donderdag 14 mei 2026

kracht



Ik ga al ruim 20 jaar naar de sportschool. Ik volg geen speciaal programma maar ik heb wel een vaste routine. Ik doe 45 minuten cardiotraining voor mijn conditie en uithoudingsvermogen, 25 minuten in flink tempo lopen, niet rennen, en 20 minuten fietsen, ook weer op een behoorlijk tempo maar niet zodat ik na mijn fietsrondje uitgeput ben.  Mijn sportschoolsessie is dan namelijk nog niet klaar.




Na het lopen en fietsen ga ik krachttraining doen. Iedere dag vier apparaten zodat al mijn spiergroepen aan de beurt komen. Ik doe de krachttraining niet omdat ik grote zichtbare spieren wil hebben. Ik vind het prima zoals het er nu uitziet, atletisch en redelijk gespierd. Waar ik het vooral om doe is om ervoor te zorgen dat ik voldoende kracht heb om normale dingen te doen. Dat ik stevig op mijn benen sta, nog tegen de wind in kan fietsen, tassen kan dragen, een matras kan omkeren en ik meer van zulk soort gewone dagelijkse dingen kan doen. Ik merk wel dat ik minder sterk ben dan 20 jaar geleden. Maar dat is logisch. Ik blijf dit doen want behalve dat ik een sterk lichaam krijg voel ik me er mentaal ook heel goed bij. 

20 opmerkingen:

  1. Leuk om eens wat meer te lezen over je sportroutine. Knap ook dat je dat (bijna) elke dag doet.
    En ja, met een heel erg belangrijk doel inderdaad, die krachttraining.

    Daar ben ik intussen een half jaar geleden ongeveer mee gestart toen in de buurt een kleinschalige zaak openging. Vooral om sterker en ja, ook gespierder, te worden om zo ook de botontkalking die ik al heb, aan te pakken. Hier is het zonder toestellen maar met losse gewichten, op het roeitoestel na. Squatten met een halter op mijn schouders, deadlift... haha nooit gedacht dat ik dat ooit zou doen.
    Maar ik merk wel al een best groot verschil. En ik denk dat ik nog nooit zoveel (of weinig) spieren gehad heb als nu op 48, best wel grappig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klinkt ook goed Geke! En zo'n kleine sportlocatie is leuker dan zo'n grote vind ik zelf. Ik sport ook bij een klein sportschooltje. Ik heb altijd veel gezwommen en ben daardoor altijd wel gespierd geweest, maar nu met het ouder worden wil ik dat graag in stand houden.

      Verwijderen
  2. Wat knap dat je dat doet, ik heb zo’n hekel aan de sportschool ! Ik probeer dagelijks minimaal 10.000 stappen te zetten, en wandel veel. Ik merk wel dat mijn lijf strammer wordt, ik kan niet meer door de knieën vanwege artrose in mijn rechterknie.
    Doe nu de tuin zittend op een krukje, en zo verschoon ik ook de kattenbak. De fysiotherapeut zei dat er niks aan te doen is, maar gelukkig kan ik wel hele einden lopen en fietsen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het heerlijk en het is een soort verslaving, aan endorfine. Eind van de werkdag even mijn hoofd leeg maken en in het weekend hoort het ook bij mijn routine. Artrose is naar en inderdaad niets aan te doen. Ik merk ook dat mijn lichaam ouder wordt, dat valt niet te stoppen maar ik hoop dit nog lang te kunnen doen. Grappig hoe creatief een mens wordt wanneer je dingen niet meer kan!

      Verwijderen
  3. Knap hoor zo elke dag. Dat doen niet veel mensen je na zo volhoudend. En je zal het vast nog lang kunnen volhouden, in de loop der jaren zal tempo en zwaarte veranderen maar goed zal je je er vast bij blijven voelen.
    Mijn vader had in de berging een paar vaste oefeningen die hij elke dag deed, ook om de stofronde van mijn moeder te ontlopen denk ik 🤣. Hij ging ook elke maandag uurtje naar de sportschool, deed niet heel veel meer, was ook voor de sociale contacten maar hij heeft het tot 3 maanden voor zijn dood vol kunnen houden.
    Als er een goede sportschool dichtbij was zou ik het ook wel willen 2x per week maar dichtbij is niet fijn en de andere is 20 autominuten rijden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoop dat ik het nog lang kan doen. Haha... ik moest erg lachen om de opmerking over je vader! Ik vind de sociale contacten die ik op mijn kleine sportschool heb een heel leuke bijkomstigheid. En 5 minuten fietsen maakt het ook makkelijker om te gaan.

