zondag 25 augustus 2024

op mijn bord - week 34 / 2024


We hebben lekkere maaltijden gegeten deze week. Het stoofgerecht met de palmkool (cavolo nero) was een hit. En er is genoeg voor nog drie keer. 



maandag 19 augustus

pastapreigratin met ham en kaassaus - broccoli - sla met tomaat


dinsdag 20 augustus

bloemkool - varkenssaucijs - gekookte aardappelen - komkommermayoslaatje


woensdag 21 augustus




stoofgerecht met palmkool - rijst met kikkererwten - sla met komkommer


donderdag 22 augustus



rotiplaat - ei in kerriesaus - gewokte boontjes en taugé - zoetzure komkommers


vrijdag 23 augustus



gepofte zoete aardappel met topping van tonijn, ui, olijven, augurk en mais - courgette - (niet op de foto gemengde sla met tomaat en komkommer)


zaterdag 24 augustus




wokgerecht met:  volkorennoedels, tofu, champignons, paksoi, wortel, ui, gember, knoflook, groene paprika, spitskool en taugé, getopt met een schep seroendeng (kokos en pinda's)  - pindasaus en komkommer staan niet op de foto


zondag 25 augustus

crunchwrap met ratatouille, feta en kikkererwten - broccoli - sla met komkommer


De lasagne voor morgenavond staat in de koelkast. Ook eten we komende week een aantal gerechten uit de vriezer, daar zit nu zoveel in dat er nauwelijks nog iets bij kan. 


27 opmerkingen:

  1. Ik ga voor je menu van dinsdag. Lekker Hollandse pot. Afgelopen week heb ik er een potje van gemaakt met koken. Geen zin en lamlendig om te koken, met alle gevolgen van dien: hap snap.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh jee, hopelijk deze week wat meer zin om lekkere dingen te koken.

      Verwijderen
  2. Reacties
    1. Klopt Izerina, ik probeer er iedere dag weer iets leuks van te maken.

      Verwijderen
  3. Vandaag eten we een bloemkooltje uit eigen tuin! Twee planten in grote kuip geplant en de tweede blijft iets achter en zal pas over 2 weken goed zijn.
    Bij een volkstuincomplex in dorp verderop staan bakken aan de rand waar je wat mag meenemen. Ik heb een grote pompoen en courgette meengenomen, beiden groot maar de kleinste die er lagen. Morgen deel aan mijn huishoudelijke hulp meegeven want H houdt van beiden niet zo erg (ook niet als soep) en alleen doe ik er wel erg lang mee en moet ik het elke dag eten, en ik hou ook erg van afwisseling.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Uit eigen tuin (balkon of wat dan ook) is natuurlijk altijd lekkerder dan van de supermarkt Lot, en veel leuker! Hier nog iemand in huis die niet van courgettesoep of pompoensoep houdt, ik maak het dan wel eens maar vries wat overblijft dan in voor als ik een keer alleen eet.

      Verwijderen
    2. Ik wist niet dat bloemkool veel geler is dan de gekochte. In reclame staat vaak hagelwitte bloemkool. Dat komt omdat de bladeren eroverheen worden gevouwen als ze worden gekweekt zodat ze wit blijven en dat is dus eigenlijk niet hun echte kleur

      Verwijderen
    3. Toch niet pies-geel hè Lot? 🤣Nee, ik wist ook niet dat de winkelkolen op die manier werden geteelt.

      Verwijderen
    4. Nou het was was wel urinekleurig en de bloemkool was er om te zien niet aantrekkelijker op geworden, beetje beige, maar was wel erg lekker en minder kool smaak, dus volgende wee eet ik het wel graag weer, wel met wat gado-gado saus

      Verwijderen
    5. Bestaat er ook geen paarse bloemkool?
      Marijke

      Verwijderen
    6. @ Lot, het gaat om de smaak, niet de kleur. Lekkere combinatie!
      @ Marijke, ja die heb ik wel eens in ons biologische pakket gehad. Net als een Romanesco, zo'n groene met puntjes. Smaakverschil is er eigenlijk niet.

      Verwijderen
  4. Hmm, ik krijg er helemaal trek van allemaal :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En misschien wat inspiratie voor jullie maaltijden Daantje?

      Verwijderen
  5. Het is een eerdere blog al eens aangeroerd, theezakjes en plastic. Ik was er nogal sceptisch over, maar kreeg net via een commercieel kanaal, dat wel natuurlijk, dit te lezen: https://blog.greenjump.nl/post/2024/04/23/Plastic-in-theezakjes.aspx Mmm wat hier nu weer van te denken. 1 onderzoek is geen onderzoek he. Groet, Ine

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat ziet er gevarieerd en lekker uit. En prettig om een aantal maaltijden voor te bereiden zodat je een dag makkelijk kunt doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt Nicole, het is fijn om niet iedere dag lang in de keuken te staan. Morgen eten we chili, uit de vriezer. Moet er alleen nog wat sla gemaakt worden voor erbij.

      Verwijderen
  7. Je maaltijden zijn weer lekker bij elkaar gecombineerd en gevarieerd.Het enige wat ik wel eens invries zijn gepureerde soepen,nooit geen maaltijden,maak wel altijd soep voor meerdere dagen.In de winter veel vaker dan in de zomer,of het moet ‘n aardbeiensoepje zijn met bol ijs en toef slagroom.
    Groetjes,Ger van hoorndesovervloeds3.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ger, er zijn veel dingen die zich goed laten invriezen, maar niet alles blijft lekker, dat klopt. Stoofvlees en gehakballen met saus of jus doen het goed. Bonenschotels ook. Mmmm.. aardbeiensoepje met ijs en slagroom, kom maar door!

      Verwijderen
  8. Klinkt en ziet er heerlijk uit allemaal! Ik ben benieuwd naar je recept van de eieren in kerriesaus!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nienke, daar heb ik geen recept voor, dat is iedere keer een beetje anders. Maar als je op het net gaat zoeken kom je veel recepten tegen. Het zijn vaak Indonesische recepten. De website van Sabine 'Oh my foodness' heeft een recept waar je niet een halve kast aan speciale ingrediënten voor nodig hebt: https://ohmyfoodness.nl/kerrie-eieren/

      Verwijderen
  9. Mmm best wel smikkelen en smullen. Vooral de pastapreigratin lijkt me lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Herma, die is ook lekker en kan zowel in de zomer als in de winter.

      Verwijderen
  10. Het menu van woensdag leest als om de lippen bij af te likken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties

    1. Dank je Rianne, we proberen én lekker én gezond te eten, meestal lukt dat ook.

      Verwijderen
  11. Die maandag klinkt heel lekker! Groetjes, Nicky

    BeantwoordenVerwijderen