zondag 4 augustus 2024

eetherinneringen - zelf koken #1

Toen Aaf van Zuinigaan onlangs blogde over wat zij vroeger, in haar studententijd, voor zichzelf kookte werd ik geïnspireerd om ook iets te schrijven over mijn eerste kookkunsten. 

Het begon bij mij met koekjes bakken. Dat leerde ik al vrij snel, ik weet niet meer hoe oud ik was, maar ik zat nog op de lagere school. Ik bakte koekjes met mijn moeder en ook wel eens als ik ging logeren bij vrienden van mijn ouders in Vierpolders, A. en H. Zij hadden toen nog geen kinderen, later wel en logeerde ik daar ook als ik ging babysitten.

Na de koekjes leerde ik cake, appeltaart en kruidkoek maken. De kruidkoek was een recept van mijn vader, dat hij weer van zijn vader had. Zelfrijzendbakmeel, bruine suiker, een zelfgemaakt koekkruidenmengsel, rozijnen en water. Meer was het niet, maar altijd lekker en mislukte nooit. 

Toen ik in de eerste van de middelbare school zat, vonden mijn ouders het tijd dat mijn broer, die tweeënhalf jaar ouder is, en ik leerden koken. Vanaf dat moment kookten we om de beurt elke zondag. We mochten zelf kiezen wat we wilden maken. Op vrijdag moesten we ons boodschappenlijstje klaar hebben, voordat mijn ouders de wekelijkse boodschappen gingen doen.

De afspraak was dat degene die kookte alleen in de open keuken stond. Mijn ouders waren in de huiskamer en bemoeiden zich nergens mee maar beantwoordden wel vragen. Een van de eerste dingen die ik maakte waren witlofschuitjes, een recept uit mijn kinderkookboek. Ik denk dat ik er aardappels bij kookte.

Een andere maaltijd die ik me goed herinner omdat ik die erg lekker vond was een gebraden kip met rijst en tutti frutti. Dit was natuurlijk koken voor de iets gevorderde kok, de rijst was hierbij de grootste uitdaging. 

Plaatpizza met een pak brooddeeg van Koopmans, chili con carne met bruine bonen omdat ik geen kidneybonen kende, een ovenschotel met prei en gehakt, afgedekt met aardappelpuree en zuurkool met mandarijntjes zijn gerechten die ik me nog goed herinner van toen. Naarmate we meer leerden werden de gerechten uitgebreider en lekkerder. We hadden er allemaal plezier in en ik heb er tot op de dag van vandaag gemak van gehad dat ik jong leerde koken. 


18 opmerkingen:

  1. Voor zover ik het mij herinner heb ik pas voor het eerst gekookt toen ik al getrouwd was. Ik zal best wel eens een omelet gebakken hebben toen ik nog thuis woonde, maar veel meer zal het niet geweest zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Myriam, gelukkig is het goed gekomen en kan je nu meer dan een omelet bakken. Je hebt wel eens verteld wat je zoal maakt en dat klinkt heerlijk!

      Verwijderen
  2. Wat leuk dat je ouders jullie op die manier leerden koken, daar heb ik nog nooit van gehoord.
    Ik was heel veel bij mijn oma in de keuken als zij bezig was, ze was erg goed in vis bakken, paling, sardientjes en spiering aten we vaak als extra hapje, en altijd in ruim roomboter gebakken.
    Toen ik 14 was, was mijn moeder zwanger en moest ze rustig aandoen en had ze constant trek in zoet, ik maakte toen vaak appeltaart voor haar.
    Koken heb ik voornamelijk geleerd door het te doen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lot, appeltaart maken omdat je moeder daar zo'n trek in heeft, hoe lief!! Ja, met een beetje creativiteit en niet bang zijn om dingen te proberen kom je een eind, in jouw geval een heel eind want je kookt de lekkerste dingen weet ik uit je reacties hier en op andere blogs!

