maandag 1 september 2025

een oen

Er is momenteel een reclame van Jumbo waarbij een mijnheer op een fiets tegen een andere mijnheer (Frank Lammers, de vaste Jumbo-acteur) iets zegt over boodschappen doen bij verschillende winkels om kosten te besparen. Ik denk dat ze buren moeten voorstellen.

Frank Lammers is net bezig met het uitladen van zijn boodschappen en steekt zijn buurman een Jumbo kassabon toe om te laten zien dat je alles bij de de Jumbo moet kopen, daar ben je kennelijk het goedkoopste uit.

De tekst die in beeld komt bij het filmpje is 'Slimme shoppers gaan naar Jumbo'.

Vervolgens zien we de buurman zelf boodschappen doen bij Jumbo. We zien hoe verrast hij is dat alles zo goedkoop is. Hij staat daarbij een beetje onnozel om zich heen te kijken.

Wat me stoort aan deze commercial is dat de buurman een wat oudere man is, met grijs haar, saaie kleding én met fietshelm. Hij moet eruit zien als een sukkel, als een sufferd, als een saaie grijze zeurpiet. Zelfs tijdens het winkelen bij de Jumbo heeft hij zijn fietshelm op. Alles om hem er als een oen uit te laten zien.

Ja, zo krijgt de fietshelm natuurlijk nooit een beter imago!

16 opmerkingen:

  1. Mee eens. Reclames probeer ik zo veel mogelijk te vermijden en weg te kijken maar soms kan je niet anders dan het zien.
    Wat ik ook zo erg vind zijn de zeur stemmen die op de radio veelvuldig voorkomen, ik geloof voor de Coop of Plus dat weet ik niet meer. Ook over een schoonmaak of vaatwasmiddel die vreselijke stem

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Soms zijn de stemmen ook erg vervelend, ben ik met je eens. Meestal valt het me niet zo op, kan me ook wel goed afsluiten.

      Verwijderen
  2. Doet me denken aan dat filmpje bij de carnavalshit Willempie van Andre van Duyn, behalve dat het kwetsend was voor mensen met Down syndroom en hun naasten, legde het ook de nadruk op fietshelm=achterlijk, stom. Maar ik kijk of luister de laatste tijd jaar niet meer naar reclame.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In die tijd vonden we dat niet zo raar, Chinezen werden nagedaan met gekke tongval, Surinamers idem, en zo werden wel meer groepen op een manier die nu niet meer kan in de reclame gebruikt. Maar Willempie droeg geen fietshelm, die bestonden toen nog niet, hij zat op een brommer en had gewoon een brommerhelm op. Ook deed hij geen mens met Down na, hij speelde gewoon een sufferd. En dat vonden mensen toen leuk.

      Verwijderen
    2. Met die brommerhelm kun je gelijk hebben, maar de tekst was: ik weet nog goed dat ik geboren werd, tis jaren terug, dat was een hele toestand want ik was niet al te vlug, en toen ik eindelijk daar was kreeg mijn vader plots de hik, hij dacht eerst aan een ongeluk maar het ongeluk was ik. (Uit mijn hoofd, dus een enkel woord kan verschillen). Belangenorganisaties uit de Down Syndroom hoek roerden zich en het filmpje werd uit Toppop teruggetrokken. Of Van Duyn deze groep bewust op het oog had? Het was niet zijn bedoeling, maar wel een voorbeeld van hoe onnadenkend we toen ook al waren.
      Ja, dat vonden 'we' (wie dan, ik vond er niks aan) toen leuk, maar toen was lol hebben ten koste van een ander bon ton. Voorbeelden voor het opnoemen. Ik ben roodharig. 'Kroot, rooie biet, stoplicht spring es op groen, rooien en valen zijn donderstralen'. Noem maar op en dan heb ik de meest grove seksistische nog niet genoemd. Wat een verschil met nu, afgelopen weekeind was er zelfs een Pride dag voor roodharigen.
      Misschien slaan we nu door, maar ik ben blij dat dit rechtgetrokken is. Maar ok, offtopic, daar ging je blog niet over.

      Verwijderen
    3. Over de achtergrond wist ik niet. Dank voor je toelichting. Fijn ook dat je zelf even reageert, ik kreeg een reactie (zie onder) van ene anoniem die het nodig vond om voor jou op de bres te springen. Nu weet ik dat jij zelf prima voor jezelf kan opkomen en ben ik niet bang om met jou het gesprek aan te gaan en jij vind het volgens mij ook niet erg om dat met mij te doen.
      Nee, dat soort dingen werden ook niet door iedereen leuk gevonden, en gelukkig wordt er steeds meer op gelet en aan gedaan dat er geen mensen belachelijk worden gemaakt om hun afkomst, uiterlijk of wat dan ook. We zijn er nog lang niet, maar al wel veel verder dan in de tijd van Willempie!

      Verwijderen
  3. Zo Ina, daar word je even op je plaats gezet..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig kan Ina zelf ook reageren en heeft zij geen hulp nodig van iemand die ze niet kent. Voel jij je nu ook op je plaats gezet?

      Verwijderen
  4. Je hebt helemaal gelijk: die man komt nogal wereldvreemd over.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, nergens voor nodig, maar gebeurt toch nog steeds. Ik ben al jaren klant van Jumbo en denk erover om ze een briefje te sturen.

      Verwijderen
  5. Bijna discrimerend en vast niet de waarheid

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het discrimineert een grote groep 'ouderen' zonder dat je ze echt van discriminatie kan betichten, ze zullen er allerlei tegenargumenten bij hebben.

      Verwijderen
  6. Eerlijk gezegd is dat fietshelmpje me nooit opgevallen, maar een erg leuke reclame vind ik het niet. Ik probeer reclames zo veel mogelijk te vermijden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze valt in de categorie 'niet leuk, stom en voor sommigen zelfs kwetsend' vind ik persoonlijk. Ik zie ze ook liever niet.

      Verwijderen
  7. Ik reageer niet vaak op blogs, maar deze reactie van ina over typetjes en Willempie kan ik niet laten gaan! ALS je percé het negatieve wil zien en in Willempie een persoon met down wil zien, in reclames een typetje voor negatief beeld (wat doe je dan met die koe die een bommetje maakt of Johnny en Rijk met die kruidenkaas ….” Das pas fijn”…..! 2 weken terug hebben we afscheid genomen van mijn zus, 58 jaar, met downsyndroom. Ik weet de ophef nog van ouders van geestelijk gehandicapten over Willempie maar wie vonden dat nummer juist zo leuk? Juist, diegene met Downsyndroom! Dit heb ik ook aangehaald in mijn ”afscheidsspeech”! Als je iets percé negatief wil bekijken, lukt dat altijd wel! Jammer! Ingrid uit Zweden

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie Ingrid. Ik heb alleen het idee dat je de hele discussie over Willempie een beetje uit zijn verband trekt. Het idee om mensen die op wat voor manier anders zijn dan anderen of dan de meerderheid belachelijk te maken of in te zetten om lollig mee te doen, wordt tegenwoordig niet meer geaccepteerd. En dat er mensen zijn die het wel leuk vinden, zich niet voelen aangesproken en er geen aanstoot aan nemen kan natuurlijk. Maar dat betekent nog steeds niet dat we zulke dingen moeten doen. Een koe die bommetje maakt is een ander genre, en ik zie ook de link naar Johnny en Rijk niet. Humor is niet verboden toch?

      Verwijderen