woensdag 5 januari 2022

dikke mensen op de televisie

We zijn gestart met onze goede voornemens en gaan massaal aan de sapkuur, hangen in de gewichten, sloven ons uit op de loopband en hebben de laatste restjes wijn door de gootsteen gespoeld. Oh wat voelen we ons na deze paar dagen geweldig want we zijn al een kilo kwijt!

Voor mensen met een normaal gewicht is een paar pondjes afvallen in het nieuwe jaar een koud kunstje.  Een dieet is goed vol te houden omdat de beloning - de rits van de jurk kan weer dicht! - nabij is. Dat ons reptielenbrein (dat deel van het brein dat gericht is op ademen, eten en voortplanten) na verloop van tijd gaat tegenstribbelen en we weer voor de vele verleidingen zullen vallen is nu gelukkig nog niet aan de orde. 

Maar wat als die paar pondjes er een paar honderd zijn? Dan is het verliezen van gewicht geen eitje en is het een jarenlange strijd die men maar niet lijkt te winnen. De gevolgen van ernstig overgewicht, obesitas en morbide obesitas ken ik alleen doordat ik er over gelezen heb en televisieprogramma's heb gezien. En voor die televisieprogramma's heb ik een ongezonde interesse ontwikkeld. 

Er zijn de afgelopen jaren zowel in binnen- als buitenland enorm veel televisieprogramma's geweest waarin mensen met ernstig overgewicht de strijd aan gaan met hun gewicht. Ik noem er een paar: Obese, dit was te zien op RTL4 en de buitenlandse versies op YouTube. The Biggest Loser, een Nederlandse versie maar ook de Amerikaanse versie. My 600 lb life op TLC, 1000 lb Sisters, ook op TLC en recentelijk nog Operatie Obesitas op NPO3. 

Sommige van deze programma's zijn informatief en er werken mensen aan mee met verstand van zaken. In het programma Operatie Obesitas kwam met regelmaat professor Liesbeth van Rossum aan het woord. Zij weet op een heldere manier uit te leggen wat obesitas is en wat er aan gedaan kan worden, maar ook hoe moeilijk het is voor de patiënt. Zoals alles wat over overgewicht (en ondergewicht) gaat heb ik deze serie gevolgd. Ik  vond het een goede en informatieve serie.

Van een heel ander kaliber is de serie My 600 lb life, waarin Amerikanen met morbide obesitas een jaar lang worden gevolgd. De aflevering begint altijd met een man of vrouw met morbide obesitas die opstaat en de dag begint. We zien hem of haar douchen en daarbij horen we hoe moeilijk dit gaat. Daarna krijgen we te zien wat voor een ontbijt ze eten, dit wordt meestal gemaakt of bezorgd door iemand anders, waarna we te horen krijgen welke miserabele dingen er zijn gebeurd in het leven van deze man of vrouw. En dan volgt het hele traject van kennismaken met de arts die de maagverkleining gaat doen tot aan de operatie. 

Iedere aflevering gaat volgens dit format, als kijker weet je precies wat je krijgt. De serie is succesvol want is al seizoenen lang op televisie.  Ik snap dat en toch schaam ik me ervoor dat ik dit kijk. Daar waar ik het niet onder stoelen of banken steek dat ik  'boer zoekt vrouw', 'ik vertrek', en 'bed & breakfast' met plezier kijk, zal ik nooit toegeven dat ik deze serie ook kijk. 

De mensen die geportretteerd worden zijn zonder uitzondering woonachtig in armoedige huizen op het platteland. Ze zijn laag- of ongeschoold, en door hun omvang ook afhankelijk van een invalide-uitkering. Velen komen hun huis niet meer uit, en zij die dat wel doen, doen dit uitsluitend om eten te kopen. Allemaal krijgen ze hulp bij een aantal dagelijkse dingen maar leven verder in een sociaal isolement.

Het is werkelijk in- en intriest hoe deze mensen leven en hoe ze proberen dit leven achter zich te laten. Als kijker hoop je natuurlijk dat het lukt, maar stiekem verheug je je tegelijkertijd op de tegenslagen onderweg, want die zijn er! Natuurlijk zijn die er want anders geen televisieprogramma.

