zaterdag 31 augustus 2024

zo was mijn week - 35 / 2024

zondag 25 augustus

Dit is de laatste dag van de zomervakantie. Mijn dag verloopt rustig. Ik sorteer mijn kleding voor de komende week en lak mijn nagels. Haal mijn schooltas tevoorschijn en pak alvast wat spullen in die mee naar school moeten. 

Ik heb zin in morgen, leuk om iedereen weer te zien en ook fijn om het dagelijkse ritme weer op te pakken. 

Ik kijk de laatste aflevering van b&b vol liefde. Ik vind er niet zoveel aan dit seizoen. Ik vraag me af of het aan mij ligt of is het saaier dan anders? Er zijn genoeg andere leuke dingen die ik wil kijken en ik overweeg om er mee te stoppen. Ik neem het op en zal nog wel bedenken of ik verder kijk.


maandag 26 augustus

De wekker gaat niet af, ik ben eerder wakker en zet het alarm uit. Heb gelukkig goed geslapen ondanks de spanning voor de eerste werkdag. Misschien omdat ik vorige week al even op school was. 

We starten het schooljaar met een bijeenkomst in de aula, er zijn twee sprekers. Beiden heb ik al eerder gehoord en het zijn niet de meest inspirerende verhalen. Ik zit het uit en als het is afgelopen zijn er broodjes voor alle medewerkers. Ik heb mijn eigen lunch bij me en samen met een paar collega's zoeken wij een rustige plek op om te eten.

's Middags is er een teamvergadering. We delen onze vakantieverhalen en bespreken kort wat er deze week op het programma staat. Er zijn nog geen lessen, wel komen er studenten naar school voor kennismakingsgesprekken. Ik heb nog niet veel afspraken staan maar genoeg te doen, dat staat allemaal op het takenlijstje dat ik voor de vakantie heb gemaakt. 


dinsdag 27 augustus

Vandaag een wat normalere dag. Ik begin aan mijn lijstje, het schiet niet meteen lekker op, ik moet er echt inkomen. Gelukkig heb ik het lijstje, want dat geeft houvast. Zes weken niet werken is lang en dingen zakken weg.

Kom de hele dag collega's tegen die ik gisteren niet heb gesproken dus er wordt ook nog veel gekletst over de vakantie. 

's Middags ga ik lekker sporten en ook daar kom ik wat mensen tegen die ik lang niet heb gezien, want in de vakantie sport ik altijd 's ochtends, dus ook daar gezellig met een aantal mensen gekletst.


woensdag 28 augustus

Mijn eerste afspraken, een student komt, de ander niet. Grote kans dat hij nog op vakantie is. Dat is niet heel ongebruikelijk, ook al is dat natuurlijk niet de bedoeling. 

Ook maak ik vandaag mijn lesplanner voor het komende blok van 10 lesweken in orde. Het meeste lesmateriaal heb ik al klaar, dus ik bereid alleen mijn eerste les nu voor. Voor de overige lessen plan ik wekelijks op woensdagochtend een moment in mijn agenda. Mijn eerste les vervalt overigens, want die zou op maandag plaatsvinden maar aanstaande maandag en dinsdag zijn er eerst nog introductiedagen voor de studenten.

's Avonds heb ik enorme eetbuidrang. Ik heb ook honger en ik eet, voor mij idee, vrij veel. Het voelt alsof ik iets slechts heb gedaan. Als we klaar zijn met eten heb ik zin in chocolade en ijs en vla en fudge. Dat is het reptielenbrein dat nu signalen afgeeft en zegt: "de dag is nu verpest, je hebt teveel gegeten, je kan nu net zo goed even doorgaan!". Ik ruim af en ga bloggen. Na verloop van tijd is de drang weg. Ik eet een bakje vla, drink thee en neem een blokje fudge. Het is voldoende en het voelt goed zo. Mijn hogere brein stuurt mij niet naar de keuken.


