zaterdag 21 oktober 2023

op mijn bord in week 42 / 2023

Een goede mix van lekker en gezond weer deze week. Ik plaats soms linkjes naar een recept. Ik lees en gebruik recepten als inspiratie, ik volg ze nooit tot op de letter maar geef er altijd mijn eigen draai aan. En gelukkig mislukt er nooit meer iets. Dat komt door de ervaring die ik met de jaren heb opgedaan. En natuurlijk veel kookboeken gelezen en heel veel (BBC) kookprogramma's gekeken.

Op maandag zouden we de moussaka eten, maar het liep even anders. Aan het eind van de dag voelde T. zich niet lekker en we besloten om de schotel op dinsdag te eten. T. at die avond nog wat van de groentesoep met brood. 


zondag 15/10

groentesoep met balletjes, zuurdesembrood met geitenkaas en tomaat, sla


maandag 16/10

volkoren pita gevuld met  een mengsel van gebakken ui, knoflook, kikkererwten, tomaat, zwarte olijven en feta, gekruid met tijm, oregano, komijn, koriander en verse basilicum. Broccoli en sla. 


dinsdag 17/10

vegetarische moussaka  (met linzen in plaats van gehakt), broccoli, sla


woensdag 18/10

captain's dinner  (voor mij zonder vlees), broccoli, sla



donderdag 19/10

spruitensajoer, rijst (geen aardappels zoals in het recept van Okoko), zoetzure komkommers


vrijdag 20/10

zuurdesemtoast met makreel, broccoli en coleslaw, groene salade met tomaat en komkommer


zaterdag 21/10

noedels met veel groente, een eitje en pindasaus

12 opmerkingen:

  1. Klinkt lekker en gezond allemaal. Jij hebt ook,dat je bepaalde groenten vaker op het menu moet zetten om op te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt Izerina! Ik eet graag broccoli en T. niet, dus ik kook dan een stronk en bewaar de stukjes en roosjes in de koelkast en neem er dan bijna dagelijks wat van. Past ook vrijwel overal bij.

      Verwijderen
  2. Leuk recept, de sajoer met spruitjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vond ik ook Judy, ik heb er een heel lekker stoofpotje van gemaakt, wat extra specerijen erbij (kardemompeulen, kruidnageltje, pimentballetjes) en het lekker pittig gemaakt!

      Verwijderen
  3. Het sajoer recept klinkt heerlijk maar dan zonder spruitjes want die lust ik niet. Heb ze echt op veel manieren geproefd maar door jeugdtrauma lukt het me niet die te eten. Opa was er gek op en dan zolang gekookt tot ze bruin waren. We woonden naast hen en de lucht kwam door de kieren in de muren in ons huis en met name in mijn kamertje.
    En het recept maken met andere groente wordt weer een probleem omdat ik geen aardappelen eet een H geen kokosmelk.
    Gelukkig zijn er nog heel veel andere recepten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lot, vroeger lustte ik ze ook niet, maar nu wel. Ze kunnen op zoveel manieren worden klaargemaakt en het geheim is volgens mij dat ze beetgaar moeten blijven (tenzij je ze roostert in de oven). Maar ik snap het hoor, en die sajoer kan ook prima met sperzieboontjes, of bloemkool of een mix van lekkere groente. Aardappels liet ik weg, maar kokosmelk is wel een belangrijk ingredient. Genoeg recepten om nog een leven lang vooruit te kunnen!

      Verwijderen
  4. Het valt mij op dat wij veel 'ouderwetser' of noem het 'traditioneler' eten. Ik lees bij jou verschillende zaken die ik gewoon niet ken. Spruitensajoer, captain's dinner, ... ik heb echt geen idee! Pita, falafel, kikkererwten, linzen, enz. vind ik dan weer niet lekker. En ook geen stamppotten. Maar ik ben verder niet moeilijk hoor. 😆

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Myriam, captain's dinner is volgens mij juist een traditioneel gerecht, sajoer is Indonesisch en ook niet heel nieuw. Haha.. je klinkt inderdaad als een makkelijk eter!! 😉🤣

      Verwijderen
    2. Ik heb die captain's dinner even opgezocht. "Nederlands rijstgerecht" met capucijners lees ik. Ik zou niet weten wat capucijners zijn en waar ik die in België kan kopen. En Indonesisch kennen we in België al helemaal niet.
      Doe mij maar de Franse keuken en Mediterraanse keuken.

      Verwijderen
    3. Hoi Myriam, als je op de link in mijn blog klikt kom je bij het recept van de Jumbo. Het is kan ook met rijst gegeten worden, wij eten het altijd met aardappels. De kapucijners zijn peulvruchten. Ze zijn denk ik typisch Nederlands, jonge kapucijners worden veldertjes genoemd. Je koopt ze in de pot (net als andere bonen) of gedroogd. Picallily en speklapjes zijn ook vast onderdeel van deze maaltijd. Frans en Mediterraans houd ik ook veel van. Die keuken gebruiken trouwens ook veel peulvruchten, voor mij fijn want goede bron van eiwit (ik eet heel weinig vlees) en ik vind ze lekker.

      Verwijderen