Ik kijk naar deze programma's om verschillende redenen. Ten eerste omdat deze mensen zo ontzettend zwaar zijn en ik me niet kan voorstellen hoe dat zo kan komen. Vroeger hoorde je wel eens dat er in Amerika mensen leefden die hun huis niet meer uitkwamen of uit hun huis getakeld moesten worden door de brandweer. Dit zijn die mensen!  Ten tweede blijf ik me verbazen over het eten. Deze mensen leven op fastfood en weten werkelijk niet het verschil tussen gezond eten en fastfood. Door dit gebrek aan kennis verloopt het traject erg moeizaam. Ten derde hebben al deze mensen een 'facilitator' , iemand die het eten brengt of voor ze maakt. Deze helper is natuurlijk mede verantwoordelijk voor het overgewicht van de overeter, maar ziet dat niet zo.  En als laatste het resultaat na een jaar.

Voor de meeste deelnemers krijg je in de loop van de aflevering sympathie en hoop je oprecht dat het lukt.  Door deze sympathie zwakt het effect van de  'freakshow' af en zie je de mens achter de patiënt. Neemt niet weg dat het een freakshow is en blijft!

Kijk ik misschien ook omdat ik een beter gevoel over mezelf krijg? Dat ik wél slank kan blijven? Dat ik wél slim genoeg ben om gezonde keuzes te maken? Of kijk ik omdat ik me aan de andere kant van dit spectrum bevind en dus net zo in- en in triest ben? Ik maak tenslotte ook foute keuzes waardoor iedere poging om gezonder te gaan leven door meer te eten en minder te sporten steeds weer mislukt.  Mij hoef je niet uit mijn woning te takelen, mij moet je aan mijn bank vastbinden zodat ik niet wéér 30 kilometer ga fietsen terwijl ik doodop ben! Mij hoef je niet op een dieet van 1000 calorieën te zetten, mij moet je op een dieet van 3000 calorieën zetten en erbij blijven om te zorgen dat ik ze ook echt eet!

Hoe dan ook, ik ben me steeds meer bewust dat deze mensen het verdienen om geholpen te worden want een eetstoornis zoals een eetverslaving is ook een aandoening waar mensen niet zelf voor kiezen!



23 opmerkingen:

  1. Soms vraag ik me af of onbeheersbare trek in zoetigheid ook aangeboren is. Mijn zus at als kind al de helf van mijn gekregen snoep op. Nu(obees en ernstig diabeet) bakt ze cake en verwendt zichzelf met lekkere dingen. Er is nog niets veranderd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemorgen Izerina, dit zou natuurlijk best kunnen meespelen. Ik weet dat er nog steeds heel veel onderzoek wordt gedaan naar de oorzaken van obesitas. Mijn broer was (en is) een slechte eter, was ook altijd mager. Ik ben een goede eter en was altijd wat steviger. Hij at slecht omdat hij constant stress had, als kind al. Ik denk niet dat ik daar last van had. Ook in families zijn de verschillen dus heel groot zoals jij ook al aangeeft. Interessante materie!

      Verwijderen
  2. Het heeft ook wel met het aanbod van eten te maken. Laag opgeleid, laag inkomen, en veel goedkoop aanbod van fastfood. Dan kom je in een soort van verslaving aan dat soort voedsel terecht, denk ik. Het is wel eens onderzocht door een BBC tv programma, wat er met je lijf gebeurt als je alleen fastfood eet.
    Zelf ben ik in een langdurige stress periode aangekomen, en ik krijg het er maar moeilijk af. Niet eigenlijk. Het is complexe materie, dat lichaamsgewicht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Judy, dat programma van de BBC heb ik gezien, was interessant. Van stress gaat de een meer eten, de ander krijgt geen hap door zijn keel. Inderdaad complexe materie en omdat we ook nog eens allemaal anders zijn is er geen pasklare oplossing ben ik bang.

      Verwijderen
  3. Hier een reageerder die ook zwaar obees is geweest. Momenteel BMI rond de 27. Was ook zwaar diabeet, nu alleen metformine. Maar het blijft een levenslange strijd. Nooit het gevoel hebben verzadigd te zijn. En zo na de feestdagen is het zo lastig weer die knop naar minder eten te moeten omzetten. En, hoewel de geleerden denken dat het niet kan, in die week van kerst tot en met oud en nieuw groei ik bijna 5 kilo. Ik zoek de verklaring meer in dat ik vroeger zwaar astma had en veel cortisonen geslikt heb. Eeuwige strijd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anoniem, ik kan me ontzettend goed voorstellen dat je er een eeuwige strijd mee hebt en dat het gevoel van nooit verzadigd zijn ook erg onplezierig is. Ik hoop dat het je lukt de 5 kerstkilo's er weer af te krijgen. Succes!

