maandag 12 augustus 2024

zo waren mijn weken 31 & 32 / 2024

maandag 29 juli

Na de sportschool begin ik met de voorbereidingen voor de vakantie. Ik haal mijn grote vakantietas en een rolkoffertje tevoorschijn. Ik pak mijn lijst erbij en begin met het inpakken van de eerste dingen zoals mijn ondergoed en nachtponnen.

Het rolkoffertje gebruik ik voor de eerste twee overnachtingen. De overige kleding gaat in de grote tas. Voor losse spullen gebruiken we kratten die in de auto op elkaar gestapeld kunnen worden.

dinsdag 30 juli

Vandaag ga ik verder met inpakken. Ik haal mijn zomerjurkjes uit de opbergdoos in de kast, strijk ze en vouw ze netjes op voordat ik ze in mijn tas leg. Ik pak ook twee vestjes en een lange linnen broek in. Volgens het weerbericht zal het gemiddeld 30 graden zijn in Frankrijk tijdens onze vakantie, dus laat ik mijn spijkerbroek dit jaar thuis.

We maken samen het huis schoon, zodat we morgen rustig de laatste dingen kunnen inpakken en kunnen ontspannen voordat we donderdagochtend in de auto stappen.

woensdag 31 juli

Wat laatste boodschappen voor het eten van vanavond en om morgen mee te nemen voor onderweg. De koelkast is nu zo goed als leeg.

We pakken in wat we morgenochtend niet meer nodig hebben, zodat we bijna klaar zijn voor onze vakantie in Frankrijk. Zo kunnen we met een gerust hart en vanuit een opgeruimd huis vertrekken.

donderdag 1 augustus

Om kwart voor tien zitten we in de auto voor de eerste 500 kilometer naar onze eindbestemming. We hebben een bewolkte dag en onderweg vallen er een paar spetters maar uiteindelijk is dat prima reisweer.

Onderweg stoppen we een keer voor koffie en een keer om te lunchen, daarna weer door. Eind van de middag arriveren bij de chambre d'hôtes waar we een nacht verblijven.

onderweg lunchen we

We genieten van een drankje in de schaduw van de prachtige tuin en rusten uit van de reis.

in de tuin doen we een drankje

's Avonds gaan we naar het restaurant waar ik een tafeltje heb gereserveerd. Ik heb nooit een bevestiging ontvangen en na nog twee mailtjes en een antwoordapparaat zijn we al een beetje voorbereid. Gesloten!

We rijden rond om een andere eetgelegenheid te zoeken. Pizza? Kebab? We logeren in een gehucht en er is niet veel keus. Wanneer we langs een Chinees restaurant rijden besluiten we om daar te stoppen. Geen slechte keus, we eten er heerlijk.

vrijdag 2 augustus

Na een lekker ontbijt met eieren, croissants, brioche, goed brood, fruit, yoghurt en veel soorten beleg gaan we weer door, nog een dag van zo'n 500 km.

ontbijt

We checken eind van de dag in bij het hotel. Ik heb geen restaurant gereserveerd dus we rijden naar het dichtstbijzijnde stadje waar we een bistro vinden die een plekje op het terras voor ons heeft.

zaterdag 3 augustus

De laatste etappe van onze reis, is het iets meer dan 200 km maar we doen er de hele dag over omdat we binnendoor rijden. We lunchen vandaag bij een leuk zaakje op het platteland en vlak voor we bij onze eindbestemming zijn zoeken we een supermarkt op voor wat boodschappen.

onze eindbestemming, het huis op het hoogste punt is ons vakantiehuis

zondag 4 augustus

We ontbijten buiten en genieten van het uitzicht dat we vanaf een van de terrassen rondom het huis hebben.

ons uitzicht tijdens het ontbijt

Na het ontbijt stappen we in de auto en rijden we zo'n tien kilometer naar een dorpje waar het markt is, Het is erg druk en ik moet even wennen aan het tempo, iedereen doet het rustig aan en ondanks de lange rijen neemt iedereen de tijd.

We kopen groente, fruit en brood. Na een kopje koffie gaan we door naar een hypermarché voor de overige boodschappen. We hebben een kar vol en hoeven, als het goed is, deze week alleen nog maar wat verse spullen te kopen.

's Middags hebben we een luie middag, het is 32 graden dus we nemen regelmatig een verkoelende duik in het zwembad.  We hebben het helemaal voor ons alleen, het hoort bij het huis dat we huren.

maandag 5 augustus

We hebben een rustige dag, gaan de deur niet uit maar vermaken ons in en om het vakantiehuis. Het is 35 graden dus we nemen ook vandaag regelmatig een duik in het zwembad.

een eigen zwembad

dinsdag 6 augustus

Tochtje in de omgeving, koffie in leuk dorpje, tweede kopje koffie in ander leuk dorpje, thuis lunchen met vers brood, salade, kaas en een stukje quiche.