donderdag 29 augustus

Vandaag het eerste werkoverleg met mijn teamleider, een aantal gesprekken met studenten die vertraging hebben en dit schooljaar onder mijn hoede komen. En niet alleen onder mijn hoede, ik krijg er een collega bij die deze studenten dagelijks gaat begeleiden. Ik stuur haar aan en heb de eindverantwoordelijkheid. Maandag begint de nieuwe collega en ik zal haar zeker in de eerste weken dagelijks zien om haar goed in te werken. 


vrijdag 30 augustus

Na een lekkere werkdag kan ik vroeg naar huis en ga ik direct door naar de sportschool. Ik kijk b&b vol liefde en ondanks dat het minder leuk is blijf ik het toch volgen, ik ben uiteindelijk niet minder nieuwsgierig dan alle andere kijkers.

Ik ben met het eten en in de avond alleen en vandaag geef ik gehoor aan de eetbuidrang. Zo goed als het donderdag ging, zo slecht gaat dat vandaag. Ik besluit me er bij neer te leggen en vanaf zondag, dan is het de eerste van de maand tenslotte, weer een nieuwe poging te gaan doen. 

Ja, de zoveelste poging hoor ik jullie denken, en dat klopt, het is de zoveelste poging. Is dat erg? Niet voor mij, maar ik kan me voorstellen dat je je suf ergert wanneer je het leest. Dat moet dan maar. Ik zou het liefst natuurlijk schrijven dat het hartstikke goed gaat. Maar dan zou ik jokken en daar wordt niemand wijzer van. 

Ik wil eerlijk zijn voor al die lezers die hier steun zoeken en misschien ook vinden omdat ze niet alleen staan in hun ge- over verstoorde eetpatroon, lezers die wat meer willen weten over de werking van een eetgestoord brein en lezers die hier komen omdat ze een tegenhanger willen voor alle glimmende verhalen op Instagram en TikTok.


zaterdag 31 augustus

Ondanks een iets onrustige nacht ben ik niet heel erg moe en ik sta op mijn normale tijd, 07.30 uur, op. Ik heb zin in boterkoek en roomijs, maar ik eet havermoutpap. Ik heb geen zin om te gaan sporten maar ik ga toch. Daarna voel ik me beter.

Als ik thuiskom hang ik de was buiten en na mijn koffie ga ik nog even naar de stad voor boodschappen. Het is heerlijk buiten en op de fiets is het met een beetje wind goed te doen.

Ik denk veel na over de eetbuien en waarom het toch steeds misgaat. Ik weet het wel en tegelijkertijd weet ik het niet. Ik geef mezelf de schuld terwijl ik weet dat dat niet hoeft. Ik voel mezelf een sukkel en ook dat is niet nodig. 

Ik sta op het punt om mijn blog te stoppen, ik vind het vreselijk om telkens te moeten schrijven dat het weer niet gelukt is. Maar als ik stop met bloggen ben ik ook mijn uitlaatklep kwijt. Ik kan het natuurlijk voor mezelf opschrijven maar dat is niet hetzelfde. Een lezerspubliek betekent dat ik schrijf, ook wanneer het even niet leuk is.

Na de lunch heb ik deel twee van de eetbui die gisteravond begon en voor mijn gevoel nog niet klaar was. 

Morgen is het 1 september en een zondag. Voor mijn eetgestoorde hoofd is dat een mooi moment om de draad weer op te pakken. Maar hoe zorg ik ervoor dat ik niet weer na bijna twee weken een eetbui heb? 

Ik ben enorm gemotiveerd op dit moment, maar dat is ook altijd zo. Tijdens of na een eetbui heb ik enorm veel zin om vanaf ....(vul maar in)... de dingen perfect te gaan doen. Me niets aan te trekken van de weegschaal en al mijn eetregels in de wilgen te hangen. Dat lukt dan een paar dagen, soms langer en dan gaat het toch weer mis. 