      Verwijderen
  4. Twee zonen hebben wij gekregen. De oudste lang en slank heeft nooit veel gegeten. Nu hij vijftig jaar is geworden eet hij goed maar matig. Snoept niet. Sport wel, maar ook normaal. Hij is net als ik, eten is bij ons niet de hoofdzaak. Als er een pil bestond voor de warme maaltijd vinden wij dat prima.
    Onze jongste zoon, zes en veertig jaar, heeft altijd belangstelling voor koken gehad. Is naar Limburg gegaan voor de hotelschool. Niet afgemaakt, maar naar een andere studie overgestapt. Maar hij kookt nog steeds graag, doet in hun huishouden ook de boodschappen en kookt. En loopt twee keer in de week hard, om op een goed gewicht te blijven.
    Twee kinderen uit één gezin. En inderdaad, de belangstelling voor eten, wat ik ook niet heb, was er bij de één niet, en bij de ander al heel vroeg. (Hij vond wat ik kookte ook nooit lekker).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Francien, haha.. ik kan me er niets bij voorstellen om een pil in plaats van avondeten te nemen! Bijzonder toch dat je een zoon hebt die lekkerbek is en een zoon die het niet interesseert. Ach... als ze maar lief zijn toch?;-)

      Verwijderen
  5. Ik weet nog niet wat voor reactie ik op dit stuk kan geven. Ga er nog over nadenken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lot, ik wist zelf niet of ik hier over wilde schrijven. Ik vind het namelijk echt stom van mezelf dat ik dit soort programma's kijk, het voelt niet goed. Maar zal wel met mijn vreemde hoofd te maken hebben, een andere verklaring heb ik niet. Ik ben wel benieuwd naar je reactie. Kijk jij dit ook of ken je het niet? En wat vind jij er van?

      Verwijderen
  6. Dik zijn of dik worden is niet iets waar een mens voor kiest net als te mager. Het zit in je genen. Zelf worstel ik ook bijna mijn hele leven tegen de kilo's. Soms denk ik wel eens, ik eet niet meer. Maar dat is natuurlijk geen optie. Nu ben ik nog in de "gelukkige" positie dat ik niet kan blijven eten of de hele dag honger heb. Gelukkig niet. Vanaf mijn 65ste heb ik besloten op te houden met dietën. Ik eet 3 keer per dag, probeer iedere dag verse groente te eten. Fastfood eten we zo wie zo al jaren bijna niet. Frietjes eten we uit de Actifry en dan hooguit 1 keer in de maand. Snacks hebben we niet in huis en ook geen sapjes en frisdranken dus daar kunnen we niet mee de fout in de gaan. Gebak eten we alleen met een verjaardag en ga maar door en als je dan denkt dat we kilo's afvallen ......... nee hoor. We kunnen al blij zijn als we niet aankomen. Mijn enigste zonde is dat ik 2 glaasjes rode wijn drink 's avonds en dat geef ik ook niet af. Wat mijn gewicht is met deze manier van leven ......... tja teveel maar dat moet dan maar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ellen, het is volgens mij heel verstandig om veel dingen gewoon niet in huis te halen. Wij hebben wel wat lekkere dingen, zoet en hartig, fris en sap in huis, maar eigenlijk alleen voor mijn man. We hebben allebei onze voorkeuren en onze eigen voorraad met lekkers. Net als jullie halen we nooit gebak oid behalve als we jarig zijn. In de kerstvakantie hebben we een paar keer een oliebol gekocht bij de beste kraam van Nederland. Daar genieten we dan ook echt van! Verder eten we gezond en is mijn man al jaren op hetzelfde gewicht en ik ook (maar bij mij is het doordat ik erg streng ben voor mezelf zoals je misschien weet uit mijn blogs). En weet je ... mensen houden van je om wie je bent en níet om je gewicht!

