan gedaan om zelf de regie te behouden. Dat maakt psychische aandoeningen erg lastig om mee om te gaan en te behandelen. En ja, het gaat wat beter in vergelijking met een jaar geleden, in ieder geval in mijn beleving. Dank je wel, we hebben veel zin de vakantie! Als het wifi-gebeuren meezit blijf ik bloggen. Maar mijn ervaringen met Franse wifi zijn niet al te best, duimen dus maar! x

      Verwijderen
  8. Lijkt me een goed plan om die lijstjes maar even los te laten en dan eens rustig te kijken wat dat oplevert.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nicky, het is volgens mij ook beter, ik denk dat ik mezelf te streng aanpak met zo'n afvinklijstje, dan moet alles binnen de lijntjes blijven en zo gaat het in het leven nu eenmaal niet.

      Verwijderen