Ik weet dat veel van jullie met me meeleven, jammer dat ik jullie steeds moet teleurstellen. En natuurlijk reageren jullie straks massaal dat jullie niet teleurgesteld zijn, voor mij voelt het nu eenmaal zo.

Goed, tot zover. Morgen weer een nieuwe dag en dat betekent nieuwe kansen. Ik ga mijn eetbuivrije dagen weer bijhouden dus let maar op de teller die je onder het tabblad 'eetbuivrije dagen' bovenaan de pagina vindt. 



40 opmerkingen:

  1. Ach, mevrouw Niekje...
    Ik zou mijn armen om je heen willen slaan en je willen troosten... ik zou je over je haren willen aaien en zachtjes zeggen dat het goed is. Dat je goed bent zoals je bent. Met eetbuien en al.

    Een virtuele knuffel dan maar!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik raak hier best een beetje ontroerd door Nienke, dank je wel, zo'n knuffel is heerlijk! ❤️

      Verwijderen
    2. Het privé COC in optima forma!

      Verwijderen
    3. Hé zielepoot, jaloers? Jammer hè dat jouw reacties niet zo hartelijk worden ontvangen. Dat heb je nu eenmaal als je een mentaliteit en karakter hebt van Jan lik me reet! 🤣

      Verwijderen
  2. Geef er gewoon aan toe. Stop met je blog en ga eten! Die extra kilo's kunnen ook nog wel op je derriere.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi zielepoot! Hahaha.. gelukkig is mijn achterwerk zo slank dat je er niets van ziet! En stoppen met bloggen? Dan zou ik jou je sneue pleziertje ontnemen, zo ben ik niet hoor. Ik blog lekker door, kan jij lekker doorgaan met jouw getrol, fijn hè?

      Verwijderen
  3. Hee Niekje, geen teleurstelling, maar herkenning. Heel veel. Steeds opnieuw beginnen en proberen, want nu weet ik onderhand wel hoe het níet moet. Zo al 35 jaar. Hier is het wel een tijdje licht verbeterd toen ik prestatiedrang een beetje naar achteren kon schuiven. Maar aan de andere kant werkt jezelf dwangmatig veranderen in iemand die je niet oprecht bent, op de lange termijn ook niet. Na heel vaak toegeven, merk ik wel dat ik soms (tijdelijk) bepaalde dingen tegen gegeten ben en niet meer naar verlang. Dat is dan een klein positief dingetje eraan. Het blijft een strijd. Ik wens je toch een goede 2e schoolweek toe.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anoniem, wat een lief en mooi commentaar, dank je wel. Ook ik heb af en toe dat hart onder de riem nodig van iemand die uit ervaring weet hoe ellendig het voelt. Ik ga weer vol goede zin verder!

      Verwijderen
    2. Samen zijn we sterker. Sorry dat m'n naam er niet bij stond. Groetjes, Rian

      Verwijderen
    3. Hoi Rian, ik vermoedde al dat het jouw reactie was, Fijn dat ik nu weet dat jij het ook echt was! En ja, samen staan we sterker! 💪

      Verwijderen
  4. "een tweede deel van de eetbui". Hoe werkt dat dan?Is er een bepaalde hoeveelheid "dwang'die bevredigd moet worden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anoniem, toen ik opstond bleef ik eetbuidrang voelen, en ook na het sporten had ik niet meteen het 'reset' gevoel. Eten bleef door mijn hoofd gaan. Soms is een eetbui klaar en dan heb ik zeker een week, soms twee weken die drang niet. Maar soms is een eetbui kennelijk nog niet klaar.