's Middags luieren, zwemmen, weer luieren, weer zwemmen, eten maken, eten met een glaasje wijn, nog even luieren en moe en voldaan naar bed.

Om half 12 nog even naar het hoogste terras om daar de sterrenhemel te bekijken. Geen lichtvervuiling, een gitzwarte lucht met sterren zo helder als je ze bij ons niet ziet.

woensdag 7 augustus

Vandaag naar een grote stad op een uur rijden. We lopen er over een markt die we erg toeristisch vinden. Na een kopje koffie wandelen we door het oude centrum. Het is warm, erg warm en in zo'n stad is weinig verkoeling. We zoeken de auto weer op en nemen een andere, ook weer prachtige route, terug naar huis. Daar maken we weer een heerlijke lunch en de rest van de middag vullen we in met heel veel niets doen.

donderdag 8 augustus

Iedere ochtend kunnen we buiten ontbijten. Om de dag nemen we een roerei bij het ontbijt.

Als luieren een olympische teamsport zou zijn dan hebben T. en ik vandaag goud gewonnen!

vrijdag 9 augustus

We hebben nog wat boodschappen nodig en gaan op pad. We kiezen een route uit die we nog niet hebben gereden, en ook deze route is weer mooi. Hoge, ruige bergen, veel haarspeldbochten, T. is in zijn element!

We kopen vers brood voor vandaag en voor morgen. En we nemen wat lekkers mee voor bij de thee 's middags. We zijn op tijd terug zodat we thuis kunnen lunchen. Na de lunch pakken we het meeste in en zetten we het in de auto. Morgen vertrekken we namelijk vroeg want we doen de terugreis in twee delen. Een lange dag en een wat kortere dag.

Mijn favoriete Franse gebakje: l'opera. Een laag pure chocolade, gevolgd door een laag mokkacrème, een laag cake, een laag chocoladecrème, weer een laag cake, weer een laag mokkacrème en tenslotte nog een laag cake.

's Middags nog wat zwemmen, lezen. bloggen, wijntje, olijfje en 's avonds een maaltijd van alle kliekjes: aardappelsalade, pastasalade, koude kip, ratatouille, sla, komkommer, tomaten en radijsjes.

zaterdag 10 augustus

Om negen uur rijden we weg voor deel een van de reis terug naar Nederland. Alles rijdt lekker door en we zijn einde van de dag bij ons hotel. Na een wijntje in de tuin dineren we erg lekker in het restaurant van het hotel en liggen we rond half tien in bed. Morgen willen we op tijd ontbijten en vertrekken zodat we voor het eind van de middag thuis zijn.

zondag 11 augustus

We genieten van een heerlijk uitgebreid ontbijtbuffet en vertrekken om half negen voor de rit naar huis. Onderweg stoppen we een keer voor koffie en daarna rijden we in een ruk door, om twee uur zijn we thuis.

Het is hier bijna net zo warm als waar we vandaag komen. We pakken uit en ruimen op. Er gaat meteen een was aan en die is na een uur droog. Aan het eind van de dag haal ik wat groente en fruit bij de Turkse super en wat boodschappen bij Appie.

We eten een loempia en kijken nog wat tv. Ik wil de komende twee weken een uurtje eerder opstaan en zet mijn wekker op half zeven in plaats van half acht. Dan is de overgang naar half zes niet zo heel groot wanneer ik weer aan het werk ga. Maar aan werken denk ik nu verder nog niet, ik heb nog lekker twee weken vrij!

1. Als het jullie bedoeling was om te luieren en lekker te eten en drinken dan is die missie geslaagd zo te lezen.
    Vandaag zullen jullie het zwembad wel missen!

1. Hoi Lot, Die missie is inderdaad goed geslaagd! Ja, vandaag dan maar een koele douche, want plonzen is er niet meer bij voor ons. 😎

Verwijderen
  2. Zo dat klinkt als een zalige vakantie. :)

(En je staat weer in de leeslijst van Zuinigaan, joepie :D )

1. Hi Daantje, Dat was het zeker! Ja, Aaf heeft mij verwijderd en opnieuw toegevoegd!

Verwijderen
  3. Wat een heerlijk huis en een heerlijk zwembad! Ziet er allemaal goed uit!

1. Hoi Judy, Fijn hè, zeker dat zwembad was geen overbodige luxe met de warmte!

Verwijderen
  4. Dat klinkt als een zalige vakantie.. Je eerste foto roept herinneringen op. In een bospad vanuit de achterkant van de auto lunchen. Wij hadden dan ook nog een campinggasje en koffiepotje bij ons

1. Hoi Izerina, Leuk hè om zo even te picknicken! Soms nemen we ook de koffiepot en een gasbrandertje mee, nu hadden we thuis koffie gemaakt en in een thermos mee.

