zondag 6 februari 2022

eetoverzicht week 5

Vorige week kondigde ik het al aan, geen pasta op maandag! En vanzelfsprekend ook geen vlees want maandag is hier Meatless Monday.

maandag:

linzen-groentenstoofpot, tarwe en een salade

Ik heb bruine linzen gebruikt voor deze stoof. Ik heb ze eerst gekookt omdat ik een hele zak wilde koken zodat er ook wat porties in de vriezer liggen. Ik heb een ui, knoflook, paprika, prei, bleekselderij en bloemkoolroosjes gebakken tot alles een beetje kleur had. Daarna tomatenpuree gefruit en toen een blikje tomatenblokjes erbij. 20 Minuten stoven en dan de linzen erbij. We aten het met tarwe, Vorig jaar al eens gekocht bij de Turkse super en niet meer gebruikt. Tarwe heeft een lekkere 'bite' en was een goede combinatie.  Natuurlijk ook nog wat sla.

dinsdag:

hutspot op onze eigen wijze, rookworst

Wij maken hutspot door de uien en de winterpeen in boter te karamelliseren en dan te laten stoven tot het gaar is maar de peen nog wel een beetje bite heeft. De aardappelen worden gepureerd en apart erbij gegeven. We eten er meestal rookworst bij.

woensdag:

goodie bowl: stukje Turkse kaastaart, falafel, broccoli, bospeen, erwtjes en mais, groene sla met komkommer en tomaat, wrap

T. had zin in pasta, ik niet dus hebben we onze eigen maaltijd bereid. Ik trok de koelkast en vriezer open om daar een en ander uit te halen. Was een beetje bijeengeraapt rommeltje maar toch lekker!

donderdag:

tjaptjoy, rijst, atjar

T. maakte weer een hele grote pan tjaptjoy met heel veel groente: Chinese kool, ui, taugĂ©, wortel, witte kool, prei, rode paprika en komkommer. Lekkere rijst erbij en wat atjar. 

vrijdag:

traybake maaltijdsalade

Met wat geroosterde groentjes zoals wortel, ui, knolselderij, paprika  en champignons een lekkere salade gemaakt. Gekookt eitje erover verkruimeld en lekker brood erbij.

zaterdag:

noedels, gewokte groente, satésaus en omeletreepjes

zondag:

uiensoep, salade, brood met  kaas 

T.  maakte op zaterdag al een pan uiensoep, een dag later is zo'n soep altijd lekkerder. Brood met gesmolten kaas en een lekkere salade. 

Het eten voor dinsdag staat al in de koelkast. We hadden nog een portie rodekool in de vriezer en daar heb ik een ovenschotel van gemaakt door het in een ovenschaal te doen en af te dekken met een laag romige aardappelpuree. We hebben nog twee stoofpeertjes in de vriezer en kalfswangen in een lekkere jus van ontbijtkoek en ui. 

Ook komende week iets met pasta en een gerecht met pintobonen. En op zaterdag krijgen we eindelijk weer eens visite die komt eten. Dat is er de afgelopen jaren een beetje bij ingeschoten door de coronapandemie.  T. maakt het hoofdgerecht en ik zorg voor een dessert. 


2 opmerkingen:

  1. Niet helemaal mijn menu maar ben wel nieuwsgierig naar de Turkse Kaastaart.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lot, als je bij een Turkse bakker bent hebben ze die meestal in het assortiment in een groot plat bakblik en daar snijden ze dan punten of stukken uit. https://www.istockphoto.com/nl/foto/turkse-su-boregi-burek-of-borek-turks-water-patty-plakjes-met-kaas-en-turkse-thee-gm1159880721-317320780

      Verwijderen