woensdag 19 juli 2023

lunchen met een vriendin

Ik kom net terug van het restaurant annex B&B waar ik vanmiddag met vriendin T. heb geluncht.  We hadden in haar woonplaats afgesproken, voor mij een half uur fietsen. Prima fietsweer vandaag, niet te warm, heen een behoorlijke tegenwind dus terug lekker wind in de rug. 

Ik kende deze plek nog niet, mijn vriendin had deze keer de locatie uitgezocht.  Mocht je in deze omgeving in de Randstad een leuk adresjes zoeken, het heet De Vreemde Vogel. Je kan er in een vogelhuis overnachten. 't Schijnt dat deze locatie ook een keer bij het programma Bed & Breakfast te zien is geweest. 

Tijdens de coronapandemie lunchten we altijd bij vriendin T. thuis, maar daarvoor gingen we, zo'n twee keer per jaar, buiten de deur lunchen. Deze traditie hebben we na corona weer opgepakt. 

Op de menukaart stonden alleen maar lekkere dingen en dat maakte kiezen moeilijk. Gelukkig had ik thuis al een voorselectie gemaakt en bleven er ter plaatse nog twee keuzes over. Natuurlijk heb ik de hele menukaart nog eens grondig doorgenomen want zo makkelijk als het nu lijkt is het niet.  En inderdaad, er kwam weer iets bij waar ik ook wel zin in had en had ik toch nog even keuzestress. 

Uiteindelijk koos ik de Vegavogel salade:  Gemengde salade met geroosterde groenten, hummus, smashed avocado, gepocheerd ei en bosui-dressing, geserveerd met boerenbrood.

De salade was lekker en geen slechte keuze. Vriendin T. nam een sandwich met eiersalade, kip en serranoham. Ze kreeg een joekel van een sandwich waar ze maar de helft van op kon. De andere helft wilde ze niet mee naar huis nemen omdat ze nog soep had staan die op moest. Weggooien is zonde en ze bood mij aan de andere helft mee te nemen. Die heeft manlief T. zojuist opgepeuzeld. 

Na het eten nog een kopje koffie met een sprits. Normaal eet ik nooit het koekje bij de koffie op, dat zijn in mijn eetstoornishoofd onnodige calorieën en daarmee zonde. Nu at ik, weliswaar na enige aarzeling, toch het koekje op. 

Meteen ging het eetgestoorde deel van mijn brein aan de slag! Begon al een beetje te drammen dat een eetbui best wel kon. Tenslotte een raar eetdagje. En genoeg beweging gehad vandaag, bovendien op het randje van ondergewicht dus kan het allemaal geen kwaad, toch? 

Het gezonde deel van mijn brein heeft het genegeerd. Ben naar huis gefietst en onderweg niet gestopt om eetbuivoer te kopen, of ergens ijs te gaan eten. Wel bedacht wat ik vanavond thuis zou gaan eten, want daar waren nog geen plannen voor. Man T. en ik hadden alleen afgesproken dat we iets voor onszelf zouden doen. Dat vind ik namelijk fijn als ik al buiten de deur heb geluncht. 

Het werd voor mij uiteindelijk een maaltijdsalade met onder andere zoete aardappel, courgette, tomaat, broccoli, rode biet, komkommer en sla met daarbij zuurdesembrood met oude kaas. Heerlijk!

En zo is deze 'anders dan anders eetdag' goed gegaan! 

22 opmerkingen:

  1. Prima dagje zo te lezen en zoveel groente, gezonde vetten van avocado en goed brood, dat is echt goede voeding en goed voor je lichaam.
    Morgen nog zo'n dag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lot, het was inderdaad gezond én lekker! Ik doe mijn best vandaag.

      Verwijderen
  2. Wat fijn dat het allemaal goed ging. En leuk was! Ik heb even gekeken op de site van het restaurant. Ik ben in Vlaardingen opgegroeid en het is niet ver van waar wij woonden. Ben al jaren niet meer in Vlaardingen geweest, het zal allemaal we helemaal veranderd zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Judy, het is niets voor mij om te overnachten in een vogelhuis, maar ik kan me voorstellen dat het met en voor kinderen erg leuk is. Ik ken Vlaardingen niet goed, kom wel eens in het centrum, en heb er dus een vriendin wonen. Maar het is vast veranderd sinds jij er voor het laatst was!

      Verwijderen
  3. Het kan dus wel. Hopen op meer van zulke dagen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Izerina, klopt, en en geen eetbui gisteren voelt nu, de volgende ochtend, extra goed!

      Verwijderen
  4. Goed zo, wat een leuke en fijne ervaring moet dat zijn! Die heb je binnen!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Mrs B. , het gaat natuurlijk om de gezelligheid, maar het eten is daarnaast ook belangrijk, was lekker. En ja, die heb ik binnen!

      Verwijderen
  5. Twee keer op een dag een salade ... het zal wel gezond zijn, maar ik twijfel of je dan voldoende calorieën binnen hebt om het slechte deel van je brein tevreden te houden. Of zie ik dat verkeerd?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Myriam, ik heb ook nog andere dingen gegeten, maar waarschijnlijk iets onder mijn normale calorie-inname. Vandaag eet ik weer wat meer, ook aardappels en vlees vanavond.

      Verwijderen
  6. Waarom mocht je op de terugweg niet een ijsje?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anoniem, ik neem zoiets niet als ik eetbuidrang voel en niet wil toegeven aan de drang. Dan gaat het meestal mis en ik wilde dat juist voorkomen.

      Verwijderen
    2. Oh, ik was mijn naam vergeten, sorry, Marijke.
      En als je bang bent voor een een vreetaanval moet je dus meer lunchen. Lekkere bak gevulde soep erbij, patat, dessert flinke latte etc. Met een uur fietsen heeft je lichaam dat nodig. Nu honger je jezelf uit en ontstaat het verlangen naar calorieën, logisch.

      Verwijderen
    3. Marijke, ik begin je steeds beter te (her)kennen, in ieder geval je schrijfstijl. Zodra ik een zin heb gelezen weet ik dat jij het bent! Ook deze keer ben ik het volledig met je eens, meer eten is een must om een eetbui af te wenden.

      Verwijderen
  7. Wat goed dat je gezonde breindeel je dat koekje gunt, dat heb je er al lang weer afgefietst heen en weer terug naar de lunchafspraak. Kortom niets aan de hand. Consumindersingle.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Consumindersingle, dat klopt, en gelukkig was dat niet de eerste stap van een eetbui, ondanks de drang die ik even voelde.

      Verwijderen
  8. Heel goed gedaan! Ik krijg hier trouwens wel honger van. Of nee, 'trek' moet ik dan zeggen, he?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nicky, dank je wel! Ik denk dat het inderdaad trek is 😉.

      Verwijderen
  9. Goed gedaan zeg! Ik herken dat je brein soms uit meerdere stukken lijkt te bestaan. Goed dat je het vervelende deel kon negeren. Dat is meestal niet eenvoudig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nicole, dank je wel voor het compliment. Het brein is echt bijzonder complex, het bedenkt dingen waar je niet altijd achter staat en zie dan maar eens weerstand te bieden. Maar inderdaad .... gelukt! 😁

      Verwijderen
  10. Ontzettend leuk deze traditie samen met je vriendin! Fijn dat het goed is gegaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Zo Simpel is dan Geluk, ja, wij vinden het ook heel leuk, T is 75, maar fietst nog lekker rond dus kan ook prima overal komen!

      Verwijderen