zondag 30 juli 2023

zomervakantie 2023 - eten

zondagochtend, vlak voor vertrek

Voor we weggingen heb ik thuis op de weegschaal gestaan. Ik weet niet meer precies wat ik woog, maar kan dat terugvinden in mijn app. Ga ik meteen even opzoeken.

Oh ja, het was niet veel, het was zelfs weinig, te weinig volgens de BMI richtlijn. Ik herinner me nu ook dat ik toen nog dacht hoe fijn dat was, dan hoefde ik in de vakantie niet zo met mijn gewicht en angst om aan te komen bezig te zijn.

Is dat gelukt? Ja, dat is gelukt. Ik heb iedere dag gegeten waar ik trek in had. Ik heb meer gegeten dan normaal. Ik heb wel gelet op wát ik at. Het was voornamelijk gezond. Ik heb veel groente gegeten en voldoende fruit. Ik heb meer kaas gegeten dan normaal, maar minder kwark en yoghurt. Ik heb iets meer gesnoept dan normaal en iedere dag een glaasje wijn gedronken. Ik heb geen boterham met pindakaas gegeten in de ochtend, en mijn ontbijt was roggebrood (dat had ik meegenomen uit Nederland) of geroosterd Frans bruin brood met roerei. Roerei eet ik thuis nooit, dat eet ik alleen wanneer ik op vakantie ben.  Ik heb lekkere toetjes gegeten. 

Ik heb niet gesport, wel een paar keer gewandeld, maar geen grote hoeveelheden calorieën verbrand. Ik heb het idee dat ik een paar kilo ben aangekomen.  Maar als ik het heel realistisch bekijk dan moet dat in praktijk erg meevallen. Toch voelt het zo.  Het voelt alsof ik zwaarder ben. Maar in mijn blootje voor de spiegel zie ik nog steeds een heel dunne vrouw. Eentje waar geen grammetje vet aan zit. Mijn broek zit ook niet strakker. Het zit voornamelijk tussen mijn oren. Overmorgen, wanneer we thuis zijn en ik op maandag na het opstaan op de weegschaal sta, weet ik het. En dan moet ik er mee omgaan. Hetzelfde gewicht als voor vertrek of meer? En als het meer is, is dat dan erg? 

Ik heb deze vakantie een kleine eetbui gehad. Vaker een beetje behoefte, maar dat zette niet door en ging voorbij. Ik vind dat fijn. Eten heeft geen grote stress gegeven. Af en toe vond ik het even lastig, wilde ik gaan minderen door geen toetje nemen of geen stukje chocolade bij de thee. Maar dat heb ik niet gedaan. En dat voelde okay. Gevarieerd eten, niet alles van de klok laten afhangen, spontaan iets kiezen of bedenken om te eten. Veel van mijn eetgewoonten heb ik losgelaten deze week. Ik zal proberen of ik dat thuis ook wat meer kan doen..

We gaan zo ontbijten, de laatste spulletjes inpakken en afronden met de beheerder van het huis. Om 9 uur willen we vertrekken. Dat moet lukken.


Vanavond om 21.00 uur staat het verslag van dag 6 online.

12 opmerkingen:

  1. Wat fijn dat je ook qua een ontspannen vakantie hebt gehad!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anoniem, ja, echt veel minder stress dan andere jaren.

      Verwijderen
  2. Wilde gisteren eigenlijk al schrijven, maar niet gelukt, "Goed bezig met eten deze vakantie ".
    Veilige terugreis toegewenst.
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marijke, dank!! Leuk dat je dat zegt. We zijn nu thuis, terugreis verliep vlot en veilig.

      Verwijderen
  3. Wat fijn dat je je eetregeld kon loslaten in de vakantie. Dat je broek niet strakker zit, is een teken dat het ook kan zonder regels. Maar ik kan me voorstellen dat je, weer thuis, de balans op maakt en weer teruggaat naar je dagelijkse eetroutines.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Judy, ik zou de eetregels best thuis wat meer kunnen loslaten, maar daar gaat het vaak zo moeilijk. Wie weet lukt het me een beetje meer dan voorheen.

      Verwijderen
  4. Dat zou fijn zijn,het "losse"van de vakantie voortzetten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Izerina, ik zou dat ook wel willen maar weet hoe lastig ik dat vind. Maar wie niet waagt...

      Verwijderen
  5. Weet je wat me nu opvalt? Dat je je wel als dunne vrouw ziet in de spiegel. Het algemene beeld is toch dat mensen met een eetstoornis die bang zijn om aan te komen een dik persoon in de spiegel zien.
    Wat zou je eigenlijk liever wel in de spiegel zien?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lot, ja, wat jij zegt is wat je vaak hoort. Ik weet dat ik dun ben, ik vind niet alles aan mijzelf mooi. Geen mooie billen want die zijn plat. Mijn borsten zijn goed, niet te groot maar ook zeker niet te klein. Verder vind ik het mooi dat je mijn spieren ziet. Maar niet mooi dat je mijn ribben ziet. Lastig dus.

      Verwijderen
  6. Misschien bleef het bij een kleine eetbui omdat je toch wat meer calorieën binnen kreeg dan normaal. Ik zou zeggen: doe lekker zo voort!

    BeantwoordenVerwijderen