      Verwijderen
  5. Ik kwam deze tips tegen, misschien nog bruikbaar of misschien fleur je er weer wat van op: https://styleconsulting.nl/blog/kledingtips-voor-de-tengere-vrouw/ Groet, Ine

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je niet schuldig voelen over dat je er weer over blogt, hoor. Ik herken het wel een beetje als ik weer over long covid blog (of besluit niet erover te bloggen). Degene die je teleurstelt, ben je het meest zelf. Maar je schrijft vanuit jezelf, en dat maakt je blog zo fijn. Mensen vinden er herkenning in. Veel sterkte, uithuilen en opnieuw beginnen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn dat je het begrijpt Judy en ook bij jou denk ik dat anderen er juist wel waarde aan hechten wanneer je over long covid schrijft, ook bij jou voelen mensen zich gesteund. Dank je wel voor je compliment. Ik ga zo lekker sporten en dan is daarna mijn hoofd weer 'gereset' en kan ik denk ik wel verder zonder strubbelingen deze week.

      Verwijderen
  7. Ik ben zo benieuwd hoe het gaat met je voornemen om lekker vrij te gaan eten, zoals in Frankrijk.
    Groetjes Marijke.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Marijke, kan ik kort over zijn: niet. 😞

      Verwijderen
    2. Ja, zo vrij als ik wilde lukt nog niet, het gaat wel iets beter dan voorheen, maar het zijn heel kleine stapjes.

      Verwijderen
  8. Na al zo lange tijd meelezen is merk ik, en waarschijnlijk ook de anderen, dat je manier van schrijven over de eetbuien veranderd is een positievere kant op. Vervelend doen ervaringen anderen nooit. Je post nu ook de geweldige reacties van anoniem/trol en geeft er geweldig commentaar op, dat maakt het eigenlijk wel leuk voor ons.
    Mijn weegschaal is kapot gegaan en ik vroeg me af wat voor impact dat op jou zou hebben.
    Morgen in de kringloop naar een nieuwe kijken, ik wil er niet een die van alles wil meten zoals vet of vocht percentages, alleen gewicht wil ik weten. Als er morgen geen naar mijn zin is dinsdag in ander dorp waar ik toch langs komen kijken, daar staan er ook altijd wel een paar.
    Ik ga er vanuit dat ik op de nieuwe weegschaal een ander gewicht zal hebben, ben benieuwd of dat hoger of lager is

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lot, ik denk zelf ook dat het wel een beetje veranderd is, ik zit niet meer in een heel diepe put na een eetbui, komt misschien ook omdat ik het van me af kan schrijven hier. Haha... ik heb er net weer een geplaatst en gereageerd! Ik zou gek worden als mijn weegschaal kapot was. Ik heb overigens ook een simpele, alleen gewicht verder niets. De rest hoef ik niet te weten. Oh ja, dat is wel het nadeel van een nieuwe, dat je ineens weer meer weegt, dat zou mijn dag goed verstieren. Gelukkig kan jij daar wel mee omgaan weet ik inmiddels, daar ben je nuchter genoeg voor.

      Verwijderen
  9. Na bijna 60 jaar eetbuien geef ik nog steeds de moed niet op. Soms zijn ze maanden weg, wel een jaar soms en gaat het prima. Dan denk ik (= hoop ik) dat ik de periode afgesloten heb. En dan ineens is er toch weer een eetbui en nog 1 en nog 1. Niet de hoeveelheden als ooit, zo'n 50 jaar geleden, maar toch echt te veel. Uit jouw blog weet ik, dat je naast de eetbuistoornis, anders dan ikzelf, een dwangmatige eter bent, met allerlei verboden en geboden.
    Dat maakt het extra moeilijk om dat gedrag los te laten. Het kan vast wel, als je je hersenen herprogrammeert. Maar ik denk dat dit gaat met teleurgesteld vallen en weer met nieuwe moed opstaan en jezelf niet te veroordelen.
    Ik vind je heel dapper om er over te schrijven en de strijd aan te gaan met je eetbuistoornis.
    Probeer jezelf niet te straffen en van jezelf te houden zoals je bent, met stoornis en al,
    want je bent natuurlijk oneindig veel meer dan alleen dat eetgedrag!
    Liefs,
    Aaf

