maandag 23 oktober 2023

zomaar een week uit mijn leven #1

week 42 van 2023

maandag 16 oktober 

Het is herfstvakantie, ik ben vrij en heb geen plannen voor deze dag. T. heeft een klus bij een van onze buren iets verderop in de straat, hij is een dakkapel aan het plaatsen. Vriend S. helpt mee. Ik ga 's ochtends eerst naar de sportschool. Daarna heb ik de dag aan mezelf. Het is windstil en ik heb een nog een boodschap te doen in stad V. Daar fiets ik op mijn gemakje heen. In de middag rommel ik wat in huis.

dinsdag 17 oktober

Strakblauwe lucht, er kan nog een goedkope was gedraaid worden want de zonnepanelen wekken vandaag enorm veel stroom op. Vervolgens kan ik deze was, het beddengoed, buiten ophangen. Heerlijk toch? 

Heb ook eindelijk weer eens een afspraak bij de kapper. De laatste keer is lang geleden en ik begin het nu te merken aan mijn haar. Bij het borstelen heb ik steeds vaker klitten en de uiteinden zijn nu niet meer mooi. De kapster zorgt ervoor dat het weer mooi is, er is ongeveer 5 centimeter afgehaald. 

Daarna heb ik nog een afspraak met J. Een oud-collega die ik niet heel vaak zie. Ze woont niet ver van ons vandaan en is onlangs veertig geworden. Ik stuurde een kaartje en zij appte een bedankje. Omdat we elkaar al een poos niet hadden gezien vonden we het een goed idee om wat af te spreken. We dronken een kop koffie en aten een muffin bij een leuk zaakje in de stad.

woensdag 18 oktober

Eerst sporten, daarna nog een boodschap gedaan bij de Turkse supermarkt, daar liggen nu de lekkerste kaki's en ook de zoetste druiven. Mijn administratielade opgeruimd en alle post die er nog los in lag in mijn ordner gedaan, naar de bieb voor een koffie en om wat tijdschriften te lezen. 

Al mijn wintervesten hangen nu ook netjes in de kast. En mijn winterjassen heb ik ook tevoorschijn gehaald en beneden aan de kapstok gehangen. Laat het koude weer maar komen!

Het was aan T. om voor het eten te zorgen, dus ik kon einde van de dag lekker op de bank blijven zitten met mijn boek en de digitale krant.

donderdag 19 oktober

Na het sporten heb ik eten voor vanavond gemaakt. Ik maakte (mijn variatie) van sajoer spruitjes. Een soepachtig gerecht uit de Indonesische keuken, met een Hollandse twist. Het is lekker als de saus/bouillon even op kan staan zodat alle smaken kunnen trekken. Dan op het laatst de spruitjes en taugé erbij en laten afkoelen. 

Daarna op de fiets naar de Sligro. Het zonnetje scheen nog en er was nauwelijks wind. Ik had wat dingen nodig zoals vershoudfolie en vacumeerzakken. Ook de favoriete dropjes van T. meegenomen. Goed om op de fiets te gaan want anders zou ik vast bezwijken voor nog meer lekkers in grote horecaverpakkingen.

's Middag regende het af en ben ik achter de computer gekropen. Ik heb een half jaar geleden een digitaal invulboek aangeschaft: mijn leven op orde. Hierin kan je in 6 hoofdstukken alles over jezelf vastleggen: persoonlijk en gezin, medisch, bezittingen en schulden, verzekeringen, werk en pensioen en overlijden. Alles wordt uitgebreid toegelicht en komt aan bod. Handig voor je naasten wanneer je het zelf niet meer kan vertellen of regelen. 

Door hier mee bezig te zijn realiseer ik me dat ik nog een aantal dingen moet vastleggen. Een testament heb ik, maar een wilsverklaring bijvoorbeeld, dat heb ik niet. Het is een hele klus om alles in te vullen, maar wel goed om hier nu over na te denken.  Ik vul het ook meteen in voor T., dan ligt er straks van ons allebei zo'n dossier.