      Verwijderen
  4. Dat is dus al anderhalf uur en dan nog de apparaten... Pfff en dat iedere dag. Ik vind het een topprestatie, echt!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, 25 min + 20 = 45 minuten toch? En dan nog de apparaten. En dan 2 minuten douchen, 1 minuut aankleden, 5 minuten fietsen naar huis en dan... klaar! 😁 Overdag fiets ik heen en weer naar school en in school loop ik ook wat af, maar dat tel ik niet mee.

      Verwijderen
  5. Die trainig lukt me niet meer. Gelukkig nog wel mijn dagelijkse yoga oefeningen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat lijkt me ook heerlijk en is ook heel goed voor je. Ik heb er de rust (nog) niet voor.

      Verwijderen
  6. Goed om te lezen wat en hoelang je de trainingen doet. Ik ben 73 en mankeer wat, daarom ga ik naar de fysiosport. Eigenlijk een zaal zoals in een sportschool. Nu ik lees wat jij doet ga ik de cardiotraining eens wat opvoeren. Ik vind het wel saai.Sim

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je bent iets ouder dan ik en je moet vooral doen wat jij fijn vindt. Misschien ook even overleggen met iemand aldaar die er verstand van heeft. Maar als je meer cardio kan en dat voelt lekker lijkt het me prima. Saai is het zeker. Als ik op de loopband en de fiets bezig ben kijk ik series op mijn telefoon. Dan vliegt de tijd!

      Verwijderen
  7. Ik heb bewondering voor je discipline. <3

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Rianne. Ik ben inmiddels zo gewend dat het me geen moeite kost. Ik weet dat de beloning aan het eind altijd lekker is: endorfine én een warme douche!

      Verwijderen
  8. Ik doe op de sportschool 15 minuten lopen en 10 minuten armfietsen. En daarnaast krachttraining voor allerlei spiergroepen in romp en armen en benen. Op dinsdag minimaal 1,5 uur, samen met mijn dochter. Op donderdag wat minder fanatiek, dan doe ik alleen een rondje. Meestal ook op het apparaat op de bovenste foto, de legpress. Dochter duwt 110 kg weg, ik iets meer dan de helft, ook prima ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is een mooi programma om je kracht en conditie op pijl te houden. Gezellig om het samen met je dochter te doen. Ik train alleen zodat ik kan komen en gaan wanneer ik wil. Ik kan ook behoorlijk zwaar duwen en tillen (nog wel!).

      Verwijderen
  9. Ik heb thuis een loopband en een roeitrainer. De roeitrainer heb ik nu anderhalve week en ik ben mijn training nog aan het opbouwen. Het is fijn om met beweging bezig te zijn en ik voel me er ook goed bij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik las het op je blog, goed hoor om het in je dagelijkse routine in te bouwen!

      Verwijderen
  10. Leuk jouw beschrijving over je routines bij de sportschool en alle complimenten uit de reacties zullen je zeker trots maken. Maar wat als je had geschreven over een dagelijks gebruik van drugs, drank, online gokken of een koop-verslaving? Dan waren de reacties zeker anders van aard geweest.
    Dit is denk ik wel de reden dat het doorbreken van dwangmatig sporten samen met eeuwig lijnen moeilijk te doorbreken is. In je omgeving krijg je juist complimenten en aanmoediging voor in wezen destructief gedrag. En daar is iedereen gevoelig voor. Ik ook hoor.
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt hoor, bewegen wordt door de gehele maatschappij aangemoedigd. Bewegen is natuurlijk ook gezond en wanneer het dat niet meer is blijft ook nog eens heel persoonlijk. Is iemand die iedere dag 1 glas alcohol drinkt een alcoholist? Volgens de drinker vast niet, volgens de 'definitie van een alcoholist' wel.

      Verwijderen