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Aaf, Jeetje dat is ook wel heel bijzonder. Dank je wel voor het delen hier. Ik denk dat eetstoornis nooit helemaal weg zal zijn, zeker niet wanneer iemand er al zo lang mee kampt. Ja, ik heb ook nog eens een hele lijst aan regels die in mijn hoofd zitten, en die heb ik allemaal zelf bedacht. Kan ze dus ook zelf ongedaan maken, want ze slaan helemaal nergens op! Die regels zijn neurologisch nu zo ingesleten dat ik ze automatisch (of zo lijkt het dan) uitvoer. Dank je, ik weet dat ik niet mijn eetgedrag - of stoornis ben, soms voelt het even zo maar daar stap ik dan snel overheen. Vandaag heb ik een heerlijke dag en dat komt mede doordat ik de regels weer volgt, geeft me rust in mijn hoofd. Daarnaast voel ik me strijdlustig: ik pak die stoornis aan! Fijne zondag en hopelijk aan de beterende hand Aaf! xx

      Verwijderen
  10. Beste mevrouw Niekje, even iets over B&B vol liefde, en dat soort programma's.
    Ik begrijp dat een drukke baan en eetstress vragen om ontspanning, mag ook best "domme" ontspanning zijn natuurlijk. Ik kan zelf eindeloos naar kattenfilmpjes kijken, haha!
    Maar B&B en consorten beschouw ik als schadelijk, zowel voor de deelnemers die als zij eraan beginnen vaak niet overzien wat een impact dat media gedoe en de nare opmerkingen kunnen hebben. En ook schadelijk voor de kijker, omdat je verleid wordt om te ( ver) oordelen.
    En dat is toch niet de bedoeling, het is ook niet goed voor de ziel.
    Misschien toch ook maar kattenfilmpjes, of een boswandeling, of iets anders wat ontspannend is zonder anderen en jezelf te beschadigen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Titia, kattenfilmpjes zijn erg leuk om naar de kijken, en onlangs ontdekten we een hele reeks olifantenfilmpjes, ook enorm schattig! Ik deel jouw mening over dit soort reality programma's. Ik vind het een lastig iets omdat ik weet dat de deelnemers er zelf aan zijn begonnen en inmiddels zouden moeten weten dat ze er op social media van langs kunnen krijgen. En als kijker maak ik me inderdaad ook schuldig aan (ver)oordelen. Dat probeer ik zo min mogelijk te doen, maar af en toe doe ik ook mijn zegje wel. Ik kijk verder geen enkele reality show waarin deelnemers ook slachtoffers kunnen worden (oh nee, ik jok, ik kijk ook naar Boer Zoekt Vrouw wanneer het er is) en lees liever een boek of kijk een mooie serie. Ben nu bezig aan De droom van de Jeugd op NPO (staat er al een poosje op) en is zeer de moeite waard!

      Verwijderen
  11. Je hoeft je helemaal niet schuldig te voelen richting je lezers. Dat zou wel het laatste zijn waar je je druk om zou moeten maken!
    Ik gun je zo dat je een betere relatie met eten krijgt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Zo.. Geluk, klopt en als het de lezers niet bevalt dan hoeven ze het natuurlijk niet te lezen 😉.

      Verwijderen
  12. Hoi Niekje, een dikke knuffel verdien je.
    Dat je af en toe een eetbui hebt bepaald niet wie je bent en dat weet je ook. Jij verteld ons eerlijk als de eetbuistoornis waar je mee strijd het deze week gewonnen heeft.
    In een tijd die gekenmerkt wordt door de glanzende succesvolle levens als je de socialemedia zou geloven, er iemand is die over haar moeite en strijd eerlijm is dan vind ik dat dapper om te lezen.
    Want het leven is voor veel meer mensen niet altijd even glanzend.
    Je helpt anderen om dat eerlijk op te schrijven.
    Ik gun je een eetbui vrij leven, maar nog meer gun ik je dat het je niet in zijn greep houdt.
    Geniet van de dagen dat het er niet is. Die zijn er gelukkig meer sls dat ze er wel zijn.
    Vandaag een nieuwe dag zoals voor ons allemaal. Hopenlijk geniet je vandaag van het mooie weer en de vrijheid en T en al die anderen die om je geven.
    XX Jenneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jenneke, wat een ontzettend lieve reactie, dank je wel! Je zou soms inderdaad denken dat iedereen een gelukkig, sociaal, actief en liefdevol leven heeft maar dat is natuurlijk niet zo. Ik schrijf liever niets dan dat ik er een mooi verhaal van maak waar niets van waar is. Ik heb vandaag een heerlijke dag met lekker weer en geen plannen, ik kan wat lezen, wat bloggen, beetje bankhangen en gezellig met T. mijn zondag doorbrengen. Nogmaals dank! xx

