zaterdag 29 juli 2023

zomervakantie 2023 - dag 5

woensdag 26 juli - dag 5

Weer heerlijk geslapen en net voor de wekker van half 9 wakker. Zou ik zo lekker slapen omdat we onder onze eigen dekbedden liggen?

Volgens de apps van Buienradar én Méteo France zou onze 5e dag een dag zonder regen zijn. Omdat we tijdens een buitenlandvakantie ook altijd een keer naar een grote stad gaan stond vandaag Straatsburg op het programma.

Net als gisteren moesten we weer een behoorlijk eind rijden, een trip van zo'n 1,5 uur. Een stuk binnendoor en een stuk tolweg, daar zoef je dan lekker door na al die lokale weggetjes.

Straatsburg was druk, maar dat is niet gek want het is een mooie stad met veel oude (vakwerk) gebouwen. We konden de auto goed kwijt in een straat net buiten het centrum en zijn vervolgens de stad in gegaan. 

Na zo'n rit in de auto moeten we natuurlijk plassen dus we begonnen met koffie. Daarna door de stad geslenterd, zonder echt een doel of richting. Rond 13.00 uur zijn we gaan kijken wat er voor restaurantjes waren. Natuurlijk een boel schreeuwerige toeristenzaken, burgerbars en meer van dat soort eetgelegenheden, maar na een kwartiertje vonden we iets. Na een snelle blik op de kaart besloten we hier te gaan eten. Het was druk maar er was net een tafel vrij, ook nog eens op een leuke plek.

Ik nam een halve Flammkuchen en een halve salade met geitenkaas. T. koos voor een stuk varkensvlees aan het bot met gebakken aardappels. Hij kreeg er ook een bak salade bij. Ik ben blij dat er halve porties op de kaart stonden, want bij elkaar was het een behoorlijk maaltijd. Ik heb ook nog een glaasje wijn genomen. Als dat niet uit de comfortzone gaan is!

Omdat we altijd een hele kip kopen wanneer we op vakantie zijn gaat er altijd een potje kerrie mee. Dus toen we aan het eind van de dag weer thuis waren en allebei nog vol zaten van de lunch hebben we de apero overgeslagen en heeft T. met wat van de kip die hij gisteren had geroosterd een lekkere kipkerriesalade gemaakt. Dit was met brood en een komkommerslaatje een prima avondmaaltijd. Natuurlijk ook een toetje gegeten, want dat lust ik altijd wel!


8 opmerkingen:

  1. Die Flammkuchen zijn er heerlijk. Wat eten betreft zit je bij de Fransen altijd goed ;)) Je moet wel sterk in je schoenen staan om de verleidingen te weerstaan ;)
    Geniet er van!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ellen, die zijn inderdaad erg lekker! Het lukt met goed om alle verleidingen te weerstaan, zonder mezelf tekort te doen hoor, want het is vakantie en dan mag er ook best wat meer gesnoept worden!

      Verwijderen
  2. Dat was een lekkere lunch.Halve porties zouden meer restaurants moeten doen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedenavond Izerina, dat ben ik met je eens, zou voor veel mensen prettig zijn denk ik. Met name voor mensen die wat willen minderen maar toch uit eten willen gaan. Wat te denken van mensen met een maagband of gastric bypass? Die kunnen ook geen grote porties eten.

      Verwijderen
  3. Laliquemuseum gisteren en vandaag Straatsburg: klinkt allemaal goed! Wat slim dat er halve porties zijn in dat restaurant.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Judy, een paar culturele uitjes, doen we graag en zeker als het weer niet meewerkt om veel buiten te zijn en te wandelen. Ja, en die halve porties waren best flink hoor, ik zat goed vol!

      Verwijderen
  4. Oh, Flammkuchen, die zijn zo lekker. Ik maak ze thuis zelf vaak. Het deeg (Tante Fanny) koop ik bij AH. Strasbourg is een heerlijke stad, vooral de wijk Petite France. Alleen jammer dat je die enorme kathedraal niet in één keer op de foto krijgt. 😉

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Myriam, ik heb het nooit zelf gemaakt, maar het is inderdaad lekker. Mijn man is er niet zo van, dus daarom eten we het thuis niet. Nou, wat een joekel van een kathedraal!

      Verwijderen