Verwijderen
  5. Grappig, dat gebakje is ook favoriet van mijn man en kinderen. Niet van mij, want ik houd op z'n zachts gezegd niet zo van koffie! Wij hebben hier (Tunesië) veel Franse overblijfselen op vooral brood- en banketgebied.
    De mille feuille is mijn favoriet 🙂

1. Hoi Glimpse, dat is inderdaad toevallig! Ik ben dol op alles met koffiesmaak. In landen die gekoloniseerd zijn geweest zijn er inderdaad altijd op eetgebied veel overblijfselen. Mille feuille lust ik ook graag, net als alle andere gebakjes!! Ik ben een echte zoetekauw.

Verwijderen
  6. heerlijke vakantie zo te lezen. Waar was de kat toen jullie weg waren?

1. Hoi Berber, Max paste op het huis. Een een bevriende buur van een paar deuren verder kwam twee keer per dag voeren en met hem spelen. Liet hem dan ook even buitenspelen. Mijn vader is ook nog drie keer geweest dus hij had iedere dag aandacht.

Verwijderen
  7. Oh, wat een heerlijke plek met dat uitzicht en een eigen zwembad. Fijn dat jullie een fijne vakantie hebben gehad!

1. Hoi Aukje, Voor ons ook de eerste keer dat er een echt zwembad was, geen overbodige luxe want het was erg warm!

Verwijderen
  8. Een heerlijk ontspannen vakantie! Waar waren jullie? Tamelijk zuidelijk vermoedelijk als jullie 1200 kilometer gereden hebben om er te komen.
    De Ardèche, Auvergne, Dordogne?

1. Hoi Aaf, De Lot, net geen 1200 km deur tot deur maar omdat we Parijs wilden vermijden ivm de Olympische Spelen en we een paar leuke adressen - weg van de snelweg - hadden om te logeren hebben we die afstanden wel afgelegd. Ik vind het echt een enorm eind weg maar het was de moeite waard, het is er erg mooi!

Verwijderen
  9. Klinkt als een hele goede vakantie! Fijn hoor!!

10. Zo zou God wel eens in Frankrijk geleefd kunnen hebben ....
    Marijke

1. Hoi Marijke, ik moest hardop lachen toen ik jouw reactie las! 😁

Verwijderen
  11. Wat een leuke vakantie moet dat geweest zijn. Zo ziet het er alleszins uit. Wat fijn, een eigen zwembad! En nu thuis nog wat verder van de vakantie genieten. Sta jij altijd om half zes op doorheen het jaar? Wat vreselijk vroeg zeg, arme jij, of vind je dat niet erg?

1. Hoi Nathalie, Ja dat zwembad was echt luxe, en met 34 graden heel lekker! Nee, ik vind dat heel fijn, ik kies er zelf voor om zo vroeg op te staan en op school te beginnen. Ik ga ook vroeg naar huis en heb dan nog een heel stuk middag voor mezelf. En natuurlijk vroeg naar bed, anders hou ik het niet vol. De eerste stille uren van de dag, thuis, op straat, op school, ik vind ze heerlijk!

Verwijderen
  12. Wat klinkt dat allemaal heerlijk zeg!

13. Wat een prachtige reportage geef je hier weer!
    Grappig je blog brengt herinneringen bij me terug. Mijn oudste zoon trekt nu per treinreis door Frankrijk en Noord Spanje en verblijft in hostels. Is 35, maar zegt zich er mee te redden, ik denk dat hij toch wel privacy mist. Een bed op een slaapzaal in zo'n hostel.
    Het doet mij herinneren aan dat we met onze 3 kinderen op vakantie naar zuidelijke landen gingen en dan een Formule 1 hotel aandeden. Dat was dus heel low budget, een gemeenschappelijke slaapkamer voor ons vijven, of later toen kinderen niet meer meegingen, met minder. Er was 1 tweepersoonsbed, (anderhalfpersoon dus) en erboven was dan een 1 ps hoogslaper. Plus nog een stapelbed. TV aan de wand. Sanitair gemeenschappelijk op de gang en goedkoop ontbijt met zelfbediening. Zelf inchecken met creditcard, personeel was er weinig. Het had geen cent teveel gekost, maar weet je, wij waren er tamelijk content mee, als er maar geen vervelende luidruchtige mensen of knorrig personeel was, vond ik alles wel best. Maar ok, ik ben inmiddels nu 20 jaar ouder, weet niet of ik het nu nog ok zou vinden. En samen met mijn lief kon ik alles aan, dat is nu natuurlijk ook heel anders. Groet, Ine

1. Hoi Ine, dank je wel voor je compliment! Low budget vakanties zijn voor ons verleden tijd. Daar was overigens nooit iets mee mis, we deden het met wat we hadden en daar genoten we net zoveel van als van een luxere vakantie nu. Leefstijlinflatie zorgt er voor dat je het anders doet als je meer geld hebt. Ik heb kamperen nooit echt fijn gevonden maar vanwege de financiën deden we het wel af en toe. Alles wordt anders als je ouder wordt natuurlijk.