      Verwijderen
  7. Hier iemand die van de hoed en de rand weet, wat betreft dik, lijnen en tot slot
    morbide obesitas.
    De oorzaak: genen, depressiviteit, medicatie waar je dik van wordt. En alle lijn pogingen die alleen maar een jojo effect tot gevolg hadden. Ik heb sinds begin november een maagverkleining. En sta nu juichend op de weegschaal als er weer een kilo af is.
    Veel mensen denken dat personen met overgewicht slappe troela's zijn, maar geloof me het is een hele zware strijd die je de hele dag hebt. Het werd bij mij gewoon een obsessie. Bijvoorbeeld boodschappen doen, de mensen keken wat er in mijn winkelwagentje lag. Als ik in een kledingwinkel naar een bepaalde maat vroeg, kreeg
    ik lachend ten antwoord: "nee, mevrouw zo'n grote maat hebben we niet".
    Die stomme verkoopsters waren natuurlijk zo mager als een brandhoutje. Ik ben veel huilend thuis gekomen na een winkelsessie.
    Dus behandeld mensen niet: als eigen schuld, dikke bult. En toon wat meer respect.
    Dikke mensen hebben ook gevoel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Helena, dank je wel voor je reactie. Fijn dat jij een maagverkleining hebt gehad. Een vriend van mij heeft dit jaren geleden ook gehad en hij is nog steeds op een goed gewicht nu en zijn leven is enorm verbeterd! Als ik op mijn werk of in mijn privéleven 'fatshaming' tegenkom zal ik er ALTIJD wat van zeggen! Ik weet ook dat voor mensen die dik zijn de dingen soms niet zo makkelijk gaan, solliciteren, een relatie en zelfs een hypotheek krijgen heb ik wel eens van iemand gehoord! Vreselijk, maar dat is tenslotte iedere vorm van discriminatie.

      Verwijderen
    2. Ik ben de middelste uit een gezin van 5. Daarvan zijn er 4 mager zijn, net zo als mijn ma.
      Maar ik was/ben de pineut, net als mijn vader en mijn oma. En heb van hen heb ik de dik makende genen door gekregen.
      De 4 magere broer en zussen eten als dijkgravers, maar ik word bij wijze van spreken al dik van een slablaadje.
      En mevrouw Niekje, ik neem het jou niet kwalijk dat je hierover een stukje hebt geschreven. Het is juist wel eens goed om te weten dat er soms een andere kant aan een verhaal of serie zit.

      Verwijderen
    3. Hi Helena, genen doen ook maar wat denk ik wel eens! Ik heb bijvoorbeeld niets van de creativiteit van mijn vader en ook zijn wiskundeknobbel niet! Jammer hoor! Het was ook echt mijn bedoeling om de eetproblemen, die veel breder zijn dan anorexia/boulimia alleen, ook onder de aandacht te brengen. En of je nu 2 kilo of 20 kilo of nog veel meer wil afvallen (of aankomen!), het hele gewichtsgedoe is een lijdensweg. We kunnen ons misschien moeilijk in elkaar verplaatsen en voor mensen zonder gewichtsproblemen is het al helemaal niet te begrijpen, maar we moeten elkaar respecteren ongeacht omvang. Ik ben overigens ook wel eens veel zwaarder geweest dan nu en had een bmi van ruim 28. Toen was ik er overigens minder mee bezig dan met mijn gewicht nu. Ik ben het volledig met je eens, het gaat om dat verhaal achter de persoon en dat zie je vaak wel in die programma's op tv. Fijne dag!

      Verwijderen
    4. Ha, ik kan nu alleen nog maar dromen van een bmi van 28.
      En nu krijg ik soms te horen dat een maagverkleining de makkelijkste weg is om af te vallen. Ja, hallo zeg...
      Als je naar de mensen moet luisteren doe je het nooit goed. Maar ze kunnen de boom in en peren plukken. Vooroordelen zullen altijd blijven bestaan.

      Verwijderen
    5. haha... de boom in en peren plukken! Die toevoeging kende ik niet, ik moest er om lachen! Anderen hebben hun oordeel vaak klaar zonder verder enige idee te hebben, dus ja.. de boom in!

      Verwijderen
  8. Hi NOvelle, het is zo'n ontzettend beladen onderwerp omdat mensen met overgewicht in onze maatschappij gediscrimineerd worden. Slank zijn is nog steeds de norm, alhoewel er tegenwoordig soms al wat meer aandacht is voor mensen met een vollere bouw. Maar dan wordt het cury of plussize genoemd. Extreem overgewicht blijft echter een taboe in de media, tenzij als voorbeeld hoe het niet moet, of als afvalspektakel in een serie.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Na een dagje laten bezinken een kleine reactie. Ik schrok toen ik de titel zag, dikkerds vind ik een vreselijk woord en zou ik zelf nooit gebruiken omdat het zo oordelend is en niet in prettige zin.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lot, je hebt gelijk het is een woord dat niet sympathiek is. Ik verander het!

      Verwijderen
    2. Fijn dat je het goed opvat en hebt veranderd in wat neutralers,

      Verwijderen
    3. Ik was me er niet zo van bewust maar toen je het schreef kon ik niet anders dan je gelijk geven.

      Verwijderen