Daarnaast heb ik nu ook meteen wat vragen voor mijn 81-jarige vader, die al veel  goed geregeld heeft, maar toch nog niet alles. 

vrijdag 20 oktober

Vrijdag is poetsdag in huize Niekje. Meestal is T. degene die alles doet, deze week heeft hij geen tijd en zou hij het op zondag doen. Ik bood aan om het vandaag te doen. Na een bezoek aan de markt, in de miezer, ging het steeds harder regenen en was ik blij dat ik de deur niet meer uit hoefde. En dat uurtje schoonmaken is dan ook prima. 

T. ging na het werk een biertje drinken met wat vrienden, kon ik lekker mijn eigen ding doen..... de meest recente aflevering van Boer Zoekt Vrouw gekeken, my guilty pleasure. 

zaterdag 21 oktober

Een weekenddag als altijd, sporten, naar de Turkse super en de Lidl, wasjes draaien en drogen (er scheen wat zon waardoor de zonnepanelen hun werk weer konden doen). Ben ook nog even naar de banketbakker geweest om gebakjes te halen voor zondag, dan komt mijn vader met zijn vriendin op visite, alvast voor mijn verjaardag. Gelukkig was het droog en kon ik zonder een nat pak te halen naar buiten. Na het acht uur journaal hebben we ronde een van Twee Voor Twaalf gekeken.

zondag 22 oktober

Eerst rondje sportschool, daarna snel naar huis omdat mijn vader en zijn lat-vriendin te ontvangen. Ze zijn nu zo'n vijf jaar een stel, wonen niet samen maar wel bij elkaar in de buurt. Gaan samen op pad naar musea en natuur, samen op vakantie en mijn vader sluit vaak aan bij de feestjes en verjaardagen aan haar kant. Zij heeft een grote familie, veel kleinkinderen en ook al een aantal achterkleinkinderen. Mijn vader vind dat van tijd tot tijd ook leuk en gezellig, En als hij er geen zin in heeft dan gaat hij niet mee. 

Vandaag kwamen ze op de koffie, alvast voor mijn verjaardag. We aten een gebakje en zij vertelden ons over hun weekje Veluwe deze week. 

Ik had al mijn boeken uit en mijn reserveringen waren nog niet binnen. 's Middags,  nadat ik al mijn voorbereidingen voor de nieuwe werkweek zoals kleding klaar leggen, had gedaan plofte ik neer op de bank en keek ik een paar afleveringen van B&B vol liefde seizoen twee. 's Avonds aten we een kom soep met lekker brood en keken we ronde twee van Twee Voor Twaalf.

20 opmerkingen:

  1. Konden jullie de spanning niet aan bij 2 voor 12 dat je hem moest splitsen? (Klein grapje, wij vallen er altijd bij in lethargisch katzwijn, waana alleen toastjes brie en tonijnsalade ons weer enigzins bij de mensen brengt)
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha.. nee, dat zou wat zijn! We kijken het altijd na het journaal en dan gaan we daarna naar bed (ja, dat is vroeg, vinden wij fijn).

      Verwijderen
  2. Wat klinkt dat als een ontspannen vakantie. Opgeladen weer aan het werk?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Izerina, ja, was lekker en ongedwongen. Nu inderdaad weer aan het werk, had ik ook wel zin in, dat is altijd een goed teken vind ik!

      Verwijderen
  3. Mij valt op: dat digitale invulboek. Wat handig. Ik ga het eens opzoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Judy, ik maak liever geen reclame maar als je wil kan je me mailen en stuur ik je de link naar de goede website.

      Verwijderen
  4. Lekker zo'n vrije week. Gezellig dat je vader en zijn vriendin op visite kwamen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Zo simpel is dan geluk, is ook altijd gezellig! En helemaal als er een gebakje bij te pas komt!