Verwijderen
    2. Ons inkomen was heel goed, lief had leidinggevende baan bij een bank en ernaast nog een eigen bedrijf. Maar we hadden 3 studerende kinderen die vanwege ons inkomen geen aanvullende beurs kregen. Alles bij elkaar waren we aan kosten voor de kinderen 2700 euro per maand kwijt. Ja, echt, meer dan aan onze hypotheek. Dus oh ironie, na ons veertigste hadden we nog steeds de leefstijl van studenten, alleen nu als ouders van studenten:-) Op de centen letten, boodschappen bij Aldi en Dirk. We hadden 1 oude grote Volvo met 4 ton op de teller. Reed ik toen ook in rond, hihi, lekker stoer! Kamperen: ik heb geprobeerd ervan te gaan houden, maar nee, dikke liefde is dat bij mij ook nooit geworden. Ik vind luidruchtig volk om me heen vaak het vervelendste, en dat laatste kan je zowel op een camping, in een hotel, in een gehuurd huisje als thuis overkomen. Groet, Ine

3. Ja, drukte tijdens vakanties vind ik ook niet fijn. Heb het hele jaar door op school al veel mensen om me heen, in de vakanties zoeken wij daarom ook altijd een plek waar we alleen zijn, hooguit een paar huizen in het dorp om ons heen, we gaan ook nooit naar een bungalowpark. En gelukkig is er keus genoeg 'in the middle of nowhere'.

4. Het klinkt allemaal superrelaxed. Grappig dat iedereen op een andere manier tot rust komt. Wij gaan ieder jaar kamperen. Heel eenvoudig. Tent, matje en mijn heerlijke slaapzak die ik al 32 jaar heb. Nergens slaap ik beter. Geen elektriciteit, koken op twee pitjes. 'Back to basic' geeft mij ultieme rust.

Toch zijn er wel overeenkomsten. We bereiden ons erg goed voor en kiezen heel bewust een camping.

Verwijderen
    5. Hoi Nienke, Gelukkig kan iedereen op zijn eigen manier ontspanning vinden. Ik snap jullie manier van vakantie ook heel goed, kan me zelfs voostellen dat back to basic je enorm veel rust geeft.

14. Dit is de meest relaxste vakantie die ik me kan voorstellen,heerlijk.
    Met een goed gevoel,schoon en opgeruimd huis,ramen en deuren opslot en de zelf georganiseerde vakantie kan beginnen.Wanneer je op de plaats van bestemming aankomt in huis op mooie plek met fantastisch uitzicht en privé zwembad moet je er ook zoveel mogelijk van genieten en niet hele dagen op rak gaan of alle bezienswaardigheden willen bekijken, want dan zou je aan hotelkamer ook genoeg hebben,zeg ik altijd.Af en toe wat lekkers te eten maken met verse producten van de markt is ook fijn.
    Ger van hoorndesovervloeds3.blogspot.com

1. Hoi Ger, Ik houd niet van stress, kan er heel slecht tegen en daarom vind ik het fijn wanneer alles geregeld is. Mijn man kan wel tegen stress maar is wel graag opgeruimd en goed voorbereid, dus we laten weinig aan het toeval over. Wanneer je van de vroege ochtend tot de late avond op pad bent kan dat inderdaad beter vanuit een hotel. We maakten dit huis snel tot ons thuis voor de week, het zwembad om af te koelen was ook echt 'nodig' en daar hebben we volop gebruik van gemaakt!

Verwijderen
  15. Gewoonanneke Dat gebakje mag je wel doorsturen dat ziet er heel lekker uit. Fijne vakantie verder ngo.

1. Hoi Anneke, ik zou willen dat ik ze hier ook kon krijgen. Lekkerder dan een tompouce en lekkerder dan hazelnootschuimgebak en óók lekkerder dan een harde mokka, nou als dat niet alles zegt...😁

Verwijderen
  16. Wat een heerlijke vakantie hebben jullie gehad. Nu nog een paar weekjes thuis genieten. Veel plezier, mevrouw Niekje.

1. De laatste week alweer Ilona. Ik heb een goede vakantie gehad en krijg nu ook weer zin om aan de slag te gaan.

Verwijderen
  17. Dat eigen zwembad klinkt lekker. Fijn dat jullie zo genoten hebben! (En blij dat ik niet hoef, hahaha! Ik krijg al bijna heimwee bij het lezen alleen).

1. Hoi Nicky, wij zijn ook heel blij wanneer we weer thuis zijn hoor, ik vind dit ook het max aantal dagen om weg te zijn.