De hele maand mei social vrij, niet doelloos scrollen op TikTok, Facebook, Instagram en andere sociale media. De zoveelste uitdaging voor mensen om hun eigen gedrag onder de loep te nemen en eventueel te veranderen.
We hebben het vaak over dé jongeren die de hele dag niets anders doen dan in hun schermpje turen. Dat veel jongeren dat doen klopt, maar er zijn er ook die dat niet doen. Omdat het niet mag van hun ouders, omdat het op school niet mag, omdat ze het zelf niet willen en zo zijn er vast nog wel wat redenen te bedenken.
Ik hoor ook wel eens jongeren over de schermtijd van hun ouders en grootouders. Want ja, dat zijn ook maar mensen en ook zij worden net zo goed als jongeren verleid door alle sociale media.
Dus iedereen, jong en oud, kan en mag mee doen aan de uitdaging.
Doe ik er aan mee? Nee, ik vind het niet nodig om mijn telefoongebruik te minderen. Ik vind niet dat ik buitensporig veel bezig ben met sociale media. Mijn Instagramgebruik is minimaal. Ik plaatst al heel lang zelf niet meer en ik kijk zo'n 15 minuten per dag naar reels en posts.
Met een paar Instagrammers heb ik contact, niet veel maar af en toe reageer ik op een filmpje of opmerking. Dan krijg ik altijd een reactie terug en zo raak je dan aan de praat. We kennen elkaar niet, maar leren elkaar daardoor wat beter kennen. Ik doe dat ook niet als Mevrouw Niekje, maar als mezelf.
Ik open Instagram tijdens het ontbijt wanneer ik klaar ben met het lezen van leuke blogs en wanneer ik de hoofdpunten van het nieuws heb gelezen. Facebook, TikTok en Snapchat gebruik ik nooit.
Heel soms laat ik me 's middags in het weekend nog wel eens verleiden tot een kwartiertje zinloos vermaak, maar ben er na dat kwartiertje ook wel klaar mee. Ik lees toch liever een boek of kijk een serie. En als ik echt niet meer weet wat ik moet doen om even te ontspannen pak ik een puzzelboek.
Ben benieuwd of de actie, voor het eerst gehouden dit jaar, een succes wordt en jaarlijks terugkeert.

FB maak ik wel veel gebruik van. Soms zijn er hele handige groepen van bv lotgenoten of juridische vragen en haak en kookgroepen. Daar vind ik het ook handiger om te reageren. Op Insta en TT staan die zo onhandig onder elkaar of zie ik ze helemaal niet. Op TikTok heb ik een tijdje naar bloemen gemaakt van kraaltjes gezocht, dan zie je hele mooie resultaten maar niet hoe je die maakt of een minimaal filmpje waar ze het werk waarmee ze bezig zijn niet goed in beeld krijgen of tegen een achtergrond die alles verstoort.
BeantwoordenVerwijderenOp Pinterest zie je soms ook hele leuke dingen maar kon dan zelden naar de site waar iets uitgelegd wordt of patroon staat, ben ermee opgehouden dat was tijdverspilling.
Al met al ben ik wel 2-3 uur actief op sociale media, maar ik heb de tijd aan mezelf en vermaak me er graag mee. Gelukkig niet het gevoel dat ik er aan verslaafd ben, en filmpjes langer dan 2 minuten vervelend me ook vaak snel
Je bent niet doelloos aan het scrollen, je gebruikt het zo te lezen voor bepaalde informatie en contacten. En daar is het ook heel handig voor. Ik denk dat deze actie is voor mensen die er uur na uur op scrollen zonder doel, maar steeds maar blijven kijken.
VerwijderenHi Niekje, ik hoorde inderdaad vorige week dat de mei in het teken stond van social vrij, maar ik doe er niet aan mee. Ik ben juist net mijn Instagram weer een beetje nieuw leven in aan het blazen. Precies de verkeerde maand uitgekozen, vrees ik 🤭.
BeantwoordenVerwijderenJa, je hebt de verkeerde maand uitgekozen ben ik bang 😉. Maar wel leuk als je weer wat meer op Insta zet, ik volg je daar ook. Maar het kost gewoon veel tijd, ook naast een blog én een nieuw huis!
Verwijderenjongeren en de schermtijd van ouderen.Die geven inderdaad niet altijd het goede voorbeeld. Ik ken de verleiding om na het kijken van een podcast nog even "lieve dierenfilmpjes"te kijken
BeantwoordenVerwijderenEn daardoor scrollen mensen door, nog een filmpje, nog een filmpje... het is inderdaad makkelijk om er verslaafd aan te raken.
VerwijderenJuist dat doorscrollen is de reden dat ik van fb ben afgegaan. Op insta heb je daar meer controle over door alleen 'volgend' in je overzicht te krijgen. Van pinterest ben ik ook af, ik mis het niet. Wel doe ik nog wel eens een kaartspelletje op mijn telefoon, maar ik geloof dat mijn schermtijd wel meevalt.
