dinsdag 3 oktober 2023

spijbelen?

Weken geleden ontving ik een uitnodiging voor het bevolkingsonderzoek borstkanker. De datum en tijd waren niet handig en ik verzette de afspraak via de website. Vanmiddag zou ik gaan. Ik had op school al in de agenda gezet dat ik 's middags afwezig zou zijn vanwege een privé-afspraak. Daarnaast had ik vanmorgen ook nog een afspraak buiten school, een afspraak die wél met werk te maken had. Weliswaar niet voor echt werk, maar voor een kop koffie met een collega die binnenkort naar een andere organisatie vertrekt.  

Al dagen achtereen is het mooi weer en uitgerekend vandaag werd er regen en harde wind voorspeld. Ik besloot daarom gisteravond om mijn afspraak voor het borstonderzoek nogmaals te verzetten. Ik had geen trek in een fietstocht van ruim 30 minuten in de regen en met harde wind.

Om zeven uur vanmorgen was het nog droog en ik fietste met meewind naar school. Toen ik om tien uur naar mijn eerste afspraak moest regende het al flink. Ik trok mijn regenpak aan en fietste, met tegenwind, naar de andere locatie. Na een kop koffie en een stuk gevulde speculaas (ja, ik ook!) ben ik, zoals ik ook in de schoolagenda had genoteerd, naar huis gegaan om thuis te werken en te lunchen en ben ik dus niet terug naar school gegaan.

Op school had ik niet gezegd dat mijn middagafspraak niet doorging. Ik had geen zin om heen en weer te blijven fietsen in de regen en het leek me wel lekker om thuis te werken en wat eerder te stoppen. En zo geschiedde.

Ik heb een paar e-mails afgehandeld, alvast een deel van de les voor maandag voorbereid en een telefoontje gepleegd. En toen vond ik het welletjes. Ik heb geluncht en ben daarna lekker gaan sporten. Toen ik weer thuis kwam nog even mijn e-mail gecheckt, niets bijzonders ontvangen, en de laptop dichtgeklapt.

Ik had nog een stuk middag over en heb toen de laatste artikelen uit mijn zomergarderobe opgeruimd en mijn herfstkleding tevoorschijn gehaald. Wat dingen gestreken en alles netjes in de kast gehangen en gelegd. Over een paar maanden komt dan het echte winterspul, zoals dikke vesten, er nog bij.

Ik zie het niet als spijbelen, er zijn vaak genoeg dagen dat ik een half uurtje langer werk omdat ik een vergadering heb die na mijn officiële werktijd doorgaat. Ik zie het als geven en nemen. Deze keer nam ik!


12 opmerkingen:

  1. Wel gaan hoor naar dat onderzoek.
    Ik ben er destijds uitgehaald en was er op tijd bij.
    Hier (NH) is het ook rot weer.
    Groeten
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Loes, zeker weten!! Mijn moeder heeft borstkanker gehad en nu is er ook in mijn nabije omgeving iemand met kanker, opgespoord door het bevolkingsonderzoek. Geen zorgen, ik ga!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb al weer een tijdje geleden het borstonderzoek uitgesteld. Maar je herinnert me eraan dat ik dat nodig moet gaan doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Voelde je je niet een moment als een puber,die spijbelt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha... nee hoor Izerina, ik geef altijd erg veel, dit moment was even voor mij, en had ik ook gewoon op school kunnen zeggen. Niemand zou het me misgunnen!

      Verwijderen
  5. Geven en nemen, je hebt helemaal gelijk. En als je nog een stuk middag over hebt (vind ik zo leuk gezegd), dan kan je best iets doen wat jou gelukkig maakt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker weten Myriam, zoals ik tegen Izerina hierboven zeg, ik weet dat ik dat kan maken. Ik weet dat ik meer dan genoeg 'credits' heb om dit zo te plannen.

      Verwijderen
  6. Hoi
    Ik krijg het spijbelgevoel al als mijn huishoudelijke hulp er een keertje niet is. Vooral onverwacht geeft dat dan een heerlijk vrije ochtend, met alle tijd en ruimte om mijn eigen dingen te doen! (Terwijl ik dat de rest van de week ook al doe, gek hé?)
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marijke, ik moest wel lachen om je reactie, ik kan me het helemaal voorstellen. Misschien moet je haar betalen om weg te blijven!!

      Verwijderen
  7. Nou, precies dat! Je werkt toch makkelijker even door als je thuis werkt. Of je maakt 's avonds nog iets af. Ik deed dat ook altijd. Ik mis het enorm, trouwens. Dat thuiswerken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nicky, ik mis het juist niet, ik vond en vind het nog steeds niet fijn om thuis te werken, soms is het tijdtechnisch gezien wel handig, tussen afspraken door of begin van de dag als ik later op de ochtend een afspraak heb. In corona was onze afdeling op school gewoon open, vanwege de kwetsbare doelgroep die wij lesgeven. Voor hen (en voor ons) was dat toch best fijn!

      Verwijderen