woensdag 18 oktober 2023

hoe het nu gaat #2

Al meer dan een week geen eetbuien. Heb wel af en toe zin gehad om mezelf vol te proppen, maar wanneer ik er niet aan toegaf ging de aandrang voorbij. Ik weeg nog steeds te weinig, en daarom heb ik er iets minder moeite mee om zo af en toe iets lekkers te eten. Zondag- en maandagmiddag een stukje gevulde speculaas bij de thee. Wat meer kaas op brood. Een lepel perenjam in mijn yoghurt. Ook eet ik bij de drie hoofdmaaltijden wat meer. 

Gistermiddag was ik met een oud-collega koffie drinken in een horecagelegenheid. We namen allebei een appelkaneelmuffin bij de koffie. Ik dus ook, terwijl ik al extra had gegeten tijdens de lunch. Voor mij een grote stap en ook een groot risico want hierdoor ligt een eetbui meteen op de loer.

Komt er ook nog bij dat ik gisteren naar de kapper ben geweest. Ook dát is voor eetstoornisbrein een mooi moment om een nieuwe start te maken, met een schone lei te beginnen en dus nog even te genieten van het moment dat die schone lei er nog niet is door een eetbui in te lassen. 

En last but not least ben ik volgende week jarig en zou dat natuurlijk het ideale moment (alwéér) zijn om mezelf  voor te nemen voor eens en voor altijd met de eetbuien te stoppen. Zodat ik kan zeggen dat ik sinds mijn 56e geen eetbuien meer heb. 

Dat dit allemaal flauwekul is weet ik. Toch speelt dat door mijn hoofd. Na het gezellig samenzijn gistermiddag in de stad en ook na het eten 's avonds. Maar ik heb het laten gaan, ik heb de aandrang uitgezeten en me niet schuldig gevoeld over de muffin. En vandaag ben ik niet gaan compenseren, ik heb gewoon weer een stukje gevulde speculaas genomen bij de thee 's middags!

18 opmerkingen:

  1. Bravo! en gefeliciteerd met je verjaardag. Al zullen de eetbuien nooit helemaal weg zijn het zal toch weer een ander jaar worden met de kennis van nu uit het verleden

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Lot, het is nog niet zover, nog een paar dagen en dan ben ik 56! Maar alvast bedankt natuurlijk! 🥰

      Verwijderen
  2. Wat fijn voor je. Een stukje "gewoon lekker eten"terug

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat fijn dat je 'gewoon' wat meer kunt eten en wat lekkers af en toe. Ik hoop dat je de aandrang kunt blijven 'uitzitten'. Het is weer een ervaring erbij dat dat mogelijk is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Judy, de ervaring is fijn, die had ik eerder maar ik deed er niet altijd iets mee, soms gewoon geen zin om het vervelende gevoel uit te zitten. Is wel de beste manier. Dat, samen met genoeg eten en ook lekkere dingen eten.

      Verwijderen
  4. Zo fijn om te lezen. Ik hoop dat je op dit élan verder kan gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Myriam, ik zou dat zelf ook fijn vinden, ik ga er wel mijn best voor doen.

      Verwijderen
  5. Alvast gefeliciteerd met je verjaardag en hoe fijn is het om een stijgende lijn te zien. Genieten van eten is fijn en ik hoop voor je dat het blijvend is maar ook al komt meneer (of mevrouw) eetbui nog eens om te hoek kijken dit heb je toch maar mooi 'binnen'. Alvast een fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ilona, dank je wel! Ik moet het ook per dag zien en per dag blij zijn dat het lekker gaat. De verjaardag is volgende week, dan werk ik gewoon, maar op zondag komt mijn vader met zijn partner een gebakje eten. En eet ik óók een gebakje!

      Verwijderen
  6. Nooit meer een eetbui is misschien wel wat (te?) Veel, maar elke dag zonder is er 1!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat is ons brein toch een wonderlijk iets. En wat ken jij de gebruiksaanwijzing van het jouwe goed!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nicole, inderdaad. Die gebruiksaanwijzing ken ik goed, daarom soms zo frustrerend dat ik er mijn voordeel niet vaker mee doe.

      Verwijderen
  8. Dat klinkt goed. En Mrs. H. te B. heeft helemaal gelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ontzettend knap dat je de aandrang tot een eetbui hebt weten uit te zitten!
    Gezellig dat je met een oud-collega hebt afgesproken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Zo simpel is dan geluk, ik ben ook blij dat het lukt, en het blijft op dit moment goed gaan, dus ik ben erg tevreden met mezelf (mag ik dat zeggen? ja, dat mag ik zeggen!).😉

      Verwijderen