      Verwijderen
  3. Wat herkenbaar! Toen mijn oudere zus op een gegeven moment een zomerbaantje kreeg, wilde ik ook wel gaan werken maar ik was daar nog te jong voor. Toen hebben mijn ouders bedacht dat ik dan mocht gaan koken. Elke dag iets anders, ik mocht alleen vooraf vragen stellen en ik moest ook de boodschappen doen. Ik maakte van alles: ook kip en pizza, aardappels, rijst, macaronischotels. Het kookboekje dat ik toen maakte, kwam nog een tijd goed van pas. Nu weet ik het meeste uit mijn hoofd (en hebben we internet ;))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Mara, wat leuk om te lezen dat jij ook op die manier mocht leren koken! Ik weet ook nog heel veel uit mijn hoofd en ben inmiddels ervaren genoeg om zelf ook dingen uit te proberen en die pakken bijna altijd wel goed uit. En ik lees heel veel foodblogs voor inspiratie en als ik iets niet ken of niet precies weet zoek ik het ook op het net op. Mijn man kan ook erg goed koken, leerde het ook jong, en we hebben in onze beginjaren veel kookboeken gekocht. Die boeken gebruiken we nu niet meer, maar door veel lezen heb ik veel opgeslagen. Nieuwe gerechten uit andere landen vind ik nu ook leuk om uit en op te zoeken.

      Verwijderen
  4. Wat fijn, je bent op vakantie!
    Fijne tijd toegewenst.
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat fijn,dat jullie mochten koken. Ik wilde wel,maar mocht het pas na de vormingsklas. Ik was jaloers op een vriendinnetje,dat elke zaterdag een cake mocht bakken(12 jr). Gelukkig mocht ik ook meedoen met deegkom/klopper uitlikken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Izerina, Ja, dat snap ik, zou ik ook geweest zijn! Haha.. .kom uitlikken leerde ik ook al snel!!

      Verwijderen
  6. Volgens mij leerde ik pas echt zelf koken toen ik op kamers ging. Ik was en ben nog steeds heel creatief in koken, het is ook niet mijn hobby. Wat ik van mijn studententijd zeker heb onthouden is de pasta die mijn huisgenoot maakte, met spinazie, champignons en brie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klinkt heerlijk Aukje! Koken an sich is niet moeilijk. Jammer dat je er weinig lol in hebt, maar dat snap ik ook wel weer. Er moet natuurlijk voor een gezin gekookt worden en dat betekent toch ook rekening houden met en plannen rond de sport en andere hobby's. Dat maakt het ook wel een klus.

      Verwijderen
  7. Ik maakte als kind regelmatig cake. En met mijn eigen kinderen bakte ik vaak van die zandkoekjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Nicole, leuk hè, cake bakken deed ik ook graag, ik herinner met een heerlijke appelcake die ik vaak maakte. En koekjes bakken met kinderen is ook leuk, deed ik wel toen ik nog op het vmbo werkte. Daar was een keuken voor de lessen aan de verzorgingsklas en daar ging ik na schooltijd wel met een aantal meiden en jongens koekjes bakken. Voor velen, vooral de jongens, iets heel bijzonders want thuis zwaaide moeder vaak het scepter in de keuken en mochten ze niets leuks doen, behalve helpen met afwassen en opruimen!

      Verwijderen
  8. Verstandig dat je ouders jullie leerden koken. Het eerste wat ik kookte was 'spaghetti'. Mijn moeder kookte alleen maar Hollandse potjes dus spaghetti hadden we nooit in huis. Maar wel vermicelli. Die kookte ik dan en daar deed ik dan ketchup door. Ik was een jaar of elf, twaalf, schat ik. Inmiddels ben ik veel beter in koken. Geleerd van de liefste ex.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nicky, we zagen het toen niet eens als echt leren, maar we vonden het allebei leuk dat we mochten koken. Leuk ook jouw herinnering! En wat fijn dat je veel beter bent nu, gelukkig ook maar en met mooie herinneringen aan je liefste ex.

      Verwijderen
  9. Mijn kleindochter van 7 jaar kan al "luie pasta" maken. Dit is pasta met tomatensaus uit een grote fles en vegan gehaktkruim. Daarbij een salade van tomaat en komkommer. Ze kan dit helemaal zelf.
    Kleinzoon van 2 jaar snijdt al heel enthousiast groenten, zoals courgette, met een gewoon, niet al te scherp tafelmes. Hij vindt helpen erg leuk!

    Ik weet niet waarom, maar jouw blogs worden niet ververst en blijven staan op je blog over vitamines. Ik heb geen idee hoe dit mogelijk is!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Aaf, kinderen vinden koken meestal erg leuk, het is alleen zo dat sommige ouders het niet aan ze over durven te laten, bang dat er ongelukken gebeuren in de keuken. Maar hier geldt ook weer "jong geleerd...!" Ja, ik las bij een reactie van jou ergens anders ook dat mijn blog niet ververst. Ik weet ook niet waarom, ik heb nergens aan gesleuteld.

      Verwijderen