      Verwijderen
  5. Ik zit ook in seizoen 2 van B&B Vol Liefde! Ik ben eraan begonnen toen seizoen 3 af was, daarvoor keek ik er nooit naar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nicole, hier nog een, ik ga vandaag beginnen aan seizoen 3. Had er eerder ook nooit acht op geslagen, maar merk nu dat het toch wel verslavend is !! 😉

      Verwijderen
  6. Twee voor 12 kijken we op zaterdagmorgen meteen.
    Ik heb "mijn leven op orde" even bij favorieten gezet altijd handig om alles op een rijtje te hebben
    Wij zijn ook bezig het een en ander vast te leggen. Na 25 jaar relatie waarvan 6 samenwonend mag dat wel een keer. Het zijn voornamelijk de eigen wensen en waar wat te vinden is. Voor elkaar hoeft maar deels, degene die overblijft blijft in huis en dat moet wel vastgelegd worden zodat het voor ons nageslacht duidelijk is

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lot, ik vond het, gezien de omstandigheden begin dit jaar, ook wel belangrijk. We zijn al 23 jaar samen, nu 12 jaar getrouwd, zijn ook van plan dat te blijven en ik vind het prettig als ik dit voor T. in orde maak. En andersom vindt hij dat ook. Denk ook dat het goed is om over 'later' na te denken en wat meer duidelijkheid te scheppen.

      Verwijderen
  7. Lekkere aanrommelweek. Ik snap je voorliefde voor de sportschool nu een beetje meer. Hoewel er voor mij niks gaat boven lekker stevig (snel)wandelen (vroeger liep ik hard, hele en halve marathons) is het met dit weer gewoon niet aangenaam. Winterhanden en-voeten maken dat er niet prettiger op, hoewel dit stevig wandelen de bloedsomloop zou moeten verbeteren. Ik heb voor mijn lengte ook iets langere armen en benen, dus het bloed moet ook nog wat verder reizen..In de winter dan toch maar de sportschool? Ik hou niet van dat sfeertje daar, maar goed, kan het overwegen. Groet, Ine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ine, de sportschool waar ik kom, nu al 15 jaar, is een buurtsportschooltje, de oudste meneer die ik daar ken komt twee keer per week en is 91. Het is erg gemoedelijk en vriendelijk, veel 40 plussers, wat minder jong spul. Winterhanden en -voeten.. praat me er niet van! Doordat ik dun ben heb ik er ook last van, het is vorige week begonnen, heel pijnlijk!! Hardlopen vind ik niks, maar fietsen weer wel lekker! Fijn weekend en tot snel Ine (wil dit weekend wat tijd maken).

      Verwijderen
    2. Ha Niekje, neem de tijd hoor! Al een paar dagen wil mijn cv het niet doen, gisteren kwam de installateur die mijn vaste is, Lang verhaal kort: ketel is totall loss verklaard. Vervelend met die kou, maar ik ben inventief: 3 dekbedden over elkaar, 2 kruiken. Thermoondergoed en vanmiddag een buurvrouw benaderd en kreeg een verplaatsbaar infraroodpaneel te leen. Het is onzeker hoelang het duurt voor ik een nieuwe ketel krijg want de installateur heeft het heel druk. Maar hij weet dat ik alleen ben en ook geen gram teveel heb dus reserve zal mij niet warm houden. Hoop dat hij snel een nieuwe ketel kan installeren. Sterkte met je handen en voeten, ik weet er alles van. Polswarmers, handschoenen, schoenen met teddyvoering, alles goed warm houden en handen nooit met koud water wassen maar desnoods desinfectans gebruiken. Veel warme groeten, Ine

      Verwijderen
    3. Oh wat naar!! Hopelijk snel een nieuwe cv want het is echt niet fijn om het koud te hebben! Ik heb die wintervingers en -tenen nu voor het derde jaar. Ik doe mijn best om alles goed warm te houden.

      Verwijderen
  8. Oh, de Sligro! Dat is lang geleden. Ik had vroeger, toen ik nog zelfstandige was, een pasje maar toen ze doorhadden dat ik gestopt was kwam ik er niet meer in. Jammer, want ik snuffelde er altijd graag rond (en kwam dan met veel te veel naar huis).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Myriam, dat laatste is niet zo moeilijk daar, die valkuil hebben veel mensen denk ik! Vandaar dat ik op de fiets ga, tenzij ik wasmiddel oid ga kopen, want anders zit mijn tas vol met lekkers!

      Verwijderen
  9. Wat een heerlijk relaxt weekje! Ik houd daar van.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik dus ook Nicky! Moet al zoveel de hele week wanneer ik werk, weekje thuis is dan zalig!

      Verwijderen