BeantwoordenVerwijderenIk herken dat doorscrollen ook maar raak toch snel uitgekeken. Denk dat 'wie zijn die mensen en waarom kijk ik naar ze?' en dan stop ik. Pinterest heb ik nooit gesnapt en dat gebruik ik ook niet. Spelletjes op telefoon, tablet of computer heb ik nog nooit gedaan.
VerwijderenIk ga ook niets veranderen aan mijn eigen gedrag op dit gebied. Ik vind het leuk en daarnaast doe ik genoeg andere dingen die ook leuk zijn
BeantwoordenVerwijderenJa, zo denk ik er ook over. Ik zie op jouw blog dat je heel veel andere leuke dingen doet dus ik denk dat jouw schermtijd niet heel hoog kan zijn!
VerwijderenIk verbaas me altijd als ik ga joggen hoeveel mensen op straat al wandelend met die telefoon bezig zijn. Waarmee ik bedoel: echt op het scherm kijken of videobellen. Niet gewoon aan hun oor of om muziek te luisteren.
BeantwoordenVerwijderenOf met hun hond wandelen maar intussen ook bezig met die telefoon. En dan de hond niet in het oog hebben.
Dat is wellicht niet altijd sociale media maar het duidt toch op een soort verslaving als je zelfs dan niet even zonder kan.
Ja, ik zie het ook veel ...achter de kinderwagen, met de hond aan de lijn, terwijl ze oversteken. Ik verbaas me er ook over. Ik zie inmiddels ook collega's (de jongere) die aan de lunchtafel gewoon in hun telefoon gaan zitten turen en niet meedoen met de gesprekken. Of dat verslaving is weet ik natuurlijk niet, maar ze vinden het in ieder geval op dat moment interessanter dan een gesprek.
VerwijderenMag ik hier nog iets aan toevoegen. Ik luister vrijwel altijd naar luisterboeken als ik een echt rondje fiets. Maar als ik naar het dorp ga om boodschappen te doen of fysio oid dan is het eigenlijk ook heerlijk om naar de buitengeluiden te luisteren.
VerwijderenIk woon buiten het dorp aan Provinciale weg en het was toevallig heel rustig met verkeer en dat was ook heerlijk, in het dorp zijn er weer heel andere geluiden.
Dus misschien moet ik eens zonder luisterboek een rondje fietsen
Eigenlijk vind ik dat zelfs een beetje onbeleefd om zo in gezelschap met die telefoon bezig te zijn. Zonder je dan even af hé.
VerwijderenEen tijd terug toen ik ging joggen, zat in het park op een bank een jongeman die onwel geworden was, helemaal voorover gezakt en geen reactie. Zijn telefoon lag op de grond aan zijn voeten. Toen ik dat detail vertelde tegen iemand was de reactie: ja, als de telefoon bij de jongeren niet in de hand is, is het echt goed mis.
Kon er wel de ironie van inzien ;) (ja, ik heb uiteraard de 112 gebeld en erbij gebleven tot die er waren, tegen dan was hij gelukkig weer iets aanspreekbaar)
@Lot: Wanneer ik fiets vind ik het juist fijn om even alleen de omgeving te horen, ik kan me ook niet goed concentreren op een boek als ik iets anders doe zoals lopen of fietsen. Ik heb het in de coronatijd wel geprobeerd met wandelen, maar ik merkte dat ik dan delen van het boek niet had 'gehoord' .
Verwijderen@Geke: Ik vind het niet een beetje maar heel erg onbeleefd. Ja, rake opmerking, ondanks dat het geen fijne situatie was.
VerwijderenGaat de jongeren niet bereiken als het niet minimaal op insta en tiktok gedeeld is en alle onzin die ze volgen er niet aan mee doen. Ik heb bewust de apps niet scrol weleens via de browser maar raak er snel verveeld van.
BeantwoordenVerwijderenIk weet niet of en hoe de informatie bij jongeren komt. Weet wel dat er jongeren mee bezig zijn. Ik vind een paar mensen leuk om te volgen, het zijn wel bijna allemaal foodies. Ik kijk dan voor inspiratie.
VerwijderenIk heb hetzelfde als jij. Ik mag van mezelf best af en toe zinloos scrollen. En heel veel is dat niet. Ik vind het wel schokkend hoeveel met name de jeugd op hun telefoon zit. Waar halen ze de tijd vandaan?
BeantwoordenVerwijderenDie tijd brachten wij vroeger door met onze vriendinnetjes op onze kamers. Urenlang kwebbelen, en ook door de telefoon als dat mocht van je ouders. En op het schoolplein kletsen en naar het zwembad gaan in de zomer en op de zonneweide nog meer kletsen. En later gingen we uit en bleven we bij elkaar logeren en werd tot diep in de nacht gekletst.
Verwijderen