      Verwijderen
  13. Ik vind het heel jammer voor je, dat je dit hebt.

    Ik ben ook benieuwd, het zou natuurlijk kunnen dat er achter een eetbuistoornis ook een fysieke oorzaak zit. Misschien mis jij een bepaalde hormoonreceptor die andere mensen meer in balans houdt, of maak je meer of minder van een signaalstofje aan waardoor de balans soms weg is. En dat uit zich dan als een eetstoornis. Nu vraag ik me nog af: stel dat er inderdaad een fysieke oorzaak is, zou je je er dan minder druk om maken? Zou je jezelf dan minder veroordelen?
    Ik weet natuurlijk niet of dat zo is, maar bij het syndroom van Gilles de la Tourette hebben ze heel lang gedacht dat het psychisch was en nu blijkt het toch waarschijnlijk lichamelijk/fysiek te zijn. Dat verandert misschien hoe je er in staat, als iemand die dat heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Petra, dat is wel een aparte manier om het te bekijken. Want ja, als het een fysieke oorzaak zou hebben zou ik het wel accepteren. Maar het is volgens mij niet aan de hand. Anders zou ik er denk ik al op jonge leeftijd ook al last van gehad hebben. Maar goed, een ziekte is iets om te accepteren en niet om jezelf voor te veroordelen, en dat geldt natuurlijk ook voor een ziekte in het hoofd. Dank je voor je reactie, vond ik een interessante!

      Verwijderen
  14. Ik vind het echt heel rot voor je dat je het gevoel hebt dat je ons teleurstelt. Ik vind het eerder heel erg voor je dat jet het niet onder controle krijgt. En dat het zo jouw leven beheerst. Maar ik vind het ook heel knap en goed dat je er zo open over bent.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Aukje, jullie zijn een soort stok achter de deur, maar dat voelt soms dus ook alsof ik dan iedereen teleurstel. Ik weet dat het niet nodig is om me daar sappel om te maken, maar toch doe ik het een beetje. Ik hoop dat ik, door zo oen en eerlijk te zijn, voor anderen met gelijksoortige problematiek een hart onder de riem te zijn.

      Verwijderen
  15. Je stelt hier niemand teleur. Hooguit jezelf. Ook niet nodig. Je hebt hier niet om gevraagd en je doet hard genoeg je best. Lijkt me lastig om na zes weken vakantie weer op te starten, trouwens. En B&B ben ik ook een beetje beu. Maar ik kijk ook verder (gewoon realtime op tv als het uitkomt) omdat het bijna afgelopen is. Groetjes, Nicky

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nicky, dat is lief van je, dank je! Ik vind het best saai, nu een week verder eigenlijk nog steeds. Maar ook ik kijk verder.

      Verwijderen
  16. Niet zo streng voor jezelf, Niekje. Je doet je best en soms lukt het even niet en dat mag er ook zijn. Waarom zouden wij teleurgesteld zijn? Wie zijn wij om jou te veroordelen? Nee hoor, je doet je best en we zijn hartstikke trots op je.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Ilona! Soms voelt het zo zeurderig en zielig. En ja, gelukkig mag dat er ook zijn!

      Verwijderen